Katten en kattepis, HELP!!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Katten en kattepis, HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 11:29

wij zijn in het bezit van twee hele lieve katten. Een gecastereerde kater (van 2 jr) en een gesteriliseerde poes(van 4 jr). nu hebben wij met een van de twee waarschijnlijk een probleem, waarvoor ik niet een twee drie een oplossing weet. We vinden regelmatig op een plek poepjes maar ook plasjes, en dat terwijl de kattebak een meter of drie verder staat en schoon is!!!
ik snap niet waarom ze (of een van hun) dat doet.
we zijn wel verhuisd, dus misschien zouden ze daar nog stress van kunnen ondervinden, alhoewel, we zijn vorig jaar in augustus verhuisd...
ik heb de kater er wel een keer op betrapt dat hij boven de wasmand hing en daar aan het plassen was, ik denk ook dat hij het is die zijn behoeften zomaar ergens neerlegd. ze komen nooit buiten, krijgen goed voedsel, schoon drinken, schone bak.....

wie heeft tips???

ik zit zelf te denken om ze voor de tijd dat wij niet thuis zijn, de kater (want hem verdenk ik ervan) maar op te sluiten in een bench met een kattebak, maar ik weet niet of hij het ook doet als wij gewoon thuis zijn!!

Help!!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!


Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:31

misschien een idee om de kattenbak naar die plek te verplaatsen en te kijken wat er dan gebeurt?

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 11:40

tja, heb ik vanochtend wel gedaan, maar ze gaan niet steeds op precies dezelfde plek zitten, en wat nog vervelender is, ze zitten op een kamer met vloerbedekking, dus als je op je sokken loopt.... verrassing!!!!!!!!!!!!!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Samantha_

Berichten: 10779
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:46

het kan ook een vorm van aandacht tekort zijn. Mijn kat heeft het een paar dagen gedaan toen we terug kwamen van vakantie. hij ging steeds in een hoekje zitten pissen. na een aantal dagen was het over en sindsdien heeft hij het nooit meer gedaan.

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:46

hmmz. zou de da dan eens bellen voor advies. grote kans dat het idd door de verhuizingsstress komt. misschien moet je ze een paar keer op de kattenbak zetten, zodat ze weer weten waar ie is. *denkt hardop na*

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:09

Ik denk idd dat het een stukje aandacht en stress is. Dat moet dus vanzelf weer overgaan.

Spooky ging elke keer voor de w.c haar plasje doen (mijn w.c welteverstaan Haha! ) en dat zorgt midden in de nacht ook voor leuke taferelen (maar niet heus Boos! )

Na de wintersportvakantie heeft ze het gepresteerd om op het gasfornuis te piesen. (en achter natuurlijk) Je wilt niet weten wat voor een stank dat veroorzaakt als ik de oven aandoe Scheve mond Lips are sealed )
Als iemand nog tips heeft dan ook graag. Maar moet ik eerlijk zeggen dat nu ik weer meer thuis ben ze daar ook meteen mee ophoudt.

En mensen maar zeggen dat katten goed alleen kunnen zijn en zo. Nou zo te lezen zijn die van jou en mij best wel aan mensen gehecht Knipoog

Succes ermee! (en euh, niet schoonmaken met chloor want daar komen ze nou juist op af)

Op zoek naar de zon!!!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:29

straffen helemaal als je hem betrapt. Ik denk dat ik de kat voor 24 uur zou opsluiten in de badkamer met de kattebak erbij. Ken iemand die daar een succes mee heeft geboekt.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:40

Nou ik weet precies hoe je je voelt. Wij hebben drie katten waarvan 1 het ook altijd doet/deed. De laatste maanden heeft hij het niet meer gedaan. Wat de reden hiervan is weet ik niet, we hebben hem wel elke keer gestraft door zijn neus door zijn eigen plas te smeren. Klinkt heel vies maar hij het doet het tenminste niet meer.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:42

Ja precies, dat helpt altijd!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:49

Tip: Als je een plasje vindt, niet schoonmaken met een schoonmaakmiddel maar met huisazijn. Dit neutraliseert de geur. Als je het nl verdoezelt met schoonmaakmiddel stimuleer je de poes juist om te gaan plassen om zijn eigen geurtje er overheen te verspreiden. Als het met azijn is schoongemaakt zit er geen geur meer aan en voelt de kat niet meer de behoefte om daar zijn behoefte te doen...

:D

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:05

Wat ook helpt(tenminste hier)een 2e kattenbak neerzetten.

Mijn kat deed steeds een plasje in de douchecabine,nu staat er een kattenbak in de douche,en nergens meer last van.

Sommige katten willen niet op een bak waar ook een andere kat opzit.

Dus misschien in ideetje!

Succes

Lang gewacht,stil gezwegen,nooit gedacht,toch gekregen......

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 13:07

das wel een goede tip, van de schoonmaakazijn, wij hebben tot nu toe altijd een soort van schuim gebruikt om vloerbedekking mee te reinigen.
Het vreemde is, dat er zeg maar 1 of twee keer per week wat ligt, voorheen stonden er op hun kamer (wat een luxe zeg, een eigen kamer) ook nog onuitgepakte verhuisdozen, waarin we dus ook regelmatig drolletjes in konden vinden, maar ook opgedroogde plas, yak! zelfs onze rol achtergrondpapier (voor studiofoto's) heeft er aan moeten geloven, ook ondergepist!
ik kan niet zo goed uitmaken wie nu de boosdoener is, dan zou ik ze allebei overdag apart op moeten sluiten, op zich geen probleem. en meestal ben ik ook te laat om ze flink op hun donder te geven, het leed is dan meestal al geruime tijd geschied, dus om dan nog eens te straffen daar zie ik het nut niet zo van in.
angus, hebben jullie dit altijd gedaan direct na het plassen op de verkeerde plek, of zat er enige tijd tussen het plassen en het straffen?
en aandacht tekort, zou kunnen, we zijn stiekum wel vaak weg. en dan zitten ze 's nachts ook nog eens opgesloten op een andere kamer omdat ik het niet op prijs stel om vijf uur in de ochtend wakker gemaakt te worden omdat meneer al zin heeft om te spelen.
zal ook eens de da bellen, eens kijken wat hun zeggen.
zal er deze week eens voor zorgen dat hij voldoende aandacht krijgt..

bedankt voor zoverre, en misschien zijn er nog wel meer tips...

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:27

wendy1 schreef:
Wat ook helpt(tenminste hier)een 2e kattenbak neerzetten.

Mijn kat deed steeds een plasje in de douchecabine,nu staat er een kattenbak in de douche,en nergens meer last van.

Sommige katten willen niet op een bak waar ook een andere kat opzit.

Dus misschien in ideetje!

Succes


Dit heeft idd bij ons ook geholpen!
Wij hebben 4 katten waarvan eentje het ook 'naast' de bak deed. Nu met 2e bak niet meer Pling

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 13:29

maar wat ik dan zo vreemd vind, is dat ik wel regelmatig maar zeker niet elke dag wat tegenkom Verward
als ik nu eens echt nadenk, kan ik niet met zekerheid zeggen dat ik om de twee dagen keurig de bak schoonmaak...
misschien ligt het ook nog aan wat erin zit. voorheen had ik altijd van die speciale klonterkorrels (in die gele zak, maar dan de groene versie omdat wij een echte stinkerd hebben), nu hebben we houtkorrels, welke uit elkaar vallen als ze vocht opnemen.
Erg onhandig spul, dus als deze zak op is komt die er ook niet meer in!

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 13:47

heb net gebeld met de da, hij dacht dat het zou kunnen liggen aan het feit dat onze kater last zou kunnen hebben van blaasgruis of niersteentjes. nu is het eerste al geconstateerd vorige keer, dus speciaal voedsel ed...
maandag maar weer terug met een plasje en kijken of het beter is.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:46

Azijn sprenkelen op de plek waar de kat graag plast en poept, dat vinden ze stinken. En alles wat je "vindt" in de kattenbak leggen. Ik heb ooit een klain katje zindelijk moeten maken, en na elke maaltijd plofte ik haar in de bak. Hielp wel, uiteindelijk kreeg ze het door. Maar als het territoriumafbakening is wordt het moeilijker. Opsluiten helpt SOMS, katers gaan daarna soms meer sproeien enzo. 2 Kattenbakken, en dus azijn op een doekje op de piesplekken.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:51

Angus schreef:
Nou ik weet precies hoe je je voelt. Wij hebben drie katten waarvan 1 het ook altijd doet/deed. De laatste maanden heeft hij het niet meer gedaan. Wat de reden hiervan is weet ik niet, we hebben hem wel elke keer gestraft door zijn neus door zijn eigen plas te smeren. Klinkt heel vies maar hij het doet het tenminste niet meer.


Dit is dus echt geen goede methode ! Frusty
Ga eerst met hem naar de dierenarts. Hij kan ook last van blaasgruis of zijn nieren hebben.

Hier een lap tekst over dit probleem erg informatief:

Kattebaktraining

Het is mogelijk dat katten stoppen met het gebruik van de kattebak, of dat ze moeite hebben om het te leren. Nooit de kat bestraffen door de neus door de plas of ontlasting te halen. Dit werkt niet bij honden, en al helemaal niet bij katten. Eigenlijk geef je hiermee aan dat dit de plaats is waar hij z'n behoefte moet doen.

Mogelijke oorzaken waarom een kat niet naar de kattebak gaat.

MEDISCHE PROBLEMEN

diarree (veel oorzaken)
dunne darm - zacht tot waterig
dikke darm - slijm en bloed in de ontlasting
urineblaas ontsteking
blaasgruis FUS<
bacteriele infectie
trauma
blaasstenen
tumor
polydipsia/polyuria (veel water drinken/ veel plassen
diabetes insipidus
diabetes mellitus
nier ziekte
lever ziekte
adrenaline klier ziekte
baarmoederontsteking (pus uit de baarmoeder)
hypocalcemia (hoog calciumgehalte in bloed)
overige

TERRITORIUM MARKEREN

krolse poes
sproeiende kater
het markeren op de muur naast ramen kan gebeuren omdat er buiten katten rondlopen
kan zijn dat er binnen teveel katten rondlopen
kortgeleden gecastreerde katers hebben nog wat hormonen 'over', dit kan markeren tot gevolg hebben
gecastreerde kater met dek-ervaring bij een krolse poes

KATTEBAK PROBLEMEN

te veel katten gebruiken dezelfde bak
kattebak te weinig verschoond, sommige katten houden niet van een (te) smerige bak
de kat kan niet voldoende bij de kattebak
ander merk kattebakkorrels gebruikt
verandering van de plaats van de kattebak
onbekende, beangstigende geluiden in de buurt van de kattebak (afwasmachine etc)
eten en drinken te dicht bij de kattebak
achtergebleven chemicalien na het schoonmaken van de kattebak
voorkeursplaats; uw kat zou de bak liever op een andere plaats hebben staan
korrelstruktuur; uw kat houdt niet van het gevoel van de korrels aan z'n poten
niet ondergraven in de kattebak, geleerd van de ouders
gebruik van de kattebak is instinctief
katten die niet ondergraven kunnen eerder andere kattebakproblemen krijgen
dit kan duiden op het niet houden van de korrelstructuur

PSYCHOLOGISCHE STRESS (uit zich het meest door plasgedrag)

een kat erbij of weg uit de cattery
bezoekers, gezelschap, feestjes, inrichting of verbouwing of andere commotie
omschakeling naar nieuwe omgeving
verandering in routine of tijdschema; een nieuwe baan of andere tijden
terugkeer van pension of dierenkliniek
directe problemen met andere huisdieren of katten
katten zijn eerder a-sociaal dan anti-sociaal. In de natuur heeft ieder dier zijn eigen territorium en periodes van contact met anderen in de groep (en slecht een mannelijk dier per groep)
een gesloten gemeenschap geeft een hogere graad van wisselwerking dan sommige katten zouden willen. Hoe meer katten in de cattery, des te groter de graad van wisselwerking

CHEMISCHE AANTREKKINGSKRACHT van voorgaande "ongelukjes"

graag willen herhalen van bezoekjes aan dezelfde plek
het 'aansteken' van andere katten in de cattery
het kan zijn dat u bent verhuisd naar een huis waar vroeger ook katten hebben gewoond

Mogelijke behandelingen waarom een kat niet naar de kattebak gaat.

Sluit eerst MEDISCHE PROBLEMEN uit

onderzoek historie en lichaam
onderzoek op diarree
urineonderzoek om infectie uit te sluiten
onderzoek op polydipsia/polyurina
het is belangrijk om alle katten in de cattery te bekijken
de laatste kat die zich misdragen heeft kan reageren op chemische aantrekkingskracht van een ander, en is daarmee niet initiator
meer dan één kat kan de oorzaak zijn
behandel medische problemen eerst

TERRITORIUM MARKEREN
castreer/steriliseer alle katten (controleer de geschiedenis van de kat, achtergebleven testikels bij katers of tekenen van krolsheid bij poezen)
voorkom dat andere katten buiten om uw huis lopen, sluit ramen en deuren
voorkom dat er teveel katten in uw cattery rondlopen

KATTEBAK PROBLEMEN

zorg voor één kattebak per kat
verschoon de kattebak dagelijks
zorg dat de kat altijd naar de kattebak kan
ga terug naar uw vorige merk kattebakkorrels en/of gebruik niet meer het (nieuwe) desinfekteermiddel
zet de bak waar hij voorheen stond
verwijder nieuw of beangstigend geluid in de buurt van de kattebak
zet water en eten weg van de kattebak
als de kat slechts op één plaats plast, zet precies daar de kattebak, en verplaats de bak elke dag een halve meter naar de plaats waar u hem hebben wilt
als de kat op meerdere plaatsen plast, probeer daar bakjes met eten neer te zetten om te voorkomen dat hij daar gaat plassen
experimenteer met verschillende soorten kattebakkorrels (katten houden meer van een fijnere structuur)
gebruik een gesloten kattebak voor katten die staande in de kattebak over de rand plassen

PSYCHOLOGISCHE STRESS

zo mogelijk verwijderen
probeer ervoor te zorgen dat iedere kat zijn eigen plekje heeft in het huis
bepaal z'n favoriete plek
zet een aparte kattebak vlakbij die favoriete plek
slaapboxen, dozen, plankjes, mandjes, zijn effectief

CHEMISCHE AANTREKKINGSKRACHT

gooi vervuilde textiel en kleedjes weg
50% azijn of commerciele produkten kunnen worden gebruikt
stomen (chemisch reinigen) kan helpen
afstotende middellen kunnen helpen
vervang niet uw oude tapijt totdat de problemen helemaal zijn opgelost, het kan zijn dat alles van voren af aan begint op uw nieuwe tapijt



Opsluiting in een draagbare transportmand of kooi met kattebak (met geschikte aanpassingen) om verder ongewenst gedrag te voorkomen tijdens (medische) behandelingen.

vooral geschikt voor stress-invloeden van buitenaf
zorgt voor gewenning aan de stress-situatie als de bron van stress niet achterwege kan worden gelaten
procedure:
kies een plaats waar permanent een kattebak kan staan
houdt de kat 4-6 weken afgezonderd als u geen directe controle kunt uitoefenen (als de kat probeert te plassen terwijl u erbij bent, gebruik direct de plantenspuit en zet de kat terug in de kooi)
als de kat gedurende deze 4-6 weken regelmatig de kattebak goed gebruikt, geef hem dan beetje bij beetje de ruimte terug (een kamer of gang tegelijk)
een week van goed gedrag wordt beloond met een nieuw gebied
vergroot z'n gebied niet totdat u 100% zeker bent van het gebruik van de kattebak
als er toch wat misgaat, vervang de kattebakkorrels en probeer opnieuw, om erachter te komen of er geen andere factoren waren
begin de afzondering opnieuw en verdubbel de tijdsintervallen van het 'vrijgeven van ruimtes

Voor overige plasproblemen, waarbij alle andere oplossingen niet werkten, en inslapen het enige alternatief is, kan hormonenbehandeling worden geprobeerd.

alleen voor gecastreerde katers
slechts bij 50% effectief
bijwerkingen zoals meer eetlust (gebruikelijk), depressie of sloomheid (minder gebruikelijk). Lang gebruik veroorzaakt bijwerkingen zoals : borstvergroting, adrenocrotical onderdrukking en diabetes mellitus.
in het algemeen levenslange behandeling nodig
gevaarlijk medicijn, op de grens van het toelaatbare, zou alleen gebruikt mogen worden bij katten waarbij inslapen het enige alternatief is
weerstandsonderdrukking
gewichtstoename, aanleg voor zwaarlijvigheidborstklier ontwikkeling
vervrouwelijking bij katers
kan latente suikerziekte veroorzaken
dosering is gebaseerd op 7 dagen-behandling. als het effectief is, dosering verminderen tot om de dag geven, en om de week geven
terugval kan optreden als de behandeling wordt gestopt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:55

Even afwachten wat de dierenarts zegt. Als het iets met zijn nieren is, is het natuurlijk niet eerlijk om hem daarvoor te straffen.


Je kunt het trouwens ook schoonmaken met Glassex. Daar gaat de geur ook van weg.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:00

lieke2 schreef:
angus, hebben jullie dit altijd gedaan direct na het plassen op de verkeerde plek, of zat er enige tijd tussen het plassen en het straffen?


Straffen moet altijd meteen nadat ze stout zijn geweest (liefts nog als je ze op heterdaad betrapt), anders weten de poezen niet waarom ze zijn gestraft, en dan heeft het dus totaal geen zin. Plus dat je niet weet wie de boosdoener is en je dus het risico loopt de verkeerde poes te straffen. Lijkt me ook niet echt de bedoeling Haha!

:D

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:07

MarianneR"]
[quote="lieke2 schreef:
angus, hebben jullie dit altijd gedaan direct na het plassen op de verkeerde plek, of zat er enige tijd tussen het plassen en het straffen?


Straffen moet altijd meteen nadat ze stout zijn geweest (liefts nog als je ze op heterdaad betrapt), anders weten de poezen niet waarom ze zijn gestraft, en dan heeft het dus totaal geen zin. Plus dat je niet weet wie de boosdoener is en je dus het risico loopt de verkeerde poes te straffen. Lijkt me ook niet echt de bedoeling Haha!
[/quote]

Op die manier straffen heeft sowieso geen zin. Je vertelt ze eigenlijk juist dat dat de plek is waar ze hun behoefte moeten doen. Vraag je dierenarts/ gedragsdeskundige of sla er maar een boek op na.

Je kat doet het niet om je te pesten maar heeft er een medische, hormonale of psychisch-sociale reden voor. Aan jou om de reden op te sporen en daar wat aan te doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie