Simpele oefeningen voor beginner gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Simpele oefeningen voor beginner gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 01:13

Hallo western-bokkers.
Misschien mijn derde post op Western, maar ik hoop hier vaker te komen en veel te leren! Haha!

Ik ben dus Buitenzorg, oftewel Esther en heb na blauwe maandag dressuur gereden te hebben overgestapt (eigenlijk ingerold Haha!) naar de drafsport. Na 15 jaar dravers getraind te hebben wilde ik wat anders (dat kwam vooral door de dood van Bobo -zie profiel-).

Ik kwam met mijn toenmalige paard (KWPN-tuiger) op Hippisch Centrum Bleiswijk te staan waar ik verder in aanraking kwam met de westernsport. Op mijn vorige stal stond een kennis van mij en zij reed al jaren western, waaronder working cowhorse. Door haar enthousiasme wilde ik verder in de western.

Ik heb op HCB enkele lessen gehad en moest toen noodgedwongen mijn paard verkopen.

Inmiddels ben ik verhuisd en heb een shet waar we aangespannen mee rijden en een haffie die ik western wil rijden.

Ik heb geen western manege in de buurt, ook geen instructrice.
Ik ben nu vooral bezig met stap oefeningen, inbuigen, rechtrichten, soepel maken, de stop, en sinds afgelopen vrijdag zijwaarts.
Ik probeer hem ontspannen neerwaarts verzameld te laten gaan in draf. De galop laat ik voorlopig nog helemaal liggen.

Wie heeft er goede tips/truuks/ideetjes om deze redelijke 'groene' westernruiter en een groen westernhaffie verder in het zadel te krijgen? Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 19:15

Niemand? Verward

Sorry, misschien ongeduldig! Tong uitsteken

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:10

Dat is niet eenvoudig om dat hier allemaal op te schrijven. Ik zou opzoek gaan naar het boek van Antje Holtappel. Niet meer in de winkel te verkrijgen maar wel in het 2ehandscircuit. Is echt een aanrader voor je Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:30

Esther, dat boek van Antje Holtappel kun je wel van mij lenen
Neem ik die woensdag dat we gaan meeten wel mee Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 22:16

XoNo schreef:
Esther, dat boek van Antje Holtappel kun je wel van mij lenen
Neem ik die woensdag dat we gaan meeten wel mee Haha!


U is een engel Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:58

Tja, wat wil je horen?
Lesgeven via het internet is een beetje lastig Haha! , bovendien hebben we jou en je paard nog nooit zien rijden.
Misschien is het handig/leuk/leerzaam om bijvoorbeeld eens deel te nemen aan een videoavond zoals we die laatst bij Colinda gehad hebben. Dan laat je een stuk van je training zien, en kunnen anderen je tips, verbeterpunten en complimenten geven.

Maar waarom is er bij jou in de buurt geen instructie te vinden?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 19:09

Sonja schreef:
Maar waarom is er bij jou in de buurt geen instructie te vinden?


Omdat ik In the middle of nowhere woon! Knipoog
En ik vrees dat als ik de dichtstbijzijnde instructeur kies dat ik klauwen vol geld kwijt ben... Haha!

Ik krijg binnenkort wel hulp van mijn buuf, zij rijdt al jaren western.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:59

vera schreef:
Dat is niet eenvoudig om dat hier allemaal op te schrijven. Ik zou opzoek gaan naar het boek van Antje Holtappel. Niet meer in de winkel te verkrijgen maar wel in het 2ehandscircuit. Is echt een aanrader voor je Knipoog


En als je goed bent in Duits dan kan ik hem morgen wel voor je meenemen van de Equitana, maar hij kost wel 29,90 euro zag ik gisteren... tweedehands is misschien toch handiger
Raar eigenlijk dat dat goede en duidelijke boek in Nederland niet meer verkrijgbaar is...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 23:14

Thanx voor het aanbod Gera, maar ik ben bar slecht in Duits.

Is dat boek van jou ook in het Duits Colin?
Moet ik toch maar gaan afspreken met mijn buuf (die komt uit Duitsland! Haha! )

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:31

Het boek is er ook in het Nederlands hoor, en ik denk dat Colin die heeft, maar hij is in het Nederlands momenteel niet meer te verkrijgen..

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 08:45

Maar van wie heeft je buuf les dan? Kan je niet met haar meehobbelen?

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:28

die buuf van haar kwam toch uit duitsland Tong uitsteken

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 23:40

Ik heb de Nederlands versie Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 23:52


If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 11:28

Als het bestelformulier zou werken zou dat wel meegenomen zijn. Bij mij doet ie het dus niet.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 11:36

Bij mij doet hij het dus wel, maar je kunt het ook telefonisch bestellen. Heb je het telefoonnummer gezien of zal ik het nog even doorgeven?

Jola

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 11:49

Ik zal idd maar even bellen of mailen.

heb je deze datum gezien:
Laatst gewijzigd: mei 22, 2002
Ben benieuwd ze het boek uberhaupt nog wel hebben Verward

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 11:53

Ajaj! Dat had ik inderdaad niet gezien! *zoekend naar mijn brilletje*

Maar dat zullen ze telefonisch wel direkt kunnen zeggen, toch?

In ieder geval succes!

Jola

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

bertus8
Berichten: 21
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 01:03

hoi buitenzorg...

ik heb een boekje liggen wat verkrijgbaar is bij de betere ruitersportzaken en boekhandel, vaak ook op westernbeursen. het heet "beter western Rijden"en is uitgebracht door Hoefslag.. het is geschreven door George Maschalani, europees kampioen westernriding..
ISBN 90-213-2612-4.
het is bestemd voor de gevorderde westernruiter maar staat boordevol tips en uitleg over Pleasure .trail Western-riding Reining en Super horse(!)
hij geeft duidelijke uitleg over problemen die je tegenkomt met tekeningen en plaatjes, hier zal je zeker wat aan hebben .

verder gaat westernrijden op een "haffie " prima, mijn vrouw rijdt western op Bertus en dat gaat niet onversdienstelijk.. ikzelf heb een Quarter van 13 genaamd "Hesa Frosty's Sugar "

je had het in je vraag over dat je af en toe een stop maakt en aan het oefenen bent met zijwaarts....wees voorzichtig met de stop ... belangrijk is op wat voor een bodem je een stop maakt, vaak is een standaard manege bodem of buitenbak te zwaar voor een stop . als de bodem zwaar is, graaft hij zijn achterhand in en komt hij stuiterend tot stilstand en dat is pijnlijk voor de rug, lendenen en achtebenen voor het paard en je zal zelf waarschijnlijk uit je zadel stuiteren... als dit vaak gebeurd rijdt je zijn achterhand stuk en als dat niet gebeurd zal hij nooit vol overgave een slidingstop inzetten omdat ie weet dat het pijn gaat doen...een haflinger is stevig en kan wel wat hebben maar heeft niet de bouw van een Quarter en zal om die reden nooit zo makkelijk een stop kunnen maken .

Verder is het belangrijk dat voor dat je gaat beginnen aan de "leuke "dingen zoals een stop, rollback, spin...enz dat de basis goed is .regelmatige gangen zowel stap, jog en loop ....goede reactie op je been en zithulpen.

Ik doe het met Hesa alsvolgt, ik begin met een actiefe stap aan een lang teugeltje , twee of drie rondjes door de bak , beide kanten op . daarna ga ik draven en laat hem strekken , dat betekent ligtrijden ....na een paar rondjes links en rechts om ga ik hem langzaam verzamelen en de achterhand onderbrengen , dit is al gedeeltelijk gebeurd door het strekken , als hij verzameld is breng ik zijn tempo terug naar een matige jog .... het is makkelijker van snel naar langzaam te gaan dan andersom.

als dat goed gaat maak ik hem soepel op beide zijden door cirkels te maken bij elke letter van de bak , tot de middenlijn, een beetje stelling vragen naar binnen en met je beide benen door de cirkel drukken ( de romp buigen : linksom , binnenbeen achterhand wegdrukken(rond maken) en buitenbeen op/voor de singel om hem te begrenzen)
dat doe ik 2 of 3 rondjes op beide zijden , de kant die het meest stijf is krijgt nog een extra rondje .... dan ben ik al zo'n 45 minuten onderweg en ga ik wat andere oefeningen doen of als het nog niet goed genoeg is ga ik nog even door.

als de basis niet in orde is zal hij van de "leuke "dingen niet veel bakken en ze met tegenzin gaan doen ...

Nou , dat was mijn bijdrage ....als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel ...en denk er aan "12 paarden 13 meningen" kijk veel om je heen en vraag !! pas toe op je paard wat je aanstaat en wat je paard aanstaat, werkt het niet ..ga er dan niet mee door en probeer iets anders , geen paard of ruiter is hetzelfde .

Misschien deelt niet iedereen op bokt mijn visie ....dat mag ...reageren ook !

groet

paul
---------
A horse a day, keeps the doctor away


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers