Kamelengang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Kamelengang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 20:36

Mensen bij mij op stal hebben een quarter en leren westernrijden. Ze hebben me gevraagd of ik ze kon helpen met hun paard en dat probeer ik zo goed en zo kwaad ik kan (ik ben geen instructrice). Maar nu loop ik tegen een probleem aan waar ik tot nu toe geen antwoord op heb kunnen vinden. Hun paard loopt letterlijk als een kameel als het net weg draaft. Ik dacht niet dat het echt telgang is want de benen links voor en links achter bewegen exact te gelijk naar voren, evenals rechtsvoor en rechtsachter. En bij telgang is er dacht ik steeds 1 been op de grond Verward Maar goed, heeft iemand een idee hoe dit kan worden opgelost? Zelf heb ik het idee dat het een vorm kan zijn van zwakte/onbalans. Zou dit kunnen? Het paard is ongeveer 9 jaar oud en wordt regelmatig bereden. Eerst puur recreatief, nu iets ´serieuzer´ om het zo maar te noemen.
Als ze ligt gaan rijden corrigeerd het paard zich na een kwart rijbak, maar als ze door blijven zitten dan houdt ze die gang veel langer vol. Alle hulp en tips zijn welkom!


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:46

Wat jij beschrijft is een telgang. Met 1 been op de grond is tolt.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:48

Is inderdaad telgang hoor,
je verwart het nu met Tolt.

Tja, ik weet wel hoe ik het Engels had aangepakt, maar weet neit of je daar zoveel aan hebt. Verward

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:53

Idd telgang, moet je zuinig op zijn. Het zit heerlijk nl. Haha!
Ik kan me indenken dat het bij een Quarter niet echt gewaardeerd wordt. En op de wedstrijden is het zelfs verboden.

Doet dit paard het als je begint te draven, dus echt arbeidsdraf of als je gaat joggen.
In het 2e geval zou ik niet gaan joggen maar eerst een klein stukje draven (+lichtrijden) en dan rustig terug naar een jog met voldoende ondersteunende beenhulpen (links-rechts).

Op een zeker moment zal het kwartje wel vallen.

Overigens ben ik benieuwd hoe (men) het paard dit aangeleerd heeft. Weet je iets over de achtergrond van dit paard.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38576
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:23

IK weet dat honden het doen aan de riem als het tempo te laag is. Mijn idee zou dan ook zijn dat het tempo hoger moet liggen bij de overgangen, later als het paard wat "sterker" daarin is het tempo gaan verlagen ALS dat nodig is, zelf vind ik het "laksheid" van het paard als ik jou verhaal zo lees. Waarschijnlijk meer bezig geweest met het rustige joggen ipv een paard goed te laten draven.

Wat doet het paard tijdens longeren? Is hij goed voorwaarts dan? Gaat hij dan gelijk over in draf of telgang?

Ben je een Bokker of een Jokker....


Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 00:14

hoi,

Ods; idd... dat dacht ik dus ook ! Knipoog

mijn idee zou zijn; voorwaarts & nog eens voorwaarts !
Een paard wat goed voorwaarts is, en daarbij een mooi 'zweefmoment' heeft, kan toch niet in telgang lopen.... Scheve mond Verward hij kan wel weer gaan tolten dan, denk ik Haha!

groetjes

op de avatar zie je Sallyman!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 07:11

Id, voorwaarts maar ook heel veel schakelen.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 07:47

Hun paard loopt letterlijk als een kameel als het net weg draaft.

je ziet dit wel vaker bij paarden die als lespaard gebruikt zijn
op de stal waar wij komen lopen er ook een paar rond
hun uit leg over deze paarden is, het zijn zuure bokken.
maar als je er weer een ervaren ruiter op laat rijden die zoals ze dat noemen het paard weer lekker gaat door rijden, gaat het in sommige gevallen wel over. ik weet niet of dit ook voor het paard geld waar jij het over hebt.

de beste voetballers staan langs de kant !!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 08:31

hoi,
het is telgang. B'elanna had het zichzelf aangeleerd op het moment dat ze hoog drachtig was. Het kan zowel in stap als in draf. De oplossing is: been, been en nog eens been en dan terugrijden...gevolgd door weer vooruit. Voor jezelf kun je meetellen...zodat je ook ritmisch been geeft op het moment dat een van de vier benen van de grond moet...zodra ze een paar passen goed loopt hou je op zoveel been geven....

Het duurt even, maar het werkt wel.

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 08:32

Wat ik weet over telgang is dat het paard dan zijn rug ontziet. ( het zit inderdaad heerlijk dat wel) Dus misschien ook even naar zijn rug kijken en het zadel en ruiter, jong paard misschien?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 08:37

Niet extra veel been geven hoor Verward
Het dier moet op 1 hulp gewoon naar voren gaan,
regeert ze niet (snel) genoeg kan je een keertje harder inkomen.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 09:04

Alvast bedankt voor alle reacties! Dus het is toch telgang! Aan de voorwaardse beweging ligt het denk ik niet. Normaal loopt dit paard inderdaad niet echt door, maar ze rijden haar al een tijdje met een zweep die je zonder het te gebruiken al een enorme voorwaardse beweging veroorzaakt Haha! Ze draaft ook stevig door in die telgang, dus het voorwaards is denk ik niet het probleem.
Het met overgangen rijden heb ik ook al laten proberen. Eerst aandraven, telgang? dan terug naar stap en opnieuw aandraven tot het goed gaat. Maar dit werkt tot nu toe dus nog niet.
Ik denk dat Dapperdier ook een punt heeft wat het controleren waard is. Ik zal die mensen er eens op wijzen als ik ze weer zie.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:46

Het is zeker aan te raden ook eens naar de achtergrond van het paard te vragen, want als dit paard het zo geleerd heeft, breng je het erg in verwarring nu het ineens niet meer 'mag'.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:47

Tel gang en lekker zitten hoor ik hier roepen. Verward
Maar ik denk dat dan iedereen het weer over tolt heeft net als ijslandertjes doen.
Ik heb dit paard een keer gereden en het zit alles behalve lekker! Als je dit gevoel lang voelt gaat je maag draaien. Lips are sealed
Ze zeggen dat je ook zeeziek wordt op een kameel daar kan ik me nu wat bij voorstellen. Je schommelt echt van links naar rechts. Dus lekker zitten doet het echt niet!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:52

Die van mij doet het als de overgang niet duidelijk word aangegeven. Duidelijk en actief wegrijden is wat bij die van mij heeft geholpen. Eigenlijk is het een twijfel overgang (tenminste bij die van mij gold dat), in de zin van moet ik nu idd echt wegraven of niet.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:53

Telgang zit niet veel beter als een gewone draf,
in hoog tempo merk je het verschil nauwelijks en in laag tempo schommel je zoals Adrienne zegt extreem van links naar rechts en terug.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 10:07

Sjuimpje schreef:
Niet extra veel been geven hoor Verward
Het dier moet op 1 hulp gewoon naar voren gaan,
regeert ze niet (snel) genoeg kan je een keertje harder inkomen.


dat bedoel ik dus...ik bedoel been, en doorgaan met been tot het paard goed vooruit is (sommige paarden hebben daar wat meer ben voor nodig Knipoog en dan terugrijden en stoppen met de beenhulp tot het weer telgang wordt...

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:11

Dit deed mijn vorige pony, Tess ook. Bij haar was de oorzaak duidelijk, er was flink mee gecrost in de bossen en ze was al behoorlijk voorwaarts van zichzelf. Als je haar terug wilde nemen dan ging ze telgangen, ik denk omdat ze eigenlijk te haastig bleef en het zo dacht op te lossen.
Ik werd er niet goed van en het heeft me een dik half jaar gekost om het er uit te krijgen.
Haar vorige eigenaresse vond altijd dat ze tijdens buitenritten zo'n vreemd drafje had.....

Wat niet is kan nog komen...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:34

eh volgens mij is hier sprake van een misverstand over voorwaarts...Ook paarden die van zichzelf uit graag lopen moeten voorwaarts worden gereden met ophoudingen. Zodat de achterhand meer gaat dragen. Dan gaat de telgang er wel uit. Voorwaarts in de zin van op eigen kracht lekker vooruit rennen, zorgt ervoor dat je paard uit elkaar gaat lopen. Daarom moet je ook zoveel overgangen rijden (advies van iemand anders op de pagina).Telgang is dan juist makkelijker voor sommige paarden. Kortom het voorwaarts moet je rijden, niet laten gebeuren.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 18:51

Helemaal mee eens, heeft dus even geduurd voor ik dat voor mekaar had.

Wat niet is kan nog komen...

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:45

Telgang bij niet gangenpaarden heeft eigenlijk bijna altijd met spanning te maken, het paard maakt zich stijf. Dit is niet iets wat je wilt. Als je een laterale gang wilt trainen, train dan de tolt.

Wat je kunt proberen is de spanning te doorbreken doormiddel van dressuurmatige oefeningen, Veel met voltes en stellingen werken zodat het paard soepel wordt en zijn rug loslaat.

Vaak kan het ook zijn dat het paard te veel op de voorhand loopt
Dus meer vanuit de achterhand laten komen en licht houden van voren (drijven en opvangen) met weinig druk op het bit.


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:50

zoals de gang hier beschreven word is het geen telgang maar schweinepass , dezelfde beweging als telgang maar dan heel langzaam(telgang is namelijk de beweging maar dan in crosstempo)

bij schweinepassen zie je meestal ook dat het paard de rug vast zet(stijf)
en daardoor zit het niet fijn

voorwaarst rijuden kan een oplossing zijn als hij het doet bij het op gang komen bij draf, maar je moet ook zeker zorgen dat hij ontspant en zijn rug goed gaat gebruiken, kun je met rijden trainen maar ook heel goed als je hem regelmatig aan de enkele of dubbele longe traint
waarbij je hem zijn rug goed laat gebruiken

echt telgang zit trouwens geweldig , gewoonweg laagvliegen in crosstempo. heerlijk!!

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers