Dekgeld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-01 22:29

tijdens het surfen kwam ik langs wat KWPN sites (niet helemaal mijn merk Knipoog )

Tot mijn verrassing zag ik dat het dekgeld van tophengsten niet veel hoger ligt dan f 1200 tot f 1750 !

Wie kan mij uitleggen waarom een dekking van de eerste de beste 2-jarige QH hengst al 3000 piek moet kosten (o.k. vraagprijs, maar toch......)

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 23:06

In de hengstenspecial van 'De Quarter' staan ze ook wel goedkoper ter dekking hoor, maar ik heb geen verstand van bloedlijnen dus wellicht heeft dat daarmee te maken.

Gemiddeld zijn ze inderdaad veel duurder als KWPN. Ik denk dat dit met het aanbod te maken heeft. KWPN-ers zat hier en heel wat minder quarters. Helaas!
Laten we hopen dat daar in de toekomst verandering in komt zodat dit fijne paardenras wat betaalbaarder wordt in aanschaf en dekking.

Of zijn er misschien mensen die vinden dat de quarter 'duur en exclusief' moet blijven?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 10:04

Citaat:
Op 2001-07-20 23:06, schreef Sprite:

Of zijn er misschien mensen die vinden dat de quarter 'duur en exclusief' moet blijven?



Alsjeblieft niet! Ik zie niet in waarom QH alleen voor de elite Misselijk weggelegd zouden moeten zijn. Gelukkig zijn er in Nederland meer en meer serieuze mensen die hun eigen QH fokken, en er staan goede hengsten ter dekking voor ongeveer 1500,-.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 14:12

Er zijn inderdaad leuke hengsten die voor veel minder dekken (als het aan de hengst ligt doet hij het zelfs graag gratis Haha! ), en een goede bloedlijn zegt heus niet altijd alles. Maar ja sommigen mensen vinden de namen op het papiertje belangrijk genoeg om er veel voor te betalen. So be it..
Het is wel leuk om te zien bij de AQHA-records hoeveel nakomelingen een bepaalde hengst heeft en maar hoe weinig daarvan presteren.
Ook zijn er zat paarden die topprestaties neerzetten, terwijl dat echt niet in de bloedlijnen terug te vinden is.
Persoonlijk vind ik het belangrijk om te weten dat een paard gezond is van lijf en leden en uit gezonde ouders komt. Namen zeggen mij niet zo heel veel, zeker niet als ze verder dan 2 generaties terug zijn.
Wel geeft het een indikatie waar het toekomstige paard geschikt voor kan zijn en wat voor bouw/karakter het zou kunnen krijgen.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 17:45

Volgens mij heb je bij ieder ras wel extreme verschillen in het dekgeld...ik heb Escala laten dekken door Krimh (arabier), een hele goede sporthengst met goed papier, dekgeld voiel mij allezins mee, zeker voor zijn prestaties en papier (hij heeft een 2e premie en prestatiepredikaat e.d.) maar ik heb ook gebeld voor arabieren waarvan het dekgeld 1000-en guldens was...ook als ze nog niks gepresteerd hadden of als het papier niet eens zo interessant was...ligt dus ook ten dele aan de hengstenhouder...doet hij/zij het voor zijn of haar plezier of uit puur winstbejag...

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 11:51

Sommige hengsten zijn het waard, anderen niet.

Voor mij persoonlijk, het dekgeld mag best hoger liggen maar met de volgende voorwaarden:
Het paard moet een goed karakter en goede gezondheid hebben, het paard moet een mooi type quarter zijn om te zien, moet beschikken over goede bloedlijnen, het paard moet een goede staat van prestatie hebben.
Het liefst zoek ik dus een wat oudere hengst. Niet alleen om bovenstaande te kunnen controleren voor zover mogelijk, maar ook om te kijken of er al eventuele nakomelingen zijn, hoe ze eruit zien en wat ze presteren. De nakomelingen is het minst belangrijk voor mij. Soms worden sommige merries gedekt waarvan, hoe zeggen we dit tactisch, de prestatie, karakter en uiterlijk wat achterblijft. Dan is het maar afwachten wat de nakomelingen doen. En soms krijgen de nakomelingen de kans niet om zich te laten zien op wedstrijden. Kunnen eigendom zijn van mensen die er gewoon fijn mee naar buiten gaan of die niet de mogelijkheid hebben (of de kwaliteit) om een paard uit te brengen op een wedstrijd.

Dit verhaal zie ik van 2 kanten, wij hebben merries dus dekken in de toekomst heeft best mijn interesse en daarom verdiep ik mij daarin. Van de andere kant, hebben we een hengst, soms lijkt een combinatie ideaal te zijn maar soms blijkt het tegendeel waar. Ik denk ook dat je als eigenaar van een hengst wel reeel moet blijven..... Er zijn zoveel goede hengsten. Mijn mening is dat je wel eerlijk moet blijven, zowel ten opzichte van je hengst als tegen andere mensen die je hengst misschien willen gebruiken als dekhengst voor hun merrie.

Groetjes,