Oproep: Dierenmishandeling in Gerwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Oproep: Dierenmishandeling in Gerwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 23:32

Ok, bereid je voor... Ik zal t zo kort mogelijk samenvatten, maar het is nogal een verhaal...

Ik woon in Gerwen, bij Nuenen, bij Eindhoven (zo, is dat alvast duidelijk Lachen ) Bij ons in het dorp zijn 2 zigeunerkampen. Een met echte woonwagens, en een met houten chaletjes. De mensen van het woonwagenkamp hebben veel paarden, die zien er goed uit, doorgaans te dik Lachen, maar wel gezond, ze staan buiten en hebben altijd water enzo.
De mensen van het chaletjeskamp doen dat helaas anders...
Afgelopen zondag ben ik gaan rijden met Knilles en mn baas, met de kar. Op de terugweg kwamen we langs het chaletjeskamp, en het weitje waar het beestje in staat waar heel dit verhaal over gaat.
Voor mij is het al lang oud nieuws, maar k zal t hier ff helemaal uitleggen hoe t r daar uitziet...
Ten eerste: geen water. Ik kom r regelmatig langs, nog nooit heb ik die bak vol gezien.. In 12 jaar niet 1 keer!!
Ten tweede: veldje is nog geen 4 bij 5, staat geen spriet gras, en is omheind met prikkeldraad op kniehoogte.
Dan komt het ergste. Een friesje. Het staat er al 2 jaar (vanaf dat het een nog kleiner veulentje was, dus ik gok dat het ook rond de 2 jaar oud is), maar is nog geen 1.30 hoog. Toen ik het voor de eerste keer zag zag het er al beroerd uit, maar t wordt met de maand krommer. Kan het niet anders noemen dan KROM:
- Ruggegraat loopt in een S, komt sterk omhoog op de lendenen.
- Lijkt of het hoofd scheef op de nek zit, kan het hoofd niet draaien.
- Achterbenen staan VOOR elkaar, d.w.z. ALTIJD.
- Rechter achterbeen -> onderbeen lijkt gebroken en weer vastgegroeid: enkel is heel erg dik, paardje steunt er niet op, en voet zit er scheef onder.
- Hoeven veel te lang doorgegroeid.
Verder een erg slechte vacht (lijkt of het nesthaar er nog in zit), erg vieze ogen met traanstrepen, geel/wit snot uit beide neusgaten en een bult van wratjes op de neus...
Ik weet niet goed hoe ik t zo moet zeggen, maar je weet gewoon echt NIET wat je ziet... Ik zit nog steeds elke keer met tranen in mn ogen...
Als ik er met Knilles langskom blijf ik altijd even staan. Als dat beestje dan op de grond ligt, duurt het EEN KWARTIER (!!!) voordat het overeind is!! En dan strompeld ie naar het hek, en piept en pruttelt ie naar Knilles... Hij gaat ook altijd scheef staan, met zn hoofd op een hele rare manier. Net als bij mensen, als ze een stijve nek hebben, dat zie je meteen... Knilles wil dan daarheen, maar dat durf k niet aan.. Als dat beestje iets besmettelijks heeft ofzo..

Maar nou.. Na zondag had k dus helemaal de pest in. Ik had t al zo vaak gezien, en dr al regelmatig voor gebeld naar de dierenbescherming, maar hij staat r dus nog steeds zielig te wezen. Maandag heb ik meteen weer naar de dierenbescherming gebeld. Ik vertelde waar ik woonde en wat r aan de hand was, en ik had nog geen 2 zinnen gesproken of ze wist al waar ik het over had:

Deze zaak loopt al 2 (!!!) jaar bij het hoofdkantoor van de dierenbescherming. Na 15 meldingen is de eigenaar een bekende daar. Ze zijn er regelmatig gaan kijken, maar deze mensen (die van het kamp) hebben een eigen veearts, die zegt dat het beestje iets chronisch heeft, waar ze niets aan kunnen doen. Wat de naam van deze 'ziekte' zou zijn weet ik niet, daar ga ik morgen over bellen, ik hoop dat ik wat meer info kan krijgen... Het komt er dus op neer dat de mensen van het kamp er ook niets aan kunnen doen dat dat beestje er zo uitziet.
Zolang de dierenbescherming geen verklaring van de veearts heeft is het een grensgeval, hebben ze niet genoeg bewijs, en is het een 'lopende' zaak, met weinig kans van slagen... Hoe dit precies in elkaar steekt weet ik niet, ik snap neit waarom dr nog geen andere, onafhankelijke, veearts is komen kijken.
Daarbij werd er gesuggereerd dat het beestje ziek is gekocht, om te kijekn of er 'nog wat van te maken is', maar dit vind ik een sterk verhaal. Een veulen met een bot/spier/pees/groeiafwijking wordt nooit 'iets' op een veldje van 5 bij 4 zonder water. Toch?!
En ik snap ook neit waarom deze mensen de moeite zouden doen om een 'chronisch ziek' veulen te kopen, dat kost alleen geld, en levert niets op. Het zou natuurlijk kunnen, maar het lijkt me niet waarschijnlijk, aangezien deze mensen nogal zuinig zijn met de centen wat hun dieren betreft (spreek aan de hand van 'vooroodelen' na het horen van verhalen hier uit het dorp).

Mijn theorie is dat de veearts die de informatie aan de dierenbescherming geeft niet zuiver werkt. Maar, dan komt de vraagt 'waarom?' boven, betreft de kampbewoners. Waarom die moeite om een chronisch ziek veulen te mogen houden, wat alleen geld kost en niets opleverd? Om onder de boete uit te komen die ze krijgen als er genoeg bewijs is en de dierenbescherming wel actie kan ondernemen? KRIJGEN ze dan wel een boete? Ik kan me niet anders voorstellen dan dat ze ZEKER een boete krijgen, maar ook dat weet ik niet zeker. Ook dat vraag ik morgen na, wat er precies gebeurd als de dierenbescherming WEL ingrijpt.

Mn laatste idee is om foto's te gaan maken. Hoe? Nou, met een toestel, en een snelle auto, anders ben ik niet op tijd weg, mochten ze me betrappen...Lachen
Die foto's neem ik mee naar de paardenkliniek waar ik stage ga lopen. Wil kijken of ze daar iets weten over wat deze ziekte zou kunnen zijn, en of ze aan de hand van foto's misschien kunnen zien of het een ziekte is of een gevolg van te weinig beweging en slechte (onder)voeding?

Zo gauw ik foto's heb komen ze hier ook.

Als er mensen zijn die dit lezen en misschien antwoorden hebben op de vragen die er tussen zitten, of mensen die nog meer ideeen hebben, of die weten hoe ik dit het beste aan kan pakken, IK HOOR HET GRAAG!!!

2 Jaar duurt echt veel te lang, het is genoeg, nu moet r iets gebeuren.

Heel erg bedankt voor de reacties alvast!!!


[edit]Capslock in titel verwijderd, jantien [edit]

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:22