*vragen voor de DA (en rest :-) ) mbt tweelingdracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-01 09:14

Hallo meneer Offereins en bokkers, ik heb een paar vraagjes over tweelingdracht bij paarden. Ik heb mijn merrie (arabier van 11) laten dekken op 25 juni en op de 18e dag is ze dus gescanned en drachtig bevonden. Tevens heeft mijn DA geconstateerd dat er geen sprake was van een 2-eiige tweeling, maar hij wil op 27 juli nog een keer komen scannen om te kijken of er geen 1-eiige tweeling zit. Nou vind ik het een rotonderzoek voor de merrie, maar goed, wat moet moet. (Ik wil voor de merrie en mezelf natuurlijk liever geen tweelingdracht riskeren) Het vreemde is alleen dat een vriendin van mij -die al veel veulens gefokt heeft- me vertelde dat die zelfde DA bij hun merries nooit een 2e keer gescanned heeft na die 18 dagen...dat vind ik nogal raar...Kunt u mij misschien vertellen hoe u het aanpakt met scannen als een merrie drachtig is? Op welke dagen in de dracht gebeurt dat en als er sprake is van een 2-eiige of 1-eiige tweeling, hoe gaat het dan in zijn werk om er een "weg te knijpen"? Ik hoop dat u en mijn medebokkers mij wat meer duidelijkheid kunnen bieden...Ook zou ik graag willen weten hoe groot de risico's op tweelingdracht uberhaupt zijn en wat de grootste risico's bij tweelingdracht zijn.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-07-16 22:21 ]</font>


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 12:08

het enige wat ik weet is dat bij elke bevruchting van een paaard er altijd eerst twee zijn bevrucht en dat er door 'de natuur'altijd zelf binnen een aantal weken eentje af word gedreven.die enkele keer dat dus een tweeling geboren word heeft 'de natuur'zijn werk niet goed gedaan zeg maar.

soms is het beter om te zwijgen


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 12:10

Wij hebben onze merrie nooit voor een tweede keer gescand, het is een klein risico, maar wij hebben het genomen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 16:21

Zelf heb ik zoiets van Drachtig.. niet meer scannen . Hoe minder gevroet hoe beter lijkt bij. Ik stond op een stal en daar scande ze zowat elke maand Verward
Nu jij met een 2 ling dracht zit is het wel verstandig om nog een keer te kijken. Hoe het verder gaat weet ik niet misschien dat iemand anders je kan helepn

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 16:42

hoi vikki,

ten eerste is een tweeling dracht erg zeldzaam heb zelf maanden lang gedacht dat mijn merrie toch echt wel een tweeling inzich moest hebben ongeloofelijk hoe dik die werd en dat al in haar 3de maand ze kreeg nix extra's te eten ik heb heel veel gezocht en gelezen over tweelingen maar als je paard al gescanned is dan is de kans echt vrijwel te verwaarlozen dat je merrie een tweeling krijgt en als er een 2ling inzit wat wil je dan doen eentje aborteren of de gok nemen? ik zou de gok hebben genomen maar dat is voor elke merrie anders groetjes suus

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-01 21:23

Ik denk dus dat ik die gok dus liever niet wil nemen...maar ik weet uberhaupt niet hoe groot de kans is op een 1-eiige tweeling, dus ik zou graag wat nadere uitleg over de eventuele risico's en het percentage tweelingdracht willen horen van de veearts...misschien dat ik dan wat beter kan beslissen...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 21:29

vraag je DA dan gewoon om advies en vertel zelf dat gewoon liever niet een tweede scan wilt.kan toch ook?

soms is het beter om te zwijgen

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-01 21:35

Tsja, maar mijn DA scant soms bij hebgstigheid om de dag...hij had het liefst ook gescanned om te kijken of het ei wel weg was...dat heb ik niet laten doen en dat bleek ook niet nodig...maar dat is wel een beetje waarom ik graag nog een "onpartijdige" mening er bij wil...ik ben het eigenlijk namelijk wel met Cowgirl eens dat "onnodig gerommel" in de merrie niet goed is...maar dat is tweelingdracht ook niet hoe ik het begrijp...maar mijn eigen DA (fantastische DA, daar niet van) is geloof ik erg voor scannen en opvoelen dus die zal altijd zeggen dat je moet laten scannen heb ik het idee...dus ik= Verward (een beetje...) Extra mening kan dus geen kwaad... Schijnheilig

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 21:41

bel je toch een andere DA voor advies?

soms is het beter om te zwijgen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aniekjee7, Fleuribelle, germie, Knolselder, Mowgli4, Xandyandme, XladyX en 23 bezoekers