Tweeling van Krack C

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Tweeling van Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 23:55

Op Hart van Nederland was net een merrie te zien die een tweeling had gekregen van Krack C.

Ik had het er met Maaike van de Vis over en we vroegen ons af hoe dat zit.

Ligt dat aan de hengst?
Ligt dat aan de merrie?
Is het toeval?

In hoeverre wordt een bekende hengst er op 'aangekeken' dat er een tweeling verwekt is?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:58

Het ligt aan de merrie volgens mij.Die levert 2 eitjes,maar die merrie kan het wel weer geerfd hebben van haar vader.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:04

ja leuk he.allebei even hoog merrie was een elite merrie,dus dubbel prijs voor de fokker als ze zo gezond zijn.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:18

het schijnt dat bij een tweeling altijd de ene sterker is dan de ander. bij mij op stal staat ook een deel van een tweeling en die is ook zwakker dan ze zusje en een stuk kleiner)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:26

Meestal overleven tweelingen het niet. Wij hebben een keer mazzel gehad, dat het ene veulen er 6 weken te vroeg af kwam, en de andere mooi op tijd. Daardoor hadden we er tenminste nog eentje levend. Dit is een goed paard geworden!

Twee jaar geleden hadden we er een levend en eentje dood, alleen is de levende na 2 weken overleden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 02:05

Of het erfelijk is of niet heeft te maken met het soort tweeling dacht ik. Eeneiige tweelingen zijn niet erfelijk, twee-eiige tweelingen wel.......of andersom. Komen bij paarden eigenlijk ook een-eiige tweelingen voor?????
Waren het een hengst en een merrie veulen? Dat is in ieder geval tweeeiig.......

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 02:20

ik heb het ook gezien..
het waren beide merries, even groot.
Zoals ik het kon bekijken de een vos de andere bruin....
Ik vermoed een 2 eiige tweeling... waaraan het ligt... ik denk meer speling van de natuur dan erfelijkheid...(in dit geval als het een 2 eiige tweeling is)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 02:43

Ja bij kleurverschil is het zeker wel twee-eiig ........

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:14

Tweelingen zijn dacht ik niet erfelijk hoor.
Erfelijke eigenschappen liggen vast in het DNA materiaal. Of een eitje zich na de bevruchting splitst (1-eiig) of dat er 2 eitjes bevrucht worden (2-eiig) heeft volgens mij niets met de genetische 'inhoud' van dat eitje te maken.
En als het al iets met erfelijkheid te maken heeft, dan zal het eerder aan de eigenschappen van de moeder liggen dan aan de vader. En dan nog hoeft dat niet erfelijk te zijn, kan ook aangeboren zijn. (Een erfelijke eigenschap is altijd aangeboren, maar een aangeboren eigenschap hoeft niet erfelijk te zijn).

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:16

Trouwens, nog even over dat kleurverschil. Ik weet niet of dat bij paarden ook op gaat, maar bij planten kunnen 2 planten die genetisch identiek zijn toch verschillend van kleur zijn. Heeft te maken met transposons. Stukjes DNA die in of juist uit het kleurgen 'springen' en daardoor de kleur veranderen. Vooral bij petunia's kun je dat mooi zien, de vlekjes die daar soms op de bloembladen zitten worden veroorzaakt door die transposons.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:44

Tweelingdracht is bij paarden zo goed als 100% twee-eiig. De merrie heeft dan 2 rijpe eitjes ipv 1. Dit fenomeen kan opgewekt worden wanneer extra hormonen zijn toegediend die de eisprong opwekken. Verder zie je het bij de ene merrie vaker dan bij de andere. Of dat ook erfelijk is zou ik niet durven beweren.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 10:59

Ik heb er (gelukkig) weinig verstand...
Maar als de DNA, verantwoordelijk voor de kleur, niet gelijk is...dan is het toch geen identieke tweeling, dus 1 eiige tweeling?

Als het een opgewekte hengstigheid was, zou je toch verwachten dat ze juist bij het scannen exctra controleren op meerlingdracht, omdat de kans dan aanzienlijk groter is... Maar ook voor die tijd controleren op "rijpe" eitjes. (hebben ze tenminste wel gedaan bij de merrie van een kennis, eerst gescand of er rijpe eitjes waren, en na de dekking 2 X gescand om uit te sluiten dat er geen meerling aanwezig was...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:12

Inderdaad Alane, als de merrie serieus begeleid is, zie je dat. Zo'n tweeling laten zitten is een zeer groot risico, ook voor de merrie.
Het gaat niet zozeer om opgewekte hengstigheid, dat heeft geen effect, maar vaak wordt Chorulon gebruikt als de merrie geïnsemineerd wordt: dat hormoon doet het eitje springen en zo bespaar je op het aantal dekkingen per cyclus en kan je het tijdstip van springen dichter bij het dekken proberen laten vallen. Dit hormoon stimuleert evenwel ook andere grotere eitjes, zodat de kans dat die ook gaan springen wel verhoogd wordt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:15

Zelfs bij zorgvuldige begeleiding, inclusief scannen wordt ook nog wel eens een tweeling gemist Haha! Ik heb het bij een kennis meegemaakt, en de veearts in kwestie stond als zeer goede 'paardengynaecoloog' bekend Haha!

Heb het net opgezocht........... voor mensen dan.....:
Citaat:
De kans op een dubbele eisprong is echter wel erfelijk bepaald, daarom komen twee-eiige tweelingen in bepaalde families vaker voor.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 25-02-03 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 11:23

Het kan erfelijk zijn bij mensen, maar dat hoeft niet, er zijn ook andere oorzaken.

Sommige vrouwen hebben een erfelijke aanleg die ervoor zorgt dat er meerdere eitjes per cyclus vrijkomen. Vaders kunnen deze eigenschap (neiging meerdere eitjes per cyclus te laten rijpen) overdragen aan hun dochters.

http://erfelijkheid.nl/faq/meerling.php

Bij paarden zal er vast wel iets vergelijkbaars bestaan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 12:21

fabienne schreef:
Zelfs bij zorgvuldige begeleiding, inclusief scannen wordt ook nog wel eens een tweeling gemist Haha! Ik heb het bij een kennis meegemaakt, en de veearts in kwestie stond als zeer goede 'paardengynaecoloog' bekend Haha!


Als je laat scannen op 16, 45 en 60 dagen? Dan moet je er toch al 3 keer serieus naastkijken Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 17:31

paulanda schreef:
ja leuk he.allebei even hoog merrie was een elite merrie,dus dubbel prijs voor de fokker als ze zo gezond zijn.


Nou dat is nog even afwachten. Meestal is het modderen, blijven ze allebei veel te klein. Ik vind dat de fokker wel een groot risico genomen heeft. Zeker zo vroeg in het jaar als je nog ruimschoots opnieuw kan beginnen. Na een dode merrie met een tweeling misgeboorte heb ik vorig jaar met pijn in het hart bij een andere merrie de tweeling die absoluut niet uitelkaar wilde maar laten afspuiten.

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:33

ik ken ook de helft van een tweeling, een merrietje, en dat is amar een miezerig e pony'tje en dr broer, is 1.68 ofzo

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:35

en een paard dat ik vorig jaar bereed, die hadden ze ook laten dekken voor het eerst maar er zat elke keer weer 2 eitjeop die bevrucht waren, maar toen ze geinsemineerd was was er maar 1, raar he.

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:53

Ik weet dat er een keer een 2 ling was geboren bij een Shetlander. En met een beetje geluk bij een ongelijk had een andere merrie 2 dagen daarvoor een doodveulen gehad en hebben ze een veulen bij die merrie gedaan en dat ging heel goed. Het zijn uiteindelijk 2 sterke merrie's geworden. En bijna even groot, ze schelen maar iets van 2 cm.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:22

Tweelingdracht is zeer zeker erfelijk, maar komt bij paarden vaker voor als de merrie hengstig 'gespoten' is, dit is dan weer niet erfelijk. een-eiig komt bij paarden niet vaak voor. Via DNA kan je onderzoeken of ze een- of twee- eiig zijn.
De erfelijke component komt van moeders zijde.
Meestal is een tweeling niet gewenst, omdat de veulens het vaak beiden niet halen. Soms haalt 1 het wel en de andere het niet en nog minder vaak halen beiden het wel. In het laatste geval kan het zo zijn dat beiden even sterk zijn, of dat 1 sterker is dan de ander. Goed bijvoeren van moeder en kinderen is noodzaak.

een kennis van mij had vorig jaar een tweeling, merrie en hengst en beiden bruinbont, uit een bruine moeder en zwart-bonte vader.
ookal zijn beide ouders ruim 1.65m, de tweeling wordt waarschijnlijk net een e-maat.

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:31

Mijn merrie is er een van een tweeling, allebei kerngezond en even groot bij geboorte en tot aan 2-jarige leeftijd. Daarna weet ik niet meer...
Sam is bruin, Safari een vosje. Vader was Pion...