* wanneer kan mijn paard ingeent worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-01 21:56

Meneer Offereins,

Mijn paard heeft de afgelopen weken wat gehoest. Na een kuur met Prodier van VSM is dat over sinds een week.
Echter, mijn paard moet deze maand ook inge-ent worden tegen infuenza (nu een jaar geleden) Ik heb begrepen dat het niet verstandig is om paarden die verkouden zijn in te enten. Hoe lang moet ik wachten met laten enten om het risico op complicaties zoveel mogelijk te vermijden?
Ik ben trouwens wel van plan om de in-entingsperiode te verschuiven naar augustus / september of zo door eenmaal vervroegd in te laten enten. Heb ik minder kans op een herhaling van bovenstaand probleem!

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 22:11

Als je paard inderdaad helemaal is hersteld zou ik nog een week wachten met enten. Overigens is het zo dat het vaccin tegen influenza maar 9 maanden werkt. Als je dus in het voorjaar ent is de optimale bescherming dus afgelopen in de winter. Dan wil je juist bescherming. Mijn advies; 2 x per jaar enten indien er veel contact is met andere paarden. Anders eventueel 1 x maar dan in september

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-01 12:56

He, wat luxe, een dierenarts die ook in het weekend werkt!! Bedankt voor uw advies. Ik zal binnenkort een afspraak maken met mijn dierenarts, als mijn paard niet weet gaat hoesten tenminste. Ik wist trouwens niet dat een influenza enting maar 9 maanden werkt?! Reden te meer dus om in het najaar te enten!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 16:47

silvia,waarom ga je niet over op twee entingen per jaar?ik had eerst ook maar 1 keer per jaar,totdat ze alsmaar zo an het hoesten was,en toen heb ik met de dierenarts overlegd haar voortaan twee keer per jaar te enten,mede omdat ze nu gevoelig voor het hoesten is geworden,en ik zo optimale bescherming verkrijg tegen influenza en tetanus

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-01 16:51

Hoi sanderijn, ik denk dat ik dat ook wel ga doen hoor. Maar ik wil zowiezo af van het enten rond deze tijd omdat je in deze maanden het meeste kans hebt op verkoudheden.
Ik overleg wel even met mijn dierenarts

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 16:53

ja das een goed plan.welke dierenarts heb jij eigenlijk?

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-01 17:11

Voor huis-tuin-en keuken problemen (entingen enzo) ga ik naar de lokale dierenarts (Piet Stroker, jeweetwel, hij heeft die bloedponies) en als er echt iets aan de knikker is laad ik het paard in de trailer en ga ik naar Borculo.