2 jarige voor de kar ? JA/NEE

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-01 16:22

Ik heb vandag en discussie gehad op een chat over een 2 jarige voor de kar te zetten. Ik ben van mening dat dit te vroeg is en zou wachten tot hij 3 jaar ia. Nu julie mening graag.


coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 16:23

Ik vind twee jaar ook te vroeg!!

Anna_oud

Berichten: 156
Geregistreerd: 15-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 16:27

Hoi,

Ik heb zelf 7 jaar op een dravers stal gewerkt en die beestjes worden als babys (1 1/2) al voor de kar gezet en keihard getraint. Ik was het daar nooit mee eens en deed daar dan ook niet aan mee.
Ik ben zelf van mening dat je een paard pas met 2,5 voor de kar mag zetten, dan zijn ze al wat sterker en als je rustig aan doet en niet iedere dag gaat rijden met hem dan vind ik dat dat met 2,5 al kan. Maar niet eerder hoor!!! daarmee verpest je het paard naar mijn mening. Je moet hem nog wel de tijd geven om te groeien.

Onderschrift met foto's vervangen

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 16:36

met 2 jaar kun je gaan beleren in het tuig omdat dit veel minder zwaar/belastend is dan inrijden vaak is het zo dat je pas met 2.5 jaar 'm zover hebt dat je 'm voor een wagen zou kunnen zetten maar dan ga je nog niet alleen de weg ofzo op.
vaak zet men het paard voor een lichtgewicht maratonwagentje en lopen ze er gewoon naast en dan heb je 'm ook voor de kar staan.
vergeet niet zo'n wagentje is heel erg licht en als ie rolt merkt zo'n paard er bijna niets van

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 17:11

Ik denk dat je ook met twee kan gaan beleren. Met 2,5 kan ie dan voor een licht karretje.

Ze krijgen zo sterke spieren en leren goed reageren op stemhulpen wat meer makkelijk is met beleren onder het zadel.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 19:12

Ja hoor, geen probleem!
Is ook een klein beetje aan het paard, maar beginnen kan geen kwaad. Het paard kan alvast een boel leren en trekken is helemaal niet zo belastend als een ruiter op de rug.

Ik ben het niet eens met de draverijen die al zo vroeg hun paarden trainen. Maar das trainen en das wat anders als beleren. Hij kan best beleert worden en zo af en toe een ritje maken hoor.
Geen probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 23:01

Ik vind het niet ethisch om een baby voor de kar te spannen. En nou niet massaal tegen me aan gaan zeuren dat ze in de western ook al met 2 jaar met hun dikke konten op die beesten gaan zitten, want daar ben ik het ook he-le-maaaaal niet mee eens. Je hoort een paard tot z'n vierde gewoon met rust te laten. Wel een basisopvoeding geven, maar nog niet rijden en dus ook niet voor de kar. Tja, bij dravers doen ze het ook. Maar ook enig idee waarom er zoveel 6-jarige dravers de worst in gaan........
Ben dus absoluut anti. Verder moet iedereen het lekker zelf weten hoor, dus ik val niemand aan die op een driejarige gaat zitten ofzo, maar PERSOONLIJK vind ik het absoluut niet de bedoeling. Behalve lichamelijk zijn ze er ook geestelijk vaak nog helemaal niet aan toe. Groetjes, Sonja.

Rena
Berichten: 203
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: loosdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:39

Heb jarenlang ook dravers getraind. En ik vind het ook te jong. Bij ons gingen ze voor de kar met 2 en half. Maar met 3 jaar zijn ze al volop aan het koersen. De paarden die te slap zijn moeten wachten, want die (slappedweilen) zoals ze ze noemen moeten sterker worden. Ik vond en vindt dit nog steeds niets. Ga maar eens op een dravers stal kijken hoeveel paarden ontzettende last van hun rug hebben. Of waarvan de benen totaal kapot gereden zijn.
Ik vind ook dat een tuigpaard, ander ras ook niet met 2 of 2 en half voor de kar moet. Een paard moet eerst een beetje groeien en trekken doen ze echt niet alleen uit de spieren, de rug moet altijd meewerken. Heb geduld en laat je paard een beetje doorgroeien en ga langzaam aan beginnen op zijn 3e en dan rustig aan niet iedere dag, maar een paar keer per week. En dan kun je met 4 jaar erg leuk rondrijden, al dan niet er op of er achter.


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:49

Persoonlijk ben ik het dus ook helemaal niet eens met de traingen van paarden op de drafbanen ed.
Maarrr... wel vind ik dat een paard van twee en een half best iets kan leren. Een paard is dan ook geen baby meer, ook al is ie niet volwassen.
Trainen ben ik tegen, dat kan zeer zeker niet!! Maar je kunt wel beginnen met het beleren voor de wagen. Oefenen in de lange teugel, wennen aan tuig ed.
Daarnaast verschilt het ook van paard tot paard. De een is lichamelijk en geestelijk verder als de ander.
Ik ben er dus niet op tegen, mits het op een goede manier gebeurt, maar dat spreekt voor zich! Je hoeft met z'on paard ook niet dag in dag uit te rijden en zeker niet uren achter elkaar, maar ik begin er zelf ook redelijk vroeg mee.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 20:01

Twee jaar? Ach het is maar hoe je het bekijkt. Met een vriendin heb ik ooit een elf maanden oud veulen voor de wagen gezet. De pony verveelde zich mateloos en vond het leuk als hij met een vriendje voor spek en bonen voor de kar meeliep, hij het idee van tweespan, zonder tuig om, alleen een hoofdstel, wij een rustig veulen. Dit verveelde echter ook snel, hij kreeg door dat hij niets hoefde te doen en maakte daar misbruik van. Dus tuig erop en voor een wagentje. Schot in de roos, hij ging als de brandweer en luisterde alsof het dagelijks werk was.
Nou niet zeuren over van alles en nog wat. Het ging uit met deze vriendin maar we zien elkaar soms nog en zo heb met deze pony als zes jarige een schitterende rit over het strand gemaakt, hij luisterde nog steeds perfect.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 20:05

Nog zo'n verhaal? Diezelfde vriendin beleerde een hete NRPS pony in drie dagen voor de kar. De derde dag dwars door het dorp, iedereen vond het onverantwoord. Nog jaren heb ik de eigenaresse van de pony geproken, nooit een enkel probleem gehad, sterker nog de pony is er rustiger en stabieler van geworden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 20:11

Ehm, nou ja een jaar vind ik wel wat jong...
Maar wat ik hier vaak zie is hetzelfde. Ouder paard voor de wagen, jong paard ernaast. Hoeft verder niets te doen, niet te trekken en heeft ook geen tuig aan, maar went al wel aan het idee dat er wat schteraan rolt.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 12:16

Ik zou het nog niet met 2 jaar voor de kar zetten. Beleren kan al wel, en dan afhankelijk van de groei (de ene groeit sneller uit als de ander) met 2.5 of 3 of 3.5 daadwerkelijk voor de kar. Een sulky is dan weer een ander verhaal, is natuurlijk veel lichter, hoewel tegen woordig marathonkarren ook vrij licht kunnen zijn...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 12:18

Ik hou er ook niet zo van, het kan misschien geen kwaad, maar waarom zou je? Laat een paard lekker paard blijven tot zijn derde of vierde.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 23:42

absoluut, als het mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-01 08:00

Dachten maar meer mensen zo. Bij ons op stal is een meisje met een kruising fries/kwpn. het beestej is al heel groot maar wordt deze maand pas twee. Ze wil er nu al iemand op zettten, ze wordt al gelongeerd met zadel, vraag niet hoe want het lukt niet helemaal (paard gaat gewoon zijn eigen gang en wordt flink uitgescholden maar snapt het niet).
Van de zomer gaat ze haar inrijden. Ze beweert dat Friezen korter groeien dan andere paarden dus dan kan die nu al ingereden worden. Ik ben het daar niet mee eens, vindt het veel te jong, ook geestelijk. Laat ze dat paard eerst eens leren netjes mee te lopen en vast te staan om te poetsen want dat kan ze dus nog niet. Ik heb het tegen haar gezegd dat ik het niet slim vind van haar, dat ik het slecht vind voor het paard maar daar luistert ze niet naar. En ik ben niet de enige die dat tegen haar heeft gezegd maar ze hoort alleen maar wat ze wil horen. Maar goed volgende week gaat ze hier van stal weg dus ik het iig gezegd en meer kan ik niet voor dat paard doen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-03-13 08:02 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers