hals strekken en punten scoren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

hals strekken en punten scoren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 14:44

velen kunnen het slecht, het halsstrekken.

vinden jullie het goed dat het halsstrekken enkel in de lagere proeven aan bod komt?

velen laten dit zien, wanneer ze de hals moeten strekken in hun proef:

Afbeelding

Afbeelding

graag je mening! Pling

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:47

Foto 1 en dan nog meer neus naar voren en wat zakken.
Op beide foto's loopt het paard met zijn neus achter de loodlijn.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:02

zo halsstrekken levert bij mij in de proef geen hoge punten op! Het paard krult zich op en loopt met zijn neus achter de loodlijn.
Hij moet minstens tot boeghoogte zakken (maar daar zijn de meningen helaas ook nogal verdeeld over, dus liefst lager!) en het paard moet de hand van de ruiter volgen, de hals moet dalen en de neus moet voor de loodlijn blijven

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:09

Mijn paard liep in een proef met de neus over de grond, dit was niet goed.
Hij moest tot borsthoogte en alleen met de neus naar voren(de hand volgen) werd mij toen verteld.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:18

Kniehoogte is beter, borsthoogte is nog te hoog.

Op de foto's neusje er veel meer uit..... en verder nog te weinig...

Waarom het in de lagere proeven wordt gevraagd: Met deze oefening kan de jury goed zien of het paard 'gereden' is of 'getrokken'... Een paard dat in de krul loopt zal de hand niet volgen.

Daarom vind ik het ook goed dat de oefening wordt gevraagd.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:52

Halsstrekken is imo gewoon je paard aan te teugel rijden aan een hele lange teugel. Hij moet het contact blijven zoeken als jij de teugel door je handen laat glijden (niet in een keer losgooien en je paard mag ze niet uit je handen rukken) Borsthoogte vind ik geen halsstrekken, meer het idee van vrije stap. Kniehoogte in draf en met de neus over de grond in stap! Het was altijd mijn beste onderdeel (8 of 9) Van mij mogen ze het ook in de M vragen }> (kan ik die ellendige contragalop mooi mee compenseren Party!! )

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:35

Eigenlijk wel jammer dat het alleen in de lagere klassen voorkomt maar wel te begrijpen.
Als je paard in een goede afbuiging loopt en dus je hand volgt, hoort halsstrekken gewoon te kunnen.

Toen ik nog B en L reed deed Magic het ook niet zoals het hoorde (ook met wedstrijd spanning te maken)
Maar sinds ik op een andere manier train is halsstrekken een eitje geworden.
Helaas zit het nu niet meer in de proeven. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:55

Ik vind het super jammer dat het er in de hoge klasses uit is.
had er altijd een 7 voor maar meestal achten Lachen

En juist in de hoge klasses lijkt mij zulke oefening tussendoor een hele goede controle.
Controle of het paard ook als hij hoger ingesteld is de hand ook netjes wil blijven volgen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:09

Ik rijd voorlopig nog L1 dus mag nog even halsstrekken en meestal heb ik daar ook wel goede punten voor *LOL*
Maar van mij had het in de hogere klasses ook een onderdeel mogen blijven, om dezelfde reden die kawa noemt Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:29

runnigkawa schreef:
Citaat:
Controle of het paard ook als hij hoger ingesteld is de hand ook netjes wil blijven volgen


Ben het weer eens helemaal met je eens. (zoals vaak) Hoe vaak zie je in het M en Z paarden lopen waarbij het lijkt alsof de hals erop getimmert zit en nooit van positie veranderd. Ik zie ze iig teveel van een bepaalde instructeur hier in de regio. Na twee jaar kan het paard naar de slager of naar de psychiater maar het ligt noooooit aan de ruiter of de instructie

weet er nu ook weer een te koop staan: 7 jaar, was Z kan nu geen L2 fatsoenlijk meer lopen. gekocht voor veel, nu te koop voor 3.000,- De tranen springen je in de ogen.... Paard kan zo fantastisch bewegen..... En komt nu alleen nog maar omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:33

In de hogere proeven moet je altijd een uitgestrekte of middenstap laten zien. Daarin moet de hals ook worden uitgeschoven.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 01:12

Maar wat ik niet snap is dat het paard in de B niet de hele proef nageeflijk hoeft te lopen, maar hij moet wel kunnen halsstrekken op de goede manier. Als hij niet nageeft, volgt hij toch ook de hand niet?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:24

dat is een hardnekkig misverstand; een paard moet wel nageeflijk maar niet per se aan de teugel zijn in het B.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 14:32

Ik rijd hem op les voor een voldoende, zegt mijn instructrice. Maar op wedstrijd komt er een stukje spanning bij en krijg ik o.a. daardoor meestal een 5. Bloos Ik vind het iig een moeilijk onderdeel.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 16:59

ok, blijkbaar zijn hier vele verschillende meningen, niet iedereen weet hoe het precies moet, wat wil de jury zien? en waarom maar tot L het halsstrekken?

vele 'constant mooi opgerichte paarden' kunnen niet eens meer deftig hun hals laten strekken.

over het halsstrekken zelf:
je moet één lijn kunnen trekken via de nek, de schoft naar de croupe, waarbij het hoofd voor de loodlijn blijft.

dus op de 2 foto's : dit is voor halsstrekken niet netjes gedaan

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 18:54

Ik zie nu eindelijk de foto's maar hier zou ik idd geen voldoende voor kunnen geven.

Overigens: halsstrekken wordt vaak dramatisch slecht getoond, dus jullie zijn echt uitzonderingen met die 7-ens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:00

snap je daarom waarom ik het jammer vond dat het eruit was Lachen
Net als de 8 voor verzorging mis ik ook Haha!

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:02

Ik heb vaak een 9 voor halsstrekken, hij loopt dan wel zowat met z'n neus over de grond, vreemd dat ze hier zeggen dat dat niet goed is!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:15

runningkawa schreef:
En juist in de hoge klasses lijkt mij zulke oefening tussendoor een hele goede controle.
Controle of het paard ook als hij hoger ingesteld is de hand ook netjes wil blijven volgen.

er zit in sommige hogere proeven wel "überstreichelen" in galop, je moet dan op de lange zijde je handen over de hals van het paard naar voren schuiven Lips are sealed dan zie je soms ook leuke dingen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 21:45

Nuv schreef:
Ik heb vaak een 9 voor halsstrekken, hij loopt dan wel zowat met z'n neus over de grond, vreemd dat ze hier zeggen dat dat niet goed is!


Hoe doen je dat dan in godsnaam??? Haha!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 09:01

Paard nagevelijk rijden en dan net zolang teugel geven tot je aan het einde van je teugels zit. Hierbij wel opletten dat je contact niet verdwijnt.
En heel veel oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 09:46

Maar op les kan ie redelijk zijn hals strekken, het is alleen mede door spanning dat ie niet ver genoeg "zakt" en mijn hand gaat volgen. Ik vind het echt een vreselijk onderdeel, van mij mag het geschrapt worden Misschien helpt het als ik een héeeeeleboel wedstrijden ga rijden Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 14:29

rhijnauwen schreef:
er zit in sommige hogere proeven wel "überstreichelen" in galop, je moet dan op de lange zijde je handen over de hals van het paard naar voren schuiven Lips are sealed dan zie je soms ook leuke dingen hoor!


foto? Haha!

ik vind dit ook geen goed halsstrekken. je moet laten afkauwen, letterlijk, dus laten glijden en daarmee strekken. halsstrekken is voor mij een volwaardige oefening die ook moet geoefend worden. alez, een ontspanningoefening wel, maar ik denk dat je die in de training moet opnemen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:20

bij halstrekken moet het paard met zijn hoofd tussen knie en schouden met de neus iets voor de loodlijn en een lichtelijk contact tussen bit en mond. daarbij inderdaad zonde dat het alleen in de lagere klasses word gevraagd want het is naar mijn mening heel belangrijk om het paard voorwaarts neerwaarts te rijden om de soeplesse erin te houden. groetjes

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:59

Picasso"]
[quote="Nuv schreef:
Ik heb vaak een 9 voor halsstrekken, hij loopt dan wel zowat met z'n neus over de grond, vreemd dat ze hier zeggen dat dat niet goed is!


Hoe doen je dat dan in godsnaam??? Haha!
[/quote]

geen idee, gaat vanzelf! Haha! Verward