ouders overhalen.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

ouders overhalen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 22:12

ik wil echt al heel lang een pony...liefst een tinker.
alleen mijn ouders zijn daar niet helemaal mee eens, dus had ik een verzorgpony gevonden. een tinkermerrie en gratis, alleen nu staat ze verder weg dus nu kan ik niet meer naar der toe Huilen Verdrietig
heeft iemand tips om je ouders over te halen?
en zijn er ook voordelen van Tinkers vergeleken met een arabiertje?
alvast bedankt mensen!
groetjes, Myra



RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:18

alvast uitrekenen wat de kosten zijn, zeggen hoe jammer je het vind dat je dat Tinkertje niet meer kan doen en dat je daarom ook zo graag een eigen pony wilt,

Voordelen zijn misschien dat een Tinker dag en nacht op het land kan, maar als je een tinker vergelijkt met een d/e pony, zijn ze wel vrij duur.

Misschien ken je iemand die heel veel ervaring heeft met pony's die je de eerste paar maanden kan lesgeven enz?

Veel succes ermee!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:29

Heb in je profiel gezien dat je 13 bent, en 3,5 jaar rijd.
Je bent nog wel heel erg jong, en waarschijnlijk ben je dus zelf financieel niet in staat om een pony te onderhouden, althans dat was ik niet op die leeftijd, ondanks dat ik een knap goed betaald bijbaantje had.
Vergeet niet dat (even een rekensommetje, ben zelf ook met een eigen paardje bezig) het onwijs veel geld kost. Tel maar uit, ik neem even wat t mij gaat kosten om een E-pony te onderhouden:
pensionstalling: 150 euro per maand
hoefsmid, bekappen: 22 euro per 2 maanden (als je zomers op concours of veel de weg op wil heb je ijzers nodig, dat kost zo'n 70 euro)
ontwormen: 12,50 per 2 maanden
inenten: 1 x per jaar iets van 35 euro, verschilt per dierenarts heel erg
Tel daar nog de kosten op van lessen/ponyclub, spullen die je nodig hebt voor je paard en jezelf, onverwachte dierenartskosten, noem maar op. Zo kom je dus al heel snel over de 200 euro per maand, ligt er een beetje aan hoe gek je het maakt.
Gaan jou ouders dat betalen??
En heb je enig idee hoeveel tijd een eigen paard kost? Elke dag uitmesten, verzorgen, rijden, etc. Is er wel een stal zo dicht in de buurt dat je ernaar toe kunt fietsen? Of brengen je ouders je?
Verder heb je nog maar weinig ervaring, 3 jaar is niet veel. Tinkers staan misschien bekend als heel rustig en braaf, maar vaak zijn het welliswaar nuchtere, maar toch flink koppige dieren, waar niet iedereen zomaar mee weg rijd, komt nog bij dat ze zich soms erg sterk kunnen maken.
Als ik jou was, zou ik lekker doorzoeken naar een leuk verzorgpaardje dat wel in de buurt staat. Daar leer je erg veel van, en dan kun je als je een jaar of 16 bent, en dus wat zelfstandiger, wel weer over een eigen paard gaan nadenken.
Suc6!

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 22:50

ik heb op heel veel manege's gereden en in die korte tijd heb ik verschrikkelijk veel geleerd van verzorgen enzo en ook heel erg van rijden.
maar er zijn ook gevoelige tinkers. tuurlijk, elke tinker (paard) is sterk...dus je loopt bij elk paard de kans dat ze te sterk voor je zijn.
stallen zijn fietsafstand, of met de auto naar andere stallen, goedkoper, nl. 125 euro per maand. tinkers hoeven heel weinig naar hoefsmid. voor ziektes hoef je niet echt bang te zijn, want ze zijn heel taai!
voeren wordt voor je gedaan...
en met rijden maak ik me geen zorgen als ik een tinker zou vinden die bij me past..alleen nu moet ik ze nog overhalen.
dus dat was mijn vraag, en zo zou het er een beetje uit komen te zien.
gr, myra


vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:00

ik zou eerst uitvinden wat hun probleem is, en danbrainstormen (met je vrienden bv) over wat oplossingen zijn.
en iedere ouders zijn anders, dus de mijne reageren niet zoals de jouwe..
daarom vind ik het ook moeilijk om iets voor jou te verzinnen.
laat gewoon merken wat je ervoor over hebt en hoe graag je het wilt.
succes

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:01

Met een Tinker kan je net zo goed de pech hebben dat ie ziek wordt hoor. En ze moeten net zo vaak naar de smid als een 'normaal' paard.
Over dat 'sterk zijn'. Ik heb de ervaring dat paarden als Tinkers, Haffies en Fjorden dat nog net een beetje meer doen. En ik heb er al zat gereden. Bovendien is een manegepaard iets anders dan een privepaard.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-03 23:06

hier wat over mijn ouders:
mijn ouders verdienen allebij goed, dus 200 euro per maand komt er volgens mij heuswel uit.
mijn vader vindt meer dat ik school heel goed doe, alleen ik doe school goed, dus ik snap hem niet echt. wel dat hij paarden niet fantastisch vind, en er dus ook niks om geeft.
mijn moeder vind paarden echter heel leuk, en als het niet aan mij vader lag, had ik misschien een paard.
want als mijn vader iets niet goed vindt, vindt mijn moeder dat ook niet echt. echt een meelopertje Haha!
maar mijn moeder vind paarden ook erg lief, en mijn pa dus niet Boos!
en ik dacht, tinkers zijn misschien ietsjes minder in de kosten vanwege dat ze minder vatbaar zijn voor ziektes en dat de hoefsmid niet duur wordt. geen hoefijzers en ze schrapen met hun hoeven over de grond, dus eigenlijk alleen een beetje als de vorm eruit is-> als de hoef ongelijk wordt ofzo. van onderhouden weet ik veel, dus daar maak ik me geen zorgen om.
groetjes


kashmir
Berichten: 32
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:20

Je ouders zullen vast een goede rede hebben.
Ik zou zeggen praat er nog eens rustig over met je ouders,en kies een goed moment uit om dat te doen.

Paulientje
Berichten: 793
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:25

Hoezo zijn tinkers minder vatbaar voor ziektes???

Elk paard kan ziek worden, er zijn genoeg tinkers die minder goede hoeven hebben dan een "normaal" paard. Je kan nooit denken dat een ras beter is dan de ander.
Ja je kan het denken, maar er niet vanuitgaan. Dat vind ik zo irritant. Elk ras, elk paard kan ziek worden, elk paard moet regelmatig naar de hoefsmid. Een tinker is anders dan een raspaard maar kost niet minder geld, en is niet perse gezonder.

En als je denkt dat een paard zijn eigen hoeven over de grond schraapt om ze korter te houden, denk ik dat je ngo niet aan een paard toe bent.
Denk er nog ff goed over na, en praat gewoon ff met je pa


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 00:24

Hier wilde ik dus niet op reageren maar als ik lees wat je verder hebt geschreven kan ik het toch niet laten. Met 200 euro in de maand kan je geen paard onderhouden, ook geen Tinker, geen enkel paard.

Een Tinker is net zo duur als elk ander paard, moet net zo vaak naar de hoefsmid als elk ander paard en heeft ijzers nodig als hij veel op de weg komt, net als elk ander paard.
Ziek kunnen ze ook worden, ook Tinkers kunnen zich verstappen, kunnen koliek krijgen, kunnen zich verwonden etc. etc. Voor sommige ziektes zijn ze zelfs gevoeliger dan andere paarden (koliek, mok).
Tinkers eten misschien iets minder brok maar dat compenseren ze ruim door de hoeveelheid hooi die ze tot zich nemen.

En een sterk paard kunnen rijden? Elk paard is sterker dan een mens, als mijn Shet het rit aanneemt dan hou ik hem ook niet fluitend vast maar krijg ski-les. Als je op kracht een paard bij je wilt houden heb je binnen de korste keren een paard met een mond van beton en loopt er weer een verpest paard op deze aardbol rond.

Een paard houden kost geld, heel veel geld, heel veel tijd en je zal elke week moeten lessen.

M.a.w. Ik denk dat je ouders een heel wijs besluit hebben genomen en ik denk dat je ze daar dankbaar voor moet zijn.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 09:43

Ik heb zelf een tinker, geloof me die moeten echt net zo vaak langs de hoefsmid als ieder ander paard, en hij is net zo vaak ziek als ieder ander paard.
Van E200 kun je echt geen paard onderhouden, en dat hebben we het nog niet eens over dingen als een zadel hoofdstel, deken, halster, borstels enz, enz.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 10:10

Ik zou inderdaad net zoals de anderen zeggen , wachten met het kopen van een eigen paard /pony.
Je bent inderdaad vrij jong en zoals ik het zow lees heb je nog niet echt het idee wat een paard/pony nodig heeft ....

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:08

Je moeder is geen meeloper, je ouders zijn het gewoon unaniem eens met elkaar als het op grote beslissingen aankomt. Knipoog

Ooit komt het wel dat je aan een eigen paard kan denken, zet het idee opzij, zoek een verzorgpony of paard en wacht tot je het zelfkan betalen.
Dat is mijn advies..

;-)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 14:17

je doet iig erg onaardig over je ouders Boos!

Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:30

mijn ouders kunnen het ook niet betalen, en ik vind dat mijn ouders gelijk hebben, een paard kost geld en tijd. nu heb ik een heel lief verzorgpaard waar ik 2 keer in de week heen ga en 80 euro stalkosten meebetaal, dat vinden mijn ouders wel Ok. Toen ik zo oud was als jou droomde ik ook van een eigen paard/pony, maar ik weet nu dat dat gewoon niet kan, misschien als ik later zelf geld verdien dat ik er dan wel geld en tijd voor heb, maar dat zien we dan wel weer, nu doe ik mooi nog met mijn lieve verzorgpaard!!! Lachen

get off my back

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 16:51

Percy schreef:
Hier wilde ik dus niet op reageren maar als ik lees wat je verder hebt geschreven kan ik het toch niet laten. Met 200 euro in de maand kan je geen paard onderhouden, ook geen Tinker, geen enkel paard.

Een Tinker is net zo duur als elk ander paard, moet net zo vaak naar de hoefsmid als elk ander paard en heeft ijzers nodig als hij veel op de weg komt, net als elk ander paard.
Ziek kunnen ze ook worden, ook Tinkers kunnen zich verstappen, kunnen koliek krijgen, kunnen zich verwonden etc. etc. Voor sommige ziektes zijn ze zelfs gevoeliger dan andere paarden (koliek, mok).
Tinkers eten misschien iets minder brok maar dat compenseren ze ruim door de hoeveelheid hooi die ze tot zich nemen.

En een sterk paard kunnen rijden? Elk paard is sterker dan een mens, als mijn Shet het rit aanneemt dan hou ik hem ook niet fluitend vast maar krijg ski-les. Als je op kracht een paard bij je wilt houden heb je binnen de korste keren een paard met een mond van beton en loopt er weer een verpest paard op deze aardbol rond.

Een paard houden kost geld, heel veel geld, heel veel tijd en je zal ook elke week moeten lessen.

M.a.w. Ik denk dat je ouders een heel wijs besluit hebben genomen en ik denk dat je ze daar dankbaar voor moet zijn.


Hier ben ik het helemaal mee eens

Ik wilde vroeger toen ik jouw leeftijd had ook heel graag een eigen pony... Ik ben blij dat mijn ouders het destijds niet goed vonden want er gaat zoveel geld en tijd inzitten! Het is niet alleen het geld van de stalling waar je iedere maand naar moet kijken....

Ik heb zelf een arabier en dat is ook een sterk ras maar ieder paard kan wel eens wat hebben. Bij mij moest de DA langskomen omdat mijn paard schurftmijt had opgelopen van waarschijnlijk een ander paard.. dat geintje gaat me waarschijnlijk zo rond de 80 Euro kosten (1x DA bezoek + medicijnen). Je moet denken aan de entingen 2 x per jaar en de wormenkuren, hoefsmid, verzorgingsartikelen e.d., geld voor les en ga zo maar door.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 17:19

AnneOmie schreef:
Ik wilde vroeger toen ik jouw leeftijd had ook heel graag een eigen pony... Ik ben blij dat mijn ouders het destijds niet goed vonden want er gaat zoveel geld en tijd inzitten! Het is niet alleen het geld van de stalling waar je iedere maand naar moet kijken....


Ik ben het hier helemaal mee eens. Toen ik tien was wilde ik al een eigen paard. Ik bleef maar zeuren en natuurlijk stond op ieder verjaardagslijstje of Sinterklaaslijstje 'een paard!!!' in de hoop dat mijn ouders me nu wel 'een gunst' wilden doen

Ik ben achteraf gezien heel erg blij dat ik nooit een paard heb gekregen. Je bent nu nog jong, maar over een paar jaar krijg je het echt druk met school, geloof me, en een paard kan daar dan niet bij. Ik had niet eens genoeg tijd voor mijn verzorgpaard, en die hoefde ik echt niet dagelijks te doen!

In school gaat veel tijd zitten, maar in een paard ook. Je kunt wel zeggen dat je je paard op een pensionstal zet en hij daar gevoerd wordt en misschien zelfs ook gemest, maar je komt er niet onderuit om dagelijks naar je paard te moeten. Een paard heeft beweging en aandacht nodig. Dat moet je hem wel kunnen geven. Het is al fout als je voordat je een paard koopt al na gaat denken over dagen dat je mogelijk niet kunt of niet veel tijd hebt. Op de manier van: "Op woensdag en vrijdag heb ik het altijd heel druk, dus dan gooien ze hem maar in de wei" of zoiets dergelijks, ik zeg maar wat. Als je een paard wilt moet je er 100% voor willen en KUNNEN gaan!

Ik ben nu twintig en wil nog steeds dolgraag een eigen paard, maar ik weet dat ik daar nog even mee moet wachten. Een paard is een grote verantwoordelijkheid en het is JOUW paard en dus ook JOUW verantwoordelijkheid. Wil je bij een vriendin logeren? Dat kan, als je de volgende dag je paard ook maar doet. Een paard is leuk, maar er zitten ook echt beperkingen aan.

Bovendien moet je alleen een paard nemen als je het goed en gemakkelijk kunt betalen. Je moet niet kiezen voor een Tinker 'omdat die niet zo snel ziek worden' of 'omdat die niet vaak naar de hoefsmid moeten'. Dat is onzin. Zo ziet een Tinker er misschien uit: sterk en robuust, maar dat is ook maar schijn. Ieder paard kan ziek worden en ook voor die kosten moet je dan opdraaien

Bovendien, moet je eens voorstellen dat je straks twintig bent en uit huis gaat en je je paard zelf moet betalen. Ik neem aan dat je ouders je paard niet zijn hele leven gaan betalen. Een paard kan dertig jaar oud worden en al die tijd zou jij voor hem moeten zorgen. Bovendien moet je gewoon echt een paard kopen waarvan jij denkt dat je er verder mee kan en je er over pakweg twintig jaar ook nog blij en tevreden mee bent. En niet zomaar een Tinker gaan kopen, omdat die misschien minder snel ziek worden.

Ik zou er nog eens heel goed over nadenken. Ik ken veel meisjes als jij die een paard wilden hebben, een paard hebben gekocht en na een jaar (of soms nog korter dan een jaar) erachter kwamen dat ze niet voldoende tijd hadden voor een paard en ze toen het paard waar ze helemaal aan gehecht waren geraakt, moesten verkopen. Bespaar jezelf dat en maak geen overhaaste beslissingen! Wachten hoeft niet slecht te zijn! Ik kan ook niet wachten totdat ik een eigen paard kan kopen en onderhouden, maar het wachten zal eens beloond worden en dan ben je volgens mij des te 'blijer'!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 bezoekers