c

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

c

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-01 13:57

c
Laatst bijgewerkt door janna op 25-02-22 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

-


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 14:08

Ik heb 3 paarden zadelmak gemaakt. De eerste flipte ook helemaal na en tijdje, terwijl het errug goed ging. Toen zijn wij naar de vorige eigenaar gegaan, en onder druk heeft ie toen verteld dat het paard erg was gepest door de kinderen, ze hadden hem eens opgezadeld onder een carport, toen is ie gaan steigeren en met zijn koppie tegen het dak gekomen, blind aan een oog, hebben wij helemaal niets van gemerkt Verward Maar dit paard flipte dus zo door zijn nare ervaringen.
De tweede was een hengst, ging voorbeeldig, en heeft nooit een bok gegeven, was erug braaf Clown
De derde was een e-pony. Verkeerd aaangereden. Erop zitten vond ie best leuk, hij was heel ontspannen, maar als je je been aanlegde begon ie als een gek te bokken. Wij zagen toen in dat het ons zelf niet ging lukken, en hebben hem toen professioneel aan laten rijden. En zelfs zij hebben er moeite mee gehad, dus ik heb de goeie keuze genomen Cool
Straks, bij India, gaan we het denk ik ook zelf doen. Omdat ze ons volledig vertrouwd, en ik zou het wreed vinden om haar ergens anders naa toe te brengen waar ze niemand kent, en er (voor haar) rare dingen met haar gedaan worden. Om die reden blijft ze dus waarschijnlijk gewoon bij onsm en doen we het lekker zelf *LOL*

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 14:10

Ow ja, en ik heb van dat eerste paard best een trauma opgelopen Haha! Ik durf bijna niet meer op vreemde paarden te rijden, als ze lastig zijn met opstijgen durf ik er al nie meer op Verward , en als ze ergens van schrikken dan stap ik er ook zowat af.

Maar goed, ik ga misschien voor een handelaar rijden, misschien da ik zo van die angst afkom }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 14:11

Ik heb alleen maar mijn eigen paard ingereden en dat ging probleemloos. En wat ik om me heen heb gezien ging ook bijna probleemloos eigenlijk. Soms wel een overmoedige of baldagige paardjes maar ik heb nog nooit zo'n geval als waar jij over schrijft meegemaakt.
Ik snap dat je dan even wat minder vertrouwen hebt. Wel goed dat je inmiddels weer een fries zadelmak hebt gemaakt.
Het zou wel heel sneu zijn voor dat paard als hij die splinter al had en daarom zo bokte. En anders is het misschien een moeilijk geval die nu weet hoe hij er iemand af kan bokken als hij er eens een keer geen zin meer in heeft. Lastig hoor.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 14:13

ik doe het ook zo nu en dan. En moet zeggen dat er weinig gebeurt soms een x een bok omdat ze schrikken. Je hebt echt hele lastige paarden. I know maar meestal valt het alles mee..

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 14:22

Sommige paarden pakken het rijden heel goed op, andere zijn gewoon etters en dat krijg je er moeilijk uit. Wij hadden ook zo'n beest op stal. Heel lief met poetsen en hij wilde altijd knuffelen, longeren ging prima, maar je moest er niet alleen op gaan zitten. Hij begon dat gigantisch te bokken en maf te doen en hij is zo door de bakrand heen gevlogen. Echt een heel gat in de bak. Paard had verder niks, maar we hebben hem maar verkocht, want je kon er totaal niks mee. Het is niet gezegt dat het met jouw paard hetzelfde is, maar wees wel voorzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 14:43

hoi
De meeste pakken het heel rustig op em doen nix verkeerd. Er gaat uiteraard wel al heel wat gewnning aan vooraf voor je er opstapt natuurlijk.
Er zijn zelfs heel veel paarden die de eerste x nix doen omdat het ze toch een beetje overdonderd maar juist de 2e keer gek doen omdat ze weten wat er komen gaat.
Ik heb met inrijden van paarden waar nog nooit een zadel opgelegen had nog nooit iets heel geks meegemaakt. Gewoon een keer bokken hoort erbij, wat de meeste ook niet eens doen.
Maar bij paarden waar anderen al aan hebben lopen frotten heb ik een grotere hekel.Daar weet je niet mee wat er is gebeurt.En die vind ik dan ook enger om op te gaan zitten dan bij een die echt nix kent.
Maar een risico blijft het natuurlijk altijd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 14:51

Als ik van een jong paard afkikkel, is dat 9 van de 10 x een paard dat ik niet zelf zadelmak heb gemaakt. Zo ook een jaar geleden. Dat dier ging met mij aan de kletter en de rem werkte niet. Ik ben na 10 minuten van vermoeidheid er af gevallen toen hij een sprong naar links maakte. Met mijn gezicht op een hek. Niet dat ik letsel had, maar wel pijn. En toen ben ik ook een groot deel van mijn vertrouwen kwijt geraakt. Die rotbok. DAt paard was ook zadelmak gemaakt door iemand anders. Overigens, het ene paard gaat sneller dan het andere. Mijn merrie leert erg traag omdat ze zo moeilijk ontspannen te krijgen is.

Domino

Berichten: 49
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 16:41

Ik heb ook een aantal paarden zadelmak gemaakt, maar bijna altijd gaat het goed. Iedereen denkt altijd dat ze dan een gave rodeoshow te zien krijgen, maar dat valt vaak tegen.
Het ligt ook wel aan het paard. Bij schichtige, bange paardjes moet je altijd uitkijken dat ze niet in paniek raken en daardoor niks meer durven en overal bang van worden.
Ik heb ook een groot rijpaard en een Tinker ingereden die binnen 3 weken klaar waren voor hun nieuwe eigenaar.
Inderdaad is het zo dat de paarden waar een of andere oen mee is beziggeweest en het heeft verpest, het moeilijkste zijn.
Ik vind het wel jammer dat ik de paardjes nooit door kan rijden. Als ze eenmaal braaf zijn, goed stuurbaar en alle gangen goed beheersen worden ze verkocht of gaan ze de les in.
Er is 1 paard welke ik wel zelf doorgereden en alles geleerd heb en dat is m'n eigen paard. Als je genoeg ervaring hebt zal ik je zeker aanraden je eigen paard in te rijden, dan heb je er later het meeste plezier van en een sterke band mee. Als ik nog eens een ander paard zou (moeten) kopen, zou ik hem weer zelf inrijden.

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 17:06

Ik ben nu bezig met 3 paarden en 2 zijn er onwijs bang (vroeger niet helemaal goed behandeld) maar daar gaat het voor hun heel goed mee...ik sjees nog wel eens door de bak als ik een overhaaste beweging maak maar daar moeten ze toch aan wennen...en de derde is eigenlijk ontzettend braaf hij is zo groot dat ik met mijn kleine beentje s niet echt de baas kan...laatst was ik hem aan het uitstappen viel er een balk van de bakrand af daar schrok hij natuurlijk zo van dat ik met mijn been achter het zadel kwam wat hij nog enger vond en dus flink begon te bokken gelukkig heb ik het een tijdje volgehouden om me vast te houden anders was ik met mijn hoofd op de bakrand gekomen ik viel dus goed fout met mijn bekken op de grond en kon bijna niet lopen...dus hebben we hem maar afgezadeld en toen het weer beter ging met mij ben ik er weer opgesprongen maar nu is hij een beetje jolig en wil nog wel eens bok geven vooral in galop zo heel erg vind ik het ook weer niet omdat hij nog jong is en ik heb liever een vrolijk paard dan 1tje die bang is...maar hij vind mij toch weer wat enger net als in het begin als ik erop stap enz...dus we zijn gewoon weer overnieuw begonnen en het gaat op zich wel heel goed..gelukkig...en nu maar hopen dat het verder ook goed blijft gaan... Haha!


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 17:16

Ik rijd geen paard in die ik ook niet zelf zadelmak heb gemaakt das het lesje wat ik aan Moonlight over heb gehouden.
Ik was 13 toen ik mocht helpen op de manege/handelsstal om jonge paarden in te rijden meestal mocht ik al gewicht dienen aan de longeerlijn.
Daarna ben ik bij deze stal terecht gekomen.
1ste merrie was Floor 3 keer onder het zadel geweest die heb ik verder ingereden ging vrijwel probleemloos daarna een andere merrie super braaf ding alles alleen gedaan.
Later bij haar nieuwe eigenaar zijn hun te snel gegaan en werd ze link onder het zadel terwijl ik dat totaal niet bij d'r kan voorstellen.Nu wordt ze geloof ik alleen aangespannen bereden.
Zo ging alles door tot Lodewijk daar heb ik ook geen problemen mee gehad super braaf tot z'n 3 mnd later Ik wou links hij rechts hij kreeg z'n zin niet en hij heeft me er echt gemeen afgebokt.
toen ben ik wel een paar dagen angstig geweest.
Daarna nooit meer last gehad was echt eenmalig.

Moonlight was zadelmak alleen er kon niemand op dan ging ze door het lint ze was al weggebracht naar een prof.stal met een bekende naam maar daar was het ook een ramp geworden.
Afmaken dus en toen kocht mijn vader d'r ik ben ruim een jaar bezig geweest met inrijden.
Ik heb heel wat afgescholden en gejankt.
maar met een hele boel eindeloos geduld en veel herhalen is het dan toch gelukt.

misscien dat dat ook bij dit paard helpt?
En altijd een beugelriem om hun nek heb je enig houvast.
Dit jaar hebben we geen jonge paarden en ik moet eerlijk zeggen dat ik het mis.
het beleren en inrijden vind ik het mooiste wat er is beter nog dan wedstrijden..

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 17:41

Ik vind het ook geweldig...alleen maar hoe snel ze wat leren ik kan u eindelijk wel remmen en sturen maar ze leren echt super snel en het leukst eis natuurlijk om er daarna mee wedstrijden meet e gaan rijden maar ik rijd ze allleen maar in en dan gaan ze of weg of terug naar de eigenaar of iemand anders gaat wedstrijden rijden...ik heb nu al zin in volgend jaar dan mag ik op een flemmingh *slik* echt een super paardje...echt iets voor mij hehe... Haha!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 20:01

Ik heb heel wat verschillende jonge paarden gereden en ook ingereden. Natuurlijk is het per paard heel verschillend hoe ze reageren.

Een Arabiertje van een vriendin van me die ik vaak reed, bijvoorbeeld, was vaak de eerste keer met iets nieuws (nieuwe bak bijvoorbeeld) super braaf en de tweede keer was het dan echt een kleine draak.

Een Andalusische hengst die ik ingereden heb, werd altijd super snel heet, met name als er andere paarden in de buurt waren. Maar dan ging hij op z'n plaats lopen dansen en bijna nooit bokken. En daardoor toch goed in de hand te houden.

Ik heb een paar KWPN-ers gereden die de eerste maand of twee erg braaf waren en daarna de trucendoos opengooiden. En natuurlijk ook het tegenovergestelde, eentje die in het begin je alle hoeken van de bak liet zien en binnen korte tijd een heel fijn paardje om te rijden was.

Maar jouw verhaal van een paard dat zich eerst heel braaf gedroeg en later alles behalve prettig om te rijden is, dat komt veel vaker voor bij jonge paarden. Eerst zijn ze overdonderd en ineens worden ze wakker en pikken ze het niet meer. Maar in zo'n geval zou je ook moeten kijken of het paard lichamelijk niets mankeert, ergens last van heeft. Want het kan natuurlijk ook dat als hij zwaarder belast wordt, hij ergens last van krijgt.
Succes ermee.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 07:06

Ik denk id dat hij een tijdje overdonderd is geweest.

Ik heb nu een stuk of 10 paarden zadelmak gemaakt en ben één keer een slechte tegengekomen, die sprong met 4 benen tegelijk omhoog en bokte dan nog lekker gemeen na.

Ik heb het ook een keer meegemaakt dat ik een arabiertje zadelmak zou maken en net op het moment dat ik mijn been er over sloeg liet het meisje wat hem vast moest houden los...
Ik werk nu dus ook alleen nog maar samen met mijn vader!

Ik weet misschien nog wel iemand uit Voorthuizen die erg handig is met zadelmak maken,
eventueel bindt hij een been op om ze een rondje door de bak te laten huppelen,
daarna rijdt hij altijd zo met ze weg.
En ik denk dat hij er nu toch zo'n 500 heeft zadelmak gemaakt.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-01 08:31

c
Laatst bijgewerkt door janna op 25-02-22 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

-

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 08:41

Ik heb één keer gezien dat ze een been hebben opgebonden, dat was bij een paard wat eerst als een gek teker ging met bokken en zich uiteindelijk achterover liet vallen.

Eventjes met een oude koeieriem dat been omhoog, één of twee rondjes hobbelen, riem er weer af, en klaar!
Echt waar, zo simpel als ik het hier neer zet was het ook.

Paard leek ook er helemaal geen last van te hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: callychanel, Jel_R07, marinst, Miriam91 en 13 bezoekers