Rijden na een paar maanden rust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-01 12:11

Hoi, ik heb een vraagje. Wie heeft er ervaring mee met het oppakken van de training van een jong paard dat net een paar maanden onder het zadel is? Veel mensen kwamen met de wildste verhalen over: OH,kun je weer helemaal opnieuw beginnen met inrijden enz. enz. Maar merries maken ze toch ook vaak zadelmak en doen dan de hengst erbij en de merrie staat een jaar lang in de wei. En dan pakken ze de training toch ook zo weer op? Of niet soms? Die van mij was echt goed zadelmak, kon er alles mee Buitenritten enz. En goed geeindigd. Maar hij staat vanwege een blessure dus stil. Ik ben benieuwd naar de antwoorden! *LOL* *LOL* *LOL*



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 12:14

Paarden zijn echt niet helemaal debiel hoor.Tuurlijk moet zo'n jong paardje wel weer wennen en soms vooral erg wennen aan het feit dat er gewicht op zijn rug zit en hij dus zijn evenwicht anders moet bewaren maar de basisdingen zijn ze echt niet kwijt.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 12:15

Kan wel hoor, gewoon weer rustig beginnen en kijken hoe het paard erop reageert. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat ze gelijk weer zo loopt als voor de blessure, maar daar moet je gewoon even geduld mee hebben. Je merkt vanzelf wel aan de houding en de uitdrukking van het paard of hij/zij er moeite mee heeft, en dan kun je wat rustiger aan doen. Bouw de training wel weer zachtjes op. Niet de eerste keer gelijk een uur intensief gaan rijden. Een half uurtje rustig aan doen is dan echt genoeg.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 12:19

Die van mij was welliswaar al veel verder doorgereden, maar daar stapte ik na drie kwart jaar zo weer op om op het harde onder het zadel te stappen.
Ze zijn een beetje stijf, vooral na een peesblessure en alleen linksom mogen stappen, maar vergeten zijn ze niets hoor.
Je moet alleen wel rekening houden met evt. stalmoed, ze kunnen na een tijd stappen natuurlijk erg fris zijn, en erom denken dat je heel langzaam weer gaat opbouwen. Die van jou heeft toch ook een peesblessure? Beter heel lang rustig aan gedaan dan 1 keer teveel, want dab kan je het zo weer terug hebben. Pas daar goed voor op.

Navragen is beter dan afvragen.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 21:43

Hoi,

Iemand die ik ken heeft het ook gehad. Ze is gewoon weer begonnen met de trainingen allemaal wat rustiger aan en longeren ertussendoor, het paard liep niet zo netjes als daarvoor maar zij was echt niet alles verleerd nu, een maand later loopt het paard ongeveer net zo als voor de blessure. Maar ja, dat ligt natuurlijk bij elk paard anders

(L)

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 21:58

Hoi,

Mijn hengst heeft ook een half jaar stilgestaan met een blessure. Scheve mond\ Hij is ook al heel ver doorgereden, maar ook niks vergeten.
We hebben wel rustig opgebouwd, eerst vooral vaak gelongeerd, en veel gestapt en daarin wat loswerken.
We zijn nu ruim 8 weken verder en ik train met hem weer op Z nivo, maar zorg ervoor dat hij goed over de rug is, dan pak ik hem misschien een kwartiertje wat meer op en rijdt hem daarna weer goed naar beneden. Hij heeft veel hoger gelopen dan Z, dus deze oefeningen zijn voor hem routine....hij vindt het ook hardstikke leuk weer wat te kunnen doen, met enkel stappen hield ik hem niet bepaald tevreden. Ik wissel het nog steeds veel af met longeren (gogue/pessoa/dubbele longe) en buitenritten, dus nog niet teveel en te lang rijden.
Wordt gewoon niet overmoedig als het goed gaat, blijf voorzichtig en doordacht bezig, zodat je niks overbelast!
Groetjes Suzanne

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 22:09

Mijn paardje heeft een maand stilgestaan (op de weide) door een blessure van mezelf. Het paardje is vier jaar en is nu 10 maanden onder zadel. Ik heb haar eventjes gelongeerd (10 minuutjes met bijzetteugel) en daarna ben ik opgestapt. Het eerste kwartier herviel ze in haar oude fouten (rechts komen leunen) maar daarna liep ze alsof ze nooit had stilgestaan. Vijf dagen later zijn we zelfs op wedstrijd geweest. Mijn andere paard heeft eens vier maanden en eens drie maanden stilgestaan (na koliekoperatie en na stofallergiebehandeling) en ik kon er ook zo mee weg. Dat paard staat nu trouwens stil van december (was drachtig) en geniet nu van een rustige periode samen met haar veulen. Maar, één van de komende weken begin ik terug, rustigjes aan maar na 2 weken spieren- en conditie opbouwen, loopt ze terug als vroeger (hoop ik toch);)

groetjes

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 01:33

Gewoon beginnen met weinig. Eerst lekker wandelen en stukken stappen, steeds meer draf en later de galop weer inbouwen.
Daarna kun je weer beginnen met voltes en aanleuning.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers