Wordt paard ziek van Rhino-enting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rozebottel

Berichten: 273
Geregistreerd: 30-09-02
Woonplaats: Randstad

Wordt paard ziek van Rhino-enting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 15:52

Op onze stal gaan ze massaal aan de rhino-enting. Scheve mond Klopt het dat je paard van deze enting zieker wordt dan van een gewone influenza enting? Of is het wederom dat je je paard wel kan rijden als je maar oplet dat hij niet bezweet raakt...


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:07

Nee, niet gaan rijden. En Ja er is een verhoogde kans dat je paard ziek wrodt tgv van de rhino enting. DAt is ook een van de redenen om nooit te enten als rhino in de buurt is. Ten eerste is eenmalig enten absoluut onzinnig en werkt een rhino enting pas na de tweede enting. Daarnaast slaat rhino voornamelijk toe op paarden die een zwakke gezondheid hebben en vaak bij jonge paarden. Door het enten een paard ziek laten worden zijn ze juist eerder bevattelijk voor een virus wat op dat moment aanwezig is. Ze worden dus niet direct ziek van d eenting, maar hun weerstand kan wel dalen waardoor ze eerder bevattelijk zijn voor een virus. Mijn ervaringen zijn dat op 30 paarden ongeveer 5 ziek werden en ook van andere stallen hoor ik dezelfde getallen.
Alleen paarden enten die absoluut gezond zijn. Nooit zieke dieren enten!!!!!

Na enting zeker 48 uur rust houden, niet gaan rijdne en al helemaal niet in het zweet werken. Daarnaast een week geen concours gaan rijden of met paard op pad gaan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:19

Eleonoor schreef:
Mijn ervaringen zijn dat op 30 paarden ongeveer 5 ziek werden en ook van andere stallen hoor ik dezelfde getallen.


Na 3 jaar intensief rhino-enten van veulens, jonge paarden drachtige merries, een 15 tal nog nooit één zieke gehad. Als jouw verhaal zou kloppen Eleonoor dan zou het vaccin al lang uit de handel zijn.
Bij elk vaccin moet het paard gezond zijn, anders bouwt het niet voldoende weerstand op. Er is geen extra risico bij, in vgl met influenza.
Enkel vaccineren binnen de haard van een uitbraak wordt afgeraden.
Ik denk, Rozebottel, dat je je info beter bij de betreffende dierenarts gaat halen, die zal je met plezier te woord staan.

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:45

hoelang na een enting moet je 'rustig' rijden?
of beter: wanneer mag je weer gewoon beginnen rijden?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:52

Een 3-tal dagen wat rustig aan doen (zou ook met influenza moeten). Het ene paard voelt zich wat slapjes , het andere niet.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 19:29

Ja Zannekin die ervaring hebben wij ook hoor, ze worden er nooit ziek van, volgens mij geldt voor deze enting hetzelfde als voor de influenza enting; even een paar dagen oppassen dat je ze niet in het zweet rijdt, omdat ze wat bevattelijker kunnen zijn. Maar dat is wat anders dan daadwerkelijk ziek zijn Haha!
Hoewel de fabrikant van de enting zegt dat je gewoon door kan rijden, zijn wij toch van mening dat je door de enting een 'aanslag' doet op de weerstand, en het verstandiger is om een paar dagen niet of heel rustig te rijden!


Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 20:23

Mijn paarden worden al zeker 8 jaar (vanaf zowat het begin dat de ziekte bekend werd) 2x per jaar ingeent tegen rhino, ze zijn er nog nooit ziek van geworden. Maar ja, misschien heb je er overgevoelige types bij ??

Rozebottel

Berichten: 273
Geregistreerd: 30-09-02
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 20:58

Punt is dat we de dag na de tweede enting naar de kliniek moeten voor een peesscan... (en de kliniek is een uur heen rijden en een uur terug). Dat lijkt me best inspannend voor een paard dat van nature vrij zenuwachtig is. Daarom vraag ik me af of ik mee moet doen met de enting...
Nou snap ik wel dat een Rhino-enting alleen nut heeft als alle dieren worden geënt, maar dan kan ik wellicht vragen op de kliniek of ze haar enten. Dan wordt ze dus een dagje later geënt en eventueel pas niet lekker als we alweer thuis zijn. Iemand nog suggesties?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:15

Zannekin schreef:
Na 3 jaar intensief rhino-enten van veulens, jonge paarden drachtige merries, een 15 tal nog nooit één zieke gehad. Als jouw verhaal zou kloppen Eleonoor dan zou het vaccin al lang uit de handel zijn.
Bij elk vaccin moet het paard gezond zijn, anders bouwt het niet voldoende weerstand op. Er is geen extra risico bij, in vgl met influenza.
Enkel vaccineren binnen de haard van een uitbraak wordt afgeraden.


Het is algemeen bekend dat sommige paarden er op reageren, ze kunnen er wel degelijk ziek van worden, dat dat bij jullie nooit is voorgekomen is mazzel, bij ons zijn sommige paarden zweteriger of hebben iets van verhoging. Het klopt dat een paard helemaal gezond moet zijn als hij zijn vaccinatie krijgt maar hoe gezond hij/zij ook is die reactie kan komen

Het wordt niet uit de handel genomen omdat het vrij normaal is dat er een reactie ontstaat, slaat dus nergens op dat je zegt dat het anders wel uit de handel word genomen!

Overigens komt er een heel nieuw vaccinatieplan op de markt waarbij we straks rhino en Influenza samen kunnen gaan enten in 1 vaccinatie. Bij ons op de kliniek zijn we aan het kijken of dat misschien intressanter is.....


Om op de vraag terug te komen van Rozebottel; ik zou hem gewoon de dag na het bezoek aan de kliniek gaan inenten en hem lekker 2 dagen laten rusten. Overigens kan het helemaal niet kwaad om een extra dag ertussen te hebben, je herhalingsenting mag tussen de 4 en de 6 weken na de eerste enting worden gegeven. (toevallig dat ik aankomende week zelf weer Nappes van mij ga pesten, doe ik hem zelf vaccineren, heeft ie het helemaal niet door.......... }> *LOL* )

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:54

napoleon schreef:

Overigens komt er een heel nieuw vaccinatieplan op de markt waarbij we straks rhino en Influenza samen kunnen gaan enten in 1 vaccinatie. Bij ons op de kliniek zijn we aan het kijken of dat misschien intressanter is.....


Dat bestaat al een tijdje hoor dat combinatievaccin: dat is natuurlijk enkel interessant als voldoende mensen zowel voor griep als influenza vaccineren. Equilis Resequin oa is hier op de markt, en het wordt gebruikt. Voor ons persoonlijk is het minder interessant aangezien wij met die drachtige merries zitten (5-7-9 maanden enkel rhino), maar voor sportpaarden is het wel makkelijk.
Die bijverschijnselen die je noemt vind je ook bij influenzavaccinatie, maar de meeste eigenaars merken er niets van. En een vaccin wordt getest op ongewenste reacties: treden die te frekwent op dan komen die niet op de markt, of worden uit de handel genomen. (Is in Amerika al wel gebeurd, daar zijn mensen al heel ongerust als ze iets van lichte zwelling zien de dag na vaccinatie).

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:23

Mijn paard wordt of ziek van het enten of ze gaat ervan hoesten...
Bij influenza en bij Rhino (verschillende entstoffen geprobeerd).
Ik liet haar altijd 2x per jaar rhino en influenza enten, maar ik ben er nu vanaf gestapt en ent nog maar 1x per jaar. Dat scheelt me 1x per jaar een ziek paard en heel wat potten hoestpoeder!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:43


dreumesje

Berichten: 367
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:50

ik heb ok een paard gehad dat allergisch hierop reageerde. dus ziek ervan worden kan een paard hiervan dus wel degelijk

Lars: Aanwezig in afwezigheid, daarom nooit verleden tijd

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:40

Mijn vorige paard kreeg na de enting met Rhino wel een grote bult op de plaats waar ze geënt was (de borst). Ze was er verder niet ziek van en na een week of wat was de zwelling weer weg.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 11:37

Op school hebben we geleerd dat een paard inderdaad stijf kan worden van een rhino-enting. Echt ziek weet ik niet. Het rijden na een influenza enting schijnt juist heel goed te zijn omdat de spieren dan weer losgemaakt worden. de dierenarts raadt het mij altijd aan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985 en 83 bezoekers