Hebben paarden tijdsbesef??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rivjenn

Berichten: 4020
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Hebben paarden tijdsbesef??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 21:34

Ik vraag me dus af of paarden een bewust tijdsbesef hebben..
Bijv. merken ze dat ze 1 of 2 uur rijden.
merken ze dat ze 5 uur of 8 uur in de wei staan.
merken ze verschil als ze een dag of een week niet rijden?
merken ze of ze elke dag bereden worden of om de dag?
Nou ja, dit zijn slechts voorbeelden.
Wat denken jullie?

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."


Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:36

Ik vraag het me ook wel eens af en ik heb eigenlijk geen idee. Ik denk wel dat je paard het merkt als hij een week niet bereden wordt of een week op stal staat.

Ook bekend als Kim20!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:37

Hele interessante vraag, ik weet het ook niet eerlijk gezegd Tong uitsteken Maar het lijkt mij ook dat een paard wel in de gaten heeft dat het de ene keer langer rijdt dan de andere keer, en de ene keer langer in de wei staat dan de andere. Hmm....volgens mijn 'assumptions' hebben ze dus wel tijdsbesef Haha! Maar niet in eenheden ofzo.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:49

Ze hebben wel degelijk tijdsbezef. Als je elke dag op dezelfde tijd heen gaat, staan ze na een tijdje op die tijd op je te wachten. Dus ik denk van wel.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:50

vind het inderdaad een leuke vraag.

zelf zou ik het niet weten, maar wat ik wel weet is dat mystery precies weet hoe laat hij eten krijgt. zondag middag voer ik meestal de paardjes en merk ik dat hij heel erg onrustig is. (naja normaal ook wel maar niet zo erg Schijnheilig ) zodra hij heeft gegeten is hij weer gewoon.


dus ik denk wel dat ze iets van tijdbesef hebben.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:16

Mijn honden iig wel. Om 6 uur komt mijn vader thuis en om kwart voor 6 worden ze onrustig. Ze weten ook precies dat ze nadat wij gegeten hebben naar buiten gaan en daarna eten krijgen.
Dus ik denk eigenlijk dat dat met paarden ook wel zo is.

Ook bekend als Kim20!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:55

Ik weet het niet, weet alleen wel dat ze altijd precies weet op welke tijdstippen ze gevoerd word Haha! en ik kom zelf bijna altijd savonds op stal, als ik sochtends of smiddags kom staat ze me toch wel vreemd aan te kijken. Toen ik een keer om 06:30 op stal kwam was het helemaal van wat kom jij doen?? Haha!

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 00:47

Ik denk dat ze in zoverre tijdsbesef hebben dat ze weten wanneer ze gevoerd worden als dat altijd op dezelfde tijden gebeurd. Vooral de regelmaat-dingetjes zullen ze weten, maar niet precies in tijdseenheden. Ze zullen het niet opmerken als ze tien minuten later gevoerd worden. Ook denk ik dat ze het niet doorhebben of je nu een half uur of een uur rijdt. Misschien wel in mate waarin ze energie kwijt zijn, maar niet in minuten. Als je een uur rijdt en normaal doe je een half uur, zullen ze niet denken van 'o jee, wat is er aan de hand, ze rijdt langer??..'" Mensen denken in tijd en tijdseenheden, paarden (en andere dieren) niet . Het zijn wel gewoontedieren.

Dag, lieve Kristal...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 09:27

Hmz, denk t wel. Onze merries staan standaard om 4 uur bij t hek. Vork *LOL*

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 09:36

Ik denk het ook.In de herfst en in de winter als Ex buiten staat,staat ie vanaf 3 uur vooraan bij het hek Haha!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 09:41

kristal schreef:
Ik denk dat ze in zoverre tijdsbesef hebben dat ze weten wanneer ze gevoerd worden als dat altijd op dezelfde tijden gebeurd. Vooral de regelmaat-dingetjes zullen ze weten, maar niet precies in tijdseenheden. Ze zullen het niet opmerken als ze tien minuten later gevoerd worden. Ook denk ik dat ze het niet doorhebben of je nu een half uur of een uur rijdt. Misschien wel in mate waarin ze energie kwijt zijn, maar niet in minuten. Als je een uur rijdt en normaal doe je een half uur, zullen ze niet denken van 'o jee, wat is er aan de hand, ze rijdt langer??..'" Mensen denken in tijd en tijdseenheden, paarden (en andere dieren) niet . Het zijn wel gewoontedieren.


Dat denk ik eigenlijk ook *LOL*
mijn paard zal na een uur rijden iets moeier zijn dan na en half uur, maar ik denk niet dat hij direct opmerkt dat ik er langer opzit Haha!
En met voeren staan ze altijd te wachten, maar dat heeft denk ik meer met regelmaat(en trek) te maken dan met tijdsbesef...Volgens mij dneken ze niet 'het is negen uur, waar blijft mijn voer?' *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 09:56

gomir"]
[quote="kristal schreef:
dneken ze niet 'het is negen uur, waar blijft mijn voer?' *LOL*


Nou mijn paard krijgt om 7 uur 's avonds krijgt hij biks
Kom je om kwart voor 7 kijkt hij je aan met zo'n blik van 'wat kom jij doen? kom je om kwart over 7 hinnikt hij als een gek en vreet de bak bijna uit je handen. Dus lijkt mij een aardig tijdsbesef.
Ik moet 'em alleen nog even leren klokkijken Haha!

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 10:05

Ik weet wel zeker dat paarden tijdsbesef hebben, natuurlijk niet als wij. Maar ze hebben wel een soort biologisch klokje. Wij voeren altijd rond half negen. Als ik vanwege een wedstrijd een keer eerder ben. Is er gelijk paniek. Dan weet Naziri dat er iets niet klopt en word hij erg zenuwachtig. Heb ik verder nog niets speciaals gedaan. Hij is niet gewassen of gevlochten en ik heb mijn gewone kleren nog aan.

Uiteraard staan ze rond voertijd ook bij het hek te wachten. En als hij s'morgens na 9.30 nog niet buiten staat laat ie duidelijk horen dat het tijd is om de stal te verlaten. Voor die tijd is er niets aan de hand.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 10:09

Ik denk het ook.MIjn overleden merrie stond elke dag op mij te wachten als ik van scvhool thuis kwam. Vooraan de wei bij het hek, de rest was dan echterin. Ook toen ik op vakantie was, gewoon trouw elke dag om 3 uur bij het hek staan, maar ik kwam niet, zielig he?
Ze bleef een uurtje staan, en dan ging ze weer terug naar de anderen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, lazy, wonderlover en 36 bezoekers