Welk westernzadel op arabier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Welk westernzadel op arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 16:48

Bailey gaat vanaf volgende week ingereden worden door Dineke Jonker dus nu ga ik op zoek naar een goed (en passend) westernzadel waarmee ik hem zelf kan gaan rijden. Helaas heb ik weinig kennis Verward van de diverse westernzadels dus vraag ik jullie hulp, wat voor zadel heb jij voor je arabier gekocht en waarom. En heb je misschien een foto van jouw arabier met zadel die je hier wil plaatsen?
Ook reakties welkom over "slechte" zadels voor arabieren, dan weet ik ook waar ik absoluut niet naar hoef te kijken.
Alvast bedankt!


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:22


Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:28


Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 17:34

Haha! Bedankt Vera
Zover was ik zelf ook gekomen, ik weet dat er speciale arabierenzadels zijn, maar het gaat mij meer om de gebruikers-ervaringen. Misschien dat je helemaal geen speciaal arabierzadel hoeft te kopen, maar dat een bepaald merk ook prima past op een arabier.

DubbelFun

Berichten: 88619
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:10

Wat maakt een western zadel voor een arabier tot een 'arabieren'zadel.
Niet alleen de roundskirts, want ik ken roundskirts die in totaal langer zijn dan sommige square's die ik gezien heb.

Een arabierenzadel hoort een iets kortere boom te hebben. En natuurlijk moet je dat niet teniet doen door er weer een lap leer achter te hangen, die op de rug weer in de weg gaat zitten. Haha!
Verder hebben arabieren soms behoorlijke brede schouders in kombinatie met een hoge schoft en toch een ovale ribbenkast. Bij 'standaard' westernzadels is dit een moeilijke kombinatie. Want je zoekt een quarterhorse bars (is smal) met brede 'flares', die eigenlijk horen bij een full-tree.

Vaak hebben alleen de betere merkzadels deze kombinatie in hun produktenlijn zitten, maar daar er geen standaardisatie in westernzadels is, weet je eigenlijk nooit precies waar je aan toe bent.

Verder hebben arabieren (zoals veel paarden met een korte rug) de nodige 'rock' in de bars nodig.
Hiermee wordt bedoeld dat de tree in een holletje loopt, die de lijn van de rug volgt.
Bij een standaard zadel zul je dus eerder last hebben van 'bridging'; allen de voor en achterkant van de bars rusten op de rug en niet het midden.

Er zit veel kaf onder het koren vwb 'arab'trees, want er worden veel zadels verkocht onder die naam die geen kortere bars hebben, alleen minder leer aan de achterkant (of roundskirts).

Veel passen en uitproberen en hopen dat je snel iets vind. En als je dan iets passends heb gevonden hopen dat hij er niet al te snel weer uit groeid.
Ik zou haast zeggen: een OF-klantje Haha!

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 18:39

Sugarmiss, jij had toch ook nog wat zadels liggen? Haha! Zit er daar een bij die al die eisen voldoet?

DubbelFun

Berichten: 88619
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 19:43

Nanouk schreef:
Sugarmiss, jij had toch ook nog wat zadels liggen? Haha! Zit er daar een bij die al die eisen voldoet?


Ja mijn OF, maar die krijg je niet Haha! , je mag hem wel eens uitproberen. Verder PB ik je.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:13

ik heb een arabier gehad en voor dat paard had ik een continental arabian reiner.
zat heel lekker ...
gekocht bij evelien van eurohorse ridingshop...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:19

Deze??
Afbeelding

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 21:33

Waar heb je die gevonden?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:37


Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88619
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:55

Citaat:
Continental Classic # 182 Arabian Reiner
On "Equi-Fit" brand saddle tree
15 1/2" Seat
Arabian horse bars
6" Gullet width
In Skirt C Rigging
Rawhide braided horn + Rawhide Cantle
Cut-away-skirt for close contact
Handtooled 'Indian Lace' Border design
(pictured in Show brown


Persoonlijk vind ik 6" gullet errug smal Verward

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 21:58

Sorry ben echt een leek, wat is de gullet width?

DubbelFun

Berichten: 88619
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:00

Dat is de ruimte waartussen de schouders moeten passen, sterker nog moeten kunnen BEWEGEN.
Het wordt gemeten ter hoogte van de concho's/tiestraps aan de binnenkant van het fleece/bont.
Zo dus, maar dan nog iets verder naar binnen
Afbeelding
De punten worden de flares genoemd en bij het ene zadel staan ze recht naar voren (au pijnlijk) en bij de ander staan ze iets meer naar buiten.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 22:07

Wat is dan een gangbare maat?

DubbelFun

Berichten: 88619
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:14

Nanouk schreef:
Wat is dan een gangbare maat?


Dat is juist het probleem, die is er niet. 6" is voor smalle paarden, 7" passen de meeste paarden onder en 8" is breed. De breedste die ik gezien heb is een 8,5". Maar je moet de tree-vorm en de gullet niet los van elkaar zien, beide moeten goed liggen op de rug/schouders.

Een 6" gullet hoort meestal bij een Quartertree (de smalste), een 7" zie je veel op een semi-tree (middenmaat) en de 8" vaak op een full-tree.
Maar als je dus een paard hebt met een ovale ribbenkast (Quartertree) maar met brede schouders (7/8") dan heb je dus een probleem. Vraag Moosie eens naar haar zoektochten voor een goed passend zadel, die heeft ook zo'n moeilijk geval Haha!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 23:17

neej dat is hem niet
niet de classic
hij staat niet op die pagina's waar je deze vandaan hebt vera..
ik zal ff kijken of ik hem nog heb
ik had sowizo een 16 inch...
ik zal ff zoeken


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 23:27

tis de continental arabian reiner no. 121

maar ik zocht de site van eurohorse ridingshop m vandaar naar een site van continental te gaan waar ik hem wel heb zien staan.. maar kan hem niet vinden....
damn...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88619
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:15

Ik denk dat dit een oud type is wat niet meer gemaakt wordt. Ik kan hem nergens meer vinden tenminste.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:27

damn... zat wel heeel erg lekker......
maar hij zou niet passen op mijn tinker nu Haha!
dus heb ik nu een zadel met een XX-full quarter boom.... helaas wordt die ook al weer te smal... zal ik moeten laten gieten.. kost ook een fortuin...
dus voorlopig moet de mijne het er maar mee doen.....


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:37

jilleroo schreef:
ook al weer te smal... zal ik moeten laten gieten.. kost ook een fortuin...


Sorry, hoor, maar :
...laten gieten... ? Vertel me meer a.u.b.
...kost een fortuin...? Nog nieuwsgieriger...

MVG Louis

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:59

omdat mijn zadel te smal wordt voor mijn paard en er dus geen bredere is zal ik de boom moeten laten gieten (das dus geenhouten maar een kunstof boom. die worden gegoten) dan maken ze een mal van de rug van je paard en die wordt dan opgestuurd naar de gieterij voor de bomen.
dat doen ze dus in amerika! dat is niet goedkoop en wordt een duur zadel...
dat heb ik dus niet dus voorlopig zal mijn paard het maar moeten accepteren en ik ook. gelukkig is het niet zo smal dat het een nood is..
heb ik weer... af en toe baal je als een stekker dat je een tinker hebt Haha!


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:46

er is een fabriek net onder marseille frankrijk die dit ook doet,
heb er ooit een kunstof boom voor een McClennan gekocht voor het bedrag van 200 net guldens. incl vrachtkosten.

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:14

jilleroo schreef:
omdat mijn zadel te smal wordt voor mijn paard en er dus geen bredere is zal ik de boom moeten laten gieten (das dus geenhouten maar een kunstof boom. die worden gegoten) dan maken ze een mal van de rug van je paard en die wordt dan opgestuurd naar de gieterij voor de bomen.
dat doen ze dus in amerika! dat is niet goedkoop en wordt een duur zadel...
dat heb ik dus niet dus voorlopig zal mijn paard het maar moeten accepteren en ik ook. gelukkig is het niet zo smal dat het een nood is..
heb ik weer... af en toe baal je als een stekker dat je een tinker hebt Haha!


Mwa ik heb een belgisch trekpaard, is nog ietsie breder dan een tinker geloof ik Haha! Maar m'n zadel past nog steeds, heb 'm gekocht bij Evelien. Tis een reiner van Continental 120.

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel


VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:25

daar heb ik dus ook mijn zadel vandaan ...
maar hij is dus al te krap... een tinker is opzich niet breed nee maar baily heeft erg veel shire bloed (denk ik) en is dus als je hem ziet gewoon een bonte belg...
ik hen nu ook een continental.. eens gehad nooit meer weg... zit als een huis..daarom baal ik er best wel van maar jah.. je kunt er toch weinig aan doen..


en westernworld dat kan wel jah maar dan komt de rest er nog bij... want met alleen een kale boom red je het niet.. hoewel dat wel makkelijk zou zijn..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers