zweverig drafje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

zweverig drafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 11:10

Ik kan een twee-jarige ruin kopen; afstamming Jazz X Partout X Rinaldo,
mooi type, goede maat, zwartbruin.

maar:

-wat vinden jullie van deze afstamming, ik hoor al van verschillende mensen dat zowel Jazz als Partout geen makkelijke karakters doorgeven.

-bovendien had het beest zo'n zweverig show drafje, goed achterbeen gebruik, maar het voorbeen blijft een fractie van een seconde langer naar voren en omhoog dan bij een normale functionele draf......moeilijk uit te leggen.....ik denk dat jullie wel weten wat ik bedoel.

9 van de 10 mensen slaan achterover van zo'n draf. Ik heb echter ooit een paard van een vriend gereden die ook die neiging had om 'zweverig'te draven, en ik vond dat erg lastig. Zo'n beest heeft de neiging om in een tempo te blijven hangen, en is er dan moeilijk uit te krijgen.......ook dit is weer erg vreemd omschreven Knipoog sorry!

Een paard met een goede draf, kun je bijzonder laten draven op den duur...maar een paard die van nature een 'zweefdraf' heeft.......??????
Wat is jullie oordeel? Ben benieuwd?


Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:08

Ik heb niet veel verstand van afstammingen, dat voorop. Nu heb ik een schat van een merrie, waar Saros in de afstamming zit, ook ergens achterin. De meeste mensen die 'paardenkenner'zijn staaan nu (zoals de ervaring helaas geleert heeft) op hun spreekwoordelijke achterbenen.
Als jij denkt dat je voor dit paard wilt gaan, moet je dat doen. Anders niet. Een afstamming wil niet per definitie zeggen dat het paard dat je koopt zich naar pa of ma vormt. Een afstamming van Bonfire (is ruin, i know) zal ook niet meteen Gran Prix niveau lopen, snap je.
Laat het paard een paar keer voor je lopen in stap, draf en galop en kijk dan of de gangen je bevallen. Desnoods neem je hem een tijdje op proef, om zo te kijken welke gangen hij heeft.
Verwacht je dan dat hij een zweefdraf ontwikkeld welke je niet fijn vindt, neem hem dan niet.

In het kort: afstamming garandeerd nooit de ontwikkeling van een veulen. Bekijk het dier en oordeel dan of je hem neemt of niet.

Groeten Wiesje.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 12:44

Ik heb zelf o.a. een Saros X Gondelier; meeste mensen lopen zelfs weg als ze de afstamming horen. Double Trouble, zeg maar....en dat is ook zo, kan er wel goed mee overweg, maar het blijft vermoeiend hoor een paard dat altijd wil vechten, nooit mee wil werken, altijd dwars is, Nu na 12 jaar nog niet te vertrouwen is; bijten en slaan.
Zowel Saros en Gondelier staan hierom bekend.

Ik was benieuwd wat jullie van de combinatie vinden Jazz X Partout, en wat jullie ervaringen zijn vwb zo'n trage zweverige draf die neigt richting passage.....Vooral als een twee jarige zo gaat. Overigens had dit beest wel voldoende knie-actie en een goed ondertredend achterbeen.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:07

sla stijl achterover van de afstammign!!!!! Dat is moeilijk om te laten lopen. Maar om hier een goed advies over te geven, vind ik een beetje eng. Ken jou niet, ken het paard niet, enz. Maar mij zou het wel passen, ookal zit ik in de shires.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:16

Tja, het is wel bloed waarvan je wat extra's mag verwachten... Zowel wat betreft karakter als wat bewegen.
Je weet van jezelf het beste of en hoe je met paarden kan omgaan welke iets meer initiatief nemen om het zo maar even te beschrijven.

Dat zweverige vind ik persoonlijk niet zo'n probleem, je weet dat hij ertoe neigt dus kan je het makkelijk voorkomen.
Vanaf de 1e dag al snel maken ipv het te stimuleren zoals de meeste doen.
Ik heb zelf een Gribaldi welke er wel aanleg voor heeft, ik heb daarom extra sterk gelet op zijn galop en stap.
Met name de galop is voor spectaculair dravende paarden vaak een struikelpunt en dat krijg je echt niet zo makkelijk goed (goed in de zin van: Door de beugel kunnen).

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 13:54

De galop was een beetje stuiterig, met veel knie....Geen soepele sprong. De stap heb ik niet echt kunnen beoordelen, daar was ie veel te fris voor.
Met moeilijke karakters kan ik goed overweg, maw daar heb ik veel ervaring mee.

Maar wat kan ik verwachten; ik weet van Jazz dat ie 'kijkers'' geeft, maar partout?

Inderdaad snel voor het been maken! Ga je echter ook bewust tempowisselingen rijden?

Dus jullie zijn niet bij voorbaar negatief? Ik zal woensdag eens foto's maken ter verduidelijking

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:39

Tja, Partout is zelf echt een draak, Trakheners zijn uberhaupt een vak apart.
Op Fokkerij en afstamming kan je daar wat meer over vinden, onder andere in het recente topic van Balzflug maar met de zoekfunctie zal je ook heel veel tegenkomen.

Maar als je niet zo'n goed gevoel hebt over de galop zou ik hem laten staan, zegt heel wat over het ruggebruik en dat krijg je echt zo moeilijk verbeterd.
Jazzen zijn overigens niet alleen kijkers hoor, kunnen echt hondsbrutale vechters zijn.

Maar goed, ik weet verder natuurlijk niet wat de vraagprijs is, de verkopende partij denkt vaak dat ze aan zo'n paard een werelddier heeft en vraagt er ook een wereldprijs voor.


gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:30

Ik ben niet zo weg van Jazz en ook Partout is geen makkelijke...
maar ik heb zelf ook eigenlijk vooral springgefokte paarden op stal en nakomelingen van Jazz zijn vaak niet van die beste springers Haha! Ik zou er dus al niet eens zijn gaan kijken.

Over die zweefdraf heeft kattebeest toevallig net een topic geopend. Misschien handig om daar eens naar te kijken Verward Lachen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 10:13

vind t opzich wel een mooi papier, hoewel ik ook niet echt een Jazz-fan ben.
Over dat zweverige drafje. We hebben een Ixion x Edwig op stal die dat ook doet, maar onder het zadel rijd ie wel super, en hij heeft ook een super galop.
Als je de galop van die Jazz niet goed vind, lekker laten staan. Het moet je allemaal wel aanspreken.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:15

Over smaak valt niet te twisten. Het blijft altijd wel een gok wat je koopt, zeker als het een jong paard is.
In principe maakt dat zweefdrafje de boel misschien wel spektaculairder, maar het dier moet ook goed kunnen verkleinen.
Met rijden kan er een hoop gecorrigeerd worden, maar dat moet je dan toch afwachten.

De keus is aan jou waar je de waarde aan hecht. Het is in principe goed dressuurbloed: de hengsten en hun nakomelingen hebben zichzelf immers al bewezen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:01

Nakomelingen van Partout bewezen?
Waar dan Verward
Dier is inmiddels met pensioen en zoveel hoor je niet van zijn kinders. De Jazzen zijn nog te jong om zich echt te kunnen bewijzen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:40

Zo'n zweefdraf valt inderdaad vaak wel te verbeteren, er staat hier op stal een 3,5 jarige Jazz die dat ook had, en wat ook een heel stuk is verbeterd met de juiste training. Dat paard heeft trouwens wel van nature een hele goede galop en een goed ruggebruik.

Het is trouwens wel echt een vechter, hij zal niets doen zonder strijd en heeft een heel dominant karakter. En dat kijkerige heeft hij ook, hij schrikt van zijn eigen schaduw.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:47

Als het beestje nogal gek was, kan het ook wel zijn dattie zijn galop niet echt goed getoont heeft, Ga nog eens lekker rustig kijken en ga vooral niet over 1 nacht ijs!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:47

Als je gewend bent met bloedpaarden te werken en je hebt er een grote voorkeur voor dan hoeft die afstamming geen problemen op te leveren. De reden dat Jazz zo slecht staat aangeschreven is dat Jazz nakomelingen niet geschikt zijn voor de gemiddelde basis ruiter. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de karakters niet deugen.
Over de beweging kan ik alleen maar zeggen dat je goed moet letten op het rug en achterbeen gebruik. Wanneer een paard een sterk en snel achterbeen heeft kun je daar dmv trainen ook een apart voorbeen aan rijden. Als dat achterbeen niet bijzonder is dan mist het paard de kracht om extrda beweging te laten zien.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 19:14

Een zweefdraf is inderdaad spectaculair maar niet makkelijk. Zulke paarden moet je goed voor het been houden en veel lekker voorwaarts rijden anders blijven ze er inderdaad 'in hangen'.
Een simpelen draf is makkelijker te rijden maar als je zo'n paard met zo'n aparte draf goed aan het lopen krijgt is het natuurlijk wel een spectaculairder gezicht!

Jazz-afstammelingen staan inderdaad als niet al te makkelijk bekend, ik ken daar hier in de buurt ook wel voorbeelden van. Afstammelingen van Partout ken ik niet.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:45

Okeej, okeej,

Ik bedoel eigenlijk dat het beiden dressuurbloed zijn. Partout heeft qua nakomelingen inderdaad (nog) niet veel. Heb zelf een Partout fokmerrie. Is erg eenkennig, maar haar nakomelingen zijn stuk voor stuk schatten (ze is trouwens een hele goede moeder!).
Om even wat Jazz nakomelingen te noemen: Norway en Phoenix.
Doen het erg goed onder Kirsten Beckers: goede draf stap en galop. Het zijn paarden die wel snel heet worden, en waar veel geduld voor nodig is, maar uiteindelijk lopen ze als een kievit!

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:14

Eerlijk gezegd kun je bij een paard beter op de galop en de stap letten. De draf is altijd nog te verbeteren, de stap en galop maar moeilijk.

Ik zou dus niet op die zweefdraf af gaan maar meer kijken hoe de galop en de stap zijn. Een sterk achterbeen is natuurlijk wel belangrijk in dit verhaal.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 80 bezoekers