8 maanden drachtig, nog laten uitleven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

8 maanden drachtig, nog laten uitleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 02:57

Ik had me voorgenomen om, als Mickey 8 maanden drachtig was, wat rustiger met haar te gaan doen (ze heeft ook al een behoorlijke buik). Dus wandelen ipv fietsen, als haar verzorgstertje komt alleen nog rustige ritjes doen, en met longeren alleen nog stappen en draven (mennen doen we al niet meer). Maar er is 1 probleempje:
Mickey is het er niet mee eens Haha!
Het is duidelijk dat zij nog wél meer wil; met longeren wil ze alleen maar rennen, met rijden loopt ze constant te dribbelen en te klieren en met wandelen ook. Gisteren is ze tot 4 keer toe omhoog gekomen (ja, ze wordt ook wat humeurig van de hormoontjes Knipoog ) omdat ik haar inhield.
Wat moet ik hiermee doen? Aan de ene kant wil ik haar wel haar zin geven en haar lekker laten uitrennen met longeren of naast de fiets, maar ik zou het mezelf niet vergeven als er daardoor iets misgaat.
Kan het kwaad? Of is het zo dat het nog kan zolang ze zelf nog aangeeft dat ze het wil/kan?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 08:15

Als ze zelf aangeeft graag nog een sprintje te willen trekken kan het echt geen enkel probleem.
Drie maanden is ook best nog een eindje weg hoor.
Kijk wel uit dat jij het wel in handen houdt, dus niet laten gaan omdat ze drachtig is en dus een beetje snielig en zo graag wil.
Dan krijg je zometeen geheid dominantieproblemen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:39

Gewoon lekker aan het werk zetten hoor. Dus ook met longeren lekker laten galopperen, en als Mickey aangeeft lange ritjes aan te kunnen dat ook nog lekker blijven doen. In de natuur moeten ze ook tot op het allerlaatste moment actief blijven en een sprintje kunnen trekken. Ze is gewoon drachtig hoor, en niet ziek!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:54

Ben het volledig eens met de bovenstaande verhalen. Gewoon lekker laten bewegen, vooral als ze zelf aangeeft het nog makkelijk te kunnen! Mijn merrie heeft nog 7 weken te gaan, maar ik rijd haar nog steeds. Ik bekijk het per dag. Soms merk ik al als ik op stal kom dat ze moe is. Dan laat ik haar met rust. Als ze energie genoeg heeft, dan rijd ik haar nog gewoon (maar wel met aangepast programma!). Als ik haar niet genoeg beweging geef, wordt ze vervelend en bovenal stijf. Bovendien is een beetje conditie alleen maar in haar voordeel bij de bevalling.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:57

gewoon lekker laten lopen. B'elanna heeft twee veulens gehad en pas twee weken voordat de veulens kwamen liet ze opeens duidelijk merken geen zin meer te hebben....
Dan moet je rustiger aandoen. Niet in enen helemaal stilzetten dan, maar in ieder geval nog stappen met haar als ze tot die tijd gewoon bereden is...

Tips...om het zadel te laten passen kun je zo'n ophoogschuim kopen (de rug zakt een beetje door in de loop van de dracht) en een singelverlenger helpt ook om de singel nog rond de buik te krijgen....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 10:54

met 8 maanden liep Raimaer nog dressuurwedstrijden (en haar moeder sprong met 7 maanden nog Z!). Pas nu merk ik dat het echt niet meer gaat met rijden, rollen en eens gek doen gebeurt ook al bijna niet meer; maar het duurt dan ook nog maar een paar weken.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 11:05

Zoals de anderen al zeggen, ze zal zelf wel aangeven wanneer ze niet meer wil werken. Bij mijn oude verzorgpaard was dat een week of 2 voor de geboorte.
Wel opletten dat je haar niet overbelast, ze moet het zelf wel leuk blijven vinden.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 11:25

`Sluit me volledig aan bij bovenstaande, zolang ze zelf aangeeft nog voldoende energie te hebben voor rare bokkesprongen, gewoon mee werken. je merkt vanzelf wanneer ze er echt moeite mee gaat krijgen.
Je kan ze altijd nog longeren of lekker losgooien voor wat beweging.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:02

Gewoon nog lekker laten gaan hoor. Ze geeft toch zelf aan dat ze nog heel graag wil.
Tammy is vorig jaar een half uurtje voor de geboorte van Floortje ook nog naar huis gegalopeerd omdat ze dat helemaal zelf wou. Dus zo te horen is er voorlopig nog geen rede om te stoppen.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 14:18

Bedankt voor jullie reacties.
Nu weet ik dat ik met een gerust hart nog met haar bezig kan gaan (Mickey zal jullie dankbaar zijn Lachen ).

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:34

heerlijk haar gang laten gaan hoor, ze stoppen zelf wel als het niet meer gaat, dat merk je overduidelijk!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:27

Ik zou doorgaan tot dat het paard laat merken dat het niet meer kan. Als je je paard goed kent merk je dat vanzelf

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:30

Flair S heeft zich vanmiddag nog even heerlijk uitgeleefd!Zij is 10 maanden drachtig.Ik neem aan dat ze zelf wel een beetje weet wat ze doet.Het is zo'n verstandig paard Nerd
Laatst bijgewerkt door FlairS op 11-03-03 22:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Tasja

Berichten: 202
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: HEERHUGOWAARD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:20

Nou Tasja is nu 9 maanden drachtig maar als ik haar roep komt ze in galop naar mij toe hoor en ze rijdt ook nog een uur in de les en dan is ze ook nog niet eens moe. Pas als ze het zelf aangeeft dat ze niet meer wil galoperen dan doen we rustiger aan hoor, gr. anna

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:00

Die van mij loopt op alle dag en ze is nog steeds aan het crossen in de bak. Ze rolt nog (over de rug heen) en kan nog aardig bokken. Zolang ze het zelf doet, gaat het echt wel goed. De merrie weet zelf wel wat ze kan.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:06

Mijn bijrijdpaardje moet nog 5 weken, en die rijd ik ook nog gewoon. Zij geeft zelf heel goed aan of ze lekker in haar vel zit of niet.
Gaat het een dag wat minder, pas ik mijn training aan, maar als het goed gaat, gaan we gewoon op de oude voet door. Wat ik wel merk, is dat haar uithoudingsvermogen wat minder is geworden, dat is het enige waar ik echt rekening mee houd.

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:40

Ik ben het helmaal met de anderen eens, gewoon de gng laten gaan als ze het zelf wilt, als ze het niet aan kan laat ze het heus wel duidelijk merken.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:47

laten doen wat ze wil. ze is kennerlijk nog fit genoeg. hou haar goed in beweging.