het grote rhino topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

het grote rhino topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 00:05

Laatst bijgewerkt door Jantien op 07-05-03 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:57

Dit staat er vandaag in onze krant:
Afbeelding

Heb ik toch het het gevoel dat ze niet goed wijs zijn.
Welke idioot(sorry) neemt nu het risico en gaat met zijn paard daarheen?

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 21:49

Ja dat vraag ik mij ook af. wie neemt dat risico? Verward Verward

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 22:34

Weet iemand misschien of je tegen rhino kunt enten of ben ik BlonT??

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:48

Tegen het Rhinopeumonievirus bestaan geen afdoende entingen.
Het probleem is echter, zoals we al eerder zagen dat herpesvirussen het lichaam niet erg prikkelen tot het maken van veel antilichamen. De weerstand na een enting is dan ook niet zo hoog, en zakt naarmate de tijd vordert redelijk snel.
Zoals we eerder zagen is het aanslaan van een infectie afhankelijk van de infectiedruk aan de ene kant en de weerstand van het dier aan de andere kant. Een geënt paard dat met een geweldige hoeveelheid virus wordt besmet, zal een maand of 2 na de enting toch weer de ziekte gaan doormaken. Als je echter (vrijwel) alle paarden op een stal ent met een behoorlijke regelmaat, dan wordt het rondzingen van een infectie zeer onwaarschijnlijk. Bij dragerpaarden zal er waarschijnlijk minder gauw virus uitgescheiden worden omdat het virus ook bij zo'n paard met meer antilichamen in aanraking komt. Het eventuele kleine beetje virus dat vrijkomt, zal doordat de andere dieren wel weerstand, hebben geen aanleiding geven om een infectie te veroorzaken. Om deze situatie te bereiken moeten alle paarden minimaal 2 maal per jaar worden ingeënt.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 08:51

thnx winnetoe! Het is me weer helemaal duidelijk!!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Bateurke
Berichten: 2
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 13:47

Inenten helpt niet, want de paarden die ingeënt waren hebben het het eerst gehad. En ze hebben het niet overleefd.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:31

Je kunt beter zorgen dat je paard een goede weerstand heeft. Ik geef Codex nu echinacea druppels om zijn weerstand te verhogen. Tsja, je moet toch iets he.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:33

sorry, ik ben misschien pas echt blont, maar ik weet niet eens wat rhino is?
een soort griep ofzo?
dan wel een erge..

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 23:39

dan wordt het tijd dat je je daar eens in verdiept
surf maar eens over het net en je vindt vast genoeg informatie

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 10:21


Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 12:12

Dank je, goed om te weten dat het idd bevestigd is.
Hier is nog een andere:
[MD] Rhino????

Het is wel een oude, maar er staat een heel stuk uitleg op.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:38

Dit las ik op een site:

Citaat:
Herpesviren-Seuche in Limburg/BEL

Eine Herpesviren-Seuche grassierte derzeit in der belgischen Provinz Limburg, die schon zu Absagen bei dem am Wochenende dort in Hasselt/BEL stattfindenden CSI geführt haben. Eine Herpes-Infektion manifestiert sich meist an den Atemwegen, kann bei trächtigen Stuten zum Abort führen und in Ausnahmefälle auch zu schwersten neuromotorischen Störungen führen. In Deutschland ist die Impfung gegen Herpes-Viren bei Turnierpferden Pflicht, allerdings besteht ausreichender Schutz nur bei ganz konsequenter Einhaltung der Impfvorschriften.

Moeten we daar niet naartoe: verplichte enting met controle op wedstrijden? Op die manier ben je ook zeker dat er groepsvaccinatie komt. Of is dat allemaal toekomstmuziek?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 22:57

Dan heb je nog steeds alleen maar de wedstrijd paarden, dat zijn ze lang niet allemaal. Je bent dan nog steeds niet zeker dat er groepsenting komt.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:02

Beter 80% dan 10% zou ik zeggen. De grote problemen zie je toch meestal waar veel vreemde paarden af en aan gaan en als die dan allemaal geënt zijn. Misschien zou er een keer moeten nagegaan worden of er in Duitsland ook minder uitbraken voorkomen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 18:19

Volgens onze veearts hoeft ook in Duitsland niet verplicht tegen Rhino geent te worden behalve op internationale (FEI) tournooien. Dit omdat er geen afdoende rhino-enting bestaat. Onze veearts in Nederland bevestigde dit...

Impfung gegen Influenza-Virusinfektionen
Ab 1. 1. 2001 gilt für alle Turnierpferde die Vorschrift zur Impfung (halbjährlich) gegen Influenza-
Virusinfektion inkl. Grundimmunisierung. Für alle an LP teilnehmenden Pferde müssen gültige Equidenpässe, für alle an WB teilnehmenden, nicht als Turnierpferd eingetragenen Pferde zumindest ein Impfpaß mitgeführt werden. Eine Impfung gegen Herpesviren wird empfohlen. Eine Impfung gegen Tetanus wird als selbstverständlich erachtet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 18:23

Ein Turnierstart ist möglich, wenn im Pferdepass/Impfpass folgendes dokumentiert ist:

a. bei Grundimmunisierung:

En nog zo eentje...gewoon bij de reitverein....

Durchführung der ersten beiden Impfungen
zweite Impfung mindestens 14 Tage vor dem Turnierstart.
b. bei Wiederholungsimpfung:

Wiederholungsimpfung in einem Abstand von bis zu höchstens 9 Monaten.

Da sich die Erreger ständig anpassen, sollten Sie Ihren Tierarzt bitten, nur IMpfstoffe zu verwenden, die Infektionsschutz gegen aktuelle Virenstämme bieten. Ein optimaler Impfschutz ist gewährleistet, wenn die Impfungen wie folgt vorgenommen wurden:

Grundimmunisierung mit zwei Impfungen im Abstand von mindestens 4 Wochen (28 Tage), höchstens 8 Wochen (56 tage) und einer dritten Impfung im Abstand von 6 Monaten (+/- 28 Tage);
regelmäßige Wiederholungsimpfungen im Abstand von 6 Monaten (+/- 28 Tage).
Zusätzlich wird eine Impfung gegen Herpesvirusinfektion dringend empfohlen. Ordnungsgemäß durchgeführte Impfungen gegen Tetanus werden als selbstverständlich erachtet.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 20:15

Anya schreef:
Volgens onze veearts hoeft ook in Duitsland niet verplicht tegen Rhino geent te worden behalve op internationale (FEI) tournooien. Dit omdat er geen afdoende rhino-enting bestaat.


De paarden die wij uit Duitsland haalden waren correct tegen rhino geënt. Ik las dat het verplicht was tegenwoordig. Alleszins wordt daar veel meer geënt.
Ik vind het wat tegenspreken dat internationale paarden wel geënt zijn. Dat zal ook wel niet voor niks zijn? Schijnheilig . Die paarden zijn veel beter begeleid en dat zou niet gebeuren mocht het niks uithalen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 21:33

Zannekin schreef:
De paarden die wij uit Duitsland haalden waren correct tegen rhino geënt. Ik las dat het verplicht was tegenwoordig. Alleszins wordt daar veel meer geënt.
Ik vind het wat tegenspreken dat internationale paarden wel geënt zijn. Dat zal ook wel niet voor niks zijn? Schijnheilig . Die paarden zijn veel beter begeleid en dat zou niet gebeuren mocht het niks uithalen.


Het gaat er niet om of het wel of niet verstandig is...De melding op dit forum wat dat sprake was van een verplichting voor heel Duitslands "turnierpferde". Dat is dus niet zo. Het wordt aanbevolen bij de gewone basissport, niet meer dan dat.

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:52

ja, maar een enting die niet afdoende helpt, dat is alleen maar geldverspilling, of niet soms?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:59

Marije_jiplover schreef:
ja, maar een enting die niet afdoende helpt, dat is alleen maar geldverspilling, of niet soms?


eigenlijk ben ik het daar wel mee eens. voor zover ik het begrijp is het zeker niet zo dat je rhino bij je paard kunt voorkomen door regelmatig te enten, grote infectiedruk kan alsnog voor uitbraak ziekte zorgen. En dan is er ook nog geen enting voor alle stammen.

Mijn veearts heeft in ieder geval aangegeven dat enten niet echt zoden aan de dijk zet. Je kunt er beter voor zorgen dat je paard voldoende weerstand heeft en niet op een stal staat met heel erg veel paarden.

En inderdaad zo'n enting is behoorlijk aan de prijs....

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 22:10

Anya schreef:
[quote="grote infectiedruk kan alsnog voor uitbraak ziekte zorgen
[/quote]


Dat vermijdt je net door te enten uiteraad. Paarden die geënt zijn scheiden minder virus uit.
Waarom worden "belangrijke paarden" dan geënt? Niet omdat het geldverspilling is maar omdat die mensen veterinair beter worden begeleid.
De enige reden waarom in grotere stallen niet wordt geënt zijn de kosten, en dan krijg je af en toe een keer een uitbraak...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:26

Zannekin"]
[quote="Anya schreef:
[quote="grote infectiedruk kan alsnog voor uitbraak ziekte zorgen
[/quote]

Dat vermijdt je net door te enten uiteraad. Paarden die geënt zijn scheiden minder virus uit.
Waarom worden "belangrijke paarden" dan geënt? Niet omdat het geldverspilling is maar omdat die mensen veterinair beter worden begeleid.
De enige reden waarom in grotere stallen niet wordt geënt zijn de kosten, en dan krijg je af en toe een keer een uitbraak...


Dat antwoord vind ik dus te makkelijk. Ik heb bij verschillende veeartsen nagevraagd op welke wijze je je paard het best tegen rhino kon beschermen. En hoe je het ook wendt of keert:er is geen afdoende enting tegen alle vormen van rhino.

Het is alsof je probeert een enting tegen verkoudheid of griep samen te stellen. Die werkt ook niet. Ik heb in ieder geval zeker 3 keer (in duitsland en in Nederland) hetzelfde antwoord gekregen: rhino-entingen vormen geen enkele garantie dat je paard geen rhino krijgt. Afzonderen van je paard van grote groepen paarden, niet naar wedstrijden gaan is betere bescherming dan een enting. Dat is ook het advies bij drachtige merries: hou ze apart en ook hou de jaarlingen apart...

En ik geloof er niet in dat mensen met dure paarden beter begeleid worden. Ik heb echt de indruk dat de betrokken veeartsten heel goed wisten waar ze het over hadden. Ik ent in ieder geval niet. Ik hou mijn paard uit de buurt van rhino-plekken en ik ga nooit meer op een volle pensionstal staan.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:26

Anya"]
En hoe je het ook wendt of keert:er is geen afdoende enting tegen alle vormen van rhino.
Het is alsof je probeert een enting tegen verkoudheid of griep samen te stellen.
[/quote]
Dat is absoluut geen vergelijking. Voor verkoudheden bestaat geen vaccin. Griep muteert heel makkelijk en er zijn zoveel verschillende stammen dat het heel lastig is daar een vaccin voor samen te stellen.
Bij rhino heb je er 2 die belangrijke problemen kunnen veroorzaken: EHV1 en 4, niks andere vormen. Daar bestaat een vaccin voor. Het vaccin kan niet de verlamming tegenhouden omdat daar meer in speelt dan het virus zelf, nl. eigen reaktie van het paard. Het kan wel onrechtstreeks die problemen voorkomen door groepsenting toe te passen.

[quote="Anya schreef:
hetzelfde antwoord gekregen: rhino-entingen vormen geen enkele garantie dat je paard geen rhino krijgt. Afzonderen van je paard van grote groepen paarden, niet naar wedstrijden gaan is betere bescherming dan een enting.

Dat is hoe je alles wil verstaan en uitleggen natuurlijk. Een tetanos vaccin biedt geen garantie dat je paard geen tetanos krijgt. Een griep vaccin biedt geen garantie dat je paard griep krijgt. Zo simpel is dat en dat geldt voor elk vaccin.
De beste bescherming biedt vaccineren én veiligheidsmaatregelen nemen en dat zal geen enkele veearts je anders vertellen. Heel die theorie voor geen 100% bescherming gaat nog meer op voor griep. Maar dat is een goedkoper vaccin en dat gaat er toch iets makkelijker in.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:09

Zannekin...Interessant dat jij me kunt vertellen wat mijn veearts me vertelt. Stond je er bij dan? Kijk ik wel best aannemen dat enting tegen herpes kan ondersteunen. Maar graag wil ik onderstaand stukje aanhalen....1x per maand enten tegen herpes voor de zekerheid. Ik vind het gestoord. En ik kan me ook niet voorstellen dat al die entingen echt goed zijn voor een paard of paarden in het algemeen. Iedere viroloog zal je vertellen dat virussen die niet 100% door enting worden afgedekt de neiging hebben te muteren.

Bovendien is het herpesvires (bij mensen en paarden) een virus waar ze drager van zijn in een groot deel van de gevallen. In tijden van stress of gebrek aan weerstand wordt dan de ziekte actief.

Dus vraag ik me af of we met zijn allen dan wel goed bezig zijn. We slepen onze paarden van stress-situatie naar stress-situatie, zetten ze bij elkaar in grote pensionstallen, veel paarden komen niet of nauwelijks op de wei met groepsgenoten, etcetera. Kortom beginnen we wel aan de goede kant? Maken wij onze paarden niet ziek? En verplaatsen we het probleem niet met al die entingen...?

Ik blijf erbij niet te enten. Mijn paard staat in een groepje van 10 paarden op een wei van 8 ha. De infectiedruk bij ons is verwaarloosbaar. En grote concoursen vermijd ik (die vind ik niet leuk).

En neem van mij aan dat de prijs van de enting voor mij geen argument is (ik heb een heel lollig inkomen). Mijn antwoord dat de entingen duur waren was in antwoord op een vraag van iemand anders op dit forum.

Most trainers vaccinate for rhinopneumonitis on a regular basis at the track. Still, this does not fully protect, because the available vaccines offer very short-lived immunity to the disease, and generally the immunity is much less than 100%. In order to be as sure as possible, some trainers vaccinate for rhinopnumonitis every-other month.

For many years it was thought that the virus causing virus abortion was the same as the one causing respiratory problems. More recent research, however, has shown that there is a lot of difference in these two strains. So much difference that many experts now believe that different vaccines should be used for these variants of the herpes virus.

Curriently in the United States, essentially the same virus is used for vaccines sold to prevent rhinopneumonitis as the vaccine sold to prevent herpes abortion.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blacky94, Gaby, Lipydo en 80 bezoekers