sneu....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 09:36

Hier in de buurt staat een kudde van 10 Ijslanders als begrazingsproject.
Een tijdje geleden zijn we wezen kijken, (2 maanden geleden ofzo) en toen zagen ze er allemaal goed uit.
Gister zijn we weer wezen kijken, en van de 10 hebben er zeker 7 maanexceem....
De manen die zo mooi lang waren zijn weg, manenkam, staartwortels en voorhoofden zitten onder de schuurplekken.
Zelfs de beestjes die wat schuwer zijn komen naar je toe om maar aan jou te schuren.
Dan stoppen ze met schuren, lopen een stukje verder, gaan liggen rollen als een bezetene, staan weer op, en gaan weer verder schuren...
Het natuurgebiedje waar ze lopen ligt langs de rivier (de merwede), en er staan erg veel bomen. Ook in het gebied zelf zijn wat flinke waterpartijen.
De ideale omstandigheden voor mugjes dus.

Zou het geen idee zijn dat ik de gemeente (weet niet of ze van de gemeente zijn) ofzo een brief schrijf, met daarin uitleg over maanexceem, en dat ze beter richting de kust kunnen?
En dat ze dan hier een kudde van een ander ras (haflingers, fjorden, konikpaarden ofzo) neerzetten? Wat vinden jullie?

Ik vind niet snel iets zielig, maar dit wel.
Die beestjes worden gewoon echt helemaal leip van de jeuk.
Normaal is de kudde rustig, gisteren liepen ze ons continu achterna, en kwamen soms in draf ons achterna...
We zijn maar achter het hek gaan staan, want hoe je het ook wend of keert, ze zijn half wild....

Tips of ideeen zijn van harte welkom!!!!

Verder worden de paardjes trouwens heel goed verzorgt hoor, staan netjes op de hoeven, en zien er goed uit.
Alleen die exceem he....


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 09:50

Tsss, ik vind het maar stom dat ze daar Ijslanders voor gebruiken. Die staan toch bekend om hun exceem? Arme beestjes. Misschien kan je het eens aan de gemeent vragen van wie ze zijn, ze zullen wel van een natuurbeheer-organisatie zijn. En vervolgens de eigenaar er op aan spreken en als die er niks aan doet naar de (regionale)krant bellen.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 09:55

Het kan heel goed zijn dat de ijslanders gewoon van individuele eigenaars zijn. Die worden namelijk ook regelmatig ingeschaard in begrazingsprojecten. misschien kun je eens contact opnemen met het NSIJP Nederlands Stamboek voor IJslandse paarden Zij weten vast wel van wie de ijslanders zijn en wie het gebied beheert. Als het echt heel dramatisch is zullen de eigenaren zelf vast wel actie willen ondernemen. NSIJP tel 030-6934660 (ma-do 9.00-13.00) e-mail (reageren ze helaas niet zo goed op/ snappen ze nog niet helemaal) nsijp@kwpn.nl

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 09:57

Zomaar vervangen door een kudde van een ander ras kan niet. Het gebied wordt hoogstwaarschijnlijk gewoon verhuurd met een contract voor onbepaalde tijd of een aantal jaar.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 09:58

Ik denk zzelf dat als die ijsjes van particulieren waren dat ze wel beter op zouden letten Verward Tenminste als het mijn paard was, zou ik dat wel doen Scheve mond\


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 09:59

ik zal van de week eens foto's gaan maken, dan krijgen jullie een idee.

Verder wil ik echt wel duidelijk stellen dat ze verder dus heel goed verzorgt worden

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 10:02

Misschien maar bij ijslanders is het heel gebruikelijk dat vooral jonge beestjes een tijdje worden weggezet. Daarvoor zijn er huurcontracten met Natuurmonmenten etc. Je kunt als particulier je ijslander er dan neerzetten en zoals in het wild laten opgroeien. Er is altijd een beheerder van het terrein die je als eigenaar je vertrouwen geeft. Veel eigenaren wonen zelf helemaal niet in de buurt maar bijvoorbeeld zelfs ergens in het Noorden van het land.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 10:03

Inderdaad wel zielig ja.
Ze hadden ze beter moeten selecteren, maar ja als ze van particulieren zijn wordt het alweer moeilijk.
Ijslanders worden best vaak ingezet voor grazings projecten net als fjorden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 10:05

Sorry Dimmelim, wist ik niet, weet niet veel van ijsjes, heb er zelfs nog nooit eentje van dicht bij gezien haha Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 12:38

Ik heb even wat rondgesnuffeld op i-net en een foto gevonden die vergelijkbaar is met sommige paardjes die hier lopen:
Zal proberen vanmiddag nog wat foto's te maken
Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 14:40

wow dat is nogal heftig.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:37

die beesies zijn vaak van particulieren of handelaren en die mogen daar dan staan.. en zoals al eerder gezegd werd wonen de eigenaren vaak niet eens in de buurt...

"Some memories are best forgotten"

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 19:06

ik ben geweest, maar kon niet dichtbij genoeg komen om foto's te maken.
Ze liepen aan de andere kant van het water, en dar kan je wel komen, maar mag je niet komen.
Zal van de week nog ff proberen

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 08:50

Dit was een reactie op de vraag van stef op icelandic horses. Ze zijn dus inderdaad van particulieren.

De merries die bij de Merwede lopen zijn niet van de gemeente, maar van particuliere eigenaren.
Mijn 2-jarige merrie loopt daar ook bij, ik heb over zomereczeem nog niets
gehoord.
Ze worden goed in de gaten gehouden en zonodig worden er echt wel maatregelen genomen.
Bezoekers hoeven dus geen actie te ondernemen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 09:21

Jeuk is erger dan pijn zeggen ze, en daar ben ik ook van overtuigd. Misschien zijn die ijslanders inderdaad niet geschikt om daar neer te zetten. En dan zou ik eerder kiezen voor oerpaarden zoals koniks, przewalski's of tarpans. Misschien moet je eens contact opnemen met de gemeente en om advies vragen. Ook kun je contact opnemen met de dierenbescherming en zien wat zij er aan kunnen doen. Jeuk moet niet onderschat worden, het klinkt aardiger dan pijn, maar het kan je leven behoorlijk verzuren.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 09:35

Sorry hoor, maar
1. De ijslanders zijn van particulieren.
2. De groep particulieren huurt het terrein van staatsbosbeheer of Natuurmonumenten of andere instantie
3. Er is dus zoiets als een contract.
4. Dat is gewoon rechtsgeldig
5. De gemeente heeft dus helemaal niets te zeggen over de plek en de ijslanders
6. Er is geen kudde ander ras paarden die je even ergens vandaan kan slepen om hiervoor in de plaats te zetten
7. Waar moeten de ijslanders dan heen, het is niet zo dat er gewoon nog ergens een prachtig natuurgebied aan de kust ligt te wachten op deze groep ijslanders.
8. Is het niet veel aardiger voordat je contact opneemt met de dierenbescherming gewoon eerst eens de eigenaren op de hoogte te stellen. Het gebied wordt door iemand beheerd waarin de eigenaren hun vertrouwen hebben gesteld. Als de ijslanders er werkelijk slecht aan toe zijn zal een weldenkende eigenaar zelf voor zijn of haar paard een gechiktere plek zoeken of andere maatregelen (denk aan Boettdeken etc) treffen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 12:23

wie heeft het over dierenbescherming gehad?
Ik niet.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 12:34

Ik noemde de dierenbescherming. Ik wist op dat moment ook nog niet dat het om particuliere paarden ging.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 12:35

Zeg ik dat dan? Desiree noemde de dierenbescherming en daar reageer ik dus op. Lezen...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 12:36

owh, ok, hihi, ik dacht al...
Ik vind de reactie van nancy trouwens wel een beetje, tja, hoe zal ik het zeggen.... Bot.
Ik maak me een beetje zorgen om die beestjes, zij heeft nog niks gehoord...
Kan best wezen, maar IK heb het gezien

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 12:39

Ben ik helemaal met je eens, gelukkig reageerde iemand anders op icelandic-horses al dat ze als het haar paardje was ze wel zo snel mogelijk zou gaan kijken, iets wat iedere weldenkende eigenaar zou doen. Maar dat vind ik dus wel stap 1, de eigenaren op de hoogte brengen, grote kans dat zij er als het zo erg is, zelf wel wat aan willen doen. Als zij dan niets doen, kun je andere stappen overwegen maar nu al naar DB of Gemeente stappen vind ik een beetje bot, geef de eigenaren eerst een kans.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 12:42

ik was er in 1e instantie van in de veronderstelling dat ze van de gemeente waren, vandaar mijn opmerking gemeente een brief schrijven.
Dat vervalt nu dus

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 12:45

maar je kunt alsnog een brief naar de gemeente schrijven want die zullen ongetwijfeld de adressen van de eigenaren hebben toch?

soms is het beter om te zwijgen

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 12:48

Veel makkelijker en sneller is via het Nederlands Stamboek voor IJslandse Paarden en dan de werkgroep Begrazingen, die houden bij welke ijslanders waar zijn ingeschaard. Ik heb stef al een telefoonnummer ge PB't

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 17:53



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Miiej, Selina, XladyX en 47 bezoekers