Geen eigen paard wel eigen dekje / sjabrakje: gek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Geen eigen paard wel eigen dekje / sjabrakje: gek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 12:40

Ik vraag me af wat jullie vinden van meiden die rijden op een manege paard en toch eigen spulletjes kopen, bv een dekje / sjabrak en dat gebruiken voor de les.

Karnat is er eindelijk!


Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:43

Ik vind dat die mensen dat zelf moeten weten, bij ons op de manege zijn genoeg mensen die hun eigen spullen hebben. Ze rijden dat vaak op en bepaald paard/pony of zijn helemaal weg van dat paard. En de shabrakjes op de manege zijn niet altijd even zacht en dik, die gebruiken dus hun eigen spullen.
Ik vind het dus helemaal niet zo raar, soms dan ovedrijven mensen wel, maar ach het is toch altijd beter dat een pony met een dik shabrak en een dik singelbontje loopt dan met iets duns of helemaal met niets!

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:46

Waarom is dat gek Verward Als jij dat leuk vindt waarom dan niet Knipoog Geniet er lekker van en wie weet komt dat eigen paard ook ooit nog wel een keer hoor Knipoog

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:46

Nee, ik heb een eigen stockzadel, stubben siegfried zadel, 3 hoofdstellen, zweetdeken, 5 sjabrakjes (he Karin en poohbeer Haha!) ofzo, 2 kk dubbelgebroken bitten, 1 nepper kk dubbelgebroken, peesbeschermers, transportbeschermers, en misschien nog wel meer, maar geen eigen paard. WEl een verzorgpaard.

Toch is een eigen dekje op een manege paard niet vreemd, ik ken meerdere die dat doen, gewoon voor wedstrijden omdat het mooi staat. Geen eigen zadel en hoofdstel gebruiken, dat vinden ze vaak niet goed op een manege.

Maar een sjabrakje kan dus wel, en eigen borstels, elastiekjes.

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:55

Persoonlijk vindt ik het wat overdreven, maar als je dat graag wil doen, ach ik zie het probleem niet zo. Hooguit opletten met overdraagbare aandoeningen zoals huidschimmel, maar meestal is de manege daar zelf wel allert op.
Wat ik heb gedaan is mijn eigen spullen gebruiken op een manegepaard waarvan ik had gezegd dat ik het wilde kopen. Ik had een deal met de manege daarover. De instructrice geloofde niet dat ik dat paard echt wilde kopen, maar toen ik met m'n eigen spullen erop in de les kwam moest ze wel }> Uiteindelijk is de manege-eigenaar overleden, de kennis die me adviseerde ook maar het paard is er nog steeds!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Danijelle

Berichten: 344
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 15:20

Germie: als ik een verzorgpaard zou hebben, zou ik ook meer spulletjes kopen hoor, tis toch ook een beetje 'jou' paard Haha!

Karnat is er eindelijk!

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:52

Ik heb geen eigen pony, maar wel een verzorg/bijrijd. En ik best veel spulletjes! Veel hoofdstel-onderdelen, wat verzorgingsprulletjes, een speelbal en een stuk of 6 sjabrakken. En ik vind het hartstikke leuk om al die spulletjes te hebben en te gebruiken!

Toen ik nog op de manege reed had ik geen sjabrakjes o.i.d. Het kostte toch te veel moeite en tijd om steeds die spullen te verwisselen. En de eigen spullen van de manege waren goed genoeg.
Wel had ik eigen halsters en borstels. Maar dat was alles! Toen was ik nog niet steeds blut Knipoog

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:58

Ik had een vaste manegepony waar ik op reed, voor haar had ik:
2 dekjes (geel en wit)
8 bandages (4 geel, 4 wit)
gelpad
hoofdstel met dubbelgebroken bit
zweetdeken
peesbeschermers
alles om te poetsen en in te vlechten
en dan zal ik nog wel wat spul vergeten...
Nu ben ik met haar gestopt, heb het hoofdstel, de peesbeschermers en het gelpad doorverkocht, de rest heb ik allmeaal nog...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Marije_jiplover

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:41

Wij hadden een manegeruier, die had zelfs zijn eigen zadel gekocht. Dat werd ook na iedere les helemaal gepoetst tot het weer glom als een spiegel. Die man was begonnen met paardrijden op zijn 60e ongeveer. Na een paar jaar heeft hij een eigen zadel gekocht, speciaal voor het paard waar hij (bijna) altijd op reed.
Nu is hij inmiddels over de 70 en voor zijn eigen veiligheid toch gestopt, hiij merkte dat het rijden niet meer zo makkelijk ging, hij kon wat moeilijker zijn evenwicht bewaren en werd bang om te vallen.
En weet je wat zo leuk is? Dat paard heeft nu zijn zadel als vaste zadel, de manege-eigenaar heeft het van hem overgekocht.
Verder worden er bij ons een paar paarden verhuurd. Dat wil zeggen dat het een manege-paard blijft, maar jij er iedere dag op mag rijden en in de les tegen pensionklanttarief. Verder heb jij de verzorging van het uitmesten van de stal. Die mense hebben bijna allemaal ook eigen dekjes enzo voor 'hun' paardje, die liggen dan ook standaard onder het zadel, ook als er een andere manegeklant oprijdt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:00

ik vind dat niet raar, toen nero bij ons op de manege was reed ik hem elke keer met mijn les en ik poetste hem elke dag voor het rijden
wat ik voor hem had:
- halster+halstertouw
- shabrakje
- hoofdstel
- borstels

maar nu we een ijslander hebben en nero er niet meer is gaat dat allemaal naar de ijslander
Laatst bijgewerkt door Adawi op 24-02-03 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

:¨·.·¨:
`·.
Bjarki, Harry en Dorus

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:03

Ik had het ook korter kunnen zeggen: ik had alles behalve dekens (nou ja, ik had wel een zweetdeken) en een zadel voor een eigen paard... Bedenk me net dat ik pook nog een martingaal had Tong uitsteken

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:06

Doe wat je niet laten kunt...
ik doe het niet, vooral omdat ik aan het sparen ben voor een eigen paard, en nu kan het zijn dat je er een koopt met zadel en hoofdstal, dus dan heb je nog een shabrak enzo liggen die je op je lievelingspaard gebruikte...
en dan moet je hem vast weer gaan verkopen.
maar als zij dat nou leuk vinden..

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:18

Ach waarom niet, als het van de manege eigenaren mag..
Toen ik nog op de manege ree dee ik het niet, maar had ik wel m'n eigen halsters & borstels. Nu ik Roos rij heb ik wel een eigen shabrak, borstels & halster.. geloof ook nog ergens blauwe bandage's die ik wel is voor selene had gekocht die liggen hier nog ergens tussen al m'n andere troep.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:20

Het enige wat ik zelf absoluut niet wil hebben is dat spullen die voor manegepaarden gebruikt worden hier voor mijn pony's gebruikt worden i.v.m. het risico op schimmel etc.

De verzorgster die ik nu heb weet dat en houdt zich er aan. Haar eigen borstels gebruikt ze niet voor haar verzorgpony (mijn dochter's pony dus). We hebben ook spullen zat dus het is helemaal niet nodig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:34

Ik vind het nogal overdreven om allerlei spullen te kopen voor een paardje waar je 1x per week een uurtje op lest en waar jan en alleman op rijdt. Een verzorg- of bijrijpaard vind ik een heel ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:38

Ik had op een gegeven moment: alles voor mijzelf zelfs een trailer, maar geen paard. Reed de paarden voor fokkers, en wilde gewoon mijn eigen spullen hebben.

Maar voor een uur per week, vind ik het ook wat ovrdreven.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:07

ik vind dat je het niet moet overdrijven, maar het is tog wel fijn voor een paard om met goede spullen te lopen dus, als het past en beter is dan dat wat de manege heeft, ga je gang! eigen zadels gaat misschien wat ver...

Charaz

Berichten: 24279
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:19

supertygetje schreef:
ik vind dat je het niet moet overdrijven, maar het is tog wel fijn voor een paard om met goede spullen te lopen dus, als het past en beter is dan dat wat de manege heeft, ga je gang! eigen zadels gaat misschien wat ver...



Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:30

Ik huur een pony op een manege en heb alleen maar een eigen halster voor hem, omdat zijn eigen nogal eens kwijt is Tong uitsteken
Misschien dat ik ook nog weleens een shabrakje koop (wat er dan ook bij manegelessen onder blijft) o.i.d. maar voorlopig niet.
Eigen zadels voor een uurtje per week, vind ik echt overdreven, borstels, elastiekjes, halsters enz. gaat wel Lachen

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:39

Ik had een hoofdstel, een dekje en peesbeschermers voor mijn verzorgpony en toen werd ie opeens mijn eigen pony Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:42

Ach, zelf zou ik het waarschijnlijk niet doen, maar iedereen is anders. Als je dat graag doet, en je hebt er je geld voor over, dan moet je dat vooral niet laten omdat andere mensen het "raar" zouden vinden. Zolang mensen diervriendelijk omgaan met hun paard, ben ik al lang tevreden. En er is toch niets mis met een prachtig dekje?

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:49

Toen ik nog manegepaarden reed had ik mijn eigen zadel.
Ik kon van een instructrice een compleet Stubben dressuurzadel overkopen voor Fl 350,- inclusief dekje. Daar had ik wel oren naar want ik baalde altijd zo van de stank van manegezadels. Bovendien past een Stubben bijna op alle paarden dus dat was een goede koop.
Later heb ik het zadel altijd gebruik bij mijn verzorgpaarden en mijn eerste eigen paard.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 19:59

Dat is helemaal niet gek!
Ik had zelf al een halster een een bijpassend halstertouw,en een complete poetsset,toen ik nog geen paard had.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:18

Voor een manege paard heb ik dat eigenlijk nooit gedaan. Wel had ik al borstels, een halster en een halstertouwtje voor dat ik een verzorgpony had. Toen ik Dennis ging verzorgen werd het al erger, alles wat Dennis had was van mij. Alleen z'n men-tuig niet. Maar z'n zadel, sjabrakjes, hoofdstel, dekens, poetsspullen, halsters, touwtjes, been beschermers en zelfs een kar(!!!) had ik voor hem toen hij nog niet eens van mij was. Voor Tammy heb ik nu ook nog een hoofdstel, halster en een sjabrakje.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:23

Als je een shabrakje koopt voor op een manege, koop die dan voor 1 en dezelfde pony/paard, zodat het ene paard geen schimmel van het andere paard kan krijgen.
Maar hier is al eerder over gesproken in dit topic geloof ik. Haha!

De verzorgster van Cerise (jong meisje) rijdt op manegepony's en had nieuwe borstels gekocht, die ze had meegenomen.
Ik heb gezegd dat ze die dan ALLEEN voor de manege, of ALLEEN voor Cerise mocht gebruiken, en uitgelegd waarom: als een pony per ongeluk een huidziekte krijgt, kan Cerise dat ook krijgen, en omgekeerd.
Ze is pas tien jaar maar begreep dit heel goed, en de borstels gaan nu dan ook alleen maar naar Cerise. Knipoog

Voor mijn verzorgpaard destijds had ik ook zelf een shabrakje gekocht, ik reed hem 3 x per week ongeveer.
Maar een verzorgpaard is wel wat anders dan een manegepaard waar je af en toe op rijdt.

Ik denk dat je, als je iets wilt kopen voor een manegepaard/pony, je eerst moet kijken wat gebruikelijk is op de manege.
Ben je nog jong en wil je niet door de andere jonge meisjes uitgelachen worden of uitgescholden voor 'kakmadame' (wanneer het een duur product is), tja daar moet je even over nadenken.

Hoe reageert de manege, gebeurt het vaker dat de kinderen wat kopen, en wat voor dingen zijn dit meestal?
Soms is het beter om eerst zelf goede spullen te hebben zoals een (veilige!) cap, stalschoenen, goede laarzen (in de winter met voering?), rij-jas, lekker zittende rijbroeken, poetsspullen indien er op de manege niet voor elk paard apart borstels zijn enz., een goede zweep, enz.

Ook kun je eventueel een longeerlijn en longeerzweep kopen, en vragen of je een keer les mag hebben in longeren. Veel kinderen rijden al zeker vier jaar op een manege maar hebben nog nooit een pony gelongeerd, terwijl ze dit heel leuk lijkt!
Het is een voordeel als je dit kunt, voor wanneer je een verzorgpaard of eigen paard wilt toch?

Een shabrakje kun je wel kopen, maar je kunt het lang niet altijd gebruiken. En tegen de tijd dat je een verzorgpony of eigen pony krijgt zijn er al weer hele andere kleuren/soorten in de mode, of die bij die pony leuk staan! Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers