Gogue tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Gogue tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 21:19

Hoi,

Heeft iemand hier ervaring mee en of het uberhaupt wel kan?

kim

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:14

Waarom zou het niet kunnen?

Heb er ooit wel eens mee gereden, met een manègeknollie dan nog. Maar ik reed hem liever zonder, omdat het nest was of hij zich ervoor verstopte ...
Vond hem zonder dat ding aangenamer Lachen

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:48

Ik zou het nooit doen, want je 'rijdt' hem op deze manier niet zelf. je kunt beter goede instructie nemen dan klieren met allerlei hulpteugels die vaak meer kwaad doen dan goed!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:31

op mn werk gebruik ik een gogue voor het longeren van de(jonge)paarden

er wordt niet met gogue gereden, hoogstens met een slofteugel, maar voor alle hulpteugels geldt, weet wat je doet anders doe je meer fout dan goed

ik hou zelf niet van hulpteugels die vastzitten(zoals gogue bv) maar heb liever zelf in de hand of zo'n hulpteugel wordt gebruikt, slof kan je tijdens het rijden losser/strakker pakken en dat vind ik fijner

maar ik rijd zelden met een hulpteugel, goed lesnemen dat is het belangrijkste!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:31

ik rijd af en toe wel met gogue. Bij dit paard werkt het goed. Ik kan hem goed van achter naar voren over de rug rijden, zijn hals verlengen en verzamelen/oprichten. Het is niet zo, voor iedereen over mij heen struikeld, dat ik altijd maar met hulpteugel rijd. Ben ook geen voorstander ervan. Ik doe ook niet zomaar iets. Het is ook de bedoeling dit zeer tijdelijk te doen.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:26

Ik rijd ook wel eens met een gogue en het bevalt mij best goed. Ik vind een gogue fijner dan een slofteugel, omdat ik van mijzelf weet dat ik de slof dan steeds korter pak, waardoor het hele effect ervan weg is. De gogue doet zijn werk zelf en als mijn paard in de goede houding loopt, werkt de gogue niet in. Natuurlijk vraag ik hem zelf ook naar beneden, maar zeker als hij fris is (en dat is mijn paard vaak, omdat ik heel weinig kan rijden) vind ik de gogue een fijn hulpmiddel.

Zodra ik het gevoel heb dat ik hem weer helemaal zelf in de hand heb (meestal na 20 minuten of zo) dan doe ik de gogue eraf, zodat ik hem weer helemaal zelf rijd.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:56

Ik reed ook wel met gogue, maar vind dat toch behelpen. Tijdens het longeren vind ik het een geweldige hulpteugel, maar tijdens het rijden wil ik graag zelf de hoogte van het paardenhoofd bepalen. Ik heb dan zelf het gevoel al moet ik constant het hoofd omhoog hijsen...de gogue vraagt mijn paard tegelijkertijd naar beneden te gaan..
Nee, ik rijd er niet meer mee.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:48

ik heb wel eens met een geleide gogue gereden (singel/kopstuk/bit/handen) en dat bevalt beter dan een gewone gogue omdat je zelf meer invloed hebt. Je hebt wel ervaring met dubbele teugels nodig! Maar echt geweldig vind ik het niet, ik gebruik nu voor Pablo alleen een martingaal en dat is ruimschoots voldoende.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 17:52

Lielle schreef:
ik heb wel eens met een geleide gogue gereden (singel/kopstuk/bit/handen) en dat bevalt beter dan een gewone gogue omdat je zelf meer invloed hebt. Je hebt wel ervaring met dubbele teugels nodig! Maar echt geweldig vind ik het niet, ik gebruik nu voor Pablo alleen een martingaal en dat is ruimschoots voldoende.


Een geleide gogue? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe werkt het precies? Is het een soort slofteugel die via het kopstuk gaat, of is het toch heel anders? Lielle zou je het eens uit kunnen leggen? (Misschien met foto? )

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:51

met foto gaat niet lukken maar ik zal het proberen uit te leggen. Je maakt een lange slofteugel vast aan de singel, en haalt hem vervolgens door ringen die bij het kopstuk zitten (kopstukje van de gewone gogue dus) dan naar beneden door de bitringen heen. Tot zover is het dus identiek aan een gewone gogue, Maar nu maak je het uiteinde niet weer vast aan de singel maar gesp je de slofteugel boven de hals weeer aan elkaar zodat je die als teugel kunt vasthouden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:11

foto is dus toch gelukt (even provisorisch dan *LOL* met Trammelant als lijdend voorwerp Haha!

Afbeelding

het gele is dus de gogue *LOL*

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 10:43

Dat lijkt me nog een stuk moeilijker rijden dan met een gewonen slof teugel...omdat je de druk zo raar heb liggen....of ligt dat aan mij?

Kim

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:48

je hebt een indirecter effect, en persoonlijk vind ik het zachter dan een slof, maar je moet wel wat ervaring hebben hiervoor.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:39

Bedankt! Het lijkt mij ook behoorlijk ingewikkeld. Is het effect wel voldoende, omdat het indirect werkt. (Ik bedoel dus, moet je niet veel te veel met je handen gaan doen voordat je het gewenste effect krijgt?) Bij het 'teveel met mijn handen doen' zit namelijk een beetje mijn probleem..

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:49

Ik rijd ook een paard met een gogue.
(Dit heb ik niet zelf beslist, maar de eigenaar)

Ik vind het een fijne hulpteugel, hij staat losjes ingesteld.
Het paard kan nog altijd met zijn neusje naar voren lopen, maar de gogue hangt er hier aan omdat ze anders hélemaal omhoog loopt met dr hoofd.

Ik rijd dr ook zodat ze met de neus over de grond loopt en dan pak ik haar wat op.
De gogue heeft dus een minimale inwerking.
En ik rijd haar zelf tot de ontspanning.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:53

Mariska, ik zou er alleen met begeleiding aan beginnen als ik jou was (heb ik zelf ook gedaan). Het effect is erg subtiel, dat moet je dus wel aanvoelen met rijden.