Onder Dressuurzadel alleen dressuursjabrak??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Onder Dressuurzadel alleen dressuursjabrak??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 00:39

Hallo bokkers!!

Ik heb dus een dressuurzadel en nu vraag ik me een paar dingen af.

*Wat is nu precies het verschil tussen een dressuursjabrak en een vzh sjabrak??

*Past onder een dressuurzadel ook een VZH sjabrak??

Ik heb namelijk een heel erg mooi sjabrak gekocht in dressuurmodel maar nu wilde ik er heel erg graag 1 bij hebben maar is alles uit verkocht... Boos! ....wel kunnen ze dezelfde sjabrakken leveren in VZH model!!

Wat moet ik doen en wat kan ik doen.......wel of niet VZH sjabrak onder dressuurzadel??

Groetjes: Corina


fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 00:42

niet, je zweetbladen zijn te lang voor vzh shabrak

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 00:42

Het verschil tussen de beide sjabrakken is dat ze het model van het zadel volgen. Een dressuursjabrak is dus recht aan de voorkant en een VZH- sjabrak heeft een soort "bolling" van voren. Ze zitten niet goed onder een ander zadel, dus ik zou zeker geen VZH-sjabrak voor een dressuurzadel kopen. Het ligt dan gewoon niet goed, met alle gevolgen vandien (schuren, enz.) Jammer, dat het zo'n mooi sjabrak is maar ik zou het niet doen....


Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:32

Ik heb wel een vzl onder mn dressuurzadel liggen, meestal liggen ze wel goed. Maar ja ik zou nu in de winkel dressuurdekjes kopen en geen vzh, ik zou het risico niet nemen.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:38

Het hangt ook af van de maat van het zadel en het dekje. Ik heb een tijd met een dressuurzadel gereden waar een dressuurdek veel te lang voor was. Het stak dus een heel eind onder het zadel uit en dat was ook geen gezicht. Dus mijn tip: opmeten hoe groot het verschil is in lengte (vanaf schoft naar onderkant zweetblad) en kijken hoeveel ruimte je onder je zweetblad hebt met het dressuurdek. Als dat nog steeds past, dan kan het naar mijn mening wel.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:44

Ik heb een dressur zadel, maar hier passen juist alleen veelzijdigheidsdekjes onder, dressuurdekjes zijn te groot, ik heb nl een dressuur zadel met iets kortere zweetbladen dan een normaal dressuurzadel omdat ik ook maar korte pootjes heb Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:45

Je hebt ook sjabrakken in VZH-dressuurmodel en VZH-springmodel. Die eerste passen meestal wel onder een dressuurzadel. Wij hebben er daar drie van en die passen heel netjes. Onze normale VZH-sjabrakken passen niet, VZH-springsjabrakken uiteraard ook niet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:28

Je kan wel dekjes voor vzh zadel onder dressuurzadel doen.Bij een vriendin past een vzh dekje precies onder haar dressuurzadel.Ik heb er in het begin ook een vzh onder gehad maar dit was niet erg fijn en zag er niet zo mooi uit maar het kan wel.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:33

Bij een vzh-dekje houd je meestal zo'n bobbel over aan de voorkant en dat vind ik niet zo netjes staan. Een dressuurdekje volgt meestal de lijn aan de voorkant van de zweetbladen (recht dus).

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:36

vhz dekjes mt Full passen bij mij wel bij de zweetbladen,maar hij zit voor heel strak, ik kan hem niet in de kamer trekken, dat is niet fijn voor je paard dus beter dressuurshabrakjes gebruiken!

28-09-2007
Nothing compares too you...

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:47

Valt met de Eskadron vzh dekjes wel mee, die kunnen er wel onder,
verder eigenlijk alleen vierkante dressuurdekjes, ik heb verkorte zweetbladen dus zadelvormige zijn te lang voor de zweetbladen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:33

Ik rij ook af en toe nog met mijn veelzijdigheidmodelletjes, maar als ik nieuwe koop, dan koop ik altijd dressuur. Ik zou dus gewoon voor een dressuuruitvoering gaan, of je moet je zadel meenemen naar de winkel en even passen of het goed zit

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:51

ik heb toevallig nu een dressuurshabrack (die hele dure en zeer mooie van stubben) onder een vzh-zadel liggen en ik moet zeggen: het kan best (bij gebrek aan een dressuurzadel)...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 08:46

Ik heb een dressuurzadel op een gegeven moment gekocht. Toen heb ik er ook weleens VZ dekjes onder gehad. Het staat minder, maar de meesten passen wel. Ze passen niet allemaal.
Ik koop nu alleen maar DR dekjes, want dat staat toch beter en past altijd.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 09:13

Onder mijn oude dresuur zadel paste de VZheiddekjes beter als de dresuurdekjes, maar dat komt omdat ry nogaleen korte rug heeft meschien?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:03

Grappig, dat weinigen dit opvalt, maar eh...
Zowel de VS als de DRessuur-dekjes worden gewoon even diep gesneden.
Leg ze maar over elkaar heen van hetzelfde merk, ze zijn allebeide gewoon EVEN LANG!

Voor de lengte van je zweetbladen maakt het merk shabrak dus uit, niet het type. Het verschil tussen VS en dressuur is dat de VS iets ronder naar voren zijn gesneden, en de dressuuur dus meer vierkant worden gesneden.
De dressuur zou dus in theorie goedkoper moeten zijn, want er ontstaat minder afvalstof tijdens produktie.
Oftewel; met VS meer waar voor je geld.

Moet je volgende keer maar eens op letten bij de paardenshop!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:35

Dees, ik heb 4 verschillende merken dressuurshabrakken, die wel onder mijn dressuurzadel passen, mijn oude veelzijdigheidsshabrakken (zelfde merken) zijn echt te kort!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:41

Harry's Horse zeker?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:47

Never nooit niet een sjabrak onder je zadel leggen waarbij de naden onder de zadel terrecht komen. Dit kan veel pijn en drukplekken veroorzaken bij paarden!!!!! Als een VZH sjabrakje goed ligt en ruim onder je zadel uit komt moet dat geen probleem zijn. Maar nooit niet een sjabrak kopen die je mooi vindt maar net niet goed past onder je zadel. Behoudt van de rug van je paard is echt belangrijker dan het kleurtje van je sjabrak.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:07

Grappig dat iedereen van die slechte ervaringen heeft met Harry's Horse (ik verwijs nu voor het gemak ook even naar andere sjabraktopics). Oké, de kleuren blijven niet echt lang mooi, maar ik heb geen last van krimp en ik hoef zelfs niet eens de lusjes vast te doen aan het zadel, ze blijven zo ook wel liggen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:33

Ik doe ook vaak mijn VZ-dekjes onder mijn passier grand gilbert dressuurzadel van 17 inch, past perfect, en je hebt zoineens veel meer dekjes Knipoog

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 19:23

Karin schreef:
Grappig dat iedereen van die slechte ervaringen heeft met Harry's Horse (ik verwijs nu voor het gemak ook even naar andere sjabraktopics). Oké, de kleuren blijven niet echt lang mooi, maar ik heb geen last van krimp en ik hoef zelfs niet eens de lusjes vast te doen aan het zadel, ze blijven zo ook wel liggen.


Mijn HH shabrak voldoet prima, ik heb zowiezo alleen maar goede ervaringen met dat merk.
Onder de te korte vzh-shabrakken zit idd een HH, Dees, maar die is verder van een goede kwaliteit en ligt mooi onder een vzh-zadel. Ik gebruik die overigens om te longeren, ik vind hem te mooi om niet te gebruiken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers