Wie van jullie spuit de benen af na het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-01 17:32

Doe ik dus ook regelmatig, met name als ik de paarden wat zwaarder in het werk heb gezet dan normaal.

Nou las ik van de week een stukje in de Mensport van mijn ouders dat afspuiten na het rijden heel goed is...,
maar niet zo goed als na het rijden uitstappen op een verharde ondergrond.

Uit onderzoek is dus gebleken dat de doorbloeding in de benen na het stappen op bijv. asfalt veel hoger is, als wanneer je de paarden uitstapt in de bak en daarna de benen afspuit.

Leek mij wel nuttige informatie, en aangezien ik uitstappen in de bak altijd al saai vond blijf ik mijn rondje uitstappen over de weg dus gewoon in ere houden!


aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 17:48

Ja, heb dat ook gehoord, maar aangezien wij steeds buiten rijden is dat stappen op harde grond wel het geval omdat we tot aan ons huis toch uit het veld en nog een stukje verharde weg moeten afleggen.

Afspuiten doen wij ook, en daar genieten Kwijl ze echt van, dus zal dat ook wel goed zijn Party!!

groetjes,

Sarah

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 18:05

ja doe dat bijna altijd

soms is het beter om te zwijgen


Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 18:16

Ja, altijd. Ik douche ze trouwens helemaal af met warm water, als ze bezweet zijn. Daarna nog de benen na met koud water.
Over het harde stappen is niet te doen bij ons.

eveline

Berichten: 99
Geregistreerd: 14-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 18:19

Ik stap tegenwoordig mijn paard uit op de harde grond, maak meestal een bolje van 5 a 10 minuten op het asfalt en spuit daarna zijn benen af met koud water en verder masseer ik hem iedere in met afther riding.

Maar aangezien de weersomstandigehden hier in Nederland ga ik niet uitstappen op het asfalt als het met bakken uit de hemel komt vallen hoor!

MAKEPEACE.... mijn trouwe vriend!!!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 18:30

Ligt eraan vaak ga ik buiten uitstappen na het werken in de bak en dan spuit ik daarna z'n benen af bij echt vies /koud weer doe ik dat weer niet.
Ik spuit ze meestal ook af als ik een stuk buiten heb gereden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 18:37

Ik was altijd de benen (afspuiten), vooral omdat er zand etc. op komt dat dan gaat schuren en kleine wondjes kan veroorzaken. Op de stal waar ik nu sta mis ik een goede spoelplaats, maar het liefst douche ik ze helemaal even. Ik stap altij uit aan de hand over het erf, dus wel op de verharde weg.

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 19:46

Ik stap altijd een rondje pak uit en als ik dan terugkom spuit ik der benen af Haha!
Is ons vaste ritueel Haha!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 19:48

Ik stap altijd een kwartier op het harde uit, maar spuit hem bijna nooit af. Ten eerste kan ik na zijn peesblessure en 14 maanden 2x daags 15 min spuiten geen slang meer zien *LOL* en ten tweede helpt het volgens de dierenarts alleen als per been 10 minuten spuit, dus 40 min. benen afspuiten, nou nee, laat maar. Gaaaap
Volgens mijn hoefsmid helpt kort afspuiten trouwens wel, dus ik weet het niet.

Navragen is beter dan afvragen.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 19:50

Ik spuit de benen af met (meestal) koud water na het rijden. Het is goed voor de doorbloeding en ik spuit gelijk het vuil eraf. En daarvoor stap ik altijd uit op de verharde weg, dus lijkt mij dubbel goed.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 20:14

Ik stap Warda altijd uit op de verharde weg en daarna spuit ik de benen af.
Volgens mij moet ze pezen als staaldraad hebben, want we stappen vaak ook hele einden langs verharde wegen.

*~`✿ .¸`☆¸ღ ¸.•°*”˜ƸӜƷ˜”*°•.•.¸ღ¸☆´¸.✿`~*
*22-6-1992…. Kingstone my love....RIP…+7-7-2022

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 20:49

Ik spuit de benen altijd af met koud water. Buiten stap ik vaak nog een stukje door het bos en ga dan terug over het fietspad dat geasfalteerd is. Iedere morgen stapt mijn paard ook nog een 30 min. in de trainingsmolen en die bodem is redelijk hard.
Sinds dat ie aan de molen staat heeft ie wel veel drogere benen gekregen.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 21:04

doe ik ook bijna altijd na het rijden (als het warm is tenminste) en stappen op de weg doe ik ook regelmatig. Ilonka vind dat afspuiten ook altijd heel fijn. meestal doe ik alleen de benen, helemaal afspuiten doe ik alleen als het echt heel warm is!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 23:23

Ik spuit niet de hele benen af maar ik maak wel altijd haar hoeven goed schoon met mijn hand en stromend water. Er blijft anders een modderlaagje op en ze heeft snel droge hoeven. Automatisch gaat dus haar voet mee, maar niet haar hele been. Ze vindt het namelijk verschrikkelijk. Uitstappen doe ik altijd eerst in de bak en daarna op het terrein en dat is harde ondergrond.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 08:46

Sjuimpie, dat had ik inderdaad ook gelezen, maar met Marco moest ik toch altijd 10 minuten terug rijden vanaf de bak! Met Mylord spuit ik nog liever eerst even af, ook omdat ie helemaal vies is van het rijden. Toch zal ik hem binnenkort ook maar eens op de harde weg uitstappen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kimmej en 103 bezoekers