De wei op, Stal aanhouden? jullie mening..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

De wei op, Stal aanhouden? jullie mening..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 22:35

Binnekort gaat Veerle de wei op. De stal en de wei worden apart verhuurt (verschillende eigenaren), moet dus extra betalen voor de stal.
Als ik op de wei ga staan kan ik kiezen of ik mijn stal aanhoud en veerle daar in kan zetten. Als ik de stal niet aanhoud, dan heb ik alleen de wei. Daar zit niks bij. Mag wel gebruik maken van een bak die er vlakbij is. Daar kan ik evt ook poetsen.
Op de wei is geen schuilplaats, mocht er de volle zon op staan van de zomer. Dribbel heeft er afgelopen zomer ook gestaan, en nog meer pony's (oa. Levi van ineke2) en die hadden nergens last van.
Uit de wind kunnen ze wel een beetje staan omdat er vooraan de wei een soort dijkje is waar ze naast kunnen staan, en daar voor naast het paadje staan bomen..
Alleen wanneer de zon vol boven de wei staat kan ze dus niet in de schaduw.
Mijn probleem is eigelijk, ik kan haar dan wel in de stal zetten maar in de stal krijgt ze geen water (niet mijn keus!!) en daar kan het flink warm worden, misschien wel warmer? en op de wei hebben ze ALTIJD de beschikking tot water.
De stal hoef ik niet speciaal aan te houden voor de winter omdat ik hem anders kwijt zal zijn, want de stallen moeten toch afgebroken worden.

Veerle liep bij de vorige eigenaar 24/7 buiten, winter en zomer.. zonder schuilstal, dus ze is wel wat gewent..

Wat zouden jullie doen?

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 22:49

Ik zal haar denk ik op de wei zetten.
Ze is nog jong, en als het warm is en staat in stal zonder water (de stal zal ook wel heet zijn) of in een wei met water zal ik toch zeker voor de wei kiezen!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 22:49

Gewoon doen.
Ze is het al gewend, en als het warm is lijkt het me belangrijker dat er water is dan dat er schaduw is. Bovendien kan het in stallen idd soms nog warmer worden dan buiten.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 22:50

Gewoon de wei.. michelle heeft ook nog nooit een schuilplekkie gehad, tis misschien niet top zo, maar ze kan er mee leven hoor.. In haar stal is het op dat moment 10 x warmer.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 22:55

Melissa, de wei gaat ze zeker op, twijfel alleen of ik de stal er bij moet houden of niet. Wei staat vast Lachen

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 23:00

Zou de stal er niet bijhouden....

Denk toch dat een paard liever buiten staat dan binnen in de hitte met al die vliegen...

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 23:21

in de zomer staan mijn paarden ook ag en nacht buiten.
Heerlijk toch
geen gezeur met stro en hooi..

Lekker buiten --> vinden ze zelf ook veel lekkerder.
En dat schuilplekje, misschien kun je iets van 1 schutting in de wei zetten? dan kunnen ze erachter gaan staan ofzo..
Maar dat is niet zo erg hoor!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 23:56

Idd lekker buiten, ze is ook nog jong, dus fijn de wei op.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 23:58

wei gaat ze zoiezo op.. Lachen was meer voor de stal er bij of niet ..
bedankt voor de reacties..

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 10:34

Probeer eens voor jezelf na te gaan hoeveel je de stal denkt nodig te hebben.
Ik denk dan bijv. aan voeren. Heb je gelegenheid om Veerle op de wei te voeren zonder dat andere paarden het van haar afpakken? Is dat niet het geval, dan is het misschien makkelijker om de stal aan te houden.
Pas in de volle zon wel op met zonnebrand. Paarden met een witte neus hebben daar nogal eens last van.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 10:59

Ik zou idd een schutting in de wei zetten, zodat ze kan 'schuilen' voor de zon. Zo heeft ze een plekje en regen ed is ze gewend als ze altijd buiten heeft gestaan. Dan heb je de stal denk ik niet meer nodig en kun je het huurgeld aan wat anders besteden.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 11:23

Je schrijft dat de stallen afgebroken worden. Hoe gaan ze dat dan doen als jij besluit je stal toch aan te houden?

Ik denk zelf dat het als het heel warm is het IN stal nog veel warmer is, voordeel is dan dat ze niet in het directe zonlicht staat.

Mag je niet idd iets in de wei plaatsen waardoor er schaduw onstaat?

Ballerin

Berichten: 534
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:26

ik zou de stal er niet bijdoen, paarden vinden het heerlijk om dag en nacht buiten te staan, dan is een stal toch niet nodig( als er geen water is en de stal is te warm) waarom zou je als het niet nodig is en er voor moet betalen
veel succes!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 13:32

Als je paard wel op stal zou moeten, voor een blessure of wat dan ook, kan je die dan wel ergens huren (alleen in geval van nood). En idd, heb je de mogelijkheid om je paard wel in alle rust te voeren ed. Heb je deze mogelijkheden, dan zou ik de stal er sowieso niet bij houden.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 13:43

Esther, de stallen worden per januari 04 afgebroken. Als ik hem niet aanhoud zouden ze hem aan een ander kunnen verhuren voor de maanden oktober/november/december. Maar dat is het probleem voor mij niet want of ik nu in oktober naar een andere stal verhuis of dat ik dat in januari doe. Lachen

Mag geen schutting of iets neerzetten. Er mag helemaal niet 'gebouwd' worden omdat het op een dijkje is of iets Verward
Voeren kan op een stuk voor de wei en evt in de bak. Dat is het probleem niet echt.
Blessure dat zou idd rot zijn... maar dan kan ik wel bij iemand even tijdelijk een stal kunnen huren.

Bedankt voor de antwoorden allemaal Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 14:35

ik zou zelf voor noodgevallen de stal wel aanhouden denk ik..... je paardje moet maar eens stokkreupel zijn en stalrust moeten hebben.... (is bij ons op stal wel eens voorgekomen),.....

Je kan ook bij ons op stal komen staan... Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 18:36

Zolang je in een noodgeval maar ergens terecht kan, zou ik die stal niet aanhouden. Dit scheelt waarschijnlijk een hoop geld, en je paardje kan gaat gewoon lekker de wei op.
En als je toch naar een andere stal moet, idd waarom dan niet een paar maandjes eerder....

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30610
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:56

Als je in geval van nood ergens anders heen kunt zal ik de stal niet aanhouden. Het kost wel extra geld en is niet echt nodig. Zeker niet omdat ze gewend is aan buiten staan.
Mijn pony's komen in de zomer ook nooit op stal. Tenminste ik heb ze in 6 jaar tijd nog niet nodig gehad, heb de mogelijkheid vaak wel. Aangezien ik mijn pony's aan huis heb staan, maar er staat ook weleens rotzooi in.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23418
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:31

Wij betalen in de zomer ook niet voor de stallen, sommige spullen liggen nog wel op stal. Mocht er eens iets zijn, zieke pony of wat dan ook mag je gewoon in de stal.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 01:03

In dat geval zou ik de stal niet aanhouden. Ik denk dat je in geval van nood wel ergens terecht kunt. Dan heb je je stalletje niet persé nodig en kun je dat geld beter voor andere dingen gebruiken.

dreumesje

Berichten: 367
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 10:06

ik zou de stal wel aanhouden. ook gekeken naar het vreemde weer hier in nederland altijd prettig als je paard gewoon droog op stal kan staan ook al is ze gewend buiten te vertoeven.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 10:40

2 redenen om je stal aan te houden zijn volgens mij:
* zeker weten dat je volgende winter terug mag komen
* noodgevallen.

Je hoeft niet terug te komen en voor noodgevallen is er iets te regelen.. voila!
Ik zou de stal gewoon opzeggen dus Lachen

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:33

Ik zou ook de stal opzeggen. Zonde van het geld om aan te houden! Je zegt zelf dat je paardje het gewend was om 24/7 buiten te staan. En een regen of onweersbuitje overleven ze buiten ook wel hoor!
Alleen lastig dat je hem niet even onder een zweetdekentje in de stal kan zetten na flink werken, maar ja, dan moet je maar wat langer uit stappen.
En voor een noodgeval zal er toch vast altijd wel ergens wat te regelen zijn?!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:22

carola schreef:
Alleen lastig dat je hem niet even onder een zweetdekentje in de stal kan zetten na flink werken, maar ja, dan moet je maar wat langer uit stappen.


Het paardje waar het om gaat is nog geen twee (las ik in haar profiel), dus zal het stalletje ook daarvoor niet nodig zijn...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:26

Ik wil ook wel eens op stal hoor!! Haha!

Nee, zonder gekheid, ik zou de stal gewoon aanhouden, dat kan altijd van pas komen.