paarden bij elkaar zetten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

paarden bij elkaar zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 11:05

Op stal hebben we maar 2 koppeltjes. Twee haflingerruintjes en twee fjorden ruintjes.

De rest staat allemaal alleen:
Draver ruintje
KWPN ruin
Friese hengst
KWPN merrie
Fjorden merrie

Ze hebben een paddock zo groot als een halve bak zeg maar. De friese hengst blijft zowiezo alleen.

Laatst wou de eigenaresse van de draver ruin eens proberen of hij samen kon met de fjordenmerrie. Ze stonden al naast elkaar in de box, dus ze kenden elkaar al een beetje. Ik vond het eng want ik kende die draver en heb die fjorden merrie haar benen helemaal in beschermers gewikkeld Haha!
Eerst lieten ze elkaar kennis maken over het hek, dat ging goed. En toe samen in de paddock. De eerste 10 minuten gingen goed, en toen opeens een afschuwelijk gegil van beide paarden en zaten ze elkaar met gestrekte benen te schoppen. De draver ruin zijn achterbenen waren kapot en de merrie had niets doordat ze beschermers om had. Die komen dus niet meer samen

Misschien dat we de KWPN merrie eens met die fjorden merrie proberen, de KWPN merrie is 1,5 en de fjordenmerrie is 10. Maar ik weet niet of we dat nog een keer durven...

Hoe doen jullie dat als je twee paarden bij elkaar wilt zetten? Laten jullie ze vechten tot er een over geeft? Hoe laten jullie ze aan elkaar wenen voordat jullie ze samen zetten?


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:12

Geen haar op mijn hoofd! Dat uitlaten vechten. Ik heb twee paarden, zelf en op het moment een derde op stal maar ze gaan allemaal apart los. Mijn paarden kunnen wel samen, maar dan gaan ze zo tekeer, dat doen we maar zelden. Mijn schimmel slacht alle andere paarden af dus da's echt geen optie

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:14

Nou ik zou het wel weten he! In een kudde moeten ze het ook eerst zelf uitvechten! Het zijn paarden geen cavia's die kunnen best tegen een stootje. Wij hebben ook 30 paarden bij elkaar gegooid. Even wat wonden maar nu gaat het goed, denk ook aan het ontzettend belangrijke sociale aspect!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:14

Je kunt er weinig tot niets aan doen dat ze gaan vechten. Risco is vrij onderdanig en de pony waar hij nu bij staat is gewoon de baas. Hij accepteert dit meteen dus heb je weinig ruzie. Het is alleen zielig dat die andere hem steeds wegjaagt bij zijn baaltje hooi. Maar dat gaat beter...
Ik zet ze gewoon bij elkaar. Ik heb nog geen erge vechtpartijen meegemaakt dus ben er niet zo bang voor. Maar als ze het gevecht aan gaan is het wel slim om de beenbeschermers aan te doen
Volgens mij maakt het ook niks uit als ze al langs elkaar in de stal staan, in de wei is het ineens heel anders.. Maar je kunt ze beter in een groot weiland laten wennen dan in een kleine paddock. Meer ruimte om te vluchten. Het is de natuur zullen we maar zeggen, maar het kan vervelend zijn. Maar als het eenmaal goed gaat samen vind ik het voor de paarden wel veel leuker.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:17

Als je je paarden een beetje kent weet je welke goed met anderen kunnen.
Zo kan mijn vos met alle paarden, alleen speelt hij wel graag.
Ik laat hem dus ook niet meer los met mijn Mondriaan ruintje omdat die echt TE veel pret hebben.
Met de merries gaat het echter super, die zijn wat koeler en gaang ewoon hun eigen gangetje.

Overigens staan ze in de paddocks allemaal apart,
omdat ze geen gras hebben gaan ze zich toch sneller vervelen.
Vaak kost het je dan veeeel halsters en dekens.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 11:27

Op mijn vorige manege werd een nieuwkomer bij de pensionpaarden altijd eerst een paar dagen in een stukje naast het weiland gezet. Zo konden de paarden aan elkaar snuffelen, bekend worden met elkaar en kennis maken. Als dat zonder al te veel herrie goed gaat dan wordt de nieuwkomer na een paar dagen gewoon in de kudde gegooid. Vaak werd er dan nog wel even gerend e.d. maar verder geen getrap (zolang hij de baas maar niet uitdaagde). Bij de eigen manegepony's werd een nieuwkomer eerst altijd 1-2 weken apart gezet met een van de makkelijkste en sociaalste pony's zodat ze aan elkaar konden wennen. Als die twee vriendjes waren geworden dan werden ze weer in de groep gezet. Ook nooit problemen mee gehad.
Toen ik Fayette uit de opfok had opgehaald hebben we haar gelijk de volgende dag bij Lowara en Cezanne in de wei gedaan (helaas geen mogelijkheid om eerst apart te zetten). De eerste 5 minuten werd Fayette duidelijk gemaakt dat Cezanne de baas is (oren plat in de nek en erg vals kijken was meer dan genoeg) en dat Lowara nr.2 in rang was. Van Lowara heeft ze nog wel een trap gekregen en vervolgens ook een wondje (lang leve de hoefijzer..... not) maar verder is er nooit mee gebakelei geweest. De rangorde werd gelijk vastgesteld en Fayette was zo verstandig om eieren voor haar geld te kiezen.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:00

Nou iedreen moet het zelf weten, maar ik wil het risico niet lopen dat er wat gebeurd. Ik heb mijn paard, zal wel een hele foute opmerking zijn, om op te rijden en zodra hij een blessure oploopt waardoor dat niet meer zou kunnen snij ik mijzelf behoorlijk in de vingers! En daarbij hou ik ziels veel van mijn paard, ik zou het mijzelf nooit vergeven als er iets met hem gebeurd wat ik had kunnen voorkomen. Los laten met een ander paard dus...en dan hebben we het nog niet over de andere partij, die het waarschijnlijk nog meer voor zijn kiezen krijgt. Kortom uitlaten vechten, geen optie voor mij!

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:03

Ja UniferB idd een hele foute opmerking, want op het moment dat jouw paard beter in zijn vel zit door sociaal contact met anderen ben jij degene die daar de vruchten van plukt.! En een blessure kan net zo goed op stal gebeuren als in de paddock/wei. Het is niet voor niets dat topruiters teruggekomen zijn van het binnen houden en alleen houden van paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:07

Wat ik het belangrijkste vind als je paarden bij elkaar gooit is ruimte, de paarden moeten wel weg kunnen komen en zich niet vast lopen.
Een paddock ter groote van een halve bak is erg klein, ze kunnen nergens heen.
Toen Lisa kwam heb ik haar eerst met Händell in het grote weiland gegooid en toen dat goed ging heb ik Ilindra er bij ingedaan, na 10 minuten rennen en donderen was het over, het gras was toch belangrijker Vork

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:17

Als er bij ons een nieuw paard bij komt, blijft die eerst een dag ofzo in het weiland ernaast staan. Daar zit 1 draad tussen, en daar zetten we dan nog draad met steekpaaltjes bij, met ongeveer een meter ertussen. Na een dag gaat het 2e draadje weg, zodat ze wat meer bij elkaar kunnen komen en vaak kunnen ze daarna wel bij elkaar in. Even rennen, even gillen en dan eten Vingers aflikken

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:18

Met name mijn vos laat zich veel beter bewerken als hij regelmatig ècht contact heeft met andere paarden.
Voor hem is een beetje snuffen door de tralies of wat bekvechten over het tussenschot met mijn hengst echt niet genoeg.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:23

Juist Sjuimpje dat bedoel ik! Het is zooo belangrijk voor een paard om echt sociaal contact te hebben. Vooral bij de jonge paarden!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-03 12:28

Ja, dat dacht ik ook... Daarom wil zo graag die 1,5 jarige merrie met een maatje. Maar ik durf haar niet bij die fjordenmerrie te zetten omdat die haar al bijna kapot sloeg toen er een hek tussen zat... Maar misschien kwam dat ook omdat de 1,5 jarige dochter van die fjordenmerrie er toen bij was (is nu verkocht)?? In de zomer wil ik het misschien eens proberen in de grote wei... Maar het lijkt me zo zonde als ze die 1,5 jarige kwpn merrie kreupel wordt ofzo, maar ja, het sociale aspect is ook erg belangrijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:29

Ik vind een halve bak te klein voor een kennismaking tussen twee paarden. Als ze meer ruimte hebben, gaat het vaak veel beter.
Ik loop met de mijne dat risico trouwens niet eens, die gaat alleen met Leonardo los. Die speelt toch niet, vindt ze geen bal aan.Gaat met een boze kop bij de ingang staan.... Haha!
In de wei staat ze ook altijd alleen,ze zoekt het gewoon niet. En dat terwijl ze de eerste 7 jaar altijd in het land gestaan heeft met andere paarden en ponys. Daar is ze duidelijk niet gelukkiger van geworden...


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:46

irish_lady schreef:
Ja UniferB idd een hele foute opmerking, want op het moment dat jouw paard beter in zijn vel zit door sociaal contact met anderen ben jij degene die daar de vruchten van plukt.! En een blessure kan net zo goed op stal gebeuren als in de paddock/wei. Het is niet voor niets dat topruiters teruggekomen zijn van het binnen houden en alleen houden van paarden.


Zoals ik dus al mijn paard kan niet sociaal zijn! Hij is assoicaal groot gebracht. Zie dat er na 6 jaar maar weer uit te krijgen. Hij heeft dus nooit als jaarling met andere gestaan. Is hengst geweest tot zijn 4e, heeft ook gedekt. Hij kent het dus niet. Niet ieder paard heeft een normale jeugd gehad. Wie zegt er nou dat mijn paard niet goed in zijn vel zit omdat hij niet met een ander los kan staan?

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:49

irish_lady schreef:
Juist Sjuimpje dat bedoel ik! Het is zooo belangrijk voor een paard om echt sociaal contact te hebben. Vooral bij de jonge paarden!


Ja, maar dan moet het wel kunnen

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:43

Bij de NVVR gooien we altijd de paarden bij elkaar, gaat hoogst zelden fout. Voorwaarde is wel dat er voldoende ruimte is en liever geen pijpelade (lang, smal stuk) zodat er ruimte is. Zolang het stuk maar groot genoeg is kun je in principe 90% van de paarden bij elkaar gooien, uitzonderingen zullen de regel altijd wel bevestigen.
Bij voldoende ruimte moet je wel snel aan 1.500m2 (ong. twee bakken groot) denken, anders loop je een behoorlijk risico. Zodra je weet wat er kan, kun je eventueel de paarden op een kleiner stukje zetten, al vindt ik dat niet echt een goede oplossing, maar helaas heeft niet iedereen 5ha grond beschikbaar.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:49

O maar Ikke, dan heb je een belangrijk topic gemist hier op VMR. Als je geen 5 ha of meer hebt, is het namelijk paardonwaardig om een paard te houden Haha!

Maar je hebt gelijk, met voldoende ruimte gaat het vaak prima, omdat ze elkaar dan ook goed kunnen ontlopen. Daarom kan die van mij ook wel met anderen op de wei, als er maar genoeg ruimte is, zodat ze geen direct kontakt met andere paarden hoeft te hebben.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 13:52

Wij hebben wel genoeg ruimte, maar dan gaat het met mijn ene paard als nog niet goed.

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:11

Als wij nieuwe paarden hebben gaan die in de buitenbak, terwijl de andere paarden in het "bos" ernaast staan. Na weekje snuffelen, boos kijken en dreigen is het meeste al uitgevochten. Daarna gaan ze met elkaar los, meestal is het dan binnen vijf minuten opgelost. Momenteel hebben we 5 paarden. Drie ruinen van een jaar of tien en twee jaarling hengstjes van een jaar. Die gaan lekker met zijn vijfen het bos in. Natuurlijk wordt er best nog wel eens ruzie gemaakt, maar omdat de rangorde behoorlijk vast ligt blijft het eigenlijk altijd bij dreigen.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:41

Ik heb ook zo iets mee ge maakt. Een vriendin kwam met haar pony een paar dagen bij mij staan i.v.m. met de kermis en de dronken mensen die er rond lopen. Nou is moonlight 5 jaar en een merrie en paledo een ruin van 6 jaar. We hadden ze samen in de wei gezet en de eerste 10 minuten ging het goed! Maar daarna heeft paledo moonlight helemaal in elkaar geramd! Echt waar het was te zielig voor woorden. Moonlight lag op meerdere plekken open en er waren echt stukjes vlees uit. En de hoeven stonden helemaal in d'r. Toen hebben we moonlight goed ontsmet en verwend en verzorgt en hebben haar toen in een andere wei gezet. We hebben ze niet meer bij elkaar gezet. Met rijden ging het wwel gewoon goed.

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:56

sweetieponys schreef:
Ik heb ook zo iets mee ge maakt. Een vriendin kwam met haar pony een paar dagen bij mij staan i.v.m. met de kermis en de dronken mensen die er rond lopen. Nou is moonlight 5 jaar en een merrie en paledo een ruin van 6 jaar. We hadden ze samen in de wei gezet en de eerste 10 minuten ging het goed! Maar daarna heeft paledo moonlight helemaal in elkaar geramd! Echt waar het was te zielig voor woorden. Moonlight lag op meerdere plekken open en er waren echt stukjes vlees uit. En de hoeven stonden helemaal in d'r. Toen hebben we moonlight goed ontsmet en verwend en verzorgt en hebben haar toen in een andere wei gezet. We hebben ze niet meer bij elkaar gezet. Met rijden ging het wwel gewoon goed.


Dat bedoel ik nou Heerlijk he, die paarden bij elkaar

Er zijn vele wegen naar de GrandNix,
maar er komen er maar heel weinig uit bij de GrandPrix

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 15:02

Op uitzonderingen na kunnen paarden het over het algemeen prima zelf uitmaken maar het is inderdaad wel heel belangrijk om ze te ruimte te geven. Zolang ze elkaar een beetje kunnen ontlopen komt het dan vanzelf goed.
Ik laat ze ook altijd een tijdje kennismaken, ieder op een stuk. Daarna zet ik alles bij elkaar. Meestal wordt de rangorde dan wel uitgemaakt en staat de nieuweling een tijdje wat apart van de rest. Maar het duurt nooit lang of een van de anderen vindt die vreemde eend in de bijt toch wel interessant en dan volgt de rest ook snel.

Het enige wat er nog wel eens fout wil gaan is wanneer er twee dominante ruinen samen met een stel merries in een wei worden gezet. Dan wil de strijd wel eens te hevig worden.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 16:41

Ik heb mijn eigen paarden ook altijd gewoon bij elkaar gezet. Genoeg ruimte geven en dan zoeken ze het zelf wel uit. Ze moeten het toch een keer uitvechten. Er kan er maar 1 de baas zijn en als ze dat weten is het klaar.
Met pensionpaarden ben ik wat voorzichtiger, maar in overleg met de eigenaren gaan die inprincipe ook in koppels naar buiten.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 17:44

Op mijn oude manege werden alle paarden prive en pension altijd bijelkaar gezet. Alles stond door elkaar paarden pony's en shetlanders. De manege had een stuk of 4 weilanden van elk ongeveer 1 kilometer lang (als het niet meer was)en 100 meter breed. AL deze weilanden waren met elkaar verbonden. De paarden vormden altijd aparte kuddes en dat werkte op zich goed. Natuurlijk waren er wel eens gevechten maar over het algemeen ging het echt goed. Ik ben ook wel van mening dat je paarden bij elkaar kan zetten mits ze genoeg ruimte hebben om van elkaar weg te vluchten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T en 92 bezoekers