hoeveel voeren jullie je drachtige merrie.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inderose

Berichten: 159
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: enkhuizen

hoeveel voeren jullie je drachtige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 23:28

hoeveel voeren jullie je drachtige merrie?

mijn merrie krijgt 2 kilo krachtvoer.
en 5 plakken hooi.
ze krijgt weinig tot geen arbeid omdat ik het gevoel heb dat ze last heeft van haar veulen.
normaal is ze erg actief met rijden nu moet ik moeite doen om haar voor waarts te houden.
terwijl ik al alleen met haar stapte en af en toe een drafje deed.{i.v.m haar ijzers wachtend op hoefsmit}
ze ligt ook veel en kan moeilijk haar evenwicht bewaren bij het hoevenkrabben.
ik ga van de week maar even een rondje buiten rijden en kijken wat ze zelf aan geeft.
ze is nu 9 maanden drachtig.
en wordt heel dik,niet alleen door haar veulen,maar omdat ze weinig beweging krijgt ze komt wel elke dag buiten in de bak of ik loop met haar.
zelf vindt ik 2 kilo niet veel, helemaal niet voor een drachtig paard.
voor de rest is ze erg alert als ze wat ziet.
als ik meer ga voeren wordt ze nog dikker.
ben benieuwd op hoeveel krachtvoer jullie merries staan!
en waneer jullie extra zijn gaan voeren in welke maand van de zwangerschap.
of pas toen het veulen er was.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 23:34

Juul is half mei uitgerekend en krijgt 3 kilo merriebrok, kuilgras en wat wortels. Deze week rij ik nog met haar omdat ik graag nog een keer met het appaloosateam wil trainen. Maar inderdaad het hoevenkrabben is een drama, ze heeft moeite om overeind te blijven.
Ze is wel dik van buik maar niet op d'r ribben. De buik ligt alleen vrij ver naar voren zodat ze met haar elleboog tegen d'r singel aan loopt. Ze mag dus volgende week met verlof of mischien soms een stapritje.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 01:49

Mijn fjordenmerries krijgen alleen kuil, twee maanden voor de uitgerekende datum begin ik met twee x daags een halve kilo krachtvoer en dat bouw ik op tot 2 x daags 1 kilo. Dat krijgen ze ook als het veulen eenmaal geboren is.
Mijn warmbloedmerries (kwpn en appaloosa) krijgen altijd al krachtvoer en twee maanden voor de uitgerekende datum begin ik hun hoeveelheid ook op te voeren via een halve kilo extra naar 1,5 kilo extra. Ze krijgen twee grote hooinetten met kuil per dag en dat blijft ook zo ( 1 merrie krijgt ipv kuil 6 plakken hooi per dag ivm stalbenen) het ruwvoer gaat dus niet omhoog, alleen het krachtvoer.
Deze methode bevalt mij prima

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:01

Mijn merrie is komend weekend uitgerekend.
Ze krijgt onbeperkt hooi en tijdens de eerste 9 maanden Pavo onderhoudsbrok (2 kilo p/d) en daarna wordt het opgebouwd tot 4,5 kilo merriebrok tot het veulenen. Na het veulenen kan het zijn dat ze op 6 kilo merriebrok komt. Een beetje op het oog voeren.
Zodra ze weer in het land (met meer gras dan nu) loopt, wordt de hoeveelheid brok weer minder. Tot een kilo of 2 p/d.

Deze merrie heeft in verhouding veel voer nodig. Zelf is ze schraal maar haar veulens zijn altijd erg goed ontwikkeld.
Vorig jaar had ik een merrie die tot op het eind van de dracht op 1,5 kilo merriebrok stond om vervetten tegen te gaan.
Ook bij een drachtige merrie moet je op het oog voeren.

De merrie wordt niet gereden maar neemt zelf nog zoveel beweging in de bak dat ik haar regelmatig bezweet binnen zet.
Gisteren is ze nog bekapt en de buik zat nog niet in de weg Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:42

tot een paar weken geleden kreeg Raimaer per dag 5 kg sportbrok wat pulp en onbeperkt hooi. Dat liet ze de laatste tijd staan en nu staat ze dus op 3 kg brok per dag wat ook niet altijd schoon opgaat. Ze werkt nu niet meer, loopt alleen nog op een (kale) wei, en is over 2 weken uitgeteld *LOL*

inderose

Berichten: 159
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 22:21

ze krijgt er elke dag ook nog wortels bij. Vork
vandaag heb ik met haar gereden wat gestapt en gedraaft,het gaat weer een stuk beter.
waarschijnlijk lag het veulen niet lekker.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:28

Polly weet je he, tis een shet.
Ze moet in juni waarschijnlijk maar werdt erg schraal.
Nu krijgt ze 2x per dag 0.5 schep bix/muesli (mengsel) en een flink hooinet.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 09:05

Hoi,
Omara verwacht haar veulen eing mei begin juni, en staat sinds 2 maanden op 3 kilo merriebrok en 1 kilo mix per dag. Ze loopt om dit moment niet onder de man, maar komt elke dag geruime tijd los. De laatste 2 weken beweegt ze uit zichzelf niet zoveel, dus laten we haar elke dag nog lopen aan de longeerlijn, dit om te voorkomen dat ze te weinig beweging krijgt. Het is de bedoeling haar de komende tijd toch nog rustig onder de man te rijden of te longeren (voor haar conditie) verder krijgt ze onbeperkt hooi. Zoals ze er op dit moment uitziet geloof ik niet dat we de hoeveelheid brok moeten verhogen, dan wordt ze te vet en dat is ook niet goed.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 12:36

Honey kreeg altijd een handje voor het idee, van de week is dat opgeschroeft naar 2x een kwart kilo (subli)

BTW, hon = shet

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 13:07

Raimaer = KWPN tank

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:22

Jonkvrouw krijgt anderhalve kilo sportbrok...
Maar zij hoeft pas half juni, 2maanden ervoor stap ik langzaam over naar merriebrok en de hoeveelheid voer ik naarmate de tijd vordert ook langzaam op. Denk naar zo'n 3-4 kilo, ligt er een beetje aan hoe ze eronder blijft.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 14:57

Karanda (kwpn) moet half april en krijgt 3 kg basisbrok per dag. Ze werkt nog licht en staat een halve dag in de wei. Ik vind dat ze aan de dikke kant is, dus tot de bevalling (en de eerste maand daarna) blijft ze hierop. Daarna krijgt ze misschien een beetje meer.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:15

Zo te zien laat ik mijn merrie verhongeren Tong uitsteken Mijn verzorgpaard (in mei uitgerekend) krijg nu elke dag 4 handjes, waarvan 1 handje melange, 2x muesli zonder haver en een handje gewoon basisbrok.

Ze heeft hiervoor nooit (in iedergeval niet vaak) krachtvoer gehad, maar in plaats daarvan krijgt ze brood.
De hele dag door arm hooi, en 's ochtends en s'avonds kuil of resten van de koeien (ook redelijk veel)

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 12:35

Ro staat op 4 kg sportbrok PAVO en 2 kg merriebrok PAVO en 1 kg wortels 3 x daags veel ruwvoer. En ze is niet vooruit te branden. Hoeft pas 1 juni begint nu pas dikker te worden. uier is ook al iets meer geworden en ze ligt heel veel. daarnaast moet ze wat vaker plassen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:05

mijn verzorgshet krijgt normaal alleen hooi, en staat op een enorm weiland, nu dus nog steeds alleen krijgt ze af en toe wat biks (wat ander biks, lijkt wel voor schapen Verward )..... de eigenaar wil geen speciaal brok ofzo kopen.. Scheve mond

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:12

Nuala krijgt 's ochtends een volle schep Pavo Merriebrok. 's Avonds krijgt ze een volle schep Pavo Merriebrok, een schep Pavo Stibro en een schep Havens muesli zonder haver. Ik weet niet of zo'n schep ook een kilo is, denk wat minder. Verder 2 plakken hooi en ze staat heel de dag op de wei.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:43

Mickey krijgt, naast de hele dag hooi, 2 x per dag een kwart kilo subli merriebrok en ongeveer een half emmertje winterpenen.
Ze staat buiten, wordt niet meer intensief bereden, alleen nog rustige zonder-zadel-ritjes en veel wandelen.

windhoek
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:05

wij geven onze paarden aan het eind van de drachtigheid (11maanden) 2 keer daags 1 kilo haver 1 kilo merrie brok en een grote arm vol kuil voor op de stal en overdag kan ze onbeperkt nog kuil eten in het land .