[LO]steigeren aan de longeerlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[LO]steigeren aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 20:00

Gisteren was ik Dusty (welsh/arab, ong 130 hoog, bijna 3) aan het longeren. Hij had voor de 2e keer een zadeltje op. Onverwacht sprong hij vanuit zichzelf in galop aan. Toen begonnen de zweetbladen te klapperen en daar schrok hij van. Hij gaf een onwijs hoge bok (bolle rug, kop tussen de knieeen en 4 pootjes van de grond) en daarna steigerde hij. Met het steigeren kwam hij met zijn binnenvoorbeen over de lijn heen. Toen hij lande draafde ie door, kwam erachter dat ie vast zat, en stopte godzijdank!..
Dit is dus goed gegaan, maar wat doe je in vredesnaam als het op zo'n punt niet goed gaat? En hij door stiert? Loslaten lijkt me ook bloedlink omdat ie dan nog verder in de lijn kan komen


Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:10

Ik denk dat je niet veel kan doen. Ik had het ook een keer, een pony was net niet meer kreupel een paar dagen, gaat ze toch aan de ketter aan de logeerlijn, grond sprong overal heen en ik kreeg haar niet meer rustig. Ze had ook een zadeltje op omdat ze er aan moest wennen en ook met lange hangende beugels. Nou ineens vond ze dat weer heel eng, nou ik was echt bang dat gelijk die pezen doorgescheurd waren. Scheve mond
Gelukkig was dat niet gebeurt.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 09:54

ik heb zelf geen idee maar het enige wat ik zou doen is als ene gek roepen naar andere mensen en vragen of ze hem kunnen kalmeren met z'n allen, desnoods met andere paardjes en pony's erbij

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 09:58

Altijd loslaten,
beter hij zere poten als jij verbrande handen.

Mocht de lijn echt strak om zijn been heen draaien zal hij toch vrijwel altijd knappen.

Wel beter opletten,
eigenlijk zou dit zowiezo niet mogen gebeuren.
Als je met een groen dier bezig bent moet je hierop bedacht zijn, dus je houdt de lijn altijd strak genoeg. Op het moment dat hij steigert zijn kop naar binnen trekken, zo is het al bijna onmogelijk voor zo'n uk om zijn been over de lijn te krijgen.

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:27

Sjuimpje schreef:
Altijd loslaten,
beter hij zere poten als jij verbrande handen.


off-topic: Handschoenen aan scheelt al een stuk!

Nulla tenaci invia est via

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:03

Heb met Rival een keer een akkefietje gehad Haha! Ze draafde heel rustig, keert ze ineens om! De verkeerde kant langs dus, waardoor ze de longeerlijn achter haar hals langs had zitten, en ze bleef maar rennen... Frusty Geluukig werd ze moe en ging ze daarna weer rustiger lopen en kon ik haar stil zetten.. Zo kom je er wel achter hoe hard je hart kan kloppen Scheve mond Stond te trillen op mn benen

SchoentjeJarig

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:31

[quote="Sjuimpje"]Altijd loslaten,
beter hij zere poten als jij verbrande handen.

jazeker, moet hij maar normaal doen.
zorg ook dat je in een klein bakje longeerd, dan kan hij nergens heen...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 19:46

Tja, dat soort foutjes gebeuren. Mijn haffie had de 'ik ren gewoon heel hard weg' truc ondekt en maakte daar dan ook veelvuldig gebruik van. Gewoon loslaten, en lekker dom laten doen...Lijntje weer oppakken en verder gaan...het gebeurd bijna nooit dat een lijn echt om het been heen draait.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:00

Die van mij had ik van de week ook aan de longe maar nu eens in de gewone bak. Ze kon de bocht niet halen dus ik gaf druk aan de longeerlijn, ze kwam daardoor 3 keer omhoog, ik heb de longe ook gewoon losgelaten.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:29

bij zadelmak maken de beugels er eerst af
tegen klapperende zweetbladen bv met touwtjes ed. in ieder geval niet zomaar laten lopen. misschien eerst met longeersingel en dekje enzo.

loslaten mss ook niet zo'n goed idee. ervoor gaan staan. hem opsluiten. is wel moeilijk idd...

Enya - Daya :-)


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:31

Dit deed Renzo ook de eerte keer met zadel op longeren. Een flinke bok en kwam (als ik me niet vergis) zo in de knoop met de longeerlijn.
Door zijn bokken ging hij onderuit maar stond al snel weer op en toen was hij rustig. Was overigens ook de eerste en de laatste keer dat hij zo bokte. Verder was het de allerbraafste knol die je je voor kon stellen Lovers

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 09:08

Hhmmm..Palermo doet het altijd iets anders.
Die besluit dat ze klaar is en komt naar het midden gesjeest...en als je dan niet snel genoeg bent met je lijn binnenhalen staat ze daar dus in.

Ben der zelf al aardig aan gewend..als ze wegrent hou ik de lijn redelijk strak zodat die tegen der buik aanzit en der niet op kan gaan staan..zodra ze gekalmeert is loop ik der naartoe en doe de lijn goed.

Mijn longeer meisje die gisteren voor het eerst zonder toezicht longeerde had daar iets meer problemen mee...zelfde verhaal..alleen helemaal in paniek...paard in paniek....zij der achteraan..hahaha vindt het wel jammer dat ik dat gemist hebt }> Extreme duivel

Is allemaal goed gekomen hoor, ze heeft een kwartier ho maar stil maar rustig maar en sjit wat nou geroepen en toen was Par zo ver dat ze wou stoppen voor der Haha!

Dus ehm...rustig blijven in ieder geval he?
En sommige longeerlijnen branden bij heel hard trekken bijna door handschoentjes heen Frusty

Greetsz Sily

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:50

Margreet"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Altijd loslaten,
beter hij zere poten als jij verbrande handen.


off-topic: Handschoenen aan scheelt al een stuk!
[/quote]

idd maar dat is zoieo wat ik geleerd heb altijd handschoenen aan met longeren

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:44

als je paard gek doet aan de longeerlijn dan moet je proberen om de longeerlijn zo sbnel mogelijk los te laten en hem later weer pakken en als je het in een goeie bak doet ken hij nergens aan steken ofzo iets en als het touw om de benen van het paard gaat zitten stopt het vanzelf met gek doen ik heb zelf een paard wat meestal gek doet en dan laat ik hem gewoon los laat ik hem ff gaan en pak het touw weer op en dan gaat het weer 5 minuten goed en dan hou ik hem dus wat korter dat ze benen niet over het touw kunnen komen maar de mijne heeft een omkeer truc wat hij zelf heel lek schijnt te vinden en dan laat ik hem niet los maar laat hem gewoon lopen aan de longe met het touw over ze nek heen want in de volgende hoek draait hij weer om Boos! Lachen Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers