Zonder zadel, ze is het er niet mee eens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Zonder zadel, ze is het er niet mee eens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 19:36

Jamaica is braaf onder de man. Tuurlijk vind ze dingen moeilijk, maar daar is ze jong voor.
Het verandert echter als ik er zonder zadel op stap. Stap is prima, maar wil ik gaan draven krijg ik verzet tegen mijn been, dit varieert van staken tot een bokje. Hier is ze makkelijk doorheen te rijden, en als ik haar er doorheen heb is er ook weinig meer aan de hand.
Ze lijkt nergens pijn te hebben,. Iemand vertelde me dat ze misschien gewoon een gevoelige rug heeft, en dat dat zonder zadel eruit komt omdat het gewicht niet netjes verdeeld is.
Ik zou graag een keer zonder zadel galoperen, maar zolang ze me niet echt accepteerd durf ik dat niet aan.
Iemand tips?


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:24

Aankomen Haha!
Nee serieus, ik weet niet precies hoe stevig jij bent, maar als je weinig 'vulling' op je kont hebt, dan kan ik me zo voorstellen dat je zitbeenknobbels niet echt lekker zijn in haar rug. In stap zal het nog wel gaan, maar draf hobbelt toch al wat meer en het zou best kunnen dat ze dat niet lekker vindt en dus niet zo happig is om te gaan draven. Galop zit juist weer lekkerder zonder zadel, dus best kans dat ze dat beter pikt.
Anders eerst eens proberen met een sjabrakje en een singeltje? Dat dempt al iets meer en je zit zelf ook iets steviger.

Nulla tenaci invia est via

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 20:38

Vroeger heb ik ook veel zonder zadel gereden. Met mijn pony.
Maar Magic wil het gewoon niet hebben!! Haha!
Als je al wilt opstijgen oren plat, en als je erop zit niet voorwaarts willen, draaien met haar kont..

En geloof me ik heb meer dan genoeg vet op mijn kont Haha!
Ik denk dat er gewoon paarden zijn die het niet op prijs stellen.

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 21:04

Een jong paard heeft natuurlijk nog niet zoveel bespiering, dus misschien heeft Jamaica daarom moeite met jouw gewicht als het over een kleiner oppervlak verdeeld is. Met zadel verspreid je het gewicht altijd meer. Las hij er makkelijk doorheen te rijden is en geen piijn lijkt te hebben zou ik gewoon door oefenen. Misschien kun je een keer proberen om iemand anders hem te laten longeren terwijl jij er zonder zadel opgaat. Dan kan die ander hem in draf zetten en weet je of het verzet echt door het draven komt of door je been.

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 22:12

waarschijnlijk heb je haar zelf ingereden?? Als het niet zo is kan er nog iets met het inrijden zijn gebeurd, dat was bij mijn pony zo. Die kon het ook absoluut niet hebben dat je zonder zadel ging draven, echt bokken en steigeren achter elkaar, hij werd er helemaal gek van. De vorige eigenaar had hem niet normaal ingereden, maar was erop gesprongen en gelijk het land op gereden, de pony wilde hem eraf bokken, maar hij zette zijn hakken in het paard zodat hij voorwaarts moest en niet meer kon bokken, zo is hij ingereden. Het ultieme voorbeeld hoe ze niet ingereden moeten worden. Maar het kan iets uit het verleden zijn, maar waarschijnlijk is er voor jou nog niets mee gedaan??

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 22:21

Jonge paarden vinden dat gestuiter vaak een beetje eng. Dat is natuurlijk ook niet zo vreemd. Eerst krijg je zo'n raar ding op je rug wat ze een zadel noemen, dan gaat er ook nog iemand op dat zadel zitten en moet je nog lopen ook!
Ben je er eindelijk aan gewent, halen ze dat zadel weer van je rug en gaan ze zo op je rug zitten!!
Dat is toch hondsbrutaal!!!! Wat denken die mensen wel niet!

Ook bekend als Kim20!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 08:58

Bedankt voor de reacties. Ik zal van de week eens kijken hoe ze op een dekje met singel reageert.
Verder heb ik haar zelf verder ingereden, maar toen ik har kocht was ze licht aangereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 09:37

Een zadel is heus niet alleen voor het comfort van de ruiter uitgevonden. Ik weet niet wat het doel is van het zonder zadel gaan rijden maar het gebruik van een zadel is bij een jong weinig bespierd paard nu eenmal veel prettiger.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 10:07

het doel is dat ik op den duur (lange termijn dus) wil kunnen freestylen met alleen een touwtje.
Dit betekend niet dat ik mijn zadel verkoop ofzo hoor. Haha!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 16:12

hoe oud is je paard? ik heb dus ook gehad dat mijn pony heel moeilijk deed met opzadelen en ik mocht ook niet op haar rijden/zitten zonder zadel. ik heb de dierenarts erbij gehaald omdat ik bang was dat ze iets met haar rug zou hebben. de dierenarts heeft haar gecontroleerd en kon niets vinden. ik vertelde haar leeftijd (6 jaar) en hij zei dat ze waarschijnlijk aan het 'puberen' is Boos! . ik weet niet of dat bij jou het geval is maar als een dierenarts niet kan vinden en je zadel is in orde, dan zou het best kunnen dat ze ook aan het 'puberen' is (misschien een vroege puber??? }> Haha! ).

*\o/* *\o/*

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 17:05

volgens mij verschilt het enorm per paard. met pepeijn (mee begonnen toen hij 4 was) heb ik totaal geen problemen. ik maak ook kleine sprongetjes met hem zonder iets. in het begin moest hij wel even wennen, maar hij heeft er helemaal vertrouwen in. geeft een leuke band en het is weer eens iets anders dan het standaard rondjes rijden.

Amor Vincit Omnia

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:11

stef schreef:
het doel is dat ik op den duur (lange termijn dus) wil kunnen freestylen met alleen een touwtje.
Dit betekend niet dat ik mijn zadel verkoop ofzo hoor. Haha!


Je krijgt ook onbewust een betere en vastere zit door zonder zadel rijden. Lachen

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:48

Er zijn veel paarden waar ik echt geen last mee heb om zonder zadel te rijden, Extreme dus wel(zijn naam zegt genoeg...). Stap is niets, maar als je in draf wilt, dan moet je toch íets jezelf 'opspannen'want op zo'n hobbelding lig je er toch anders direct af! Maar dan wordt hij dus echt helemaal gek! Niet normaal meer gewoon, na een paar toeren volle crossgalop in een binnenpistje van 20-40m en dan nog met zo'n 15 andere ruiters dus eraf gevallen(proberen weg te trekken van een stampende pony en dus mijn evenwicht verloren). Daarna moest ik dus terug achter een andere pony(zoals we bezig waren, carousel) en deze was dus degene die sloeg, maar ik moest Extreme er echt achterhouden, gewoon er rechtachter(niet scheef ofzo, dan kreeg ik die stamp). Hij heeft een ferme stamp gekregen, en toen kalmeerde hij, we moesten ook om de beurt even middendraf doen(dus ander paard voor je is ineens weg) en zelfs dat ging redelijk. Ik moest hem er dus echt even doorrijden.

Ik denk wel dat een dekje met voltigesingel of longeersingel(met bokriempke) wel helpt, zeker omdat je je dan ook goed kan vasthouden.
Jij hebt wel het voordeel dat Jamaica een haflinger is en misschien wat 'ronder' is? Dat zit beter Knipoog.

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:06

Gna Gna beetje oftopic maar wij gingen gisteren zonder zadel rijden en springen...geweldig een vriendin op die van mij...ze ging helemaal uit dr plaat(kop tussen de benen en bokken en rennen en slidings haha) we hebben besloten om een jackass film te maken hahaha siluska heeft nu ook een nieuwe naam... Johnny Knoxville (of hoe je dat ook schrijft) hahaha

In memoriam ; Don Corleone S 29-7-08 * 7-11-08
Mijn geweldige mannetje ; [KS-ITP] Bonte Johnson ITP, je blijft lachen!
Rust zacht lieve Don, zo oneerlijk, ik mis je zo vriendje... Verdrietig

boefjelover
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: de Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:23

als je heel graag in galop wilt, dan kan je het haar aanleren, om vanuit stap naar galop te gaan! `t klikt een beetje vreemd, maar een vriendin van mij heeft een haflinger.. die vindt draf niet leuk zonder zadel, dus toen heeft ze hem aangeleerd om driekt van stap naar galop te gaan!

heeej mensjus!!!!!
i love boefje 4 evahh

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 10:05

boefjelover schreef:
als je heel graag in galop wilt, dan kan je het haar aanleren, om vanuit stap naar galop te gaan! `t klikt een beetje vreemd, maar een vriendin van mij heeft een haflinger.. die vindt draf niet leuk zonder zadel, dus toen heeft ze hem aangeleerd om driekt van stap naar galop te gaan!


Lekker het paard zijn zin geven... ALs medische dingen uitgesloten zijn, moet ie ook in draf gewoon luisteren IMO

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:27

Ik weet niet of dat 'zijn zin geven' is...

Eerst wat dingen uitsluiten:

Zit het zadel wel goed? Het is heel goed mogelijk dat hierdoor de rug al wat geirriteerd is waardoor het vervelender is als het gewicht wat slechter verdeeld is.

Zit je zelf wel goed?
Wanneer je te weinig feeling hebt zal je haar snel in de weg zitten, dan zou ik ook niet willen draven.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:40

Ik ben daarom weg van mijn barebackpad (gewoon een loos dun kussentje met singel). Baduh heeft een hoge sccoft, en met draven heb ik het idee dat ik op een xylofoon zit. Dan verkramp ik en dan lazer ik eraf.Daarbij komt dat ik nou niet bepaald een dikke kont heb. Dat kussentje helpt daar heel goed bij, en je hebt nog steeds de "feeling" met je paard.

jasmine

Berichten: 84
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 16:57

Ik had altijd een verzorgpony op de manege, en die kon het ook niet hebben als je er zonder zadel op ging zitten, dan ging ze gillen,bokken,oren in de nek Extreme duivel ....en het maakte niet uit hoe 'stevig' de persoon was die erop zat, ze is nu al 23 en ze is het nooit afgeleerd, dus ik ben het met antoinette eens, dat sommige paarden het gewoon niet op prijs stellen..hoe jammer dat ook is. Frusty

pmarena

Berichten: 47935
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 17:18

Niks medisch , je prikt niet in haar nog niet voldoende ontwikkelde rug en hangt er niet scheef op te hotsen , Haha! , dan gewoon rustig doorgaan en er af en toe eens zonder zadel opklimmen , lekker luchtig houden , een drafje pakken als ze goed voelt en jullie beiden ontspannen en fijn zijn , dan eens een langer drafje..gewoon heel relaxed ermee doorgaan.
Als ik in het begin op Rena kroop zonder zadel , dan verstijfde ze ook helemaal van angst en wilde alleen nog maar wegvluchten van dat enge....
Met hoofdstel zonder zadel ging dan weer wel , maar met halster was het pure paniek.
Het was dan ook al een hele overwinning dat ze gewoon verstijfd bleef staan ipv er meteen vandoor te tetteren Haha! .

Afgelopen week ben ik er voor het eerst eens opgekropen zonder zadel en alleen met halstertouw als teugels vastgeknoopt aan halster.
En nu accepteerde ze het prima , heel goed !!! *trots* en dat terwijl ik de afgelopen maanden nauwelijks heb gereden..... wel af en toe een rondje zonder zadel , met hoofdstel , dus ze is het gevoel nu gewend aan het raken , en ik ook.

Bij haar was het grootste probleem dat ze het eng vond als ik alleen met halster op haar kroop.

Ga gewoon door hoe het goed en ontspannen gaat , en pak als het goed voelt eens het moeielijke punt mee , veel belonen , lekker luchtig , geen groot punt ervan maken maar spelenderwijs eraan werken.

Bij die van mij werkt het ook erg goed om , op een dag dat je niet zoveel behoefte hebt aan een lange rit , ipv longeren ofzo er gewoon op te stappen , even lekker relaxed in stap loswerken , helemaal ontspannen enzo keurig reageren , en even datgene vragen wat nog moeilijk is.
Dus alleen in stap bezig gaan en dat moeilijke even oefenen , gaat dat goed en ben je tevreden dan beloon je goed , laat je merken dat je heel tevreden bent en dat ze erg braaf is geweest . Dan stap je er gewoonweg weer af na dat kwartiertje dat je bezig bent geweest , en laat het paardje lekker los nog even in de bak z'n gang gaan.

Als datgene waar het om ging goed gaat dan werk ik niet verder maar stop op dat moment.
Dat is tegelijk beloning , en je voorkomt ermee dat het het paard gaat tegenstaan , en als je maar lang genoeg doorgaat gaat het vanzelf weer een keer niet goed.....daarom dus kort en gericht.

In jouw geval zou ik dus ook er zonder zadel opgaan en even in stap goed ontspannen losmaken , als het fijn aanvoelt een klein stukje draven en dan meteen een galopje , als je dat zo onverwachts ineens doet dan heb je nog profijt van die ontspanning van het loswerken in stap , en vergeet ze wellicht om te protesteren , omdat je haar in alle rust "overdonderde" .
Dit is bij Rena de perfecte manier , gewoon ineens iets moeilijks vragen , dan heeft ze het geeneens in de gaten Haha!

Misschien werkt het bij de jouwe ook zo simpel ? Lachen

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:47

Een bare back pad is idd een goed idee!

Zit heerlijk!


manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:15

Weet je zeker dat je, voordat je je draf overgang, je hand niet te vast zet... Dan zou ik me namelijk (vooral bij een jong paard) heel goed kunnen voorstellen dat hij tegen je been in komt. Als mensen zonder zadel rijden pakken ze vaak de teugels steviger vast om hun evenwicht beter te bewaren met alle gevolgen van dien.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 11:28

yep, dat weet ik zeker. Ben er voor de gein al weleens zonder niks opgekropen (in de bak) en toen deed ze het ook. Toen kon ik onmogelijk mijn hand vast zetten, aangezien ik geen teugels had.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om er met Jamaica verder op in te gaan (heb het nogal druk met de knollies Haha!) maar zal van de week ff kijken of ik ff zonder zadel kan

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:27

Mijn paard protesteerd ook als ik zonder zadel rijd. Ze kijkt dan boos, wilt ook bokken enz. Ik denk dat het gewoon protest is. Het wordt ook steeds minder. De draf gaat nu goed, maar de galop...Tja, daar moeten we nog even doorheen. En een zadel zit natuurlijk veel beter. Maar ik soms vind ik dat zo een gedoe en heb ik niet veel tijd...Ik denk niet dat je je zorgen moet maken.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 23:49

Mijn paard heeft hier een duidelijke mening over! Als jij niet de moeite neemt om op te zadelen, doe ik alle moeite om je er zo gauw mogelijk weer af te kieperen... Aan het werk gaat ie in ieder geval niet. Springen wil prima maar dat is dan ook de hobby van mijn paard. Mijn record zonder zadel staat op 1.30, hoger durfde ik niet.... Fanatiek dressuren zonder zadel? mijn paard dacht van niet....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers