Balzflug nog maar een keer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Balzflug nog maar een keer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 18:31

Ja, ik heb de search gebruikt, maar ik ga het toch nog een keer vragen.

Ik ben zeer dringend op zoek naar meer informatie over de hengst Balzflug.
Ik weet hoe hij eruit ziet, weet dat hij dood is, dat er alleen nog diepvriessperma beschikbaar is.

Maar ik wil iets meer weten over zijn nakomelingen en zijn eigen prestaties in de sport.

Wie oh wie kan me hier meer over vertellen???

Waarom??? Omdat ik een Balzflugje op het oog heb.
Totaal anders dan wat ik eigenlijk zocht, maar ik ben verliefd.
En verliefdheid is nu niet de beste manier om een paard te kopen!
Dus ik ben op zoek naar verhalen!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:51

Or zijn zuster is een Balzflug.
Ik geef even de link met het verslag in de paardenkrant van haar keuring;
http://www.employees.org/~manon/paranossa.html

Ze was overigens een uiterst gevoelig typetje, maar wel heel braaf onder de man.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:07

Suzanne F. heeft het ook nogal te pakken van Balzflug,
zei zal dit topic snel genoeg opmerken en kan je wel wat meer vertellen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:23

Wat wil je precies weten over hem?? Haha!

Ik heb hem nog persoonlijk gekend, hij is nooit in de sport uitgebracht, was niet zo makkelijk.

Ik heb heel wat nakomelingen van hem gereden, zowel directe als ook aan moederskant. Ik ben helemaal weg van Balzlfug´s, ik vind ze superfijne paarden.

Moet er duidelijk bijzeggen dat het geen beginnerspaarden zijn! Snel beledigd, sensibel, niet altijd even braaf. Vaak veel front, spectaculair voorbeen en zeer goed draven maar vaak minder galopperen, wat met de croupe hoog en het voorbeen terug. Vaak hebben ze ook een lang achterbeen en soms zijn ze wat dakvormig in de croupe. Let dus op het achterbeen gebruik.

Balzlfug heeft een NRPS gekeurde zoon uit een Joost moeder: Bonaparte en een KWPN gekeurde zoon Mondriaan, die komt uit een Cadmus xx merrie.

Hier een hengst die ik gereden heb, helaas overleden, Insulation, een Balzflug x Formateur x Cadmus xx (¾ broer van Mondriaan)

Afbeelding

Afbeelding

Hier mijn Balzlfug merrie Lotje, uit een Pion x Amor merrie. Met haar veulen van Gribaldi:

Afbeelding

Afbeelding

Als je nog meer wilt weten, barst los!! Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:09

Zo als altijd is verliefdheid blind voor negatieve eigenschappen. Die breken dan later op en komt er een scheiding. Op wat voor soort Balzflug afstammeling ben je verliefd geworden en ben je iemand die met hete paarden overweg kan.
Balzflugafstammelingen zijn lastig, ze kunnen bijna allemaal heel goed lopen en zijn ijverig. Maar voor een gemiddelde ruiter ligt het talent van de kinderen van Balzflug boven hun kunnen. Dus wees eerlijk tegen jezelf, anders haal je je een hoop narigheid op de hals.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 23:11

Ik ga niet van mezelf zeggen dat ik een uitstekend ruiter ben.
Want uitgeleerd ben je nooit.
En er zitten hier zoveel toppers op bokt dat die 3 paarden die ik heb ingereden in het niet vallen.

Heb zelf 2 paarden gehad. Een Onyx (was geen makkelijke tante) en een Ulft x Zonneglans x Roemer.

Daarna heb ik de merrie Gracy ingereden van de user Gracy hier op Bokt. Een heethoofd, geen makkelijke tante.

Ik weet dat ze heel ijverig is en vrij pittig, maar weet ook dat ze niet gemeen is in de zin van gevaarlijk zijn. Dus dan is het een kwestie van doorzetten, elkaar leren kennen, elkaar op ons nummer zetten en goede lessen nemen. Waar een wil is, daar is een weg. Zolang je maar fair bent tegenover elkaar!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 00:15

uit wat voor een merriestam komt deze Balzflug??

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:06

[naam verwijderd] heeft ook een Balzflug merrie...Ja? ja.
Zonder gekheid, ik kan heel uitstekend overweg met snel aangebrande overdreven types, en die merrie van mij is er zo eentje. En toch, toch kan ik af en toe wel helemaal razend van dat ding!
Het is iets heel kleins eigenlijk, maar ergens wil in dat koppie de knop maar niet om. Elke dag weer moet je bewijzen dat je d'r vertoruwen waard bent. En alhoewel ze een stuk braver er rustiger is geworden, en niet gemeen is of anderszins vervelend...ga niet met haar in gevecht, want je verliest. Idem dito met andere Balzflugs die ik ken.
Het hebben van een Balzflug is een permanente aanslag op je rationaliteit.

En dat is zolang je ernaast staat....
Als je erop gaat zitten, nou, dan ben je ook nog niet klaar. Wel zolang je aan een lso teugeltje wat wilt rondrijden. Dan geen enkel probleem. Maar pak geen zweep en zet ook geen druk op de voorkant. De Balzflugs die ik ken zullen dan onherroepelijk het bit tussen de tanden nemen en er loeihard vandoor gaan. Want snel zijn ze dus wel, en bijzonder koppig. Ik ken geen Balzflug die het accpeteert dat je met zweep rijdt. En dat is soms echt wel lastig, want schouderbinnenwaarts leer je ze dus ook niet eventjes...
Ze zijn o zo intelligent, maar willen lang niet altijd even makkelijk met je meewerken. Weet waar je aan begint.

MAAR; als je ze dan voor je hebt gewonnen...dan heb je ook wat! Daar kan geen ander paard tegenop....

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:56

Ik rijd ze wel met zweep hoor!! Maar idd probeer ze nergens toe te dwingen of een gevecht aan te gaan want je verliest t. Dat pikken ze gewoon niet. Het draait heel erg om vertrouwen en ze een gevoel geven van eigenwaarde. Dat ze alles wat je vraagt eigenlijk uit vrije wil doen, ze moeten zich nergens toe geforceerd voelen.
Ze zijn zeer werkwillig maar alleen als je ze voor je hebt. Je moet geen Balzlfug tegen je krijgen. Ze gaan voor je door het vuur als ze je vertrouwen maar worden lastig tot gevaarlijk als dit niet zo is.
Ze zijn wel megaintelligent, leren snel, hebben veel looplust en een temperamentvol karakter.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 12:47

sarabande schreef:
uit wat voor een merriestam komt deze Balzflug??

Statuar!

Sja, ik zal het allemaal wel zien.
Ik kan nou niet zeggen dat ik ongeduldig ben en dingen afdwing. Ik wil juist een band met mijn paard opbouwen, alles in harmonie proberen te doen. En moeilijke paarden vind ik alleen maar gaaf.

Mijn instructrice kent het paardje beter als dat ik haar ken en die vindt het echt wat voor mij!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:32

Statuar is een hengst geen merrielijn. En ja als je alle nadelen al kent, waarom nog info vragen als je toch al besloten hebt????

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:01

Ach Statuar kan wel wat rust in de zaak brengen...

Hoop alleen dat hij achter niet traag is..

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 22:20

Morgen om 14.00 uur ga ik kijken.
Gezien er geen echt ervaren ruiter op rijdt (meisje van rond de 15 jaar die hem altijd met slof rijdt omdat ze hem anders niet aankan) ga ik morgen alleen maar kijken als het paardje los beweegt. Hoef haar niet te zien voorrijden. Daarna ga ik zelf rijden om het te voelen.

Mocht de interesse er dan nog zijn ga ik zaterdag met mijn instructrice, die rijdt hem dan even voor zodat ik hem ook echt onder het zadel kan zien.

Sarabande, ik heb nergens gezegd dat ik al besloten heb. Ik vroeg hier meer info over Balzflugs. Het lijkt een gewoonte op bokt dat mensen alleen maar negatieve dingen zien, en geen positieve dingen. Ik wilde gewoon even kijken hoe het bij andere paardjes van Balzflug was, zodat ik weet op welke andere dingen ik nu moet letten.

Nu ik weet dat het fijngevoelige paarden zijn weet ik ook dat ik er niet zo maar even mee weg kan rijden. Omdat ze nogal eenkennig zijn weet ik dat je er een band mee op moet bouwen, dat scheelt altijd. Dus dat ik door een hoop dingen heen moet gaan kijken.

Tuurlijk kijk ik naar een achterhand, maar nu met meer aandacht omdat ik weet waar het probleem bij Balzflug nakomelingen ligt.

Volgens mij is er niets verkeerds aan om eerst goed inlichtingen in te winnen. Ik weet ook wel dat ieder paard een eigen karakter heeft en dat de merrielijn ook meetelt. Maar zoals je misschien begrijpt heb ik hier geen papieren van het paard, het is namelijk nog niet van mij. Dus weet ik ook zo 1, 2, 3 de moederlijn niet. Weet nu alleen dat het een Balzflug x Statuar is. Want ja, dat zijn de dingen die ze als eerste vertellen als je om een papier vraagt.

Mag misschien de naam 'Kleintje' hebben en al een tijdje geen eigen paard meer hebben gehad, maar ik heb echt niet stilgezeten en ik ben echt niet achterlijk. Nee, ik ben geen fokster, dus ik let op andere dingen. Daarom roep ik nu ook jullie hulp in!

Tnx iedereen voor de informatie!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 22:22

Even een ander vraagje...
Michelangelo's.
Dat zijn ook van die lastige dingetjes.
Daar kan ik goed mee overweg.
Kan ik de Balzflugjes daar een beetje mee vergelijken???

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:29

Nee Michelangelo"s zijn door de markt genomen lang niet zo lastig als Balzflug nakomelingen. Michelangelo's hebben de neiging te staken als ze iets niet willen/kunnen. Balzflugen gaan vechten, maar zijn ook veel getalenteerder. Overigens gaf je aan dat je toch al besloten had vandaar mijn reactie.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 22:31


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:36

Zie onderste foto in mijn profiel, een jonge balzflugmerrie. Een heerlijk dier, mooi type, mooi om te zien onder het zadel en ze kan fijn lopen. Ze zeggen dat nakomelingen van Balzflug niet gemakkelijk zijn maar deze merrie is zo intelligent, die snapt alles meteen. AF en toe heeft ze spatjes en probeert ze je uit maar ze incasseert eerlijk mijn lik op stuk beleid, grinnik. Ze is ook eenkennig en ik heb gehoord dat meer Balzflugs dat zijn, maar ik vind dat nu juist weer een pluspunt.

Kleintje schreef:
Pst: [VvdD] Toekomstig paardje kijken en rijden....

Ben even benieuwd wat jullie ervan vinden...


Ben effe wezen kijken uiteraard want ik was nieuwsgierig genoeg. Maar die foto geeft mij geen duidelijk beeld van de merrie. AFgelopen zaterdag een 3 jarige merrie gezien van Mondriaan (v. Balzflug) uit een keurmerrie van Ulft. Zwartbruin van kleur, mooi beestje. Echt een bloedje.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 12-03-03 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:19

Ik vind het een sympathiek beestje, ik zou een gokje wagen als de prijs niet te hoog is...

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:17

Wat een klein diertje!! Wat meet ze??

Als je twijfelt niet doen. Het beste is nog een keer teruggaan en dan nog eens goed bekijken en aanvoelen. Je moet ook goed bedenken wat je er mee wil, Balzflugs zijn geen knuffelpaardjes dus wil je er recreatief mee rijden en veel plezier hebben met je lieve paardje dan zou ik je geen Balzflug aanraden.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 21:54

Ze is 1.62 m.
Klein dus, maar groot genoeg voor mij, ben zelf ook een kleintje.

Ik ga zaterdag terug met mijn instructrice.
Mijn bedoeling is de dressuursport.
Ben ooit M1 startgerechtigd geweest. Paar proefjes gedaan zonder punt. Dat wil ik verbreken met mijn nieuwe paardje... ik wil lekker weer de dressuur in!

Zaterdag dus weer langs, om 10.30.
Dan krijg ik les, gaan we kijken hoe ze op fysio reageert en als het dan positief is dan wil ik haar na het trouwen eerst een maandje leasen!