trainingsrit door Park de Hoge Veluwe

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

trainingsrit door Park de Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 09:51

Aan de verslagen te zien is er gisteren optimaal gebruik gemaakt van de diverse natuurgebieden in NL. Retje en ik zijn gisteren naar Arnhem geweest voor een trainingsrit over de Hoge Veluwe. Onze organisator en gids was Djilan. Ook Annalynn (Ganna) was mee, en verder een aantal mensen van de endurance mailing list. In totaal waren we met 7 ruiters en 8 paarden (één iemand had twee IJslanders bij zich waarvan eentje als handpaard).

Tegen 9 uur vertrokken we van stal, iets na 10 uur waren we in Arnhem-Noord. Mijn ouders hadden ook wel zin in een dagje uit, dus het was geen probleem om mij naar Arnhem te brengen en weer op te halen (zij zijn lekker een eindje in de omgeving gaan toeren toen wij aan het rijden waren). Bij Djilan op stal aangekomen mocht Retje zich even lekker uitleven in de bak, fijn rollen en een beetje rennen voordat we het bos in gingen.

Het was een heerlijke rit! Voor mij in het begin nogal vermoeiend, aangezien Ret zijn knopje op 'voluit' had staan (beetje lastig als je in een groep rijdt). Ik had mijn hartslagmeter uiteraard bij me en ben een paar keer flink geschrokken van de hartfrequentie, die duidelijk maakte hoe druk Ret zichzelf maakte. Bij het opzadelen had hij al 57 (er gebeurde ook zo veel om hem heen Knipoog ) en na het eerste stuk draf (waarbij hij zich flink in het zweet rende terwijl hij eigenlijk niets deed) kreeg ik hem bijvoorbeeld in stap niet meer onder de 112(!). Pas toen we de groep opsplitsten in twee groepen van 4 en wij in een lekker draftempo een flink aantal kilometers aflegden, bleef zijn HF lekker stabiel rond de 125 (later zelfs rond de 110). Ik kon toen vanaf het begin al lekker op één hand rijden, dat ging allemaal prima.

Op zo'n driekwart van de route (wij gingen linksom, de rest rechtsom) kwamen we de andere groep weer tegen. Een van de paarden had blijkbaar zo'n last van jeukend zweet dat hij er even lekker bij ging liggen rollen (met zijn ruiter er nog op!). Die schrok zich natuurlijk een ongeluk, maar ze had 'm snel weer overeind. Aangezien het nog een vrij kort stuk was naar stal zijn we toen omgedraaid en weer met hen mee teruggereden. Het paard dat ging rollen (een draver waar ik al eerder mee samen had gereden) en Ret waren nogal aan elkaar gewaagd en wilden het liefst voorop, gevolgd door Don van Djilan en nog een heethoofdje. Wat heeft Don een knieactie als-ie heet is! Ret werd op sommige stukken behoorlijk sterk, ik was dan ook ontzettend blij met de jachtteugels die ik vorige week had gekocht. Maar zijn HF bleef netjes stabiel en het herstel was ook prima in orde. We eindigden op 42 (onder het zadel), van 71 naar 42 in nog geen 10 minuten vond ik toch best netjes.

Een leuk punt in de rit was het lage tunneltje onder de A12 door waar je haast plat op je paard onderdoor moet om je hoofd niet te stoten. Retje beschouwde het als een nieuw soort crosshindernis: hij huppelde vrolijk voorop naar het licht toe, oortjes erop en de kudde achter hem aan... Geen enkel paard van onze groep deed moeilijk en daarmee waren ze allemaal geslaagd voor de tunneltest! Cool

En wat is die Hoge Veluwe mooi! Onze Holterberg is ook niet verkeerd, maar daar kom je na een half uur rechtuit rijden toch wel weer een asfaltweg tegen. Op de HV niet, daar kun je uren dwalen en het gevoel hebben dat je ergens in Australië rondrijdt. Ik heb genoten, en ik denk velen met mij. Verder viel het me op hoe enorm braaf de IJsjes waren, eentje onder het zadel en de ander aan een halstertje ernaast. Ik moet er niet aan denken om een tweede Ret aan een touwtje naast me te hebben, heb aan eentje m'n handen al vol! Haha!

Djilan heeft ons hele mooie stukken Veluwe laten zien, bedankt daarvoor! Verder was ik hartstikke blij met de hulp van mijn ouders, mijn vader voor het chauffeuren en mijn moeder die in het begin nogal huiverig was ('Ret is zo druk') maar thuis op stal zelfs aanbood om nog even een paar rondjes met Ret om de manege te stappen! Ben benieuwd wanneer ze voor het eerst mee gaat groomen op een wedstrijd... Lachen

Retje was bij thuiskomst op stal overigens nog bijna net zo druk als in Arnhem, dat heeft hij altijd na zo'n trailerrit. Even lekker afgespoten bij z'n benen en onder het zadel, waarbij hij bijna de spuitplaats afbrak, zo druk was hij nog. Ik heb zelf nu vreselijke last van m'n kuitspieren (dat ik andere beugels wilde, was gisteren al duidelijk) en ik ga zo meteen naar Retje toe. Heb lekker vrij vandaag. Ik kon het gisteren niet meer redden om hem uitgebreid te wassen, maar het is hier nu zulk lekker weer... Eerst maar eens een uurtje de Holterpuist op en daarna fijn met het paard onder de douche! Cool

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:31

klinkt als een top-dag gisteren! Cool

Nou... ik heb ook genoten van mij vrije dag hoor Knipoog maareuh... de volgende keer ben ik weer van de partij Haha!

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:34

Op naar klasse 2 Cool

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:37

Had het al ergens anders gelezen Knipoog
Maar Ret had dus weer errug veel zin Haha!
En leuke omstandigheden om je hartslagmeter weer eens in de praktijk te testen natuurlijk. Andere omgeving, andere omstandigheden, enz.
Die tunneltjes ken ik ook, had het er met Maaike over toen Saar bij ons logeerde en wij een paar keer onder tunnels door moesten. Je moet er toch niet aan denken dat je paard het ineens op zijn heupen krijgt en een bok uitdeelt, daar is vaak niet bepaald ruimte voor als je erop zit.
*krak* Scheve mond
Maar gelukkig is Tinka ook altijd erg braaf, en Ret ziet overal een uitdaging in natuurlijk *LOL*
Lijkt me een prachtige omgeving daar. En jullie hadden er redelijk mooi weer bij volgens mij, als je kijkt hoe het die dag ervoor nog plenste
Ben benieuwd of KWB doorgaat...Ik duim voor jullie.
En anders is zo'n trainingsrit natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Weer een ervaring rijker, toch?

hobbelheks

Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:16

Wauw dat klinkt gaaf Ka!
Ben benieuwd naar je pierpijn nu trouwens Extreme duivel
Succes het komende seizoen, ga je nu al gelijk klasse 2 starten of eerst nog een wedstrijd klasse 1?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 16:30

En wat had ik je trailer lekker vast gezet Knipoog

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:36

De rit was idd erg leuk! Haha!
We hadden trouwens ook nog een GPS tot onze beschikking. Dat was erg leuk. Zo draafden we tussen de 13,7 en 14,6 km/h en bleek de route precies 27,5 km te zijn.
Leuk hoor zo'n apparaatje!
Nu zelf nog een hartslagmeter voor Don aanschaffen, want ik wil nu toch echt wel eens weten wat de hartslag van Don is als hij zo heet is. En ik weet dat hij als hij heet is veel knieactie krijgt. Het wordt erger naarmate ik hem meer ga inhouden. Ik kan alleen zelf niet zien hoe erg zijn knieactie is....
Maar als ik hem voluit laat gaan komen de draver eigenschappen echt naar boven. Van smal van achteren gaat hij ineens met de benen wijd en knoerdhard. Ganna (Annalynn dus) kan dat beamen, want die heeft het Don zaterdag zien doen.
Ilonka heeft trouwens een erg leuk galopje Haha!

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:52

Klinkt als een leuke dag hoor.
Maar het weer werkte dag ook lekker mee. Tenminste bij ons in de Drunense Duinen wel hoor.
Ik zie Ret trouwens al helemaal voor me op deze manier. Het wordt hoog tijd dat ik hem eens in levende lijve kom ontmoeten.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 12:33

Wat klasse 2 betreft: het is wel mijn bedoeling om nog één keer klasse 1 te starten voordat ik promoveer. Maar KWB ligt in de 10 km-straal rond Barneveld waar nu een streng vervoersverbod is voor alle vee i.v.m. vogelpest. Met andere woorden: het zou best wel eens 'daaaaag KWB' kunnen zijn. En dan wordt Austerlitz mijn eerste wedstrijd, idd in klasse 2.

De hoofdoorzaak van mijn spierpijn is trouwens bekend: ik reed nog met mijn beugels op springmaat (van zaterdag)... Had ik niet door omdat ik met andere schoenen (met dunnere zool) reed. En heb nu nog steeds behoorlijk veel last, het rijden met Retje ging gisteren dan ook voor geen meter. Maar hij had beduidend minder spierpijn dan ik (lees: geen), die wilde nog wel minstens 25 km!

Mickey > je bent van harte welkom! Cool

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:00

Karin schreef:
Wat klasse 2 betreft: het is wel mijn bedoeling om nog één keer klasse 1 te starten voordat ik promoveer. Maar KWB ligt in de 10 km-straal rond Barneveld waar nu een streng vervoersverbod is voor alle vee i.v.m. vogelpest. Met andere woorden: het zou best wel eens 'daaaaag KWB' kunnen zijn. En dan wordt Austerlitz mijn eerste wedstrijd, idd in klasse 2.


Laten we maar hopen dat het wel doorgaat... Scheve mond
Ik en natuurlijk iedereen die zich hiervoor heeft ingeschreven verheugt zich op deze eerste wedstrijd!

Citaat:
De hoofdoorzaak van mijn spierpijn is trouwens bekend: ik reed nog met mijn beugels op springmaat (van zaterdag)... Had ik niet door omdat ik met andere schoenen (met dunnere zool) reed. En heb nu nog steeds behoorlijk veel last, het rijden met Retje ging gisteren dan ook voor geen meter. Maar hij had beduidend minder spierpijn dan ik (lees: geen), die wilde nog wel minstens 25 km!


Dom, dom, wie vergeet nu zijn beugels langer te maken Tong uitsteken
Nee hoor geintje...
Ik hoop dat je spierpijn snel weer over is.

Greetz D.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:11

Karin schreef:
Wat klasse 2 betreft: het is wel mijn bedoeling om nog één keer klasse 1 te starten voordat ik promoveer. Maar KWB ligt in de 10 km-straal rond Barneveld waar nu een streng vervoersverbod is voor alle vee i.v.m. vogelpest. Met andere woorden: het zou best wel eens 'daaaaag KWB' kunnen zijn. En dan wordt Austerlitz mijn eerste wedstrijd, idd in klasse 2.


Tja.....ik neem aan dat je het van te voren wel te horen krijgt? Het zou wel jammer zijn natuurlijk.....nog 2 weken langer wachten op de eerste wedstrijd Lips are sealed

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Elegance_, Sterrenpony en 39 bezoekers