trailer laden met hoofdstel (en bit) in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-01 15:37

Kan het kwaad om je paard te laden met het bit in? Bolivia is moeilijk te laden en de afgelopen keer hadden we alles er al bijgehaald: longeerlijn, lange zweep, korte zweep, trailer tussen hek en jeep in en dus het hoofdstel onder het halster (voor het eerst). Ze liep er dus in 1 x in en ik heb het idee dat dat komt doordat ze het hoofdstel in had.

Ik ben echter bang dat als ze er niet ingaat en ze gaat trekken dat ze dan haar mond beschadigd, wat vinden jullie?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 15:40

Ach volgens mij kan dat geen kwaad hoor.
Misschien kun je zo'n halster hoofdstel aanschaffen zodat je als ze vaststaat in de traielr het bit uit kan doen zodat ze lekker hooi kan eten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 15:56

Het idee van een hoofdstel indoen als ze slecht wil laden is dat je wat meer te vertelebt. Als zij het nodig vindt om zo hard te trekken dat ze zich pijn doet dan is dat wel een beetje haar probleem. Als je haar er maar niet in de trailer aanvast zet, je kunt op de trailer even wisselen, of er al een gewoon halster overheen doen en haar daar aan vastzetten

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 16:20

Inderdaad, wissel ff op de trailer dan. Maar blijf vooral rustig wanneer je een paard niet snel op een trailer krijgt.

Marit hier bij ons had het er ook moeilijk mee, maar we hebben dat rustig zonder zweep(!!) kunnen doen met een beetje lokvoer en nu vertrouwt ze het volkomen.

Ook rustig rijden natuurlijk zodat het een beetje aangenaam is voor je paard anders is het niet zo verwonderlijk dat ze er niet gemakkelijk ingaat.

Wat ook kan zorgen dat ze er niet makkelijk ingaat is dat de trailer donker is, daarom schilder je, mocht dit nog niet het geval zijn, de binnenkant vanboven enz. best in het wit, dat is vaak een hele verbetering!!!

veel succes en groetjes,

Sarah

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 17:18

Kan wel denk ik hoor. Met een hoofdstel om heb je net iets meer te zeggen door het bit en werkt meestal wel. Lijkt me geen probleem als je in de trailer gewoon een halster omdoet.

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 18:13

Ik heb het ook zo een tijdje gedaan, dat werkte bij Marlou ook het beste. Na verloop van tijd heb ik het laden gedaan met het hoofdstel onder het halster en het touw weer aan het halster en toen dat goed bleef gaan weer alleen met het halster. Nu laad ze eigenlijk altijd goed en als ze een keer wat dwars is, even een zeepje erbij en dan zit ze er zo in. Ze heeft wat moeite om bij andere paarden weg te gaan, maar ik kan haar nu alleen in- en uitladen, daar ben ik heel blij mee.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 18:24

ik denk dat het best kan, want met hoofdstel om en met bit in heb je meer over je pony/paard te zeggen.
ik denk niet dat ze haar mond zal beschadigen hoor! want als ze zo hard trekt,
doet dat zeer, dus dat zal ze niet doen!
suc6!

Ellen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 21:14

wij hadden ook een lastig paard en die laden we idd met hoofdstel en bit de wagen op en daar deden we de teugels even een paaar slagen rond en dan door de keelriem en een halster over het hoofdstel heen en dan aan het halster vast zetten in de trailer

soms is het beter om te zwijgen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 21:14

Ik heb het zelf bij Ley sniet gedaan.
Hij was een tijd lang bang voor de trailer gelukkig is dat nu dat nu over hihiih.

Bij ons zie je al die grote ruiters met vrachtwagen met hoofdstel laden en dan wisselen. En als je trekt aan het hooefdstel komt het bit los te liggen en drukt niet op de mondhoeken dus moet geen probleem zijn denk ik,

Succes.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 21:19

Ook met Sjakila deden we het hoofdstel in en het halster er onder of eroverheen. Tegenwoordig gaat het een stuk beter en gebruiken we alleen nog maar het halster. Kan naar mijn mening ook geen kwaad

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 13:52

Ik ben altijd alleen op pad en omdat een ongeluk in een klein hoekje zit doe ik Moon ,voor ik hem uit de trailer haal eerst zijn hoofdstel aan. Als ik hem laad , dan laat ik zijn hoofdstel aan en doe het pas af als ik de stang achter dicht heb zitten.
Dit heeft nog nooit voor problemen gezorgd en ik vind het veiliger op vreemd terrein.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 18:50

Als een paard echt niet in een trailer wilt, zal hij het ook niet doen met een hoofdstel. Volgens mij associëerde je paard hgoofdstel met rijden en had ie meer vertrouwen daarin. Het kan natuurlijk een verkeerd vermoeden zijn.
ALs je stal in brand staat, kan je soms ook beter eerst hoofdstel (en zadel) aandoen, dan gaat je paard minder in paniek de stal uit.
Femke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lynn_Nikita, Myrthe1, Ymediem en 36 bezoekers