WEDSTRIJDTIPS!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 20:52

hoi, over een tijdje heb ik m'n allereerste springwedstrijd, die is gewoon in een bak, mat sprongen van ongeveer 60/70cm.
heeft iemand tips???
ook heb ik over een tijdje een dressuur wedtrijd, die heb ik al vaker gehad maar tips van dressuur wedstrijden zijn ook welkom!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-07-18 22:28 ]</font>

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 15:38

Gewoon net zo goed rijden als thuis en je vooral niet te druk maken, dan komt het allemaal wel goed.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 16:08

Je inderdaad nergens druk in maken, je paard voelt dat direct!
Voor springwedstrijden heb niet zo direct tips, ik heb alleen nog maar dressuurwedstrijden gereden! Wat bij mij wel goed helpt, is dat wanneer de proef voorgelezen wordt, dat mijn instructrice of de instructeur van de manège de proef leest dan lijkt het net of je bent een gewone les aan het rijden.
Maak je niet te druk als er een onderdeel van de proef niet goed gaat, je krijgt dan misschien een 3 of een 4, maar er zijn nog zoveel andere onderdelen in de proef dat je die lagere punten nog makkelijk kan ophalen.
Als je punten uiteindelijk tegenslaan, maar je vindt zelf dat je paard goed gelopen heeft, MOET je tevreden zijn! De jury heeft jou en je paard max. 5 minuten gezien, terwijl jij elke dag met je paard bezig bent. Dus als JIJ vindt dat je paard goed z'n best gedaan heeft, heb je een GOEDE proef gereden ook al vindt de jury van niet!
Succes met je proeven!

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 16:36

Tips voor het springen:
- niet teveel inspringen, als je paard/ pony goed springt en goed aan het been is, niet meer springen. Anders wordt het paard te moe en heeft ie geen zin meer (en.. oefenen doe je thuis toch??)
- ALs je de ring binnen rijdt; niet de kortste weg naar de jury rijden, maar met een mooie boog, zodat je paard alvast een beetje de hindernissen heeft gezien. (ook geen uitgebreide rondes gaan rijden natuurlijk)
- Zorg dat je het parcours goed weet (ik oefen altijd even met mijn ogen dicht, als ik het dan weet, lukt het meestal wel)

En vooral;
Niet vergeten: je doet het voor de lol!
Heel veel succes in ieder geval. Ik krijg ook alweer zin, al is het heel lang geleden dat ik een wedstrijd heb gesprongen..

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 18:24

laura (boogie*girl dus) springt op de manege (jullie allemaal van thuis dit) en haar wedstrijd is ook op de manege
een tip om de volgorde niet te vergeten, kijk wat het logische is als je het vergeten bent en kijk anders eerst goed naar de anderen of bekijk van te voren dus goed
en het is met een manegepony maar welke weet ik ook niet. ouh ja laura heb vandaag 50 cm gespronge! wat een overwinnig voor een springbange ikke he
veel succes en maak je niet dik gewoon blijven rijden

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 20:20

O sorry hoor, weten wij veel dat ze op de manege rijdt. Geeft verder niks hoor, verander 'thuis' in manege en de tip blijft hetzelfde.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 20:58

gekkie maakt toch niks uit joh Lachen
ja tips blijven et zelfde

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 00:51

Nog een paar dingen.

Omdat het je eerste wedstrijd is (onderlinge of niet) zou ik gaan parcours lopen met iemand die veel ervaring heeft met springen, en die de pony ook kent. Die kan je vertellen waar je de pony moet opsluiten met je been/hand, waar je actief moet doorrijden, op welke afstand de hindernissen staan (in galopsprongen)enzovoort.

Wat je pony betreft, idd niet te lang losrijden (zal waarschijnlijk toch niet mogen, omdat er nog meer mensen met dezelfde pony rijden), neem een zweepje mee, zodat je kan direct kan reageren mocht de pony twijfelen.
Over de zweep: NOOIT MEER DAN 3x achter elkaar slaap (per aanrijdpoging, en niet onderhands, dit zijn beide vormen van mishandeling, en zorgen voor uitsluiting, en op reguliere wedstrijden tot diskwalificatie, en bij herhaling tot het voorkomen voor de tuchtraad, maar dan in extreme gevallen, (dit is ook meer voor de wat meer wedstrijdgaande ruiters onder jullie))

Loop het parcours 2x, omdat het je 1e keer is zie je de 2e keer meer dan de 1e keer. Spring of stap nooit over hindernissen heen tijdens het parcours lopen, dat hoort niet, en wordt door juryleden (als het officiele juryleden zijn) gezien als gebrek aan respect voor het parcours in het algemeen en de jury/parcoursbouwer in het bijzonder.

Verder moet je je bedenken dat de wereld er niet vanaf hangt, en ook al gaat je parcours niet zo goed, dat ook de pony z'n best heeft gedaan, dus dat je de pony beloond als je de ring uitkomt.

Ook als je binnenkomt netjes binnekomen, het liefst in galop, en dan voor de jury halthouden, en je voor en achternaam noemen, en de naam van de pony (eventueel je startnummer), dan groet je, net als in de dressuur, dan gaat de bel, en vanaf dat moment heb je 60 seconden (1 minuut), om door de start te gaan, dus neem rustig de tijd, controleer of je cap nog goed zit, kijk nog ff langs t parcours en rijd dan rustig aan wanneer je er zelf klaar voor bent.

Nog iets, wat Mariska zegt klopt helemaal, wanneer je binnenkomt rijd gerust even een blokje om, je hoeft niet recht naar de jury toe te rijden, ga gerust even kijken of die hindernis die je eng vond, er nog steeds zo eng uitziet vanaf je pony, kijk even rond, zo kan de pony ook wennen, ga niet de tourist uithangen door ff alles te bekijken en overal een babbeltje te maken Knipoog, maar kijk gewoon goed om je heen.
Ook nog even opletten of alle hindernissen nog intact zijn! de parcoursbouwer wil nog wel eens iets over het hoofd zien.

En wachten op de bel he voordat je door de start gaat (is mij laatst overkomen).

Veel succes, als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

[edit]typo's[/edit]
_________________
Death is life's own fail-safe
De persoon achter deze post wordt mede mogelijk gemaakt door Douwe-Egberts en Grolsch Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Death_Squad op 2001-07-19 00:56 ]</font>

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-01 22:44

ik ben meestal onder de wedstrijden door niet gespannen(behalve 1x dressuur, want toska had nog geen 1x verzet gehad, en normaal wel, die ondeugende met wedstreijden!)

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 21:23

hai hai

even over wat er werd over een blokje om ( ja broertje, ik geef mijn tegen mening}:) kijk wel ff dat je niet door de start lijn rijd, want dan kan dat als een weigering worden gezien en krijg je in ieder geval tijd fouten. owja, loop het parcour op een flink tempo de eerste paar keer, zodat je niet gestresst raakt als je op je pony zit, omdat de sprongen te snel op je afkomen. Want zo heb je het parcour al gezien als je wat meer vaart hebt.

_________________
Love ya all!! keep smiling!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-08-04 21:23 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Merel Blom op 2001-08-04 21:24 ]</font>

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 22:11

Het enige wat ik kan zeggen is je moet niet te zenuwachtig worden en nerveus want dat merkt je paard gelijk. Met springen uiteraard ook niet twijfelen (en dat zeg ik). Nou heel veel plezier en suc6!