Wie kan mij helpen? Heb ff een springvraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-01 15:21

Kan iemand mij misschien vertellen of er qua afstanden tussen de hindernissen veel verschil is tussen een paardenparcours en een ponyparcours??

Ik ga vanaf januari met mijn E-pony (1.56m) bij de paarden starten omdat ik 18 ben.
Ik vroeg me dus af of ik het met springen nu veel moeilijker ga krijgen, omdat de afstanden veel ruimer zijn. (denk ik)

Wie weet het verschil in afstanden? Of wie weet waar ik dat ergens kan vinden? (boeken, etc.)

Alvast bedankt.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 22:17

In de Bit van vorige maand geloof ik stond een stuk over springen door Nathalie v/d Meij. Ze had het erover dat een galopsprong ongeveer 6 a 7 meter is, maar met mijn E-pony van 1.55 heb ik het aangepast op ongeveer 6 meter, omdat 7 echt te ver was. Ik denk wel dat de afstanden groter zijn omdat een paard van 1.56 natuurlijk een kleinere galopsprong heeft dan een paard van 1.85.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 22:37

je zult in de lijntjes meer naar voren moeten rijden.Maar zo klein is ie ook weer niet.
Het ligt er natuurlijk ook aan of ie van nature een grote of kleine galopsprong heeft.
en paarden van 1,85 zijn echt zeldzaam hoor.
en grote paarden in de springsport is ook niet makkelijk
want die moeten steed kleine galop sprongen maken

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 22:45

kleine paarden zijn vaak veel handiger in de parcoursen.
Maar je hebt voor de grote parcoursen toch ecth een paard nodig. E ponys kunnen ver komen maar of ze 140 parcoursen kunnen denk ik eigenlijk niet..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 22:54

De uitzondering bevestigt de regel Knipoog.

In 1988 is het springen op de Olympische Spelen in Seoul gewonnen door Pierre Durand uit Frankrijk met z'n kleine zwarte paardje Jappeloup. Dit superspringertje was maar 1.58 hoog. En springen dat-ie kon! Ben benieuwd of onze Meret het ook redt tegen die grote paarden... Lachen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 14:30

Wow! dat vind ik 3 x zo goed als je het met een groter paard doet.

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 18:10

Het is wel zo dat kleinere paarden het iets makkelijker hebben dan die grote ze kunnen zneller wenden en ik denk ook dat je je galopsprongen beter kunt verruimen en verkleinen dan met een grote...ik zou het gewoon proberen en kijken of het lukt... Haha!

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 18:27

Thnx voor jullie reacties!!

Ik ga gewoon in de les proberen om op 'paarden'niveau te springen en door dat regelmatig te trainen zal het wel beter worden.
Hij was eerst erg kort tussen de hindernissen, maar in een half jaartje tijd is ie stukken ruimer geworden, gelukkig.

Als ie lekker ontspannen is is z'n galop ruim genoeg, dus ik probeer het gewoon!!!! Lachen

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 16:56

Bij de paarden rekenen ze voor 1 galopsprong 3,5 meter.

Voor de landing en de afzet rekenen ze ook 3,5 meter.

Als je dus een dubbelsprong hebt (1 galopsprong) is dat dus:

3,5 + 3,5 = 7 meter

En heb je een lijntje met 3 galopsprongen dan wordt het:

(3,5 x 3) + 3,5 = 14 meter


Ik hoop dat het zo duidelijk is Lachen

Groetjes,
Party!!
Ellen & Lurano

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:07

Ik spring ook mee met de paarden en heb eigenlijk nooit verschil gemerkt Verward en die van mij is 1.55. Die van mij heeft hele kleine galopsprongen en ik moet ook altijd effe kijken hoe die uitkomt enzo, maar daar hebben de paarden ook last van.