[LO] Waarmee een shet bijzetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

[LO] Waarmee een shet bijzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-06 10:20

ik longeer mn shet heel regelmatig, maar wel bijgezet, anders is ze niet echt aan het werk en crosst maar een beetje in de rondte

maar nu doe ik het eigelijk iedere keer met gewone bijzetteugels omdat ik nog geen andere oplossing heb kunnen vinden, maar ik vind dit niet ideaal.
ik heb het niet zo op bijzetteugels en ze reageert en zelf ook niet erg op, kan ze wel strakker gaan doen iedere keer maar ze krult dr zelf alleen maar op en ontspant niet.

ik vind het zelf altijd het lekkerst werken met een touwtje, van tussen dr benen naar het bit en dan aan de longeersingel, maar als zij met dr hoofd naar beneden komt hangt het touwtje slap en ben ik erg bang dat ze erop gaat staan of met dr beentjes in komt te hangen

het gaat om een mini, met korte beentjes dus vind dit echt geen prettig idee, hoewel ze hierop wel meteen laag en ontspannen ging lopen..

zijn er nog andere oplossingen? waarmee longeren jullie je shet bijgezet?


Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re: [LO] Waarmee een shet bijzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:40

Ik zette hem altijd bij gewoon met 2 strotouwtjes aan elkaar. Onderaan de singel en dan idd door het bit en dan aan de ringetjes van mijn pannekoekzadeltje of zoals jij hebt, een longeersingel. Hij deed eigenlijk nooit zijn hoofd te ver naar beneden zodat de touwtjes slap hingen en hij erin kon gaan staan. Kun je misschien elastieken proberen? Zelf heb ik hier geen ervaring mee.. Misschien iemand anders die hier straks reageert?
Succes Luuz

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-06 10:42

een elastiek heb ik geprobeerd bij haar en bij een andere shet en beide gingen ze er erg op lopen hangen.. dus niet zo goede ervaring mee..

ik doe het liefst dus een touwtje zoals jij beschrijft maar zo loopt af en toe helemaal met dr neus over de grond en dan hoeft ze maar dr hoofd opzij te doen en een been op te tillen en ze zou erin staan ben ik bang

Natural_Lady
Berichten: 120
Geregistreerd: 01-02-06
Woonplaats: Maastricht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:44

dubbele longe misschien een idee ? weet niet welke richting jij uit wil met je shet ?! Als je dubbele longe doet heb je wel de controle over hem die je ook zal hebben als je op hem zit. Probeer maar eens !

×Roweentje op HPS Haha!

»» 1o0 beriChtjes Haha! Op na de 200 !

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-06 10:46

tis een mini dus erop rijden zal nooit gebeuren maar voor een karretje misschien wel, en lange lijnen werk doen we ook al dus aan de dubbele longe kan ik eens proberen, dat heb ik al 1 keer gedaan en raakte zo in de knoop met het touw en pony snapte er vervolgens ook niks meer van

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:47

annuh schreef:
een elastiek heb ik geprobeerd bij haar en bij een andere shet en beide gingen ze er erg op lopen hangen.. dus niet zo goede ervaring mee..

ik doe het liefst dus een touwtje zoals jij beschrijft maar zo loopt af en toe helemaal met dr neus over de grond en dan hoeft ze maar dr hoofd opzij te doen en een been op te tillen en ze zou erin staan ben ik bang

Idd ook een goede oplossing, alleen daar heb ik ook weer geen ervaring mee:D

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: [LO] Waarmee een shet bijzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:30

Je hoeft het touwtje niet perse tussen de benen door te doen. Als ik dat bij mijn shet doe, gaat ze veel te diep.
Probeer eens om hoger bij te zetten met touwtje; dus 1 helemaal bovenaan net als anders en de onderste touwtjes ergens aan de zijkant
En idd dubbele longe

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-06 11:37

maar als ik het touwtje zo doe, kan ze dan ook nog helemaal zakken met dr hoofd? tot de grond zeg maar?

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: [LO] Waarmee een shet bijzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:51

Ja, maar de neerwaartse druk is minder, waardoor hij dat minder snel zal doen. En dan hoef je echt niet bang te zijn dattie z'n been over het touwtje slaat oid.
En het is ook een kwestie van voorwaarts houden.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:29

Gewoon met een touwtje.
Als die goed is afgesteld hoef je niet bang te zijn dat ie met z'n benen verstrikt raakt

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-06 13:27

manie schreef:
Gewoon met een touwtje.
Als die goed is afgesteld hoef je niet bang te zijn dat ie met z'n benen verstrikt raakt


zodra zij met dr hoofd helemaal omlaag gaat (en het touwtje zit dus tussen dr voorbenen vast) hangt het touwtje toch echt helemaal losjes en laag en hangt nog net niet op de grond.. tja een optie is dan weer om het touwtje een stuk strakker te doen maar het is niet de bedoeling dat hij zo strak zit dat ze omlaag word gedwongen, tis juist de bedoeling dat ze zelf lekker omlaag komt


maar met touwtje aan de zijkanten vast in plaats van tussen dr benen zal ik eens proberen, kijken hoe ze daarop loopt

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:49

Ik heb liggen voor mijn pony's.
Touwtje, elastiek, pasoa en een dubbele longe.

Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar de dubbele longe. Elastiek vond ik helemaal niets. Pasoa voegt niet echt vind ik. Touwtje werkt wel fijn. En de dubbele longe werkt super .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-06 14:02

mhh moet toch maar eens dubbele longe proberen dan.. maar ga dan eerst maar een hulpje zoeken want ben bang dat dat me alleen niet gaat lukken..

ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: [LO] Waarmee een shet bijzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 18:48

hoe werkt zo'n dubbele longe dan? ik wil mijn shet ook een beetje gaan bijzetten met het longeren (kan nou toch nog niet... de wei is veel te glad). hoe moet je het ongeveer vast maken enzo?

<3 Tarek <3 Wiepkje <3


Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:31

Als ik mn shet bijzet (= bij ons uiterst zeldzaam) dan doe ik dat dus vanaf de zijring van de longeersingel, naar het bit, en dan terug naar diezelfde zijring.
dat voorkwam dat hij inderdaad met zn benen in het touw zou stappen, maar hij ontspande daar wel heel goed op. Wanneer ik hem hoger vastmaakte kwam hij meer in verzet tegen de touwtjes.
Groetjes, Lacuna

monteaura
Berichten: 1477
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:33

je kunt ook zelf een pessoa maken. Die staat op de site van.. mm even kijken.. deze dus

I train horses to eat carrots :D

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-06 08:05

pessoa zit ik ook aan te denken maar het ziet er zo ingewikkeld uit om te maken.. ben niet zo handig dus ben bang dat dat niks gaat worden

gister met de dubbele longe geprobeerd, was nog wel wat lastig met de zweep dus die even weggelaten maar ging verder super en ze ontspande ook meteen, veel beter als met touwtjes!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 01:02

Wat je eventueel ook zou kunnen doen, en zeker erg goedkoop is 2 oude binnenbanden van een fietswiel (ventiel ertussenuit knippen) opletten dat als de band geplakt is dat het niet tegen de huid komt.

1 ste band
midden van de band op het kopstuk, door het bit van het hoofd af naar buiten dan tussen de benen aan singel vastmaken.

2 de band

rond de hals binden (midden hals) door de rek kan het niet afknellen maar houd wel alles hoog.

Mijn welsh gaat er niet in hangen (uit luxe werk ik nu met elastiek) omdat er dan druk komt op het kopstuk. De lengte kan je varieëren net hoe je de pony wil laten lopen.
Hoe lager vast (tussen de benen) hoe dieper ze komen.

de fietsbanden zijn ook super te gebruiken als bijzet of stoot teugel.
Desnoods knippen aan het einde zetten dan hoef je niet te knopen.

Jouw eigen weg, vind je niet in een routeplanner.

Alytje
Berichten: 3264
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 20:42

ik longeer mijn shet met dubbele longeerlijn, touwtjes, of pessoa. Ik heb niet het probleem dat ze in de touwtjes kan gaan staan, misschien kun je de touwtjes hoger vast maken? dus niet tussen de benen door maar aan de zijkant van de longeersingel? Het is dan wel de vraag of ze daar ook goed op reageert, mijn shet loopt dan alleen maar met haar kop in de lucht. Maar zo wordt het wel een stuk moeilijker om in de touwtjes te gaan staan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers