Hoe rusiger laten galopperen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Hoe rusiger laten galopperen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 11:14

Sabientje heeft in de galop maar één versnelling en dat is hard! Omdat ik wil dat ze normaal galoppeerd wil ik dat ze rustig aan doet. Hoe laat je ze rustiger galopperen??
En ik heb nog een vraag: nu houd ze ongeveer twee rondjes galop vol (ik trouwens ook maar) en daarna gaat ze in draf. Natuurlijk laat ik haar erna weer aangalopperen en laat haar pas stoppen als ik dat wil. Maar toch doet ze altijd die pasjes draf tussen door. Hoe kan ik haar leren dat ze gewoon door blijft galopperen als ik dat wil (ik snap dat je het rustig aan moet opbouwen!)????


Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:58

kijk eens in het topic : vraagje over tempowisseling op RT.
(ja sorry, weet niet hoe ik dat in een link moet zetten.)
Daar staan heel wat nuttige tips!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

beppe
Berichten: 46
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:29

hallo ik had ook een die alleen maar hard kon op een gegeven moment was ik het zat en heb hem met de tiedeman teugel gereden .
met de stap en de draf gewoon los en met galopperen wat strakker dit heeft goed geholpen en veel over gangen rijden .
als dat goed lukt dan steeds wat langer en zodra ze weer harder wil weer terug naar de draf even draven en weer op nieuw het duurt even maar mij heeft het geholpen succes

wil je een mooie betrouwbare fries kijk op www.beijemastate.nl stoeterij in fryslan

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:46

Ik had vroeger ook wel eens dat probleem met mijn haflinger Lachen . Als hij te snel gaat kun je het misschien proberen hem op een volte te zetten. En niet voorover zitten bij het galloperen maar eerder een beetje achterover om je zwaarder te maken.

In mijn profiel staan foto's!!!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:47

Ik zou niet meteen naar een hulpteugel grijpen. Hou iig goed je been eraan, ondanks dat de pony hard gaat. Terugvallen naar draf kan ze alleen als jij haar niet aan je been hebt. Galoppeer verder niet in 1 keer een groot stuk, maar steeds kleine stukjes (desnoods maar 1/2 rondje), zodat ze het normaal gaat vinden en ook niet tijd heeft om zoveel vaart te maken. Doe dit steeds iets langer. Verder veel voltes en halve ophoudingen, vooral met buitenteugel blijven werken, niet aj binnenteugel gaan zitten als je pony ervandoor gaat. Hoe is je overgang van draf naar galop? gaat die wel makkelijk, anders ook hieraan werken, als een paard in galop "valt" ipv netjes aanspringt, hebben ze ook al meer de kans ervandoor te gaan.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:51

Als ze zo hard gaat, zet haar dan op de volte, gaat ze harder maak je de volte kleiner, is ze braaf dan maak je de volte weer groter.

Houd je benen eraan in de galop, als een paard hard gaat wil dat niet zeggen dat je niets met je benen moet doen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:11

Steeds stukjes galoperen en dan rechte stukken afwisselen met voltes. Je begint bijvoorbeeld op de volte bij A, ga je een stukje over de hoefslag rechtuit, gaat ze te hard, weer een volte inrijden, ze moet dan haast wel terugkomen in tempo. Wel goed je been eraan houden zodat ze niet in drag kan vallen. Ze moet dan meer gaan verzamelen en daar moet ze sterk worden, ze zal het in het begin wel moeilijk vinden, maar oefening baart kunst.
En natuurlijk zelf rechtop goed met je kont in het zadel zitten.

Sprakeloos

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:49

Idd je been eraan houden en veel voltes rijden. Maar let vooral ook op je zit, probeer diep en ontspannen te gaan zitten.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:25

Heel veel afwisseling zodat hij niet eens meer kan bedenken dat hij hard wou. Dus veel figuren zoals voltes,achtjes en slangevoltes.
Misschien wil het ook wel helpen om een beetje links- en rechtsom inbuigen. Dus op de lange zijde naar buiten buigen. Niet te veel en ook niet van links naar rechts 'trekken'.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:31

Met Nic heb ik datzelfde probleem. Waar we ons concentreren is het sterker maken van zijn achterhand d.m.v veel overgangen rijden.
Om de galop te oefenen kan je het beste vanuit stap laten aangalopperen en dan maar een paar passen galop en dan weer terug naar stap of direct halthouden.
Een volt is ook handig, maar als ze hierop ook blijft rondscheuren heeft het weinig zin. De controle ben je dan toch al kwijt en het veroorzaakt veel stress bij het paard en bij jou.
Kleine stukjes galop dus!! En niet te vergeten, houdt haar bij je als je aanspringt. Ik heb zelf nogal de neiging om al teveel ruimte naar voren te geven waardoor Nic dus ook langer kan worden en gig hard kan galopperen.
Probeer dus vanuit een heel rustig draftempo aan te galopperen, buitenbuiten naar achterhouden tijdens de galop, binnenbeen op de singel en na een paar passen weer terug en heeeeeeel overdreven belonen als ze het goed doet. Geloof mij...........met veel geduld en oefining kan je ver komen!

Succes!

Op zoek naar de zon!!!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:02

Ik had dat probleem met dex ook in het begin en nu hoor ik steeds "ooh, ik wil dat mijn paard net zo kan rustig galopperen als die van jouw". Hoe ik het heb aangepakt? In het begin heb ik heel erg op mijn zit gelet. Je moet goed zwaar gaan zitten. En als hij steeds harder ging, meteen terug naar draf en gelijk weer in galop. Op een gegeven moment ging het vanzelf. Dex had het door, galopperen kan ook rustig.
En met die drafpasjes. Je zegt zelf al dat het altijd na twee rondjes is, dus dan weet je ongeveer wanneer ze gaat terug vallen. In die "periode" houd je je benen er goed aan. Op een gegeven moment voel je van te voren dat ze gaat terugvallen en drijf je al voordat ze werkelijk gaat draven.
Veel succes en geef het niet op, mij is het ook gelukt

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 20:14

Als ik voel dat ze terig gaat vallen drijf ik meestal ook wel meer en geef ik haar soms een tikje met de zweep. Maar meestal gaat ze dan toch in draf (ja, ze rent door mn hulpen heen ) Dat zwaar zitten zal ik proberen maar dat gaat niet zo makkelijk want nu met mn nieuwe zadel zit ik (voor mijn gevoel) zo'n beetje vogelvrij erop. Omdat mijn beugels zo lang zijn (het is een dressuurzadel) ben ik die vaak kwijt onder de galop, ook als ik mijn hakken erg laag houdt! Ik ga morgen weer rijden dus dan ga ik al die tips zeker proberen! Thnx allemaal!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:29

Als je je beugels zo snel kwijt raakt, kan je ze in het begin misschien beter een keer een gaatje korter maken.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:38

Ik zou juist zeggen dat je met langere beugels zwaarder gaat zitten. Je moet je dan toch langer maken???? Maar je zou in het begin idd de beugels korter kunnen maken als jou dat een fijner en veiliger gevoel geeft. Misschien zie ik je straks nog wel even. groetjes

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:41

Richtje schreef:
Als je je beugels zo snel kwijt raakt, kan je ze in het begin misschien beter een keer een gaatje korter maken.


idd, je kunt je beugels beter korter maken, want dan kun je zelf veel beter zitten, met lange beugels ga je steeds zoeken naar je zit.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 19:35

starlight kon dat ook zo mooi (niet dus) elke keer weer of rendraf (het is een draver) of rengalop, maar rustig kon ze niet. Toen is ze een keer in de bocht op d'r bek gegaan (superzielig) doordat ze zo snel ging en daarna heeft ze nooit meer (in de bak dan) hard durven galoperen.
Maar veel succes en ik hoop dat het bij jou beter gaat dan bij mij.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:23

Ophoudingen in de buitenteugel geven.
In het begin zelfs in contrastelling laten lopen,
dan kan ze onmogelijk sneller gaan.
Dan afbouwen en uiteindelijk alleen maar kneepjes geven,
of zelfs niets meer.
Want het paardje dat ik berijd deed het ook,
en na dat ik dat met die kneepjes heb gedaan,
kan ik haar zelfs gewoon op mijn zit terugrijden.
Succes!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 11 bezoekers