Stemhulpen gebruiken of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-01 15:58

Ik wil graag jullie mening weten over het gebruiken van stemhulpen tijdens de training.
Ik heb vroeger een instructrice gehad die erg tegen het gebruik van je stem was, want tijdens een wedstrijd mag je ook je stem niet gebruiken.
Daarna kreeg ik een instructrice die vond dat ik mijn stem veel meer moest gebruiken, want met je stem kun je je paard belonen zonder iets aan je houding of zit te veranderen.

Nou rijd ik tóch geen wedstrijden, dus ik gebruik mijn stem redelijk veel als 'extra hulp'. Maar nu is er van de week iets gebeurd waardoor ik toch weer ging twijfelen of dat wel verstandig is.

Ik ben namelijk bezig met het oefenen van de overgang van stap naar galop. Dat gaat in principe prima, maar ik gebruik wél mijn stem: ik maak een halve ophouding (aandachtssignaal), leg mijn buitenbeen naar achter, geef kuit en zeg: "en WEG!". En dan springt ze aan. Geen probleem zou je zeggen. Maar onlangs reed ik in stap door een bocht, wilde AANDRAVEN en zei tegelijkertijd tegen een lastige bromvlieg die om mijn hoofd zoemde: "ga toch weg!". En ja hoor: Truus springt aan in de galop! Een mooie, rustige overgang, dat wel, maar niet mijn bedoeling... *LOL*

Dus aan de ene kant denk ik nu: "hoera, als ze zo goed naar mijn stem luistert, kan ik haar trainen op minimale beenhulpen. En als ik later het gebruik van mijn stem weer afbouw heb ik een paard dat op 'bijna niks' reageert!" Maar aan de andere kant: "Als mijn paard zo goed op mijn stem reageert en niet op mijn andere hulpen, kan ik er net zo goed naast gaan staan! Leer ik haar nu niet de verkeerde dingen?"

Wat denken jullie: gewoon mijn stem gebruiken en dat later (als deze oefening 'normaal' geworden is) weer afbouwen, mijn stem alleen maar gebruiken ter beloning (dus als ze het gedaan heeft belonen en het niet als extra hulp gebruiken) of helemaal geen stem gebruiken???


Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 16:15

Ik vind dat je heel goed bezig bent. Ik gebruik mijn stem heel veel, vooral om te belonen of te straffen.
Paarden reageren trouwens heel goed op de stem. Als onze commandant van het achttal zegt bij X aanspringen in galop dan zijn er paarden die al vertrekken als hij het zegt. Ook weer niet de bedoeling natuurlijk.
In mijn proef gebruik ik m'n stem ook. Helpt goed om een jong paard te kalmeren. Ik zorg wel dat de jury het niet kan horen of zien. Ik durf zelfs wat gaan neurieën als het paard zich erg opspant en dat helpt erg goed.
Dus als ik jou was zou ik me geen zorgen maken.

groetjes

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 16:23

Ik vind stemgebruik juist heel erg goed.
Dat je op wedstrijden je stem niet mag gebruiken (zachtjes) vind ik ook belachelijk.

Dressuur gaat er toch om met zo min mogelijk hulpen op een zo paardvriendelijke manier je paard dingen te laten uitvoeren. En wat is er nou een zachtere hulp voor je paard dan je stemhulp Verward

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 17:37

Ik ben ook voor stemgebruik, Escala is veel alerter als ik stemhulpen er bij geef, vooral aan de longe vind ik dat erg prettig. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik geen wedstrijden rijd (ben het overigens helemaal met Cody eens, belachelijk dat je op wedstrijd geen stemhulp mag gebruiken!) dus ik kom het probleem dat ik in een wedstrijd geen stem mag gebruiken dus ook niet tegen...enne...je moet natuurlijk wel een ander zinnetje verzinnen voor lastige vliegen... Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-07-20 22:09 ]</font>

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 17:43

Ik gebruik mijn stem wel heel veel. Vooral omdat Dennis onder het zadel word gereden en voor de kar staat. Als ik mijn stem niet gebruikt met rijden reageerd hij voor de kar niet meer. Ik kan met hem toch geen wedstrijden rijden(een shethengst) dus mij maakt het niet zo veel uit.
Bij Dientje gebruik ik mijn stem ook maar minder. Alleen om te belonen, straffen of als ze niet reageerd als extra hulp.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 18:01

Ik gebruik onder het rijden niet dezelfde stemhulpen als bij het longeren, maar gebruik mijn stem wel heel veel voor geruststellen/activeren, dat soort dingen. Ik heb wel eens gehad datwe in een verenigingsles van paard moesten wisselen, en ik praatte tegen het paard waar ik op zat, en dat mijn eigen paard dat wat verderop liep daarop reageerde Lachen

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 18:16

Ik gebruik bij het rijden wel mijn stem, maar zeker niet overmatig. Als het goed gaat gewoon 'braaf' zeggen, dat werkt prima.

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 20:13

Ik gebruik m'n stem ook heel veel. Onder het rijden niet echt (meer) met stemcommando's, maar wel geluidjes (kusgeluidje voor de draf, klikgeluidje ga ik voor de galop gebruiken, maar tijdens het trainen galoppeer ik nog niet). Verder praat ik sowieso veel tegen Sam onder het rijden, alleen belonen met m'n stem werkt niet zo. Wat ik ook zeg, braaaaaaf/goedzo/jaaaaaa, meneer staat meteen stil (ik ben toch braaf? Dan ben ik toch klaar??) Haha! Haha!
Ik rij trouwens geen wedstrijden, ben ik ook niet van plan dus dat probleem heb ik niet.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 20:24

Dat probleempje wat Zep heeft heb ik ook wel eens. Laatst ging ik op Dennis en iemand met Tammy en de kar er naast. Ik spoor Dennis met m'n stem aan, Tammy ging ook. Ik wil zachter dus zeg ik dat, Tammy stopt er ook mee. Lollig maar niet de bedoeling. Normaal moeten ze toch met z'n 2e het zelfde doen(in het 2span) of ze zijn niet bij elkaar in de buurt.
XXX Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 20:32

Heb eens een mooi verhaal gelezen over de vader van ik geloof Tjeerd Velstra Verward (maar nou moet je me niet doodschieten als het iemand anders blijkt te zijn) Die man had 2 paarden in een span, een hele luie en een hele hete. Dus hij reed ze eerst in enkelspan waarbij hij dat hete paard steeds kalmeerde: hoooo braaf... etc. Bij de luie gebruikte hij diezelfde stemhulpen, maar hij leerde hem door bijtikken met de zweep dat hoooobraaf betekende: doorlopen!! Dus toen die twee samen in span gingen ging de ene actiever lopen op het geruststellen van de andere *LOL* Tis maar net wat je hem leert!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 20:44

hahaha
dat vind ik wel grappig.
en inderdaad het is maar net wat je ze leert.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 21:15

Ik banketstaaf altijd nog al veel tijdens het rijden, hahaha Haha! en dat is dus niet goed.

Nu houd ik me redelijk koest, maar gebruik mijn stem wel om te belonen. Heb ook kleine foefjes die ik tijdens de proeven gebruik. Om hem wat beter door te krijgen bij middengalop sis ik 'sssj sssj' en om hem netter terug te krijgen als ie douwerig is gebruik ik op hoog toontje 'prrrrrt prrrrrrt'. Dat gebruikt mijn instructrice overigens ook tijdens mijn les: : Prrrrrt, prrrrrt...braaaf, grote jongen zo!" Hij komt dus ook terug op haar stem Haha! .
De bedoeling is toch wel dat hij reageert op de hulpen die je geeft, maar het kan best eens handig zijn tijdens een proef wat zachtjes met stem te smokkelen, horen ze echt niet. Schijnheilig

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 21:32

Ik denk dat gebruik van je stem erg belangrijk is. Ik vind het wel raar dat je bij wedstrijden je stem niet mag gebruiken(hoe bestraffen ze dat dan eigenlijk?)
Bevoorbeel dlaatst een verzorgpony was heel bang iv, een grote wond die hij had opgelopen en hij wou niet komen maar toen ik heel rusti een liedje ging zingen ontspande hij en kwam toch

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 21:37

Lieke, tijdens een proefje bestraffen ze stemgebruik met minpunten op de onderdelen waar je je stem gebruikt...dat kan aardig oplopen als je veel klept dus Haha!

Ik ken ook iemand die mazzel had en geen minpunten, maar dan stond er onder op het protocol : amazone dient haar mond te houden.
Dit geldt niet alleen voor aanmoedigingen naar je paard en voor schreeuwen/schelden etc, maar ook voor 'klik geluiden' ed.
Maar ik heb gemerkt dat als je paard ontzettend nerveus iets van een bepaald iets dat hij ziet, of het wordt door een fout die hij/jij maakt en je hem snel geruststeld met een klopje of een zacht 'braaf' een jury dat helemaal niet verkeerd vindt, laat staan afstraft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 00:12

Alss een paard scherp staat op stemhulpen kan dat heel erg prettig uitpakken in noodsituaties, bijvoorbeeld als je je teugels kwijt bent en je paard staat direct stil als je ho zegt. Zelf gebruik ik mijn stem erg vaak maar tijdens het trainen banketstaaf ik geen hele verhalen. Dat werkt net zo afstompend als een paar hakken die maar in de paardenbuik blijven porren.. De stem is erg handig bij het aanleren van een nieuwe oefening, bijvoorbeeld bij het leren wijken voor de kuit. In de beginfase is het paard vaak wat onwenning en 'durft' het niet zomaar van zijn rechte lijn af. Als je dan de eerste paar keren al een stemhulp gegeven hebt (bijvoorbeeld 'opzij') en je zegt dat nog een keer weet het paard dat hij bij die been en teugelhulpen opzij mag wegstappen en dat hij het niet verkeerd begrijpt.


maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 00:33

Ik gebruik vrij veel stemcommando's voor bijvoorbeeld stoppen en harder gaan, vind ik erg gemakkelijk. Als je je paard met je stem in draf kan krijgen, hoef je niet aan te drijven, lijkt me prettig voor het paard. Als ik "hooo" of "drrraf" zeg, reageren Mickey en Karin altijd, ook al zit er iemand anders op of loopt er iemand anders naast. Mickey doet het zelfs wanneer ze vrij in de wei loopt. Verder praat ik ter geruststelling tegen ze als er iets engs is.
Ik rijd geen wedstrijden. Lijkt me wel lastig, om dan geen stem te mogen gebruiken. Dan zou ik tijdens het trainen ook minder stem gebruiken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: maaike van de vis op 2001-07-22 00:34 ]</font>

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 09:07

Marco is een marathonpony en dus vreselijk gewend aan de stemhulpen. Ook in de wedstrijd babbel ik er aardig op los. Wel binnensmonds, maar de toon en de klank krijgt ie wel mee. Als ie moet uitstrekken zeg ik gewoon Marco strrrrrrekun, en daar gaat ie! In een buitenrit is het helemaal cool. Ik kan hem n het bos gewoon met lange teugel rijden, zelfs in galop, zeg je 1x ho, dan voel je hem helemaal terugkomen! Echt, wat dat betreft is het de fijnste pony waar ik ooit op heb gereden. Haha, dat duurt nog wel ff voordat Mylord dat kan. Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 10:57

Ik gebruik ook vrij veel stemhulpen en mijn instructrice heeft me juist geleerd die te gebruiken.
Soms voel ik dat mijn paard gaat spannen in zijn lijf, ik weet dan weer gaat draken Extreme duivel . Ipv in te werken met been of hand roep ik dan wel eens UUUHHH en dat werkt echt super.
Ook kan hij enorm heet worden in het galopperen en dan is hij super gevoelig voor alle hulpen die ik geef. Uit angst dat ik voor hem te grof in zou werken bij een overgang terug, zeg ik dan nog wel eens zachtjes drrrrrrrrafffff en werk dan alleen met mijn zit in.
Dat werkt vaak prima omdat ik hem daarmee ook een beetje op zijn gemak kan stellen. Zo werkt dat hete karakter toch voor me, want ik heb liever niet dat hij tegen me gaat werken wanneer hij zo heet is Knipoog

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 20:40

Ik gebruik mijn stem alleen maar om Meis te belonen en aan te geven dat ze het goed doet. Niet met rijden zelf. Want inderdaad als je straks op wedstrijden komt en je gaat je stem gebruiken en je hebt een verkeerde jury kom je in de problemen.
Was afgelopen weekend bij een wedstrijd en zag ik op een protocol bij heel veel dingen
-2 staan en als commentaar STEMHULP. Lijkt mij dus niet verstandig om een paard te gaan wennen aan stemhulpen....

Hoe meer je MENSEN leert kennen, des te meer ga je van je PAARDEN houden.
voor foto's: http://www.yourmomentfotografie.nl

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 21:05

als ik geen verhaal tegen vally sta te banketstaaf dan gaat zei zelf dingen bedenken zoals een spook zien of schrikken van een takje ofzo.als ik sneeuwwitje ga vertellen let ze op en kan ik normaal rijden zonder eraf te kukkelen *LOL*

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 21:16

Hey!!! Tuurlijk moet je je stem gebruiken!!
Alleen al om het paard rustiger te maken ofzo. Mij heeft is een vriend gezegd toen Warre ontzettend hevig was omdat er veel wind was dat ik maar een rustig liedje moest zingen en dat hielp overduidelijk, dus nu zit ik steeds te zingen Knipoog
Ook om je paard pittiger te maken, kan je al raden wat te doen!!! Inderdaad... een opgewekter lied zingen!

Nu vinden jullie me waarschijnlijk een rare doorgedraaide ofzo, maar probeer het maar is, groetjes en eh... Succes hé Knipoog


ciaoa

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 22:36

Ik rij veel jonge paarden in en gebruik mijn stem veel, zoals bv. Stapppppppppp, deeerrafffffff, gggggggggalop, hooooo, halt, braaffffff, alles heel overdreven ( ik zit niet te schreeuwen hoor maar ik zie aan de oortjesdat ze het horen). De meeste stemhulpen leren ze al als ik ze longeer en als ik erop zit luisteren ze hier ook na. Tijdens deze stemhulpen geef ik de juiste been/zithulpen en op den duur associeren ze de stemhulpen met been/zithulpen en heb ik mijn stem niet meer nodig, alleen om het paard te belonen.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 22:39

praten is niets mis mee. en op je stem reageren ook niet zolang je er andere ermaar niet mee hinderd. het is heel irritant als iemand zn paard probeert op te hitsen door te gaan klikken of schreeuwen terwijl jij op een opgewonde standje zit. en ook alleen maar harder gaat lopen. zeker bij jonge paarden kunnen stemhulpen heel veel helpen. maar hou t wel binnen de perken want als je hele verhalen banketstaaf tijdens de proef. ja dan is er toch wat mis lijkt me. ook zonder je stem erbij moet je paard doen wat jij hem vraagt. gewoon beide leren (en stem en verfijnde hulpen) en dan beide los van elkaar gaan gebruiken. en afentoe samen

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 08:52

Ik gebruik mijn stem ook hoor maar wel met mate.
Als ie vervelend is brom ik op 'm met 'eeeeh!'
of 'denk d'r om'
Zonder dat ik een andere hulp geef.
braaaf en goedzo gebruik ik altijd wanneer hij een oefening braaf en goed doet.
soms aai ik dan tegelijk even langs de manenkam.
Ik gebruik mijn stem niet bij het aangaan van galop etc je zult 'm maar niet geven in de proef en hij wil niet in galop.
Ik doe bij jonge paarden het zelfde als myrtens al zei ik geef voor alles dezelfde stemhulp met de gewone hulpen alsof ik 'm aan de longeerlijn heb later bouw ik die hulpen weer af.
In de proef gebruik ik mijn stem ook gewoon maar heel zachtjes (paard hoord echt veel hoor) en altijd als ik met m'n rug naar de jury rijd *LOL*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 09:00

Ik klets heel wat af op mijn paardje.
Zelfs buiten de hulpen om houd ik hele verhalen. Als ik in mijn eentje onderweg ben, vertel ik Isolda wat ik die dag allemaal gedaan heb enzo. Haar oortjes gaan dan heen en weer, alsof ze alles begrijpt. Vraag me weleens af wat mensen denken als ze me tegen komen *LOL*

Sja en ik men, dus dan mag het duidelijk zijn dat ik veel met mijn stem doe.
Stap en draf, kom ga door en Beeenen! Beeeenen, betekend, til je benen eens op. Klinkt een beetje gek, maar Isolda laat haar achterhand vaak slingeren en dat los ik op die manier op!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers