[NH] Body Wrap: Werkt echt!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

[NH] Body Wrap: Werkt echt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 18:30

Hoi,

Heeft iemand hier ook al zulke goede ervaringen met de Body Wrap?

Even uitleggen wat het is:
Er wordt een lange stretchbandage aangelegd (zie foto hieronder).
Hierdoor wordt het paard bewuster van zijn voor- en achterhand en gaat daardoor beter functioneren. De Body Wrap is een onderdeel/wordt gebruikt bij TTeam/Ttouch.
Afbeelding

De eigenaar van de stal hier heeft het vorige week eens bij haar pony geprobeerd. Ze zag meteen resultaat, de pony bracht bijv. de achterhand er veel beter onder. Ook de dag daarna, toen ze ging rijden, merkte ze het nog.

Vandaag heb ik het ook bij Lex gedaan (los in de roundpen). Hij vond het totaal niet eng. Eerst zag je het resultaat niet zo heel goed, maar toen hij wat had gedraafd was het echt superduidelijk te zijn. Zijn achterhand ging er heel goed onder, zijn knieen tilde hij beter op enz..

Iemand ook al zulke goede ervaringen?

Finduilas
Berichten: 3116
Geregistreerd: 25-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 18:53

dat ken ik helemaal niet...
waar kun je dat kopen..?
of als je het kan kopen...omdat er bandage staat

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 18:55

Neehoor. Gewoon met stretch bandages, die bijna iedereen wel heeft.
Dit werkt echt heel goed. Ik had eerst mijn twijfels, omdat in de boekjes meestal alles beter wordt voorgesteld.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 19:03

Ik zou ook anders gaan lopen als ze een bandage om m'n kont zouden doen. Niet omdat ik me dan bewuster zou zijn van m'n lichaam, maar omdat het een bepaalde druk geeft.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 19:30

Hmm... ook na het afhalen van de bandages bleef hij zo goed lopen, dus.

Maar hier een stuk uit 'Het Paard als partner' (Elma Middel en Marike Coverdale), misschien wordt het zo duidelijker:

Een ander opmerkelijk gebruik bij TTEAM is de Body Wrap. Hierbij wordt er een band om het paard heen gebonden, zodat hij net een kerstcadeautje lijkt. Het ziet er bepaald ongebruikelijk uit. Maar let op, het werkt sensationeel goed!
Wat gebeurt er: Er wordt een lange stretchbandage aangelegd van het bovenste gedeelte van de singel langs de onderkant van de billen (ruim boven het spronggewricht) naar de andere kant, waar hij weer aan de singel wordt bevestigd en, in bepaalde bevallen, vandaar langs de borst weer terug naar het beginpunt (Een Body Wrap aangelegd op een gezadeld paard heet bij TTEAM een Promise Wrap).

De Body Wrap wordt niet strak gespannen, maar zeker niet zo slap dat hij bijvoorbeeld over het spronggewricht kan zakken. De achterliggende gedachte is weer dat het paard door aanraking op een ongebruikelijke plaats zich meer bewust wordt van die plaats en daar beter gaat functioneren. Hij voelt - letterlijk - de band tussen zijn voor- en achterkant en je bewerkstelligt grotere ontspanning tijdens de verzameling bij je paard.
Het is ook mogelijk om een Body Wrap aan te leggen bij een ongezadeld paard. Zo kun je je paard los of aan de longe beweging geven, waarbij het paard uit zichzelf een sterkere onderbrenging van de achterhand en bewustere actie van de voorhand zal vertonen.
Deze aanpak maakt de standaardhulpen hiervoor bij het longeren, namelijk extra drijven met de chambrière of oprichting vai bijzetteugels, onnodig! Je moet al uiterst bedreven zijn in het longeren om te voorkomen dat het paard de stevig drijvende zweep als bedreigend ervaart en zijn hoofd omhoog brengt (leerkanalen gaan dicht) of dat het leidt tot het versnellen van zijn tempo, waarbij hij zich meer op de voorhand gooit. Dit tracht men dan doorgaans op te vangen met een bijzetteugel, maar het is natuurlijk idealer als het paard zich uit zichzelf beter draagt. Het leuke van het aanbrengen van de Body Wrap op het onbereden paard is dat je het effect zelf kunt zien.

Heb 't nogal snel getypt, dus er kunnen nog wat typfoutjes in zitten Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:46

Lijkt me net zoiets als het pessoa longeertuig. Maar ik ga het morgen eens proberen Lachen Ik zal het boek er eens op nalezen want ik heb wel het tteam boek.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:11

Is inderdaad een leuk systeem en lijkt op de pessoa al heeft dat meer te maken met het feit dat de achterhand eronder getrokken word en de Body Wrap maakt cotact met lichaamsdelen die het paard anders gewoon 'vergeet'.
Emiel Voest maakt ook gebruik van zo'n soort methoden om het paard bewust te maken van het lichaam door het overal met zo lang mogelijke halen aan te raken...dus vanaf de schouder helemaal tot over de hoef naar beneden glijden. Je paard word er bovendien rustig van en je bouwt een vertrouwens relatie op.

Kim

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:02

En of dat werkt! Ongeveer 1x in de twee weken, als ik los met Nacino werk in de roundpenn gebruik ik de body wrap, en vooral in galop, een gang die bij hem nogal getrained moet worden zien je hem heel duidelijk verder onder springen van achter. En dat zonder geruk in zn mond...
Voor mij de enige 'bijzetteugel' zonder nadelen Knipoog

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:11

De bodywrap is zeer zeker leuk, maar ik vind niet dat de pessoa de achterhand eronder trekt. Deze geeft ook een gevoel op de zelfde plek als de bodywrap echter wordt er ook functioneel gewerkt aan het gymnasticeren niet alleen ontspannen.
Als het paard het hoofd omhoog zou doen, zal de pessoa druk geven aan de achterkant, juist ideaal, tenslotte rij je onder het zadel ook van achteren naar voren.
De bodywrap heb ik toen mee geoefend op 4 daagse cursus met mijn paard bij Voest. Met freestyle werken is het wel makkelijk te gebruiken.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:17

is er ook een grotere foto? Ik snap nog niet helemaal hoe die vast moet..

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:49

Dit ga ik ook es proberen !! lijkt me heel leuk !! hoe zet je zoiets inelkaar ?
Waar kan je hierover meer informatie krijgen ?? ik vin het erg interesant!!

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 10:35

Ik gebruik het ook, en het werkt super! Ze gaan er echt beter van lopen, hoewel Sam in het begin terugbokte tegen de bandage... maar dat wende snel.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 12:03

ik heb hem bij exel gebruikt en dat ging best lekker. ze zetten haar achterhand er goed bij.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:00

weet niet meer precies, is het principe vd body wrap niet de contactpunten die de moeder heeft met het veulen? front = stoppen, kont = vooruit? ik kan het plaatje niet zien maar veronderstel dat je dat bedoelt?