training van een tweejarige

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

training van een tweejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 19:38

Wat doen jullie (of hebben jullie gedaan) met je 2 jarige paardje aan training? Longeren, Pat Parelli, wandelen, etc???
Hoe vaak en binnen welke limieten?? Verward

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:43

ik weet van trainers dat ze ze al langzaam beginnen in te rijden, dus wat je kunt doen is longeren niet langer dan30 min en rustig eens een zadeltje op leggen en dat opbouwen verder kun je inderdaad nog gaan wandelen spelen etc. dit ook om meer vertrouwen te krijgen in jouw wat later heel gunstig kan zijn! verder weet ik het ook niet wij hebben ook een 2jarige en wij gaan van de zomer echt beginnen! die dingen wat ik net opnoemde.
groetjes suc6 Naiomi

BESCHERM DE DIEREN TEGEN DE BEESTEN!!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:55

Wandelen, poetsen, wat oefeningetjes van NH. Vooral wandelen vinden ze leuk, daar worden ze ook lekker braaf van (en verkeersmak).
Longeren kan je ook al mee beginnen, maar heel rustig aan, niet te lang en zoveel mogelijk in een ruime cirkel. Het is namelijk niet goed voor jonge paarden om teveel kleine rondjes te lopen.

DubbelFun

Berichten: 88553
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:05

Vergeet niet dat een paard een tijdspanne heeft van 15/30 minuten waarin het iets kan bevatten en onthouden. Dus langer doorgaan heeft ook geen zin.
Grondwerk (op je stem reageren) is heel belangrijk, daar heb je straks onder het zadel alleen maar profijt van. Pad op met singeltje erom. Rare dingen over zijn rug hangen (sacking out). 'Trail in hand' parcoursjes maken.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:07

Ik zou pas met 2 1/2 beginnen met longeren. Nu alleen wandelen, loslaten in de weide, ect. Met 3 jaar pas beginnen met inrijden denk ik. Vaak zie je met westernpaarden dat ze te vroeg te snel beginnen. Paarden moeten dan ook al op jonge leeftijd hard werken. Zonde vind ik ! Want deze paarden zijn vaak op 8 jarige leeftijd al kapot.
Als je lange tijd plezier wilt hebben van en met je paardje, doe dan lekker rustig aan. Tijd zat toch ?

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 21:11

hey nou ik heb een hengstje van twee (wel een nrps) en die longeer ik wel al (zo´n twee keer in de week) en de rest speelt ie lekker buiten, ik ga m wel pas op 3 inrijden (angezien ie een beetje smaller gebouwt is als een quarter) en ik ben hem natuurlijk wel manieren bij aan het brengen (aangezien hij al echte mannenkuren krijgt Tong uitsteken )

feel the power of Nimbo! Knipoog

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 21:15

Sugarmiss schreef:
Vergeet niet dat een paard een tijdspanne heeft van 15/30 minuten waarin het iets kan bevatten en onthouden. Dus langer doorgaan heeft ook geen zin.
Grondwerk (op je stem reageren) is heel belangrijk, daar heb je straks onder het zadel alleen maar profijt van. Pad op met singeltje erom. Rare dingen over zijn rug hangen (sacking out). 'Trail in hand' parcoursjes maken.

In principe doe ik niks langer dan 15 minuten met hem, behalve het wandelen. Langer heeft geen zin, nog veel te moeilijk om de aandacht erbij te houden. Dan gaan ze lopen klooien en hebben ze uiteindelijk geen positieve afsluiting.
Saking out vind hij reuze spannend, ook het trailparcoursje is al heel wat . Ik heb ook een zadeltje (oud engels ding) op gehad. Was allemaal prima (als hij maar aandacht krijgt is alles leuk! Lovers )
Longeren heel gematigd; 2x in de week niet langer dan 5 minuten linksom en 5 minuten rechtsom. Zeker omdat ze nu minder beweging krijgen dan zomers in het land is het wel even lekker maar te veel vind ik nog niet nodig en niet goed. Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:40

Ik ben eigenlijk al met trainen begonnen toen ze nog maar een veulentje was. d.w.z wandelen aan de hand stoppen op comando back up op comando
in de trailer staan, langs de weg lopen.i.v.m verkeermak worden,over plastic leren lopen. Later toen ze ouder was hebben we tijdens het wandelen een zadel opgedaan.
Ook deden we me aan de halter-class voor 1 en 2 jarige
rassendefile gedaan. Er zijn zo veel leuke dingen die je met een jong paard kan doen en waar je later profijt van hebt.
Als 2- jarige ben ik haar een paar x per week 10 a 15 min gaan longeren.
Eerst alleen stappen aan beide kanten en als dit goed ging dit in draf gaan doen. Lukt dit kan je je paard veel overgangen laten maken. is goed voor het paard om de comando's te leren + goed voor de spieren.Maar alles met mate. Ook hebben we toen ze nog wat ouder was een "zware"zak op het zadel vastgebonden om haar te leten wennen aan gewicht en dat er iets op haar rug zit dat heen en weer kan gaan.
Toen ze 3 was ben ik pas op haar gaan rijden.
Alles ging super. Ze heeft nooit gebokt of me eraf willen hebben.
Heel veel succes ermee.
En als je maar veel geduld heb en niet te snel iets wil krijg je een hele hoop voor elkaar.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:29

vera schreef:
Wat doen jullie (of hebben jullie gedaan) met je 2 jarige paardje aan training? .....Pat Parelli, ........

Als je geinteresseerd bent in Parelli én het afleren van bijten kan je even dit artikel lezen : http://www.stephanieburns.com/newslette ... icle3.html


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:16

Helemaal niets...
Lekker het land op en af en toe keertje naar smid en wormenkuurtje zondat ze wel in handen komen.
En 1 keer in de maand op visite (om te betalen, maar goed Haha!).

Trinity
Berichten: 416
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:06

Ik heb zelf een paardje waar we ook met 2 mee begonnen zijn met longeren en wandelen en poetsen en vooral wandelen.
de basis moet je (vind ik)overlaten aan een trainer want een goede basis is het halve werk en als het tijdens het verdere trainen mis gaat (door wat dan ook) kun je altijd terugvallen op goede basis.
En ja kan wel spelen maar hij /zij moet wel respect blijven hebben voor je en dat kan met die jonge paardjes heel moeilijk zijn omdat ze heel speels kunnen wezen (niemands fout is gewooon de leeftijd).
En wat ook heel belangrijk is is de mentale en fysieke toestand van je paard is het zelfde als met vrouwen sommige kunnen op hun 16 al een baby krijgen en andere pas op hun 22(bijvoorbeeld) en die toestand is ook heel belangrijk.
Veel plezier met je paardje en ik ben heel benieuwd hoe gaat met jou en hem/haar.

If you have trouble keeping your emotion under control
Focus instead on controlling your thoughts
What you feel is created largely by what you allow
Yourself to think

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:50

Ik denk dat het per paard verschilt. Sommige paarden zijn er al heel snel aan toe om gelongeerd of gereden te worden. Maar er zijn ook paarden die je beter pas op de leeftijd van vier jaar kunt gaan berijden. Ik denk dat je beter naar je paard kan kijken dan naar de leeftijd.
Maar met een jong paardje kun je natuurlijk altijd wandelen en een beetje aan de hand oefenen. Succes ermee!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 22:00

als aanvulling op wat eerder voorgesteld is:

ik heb mijn hengstje,was wat frele en licht gebouwd,op 3 1/2 jarige leeftijd een eg laten trekken door de buitenbak,moet wel zeggen dat de eg nog maar vier afgebroken tanden had,dit is een zeer goede oefening en maakt de rug beresterk,en zet hij zijn achterbenen goed onder zich.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 22:04

westernworld schreef:
als aanvulling op wat eerder voorgesteld is:

ik heb mijn hengstje,was wat frele en licht gebouwd,op 3 1/2 jarige leeftijd een eg laten trekken door de buitenbak,moet wel zeggen dat de eg nog maar vier afgebroken tanden had,dit is een zeer goede oefening en maakt de rug beresterk,en zet hij zijn achterbenen goed onder zich.


Kun je gelijk meedoen aan de Pleasure Driving! Karretje gekocht???

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 22:18

FlyingHigh schreef:
Kun je gelijk meedoen aan de Pleasure Driving! Karretje gekocht???


Heb ik al! Allerliefst ponykarretje Kwijl Maar dat loopt als een trein, 1 duwtje en hij rolt. Niet echt om sterk van te worden *LOL*
Maar hij is gelukkig niet echt een schrieltje dus wat dat betreft hoef ik hem niet voor de eg te zetten. Extreme duivel

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 22:20

bij ons op stal beginnen ze met de training van quarters op 2 jarige leeftijd.
ze bouwen het heel langzaam en met veel rust op.
het meeste werk word eigenlijk gedaan voordat het paard bereden wordt zoals; grondwerk, longeren,ontspanning enz.
het tempo van de trainingen wordt afgestemd op wat het paardje aankan.
zogenaamde laatbloeiers worden pas later gedaan en staan langer in de opfok.

wanneer je doet wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers