vraagje van een onervaren westernruiter.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

vraagje van een onervaren westernruiter.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 10:27

even eerst dit, voordat ik allemaal boze reacties krijg....ik heb sinds kort een westerningereden Shire, erg apart, maar ik moet nog een hoop leren en misschien is dit wel een foute opmerking van mij.....
Ik ben naar de westernexperience geweest en heb ook de shows gezien, waaronder Riekie Young.
Ik vond haar paardje er zo verschrikkelijk zielig bijstaan, net of hij zijn laatste oortje had versnoept, slaafs gewoon. Tuurlijk, hij deed alles voor haar, maar ik had niet het idee dat het dier het met plezier deed ( ojee, wat zeg ik, maar ik wil graag jullie reacties en nog veeeeeel leren).
Ik weet, een Shire is niet te vergelijken, maar toen die ingepsannen Shires binnen kwamen denderen, zag ik wel erg het verschil, deze dieren hadden er zin in! En als ik met mijn Shire westernles hebt, heeft ze er ook echt plezier in, oortjes vrolijk, oogjes op mij gericht.....wie kan mij vertellen waarom dit is ? alvast bedankt!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:12

carin schreef:
Ik vond haar paardje er zo verschrikkelijk zielig bijstaan, net of hij zijn laatste oortje had versnoept, slaafs gewoon. Tuurlijk, hij deed alles voor haar, maar ik had niet het idee dat het dier het met plezier deed ( ojee, wat zeg ik, maar ik wil graag jullie reacties en nog veeeeeel leren).

Misschien had het paard zijn dag niet..... Knipoog

Ik snap niet zo goed waar je met je vraag heen wilt. Verward Een Shire is geen Quarter. Zet een Hackney naast een Shetlander en het lijkt of de Hackney er ook meer zin in heeft. Verschil in uitdrukking en temperament, ook een verschil in showelement. Een Shire is meer een showpaard met al zijn behang en formaat dan een Quarter. Een Quarter moet het juist hebben van zijn koele uitstraling, zijn werkwilligheid en gelijkmatigheid. Ik heb Rieky niet zien rijden op de WE maar ik kan me zo voorstellen dat je daardoor in verwarring bent gebracht.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:41

Kun je iets meer uitleg geven over 'zielig' en 'laatste oortje versnoept c.q. slaafs'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:41

Als mijn paard geconcentreerd aan het werk is, hoort en ziet ze alleen mij, en heeft ze totaal geen enkele interesse in haar omgeving. Zou je haar dan ook zo omschrijven als het paard van Rieky?
Ik kan je nl. verzekeren dat die tante van mij een levenslustige stoute fjord is met een behoorlijk gevoel voor paardenhumor.... Haha!

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 13:03

Ik weet wel en gaf ook aan dat een shire niet te vergelijken is met een quarter, maar een paard blijft toch een paard en ze hebben toch een bepaalde uitstralingen, waaraan je kan zien of ze het naar hun zin hebben ? Waar ik heen wil met mijn vraag is dus of dit het normale beeld is van een goede westerncombinatie ? Met slaafs bedoel ik dus dat ze erg met het hoofd naar beneden gericht zijn en de oortjes plat ?

Vallerina
Berichten: 137
Geregistreerd: 05-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:11

carin schreef:
Waar ik heen wil met mijn vraag is dus of dit het normale beeld is van een goede westerncombinatie ? Met slaafs bedoel ik dus dat ze erg met het hoofd naar beneden gericht zijn en de oortjes plat ?

De meningen over wat het normale beeld van een goede westerncombinatie is, zijn nogal breed uiteenlopend. Wat de een 'slaafs' vind, vind de ander 'mooi'.

Of de paarden het naar de zin hebben lijkt ook geen noodzaak te zijn in de 'sport'.

Kom je weer op wat wil en wat heb je er voor over om het te bereiken.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:12

Tja, en ook dan heb je plat en plat. Juist als de oren iets plat naar de ruiter gericht zijn letten ze daar dus op. Hoofd naar beneden is iets dat mijn paard ook met veel plezier doet, ik heb juist meer moeite om hem wat omhoog te krijgen. Ook hierbij speelt weer de bouw (halsaanzet) een rol. Zo van achter mijn pc kan ik er eigenlijk niks zinnigs over zeggen. Op zich is natuurlijk een slaafse c.q. geintimideerde houding voor geen enkele tak van paardensport een goed voorbeeld.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:16

carin schreef:
met het hoofd naar beneden gericht

Dat hoort zo bij western, het hoofd laag. Knipoog
Kijk anders eens bij de topic Paarden.tv. Daar kun je kijken naar reining van de Futurity, is dat vergelijkbaar qua uitstraling?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:26

Ik denk dat het paard gewoon goed gecontreerd was op zijn ruiter. Ik denk dat als je bij ons op stal kunt kijken, bij de verder gereden paarden precies hetzelfde ziet. De jongere paardjes kijken nog veel om zich heen, vinden alles superinteressant.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:30

vera"]
[quote="carin schreef:
met het hoofd naar beneden gericht

Dat hoort zo bij western, het hoofd laag. Knipoog
Kijk anders eens bij de topic Paarden.tv. Daar kun je kijken naar reining van de Futurity, is dat vergelijkbaar qua uitstraling?
[/quote]

Dacht precies hetzelfde....kijk maar naar die filmpjes...
Voor de rest willen we inderdaad een paard dat ten alle tijden ontspannen naast je staat en naast je loopt. En oortjes plat of oortjes ontspannen afhangend, dat is een groot verschil. Als een paard ontspannen is, zul je altijd de oortjes op half elf zien hangen....

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:00

carin schreef:
Met slaafs bedoel ik dus dat ze erg met het hoofd naar beneden gericht zijn en de oortjes plat ?


tja, die v. mij heeft zijn oren altijd érg plat met het rijden, maar is allesbehalve slaafs hoor Haha!
Wat hier verder al geschreven wordt, hangt helemaal af van het type paard, ras & karakter. Knipoog

ff off topic Bloos verder mochten er toch geen namen genoemd worden? dit geeft idd een beeld over een bepaalde trainer, waar de naam v. genoemd wordt... Scheve mond
Mag het in deze context dan wel?
Verward

groetjes

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:10

Ik heb hier ook vragen over gehad. Hier mijn antwoord:

Citaat:
Ik weet het het 'grijze' gebied is moeilijk Haha!

Rieky heeft in het openbaar 'iets' gedaan, dit was door iedereen die daar was te volgen. Iemand heeft daar dan een vraag over. Mensen die dit ook gezien hebben kunnen nu evt. misverstanden verklaren.

Anders was het geweest als Rieky tijdens een besloten training 'iets' gedaan zou hebben.

Ik hoop dat ik eea duidelijk heb kunnen maken
.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 16:13

wwhhhaaaahahahahahahahahahah moeilijk he marjolein?!?
en toch heb je daar weer gelijk in??????
dus als er iets gebeurd op wedstrijden mag je daar opelijk op reageren!!!!!!!!!!!!!!!!
wat een aansluiting op het andere topic zeg.
ik ben eruit.
nu de rest nog

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:23

Ik vind het moeilijk te bepalen of het paard het wel of niet aar z'n zin had, ik heb het niet gezien. Maar die "ongeïntersseerde" houding zie je wel meer bij Quarter horses heb ik gemerkt. Het zijn gewoon hele cool,rustige paarden. Ik heb zelf weleens bij een prijsuitrijking gestaan met mijn arabier tussen allemaal Quarters, die stonden ook allemaal te slapen, terwijl mijn paard met z'n oortjes naar voren om zich heen zat te kijken wat er allemaal te zien was. Daar moest mijn moeder toen nog zo om lachen.

carin
Berichten: 312
Geregistreerd: 08-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 18:44

Veel geleerd van alle reacties, bedankt allemaal enne, leuke site, erg leerzaam! Groetjes.