Tinkers inrijden(verkeerd)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBroekhuizen

Berichten: 2294
Geregistreerd: 09-07-02

Tinkers inrijden(verkeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 17:06

heey,
ik heb 2 verzorg tinkers ; Rik en Gijs (foto`s zie profiel).
Ze worden in Mei 3 jaar......en de eigenaresse der zus die rijd
dus soms 1 x in de week op Gijs (op Rik heeeeel af en toe),
soms slaan ze welles een weekje over en ze gaan alleen maar eenstukje stappen....niet in een bak ofzo maar buiten langs verkeer!
Ik weet zelf dat het heel verkeerd is wat ze doen en heb het al wel vaak gezegd maar ze vind het zelf wel goed gaan. Verward
Wat vinden jully ervan en welke rare dingen kunnen later terug komen ofzo door het TE VROEG en een beetje slordig in rijden??????
ik wil graag jully mening weten!

kiszzy lauraaaa

ik ben nogal bezorgd!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:25

Wat ik er van vind. Zoals bij ons op stal is een merrie die nog geen 3 was ingereden en ze zijn daar heel veel en hard (het werk) mee bezig geweest die heeft nu iets met dr gewrichten dat ze kreupel is. Ze reden al galopwissels en schouderbinnenwaarts met dr, enz.
Tsja het enigste wat ik ervan vind is: eigen schuld.
Je kunt er toch niks aan doen.

Romany

Berichten: 37
Geregistreerd: 29-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:07

Nou zo erg is dat niet hoor, om eventjes op je 2.5 jarige paardje te gaan zitten en een stukje te lopen met ze.

Ik heb zelf een nu dus 3 jarige merrie die zich stierlijk verveeld als ze niets mag doen, en ze vind het maar wat stoer als ze ook een zadel op mag. Maar je moet het allemaal wel rustig aan doen en niets forceren natuurlijk. Beetje op spelenderwijs daar is niets mis mee.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:10

Als je een tinker echt inrijd op die vroege leeftijd zal je daar later zeker wat van merken. Omdat ze langer doorgroeien dan andere paarden zou ik echt wachten tot ze minimaal 3 zijn, en dan ligt het een beetje aan je tinker af of je al kan beginnen of niet. Ze kunnen later rugproblemen krijgen en gewrichtsproblemen. Maar dat is alleen als er echt op gereden word, beetje stappen is wat anders natuurlijk

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:45

ze zijn 3 ze kunnen voor wat ik weet nu elke dag lichte arbeit doen, voor ongeveer ene half uurtje, een merrie op m'n stage is nu 2,5 en loopt elke dag of een kwartier aan de longe of een half uur onder het zadel, en op zondag rust natuurlijk
en langs de wegstappen is toch niks mis mee?, zolang ze niet bang zijn, anders is het cru voor de dieren, en een ware kwelling

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:54

AbaigeƔl wordt eind augustus drie jaar en is op dit moment nog een echte slungel.

Ik laat haar gewoon nog een zomer staan (en aangezien ze te koop staat: ik adviseer potentiƫle kopers haar ook nog minstens volgend voorjaar (dus 2004) te laten staan). Ze is er nog niet aan toe, zowel lichamelijk als geestelijk, om al aan het werk te gaan.

Overigens is het zo dat bij dit type paard de groei langer doorgaat en ze dus ook eigenlijk later ingereden moeten worden...

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 12:06

ik zou zelf ook wachten met rijden tot min. 3 jaar, maar als ze geen rugklachten krijgen kunnen ze op deze manier wel lax worden voor hulpen en dressuurmatige oefeningen, ik zou nu pas beginnen met lichtjes longeren enzo, en dan lekker langs de weg evt. erop uitstappen daar heb je meer aan. maar jij kan er nix aan doen en gewoon afwachten hoe ze erop reageren, sommige paarden kan het geen kwaad bij en bij sommige wel.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 23:55

Inderdaad, dat wat Anna-Jelly noemt is pas verkeerd inrijden! Arm beestje, ik sna per ook niks van dat het zo gek moest met haar.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 00:59

Ik vind het vrij vroeg om nu al met dat paardje aan het werk te gaan. Het is weliswaar geen zware training, maar ik zie een tinker liever wat later onder het zadel.
Wat betreft de manier van inrijden, daar kan ik vanachter de pc niet over oordelen.