Paard met hoefkatrol...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-01 21:20

Als een paard een lichte vorm van hoefkatrol heeft en geen speciaal beslag omdat de eigenaren gierig zijn. Hoe moet je dat paard dan rijden? Want ik mag soms op een paard in die situatie rijden maar ik weet niet wat ik moet doen......


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:21

Ik zou dit probleem even aan de dierenarts voor leggen of aan de hoefsmid. Of anders even op Medisch, daar zit geloof ik ook een dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:32

Niet

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 22:04

Ik heb op een KWPN-er gereden die ook hoefkatrol had. Hij werd nog voor recreatie gebruikt en dat vond hij fantastisch! Op de verharde weg liep hij erg beroerd maar in de berm liep hij als een trein. Hij was fit en vrolijk en wilde maar al te graag galopperen en een flinke bok geven.
In de bak rijden ging niet meer omdat hij dan veel moest wenden en draaien. Omdat er in de buurt een nieuwe manege gebouwd wordt met een enorme buitenbak gaan ze het daar nog proberen omdat hij dan langere stukken 'rechtuit' kan.
Dus het hangt heel erg af van de graad van hoefbevangenheid.
Als het nog niet zo erg is kun je nog best leuke dingen met je paard doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 07:41

Als dat paar slecht gaat lopen of gaat kreupelen heeft hij pijn. Besef dan wel dat hij alle passen die hij zet, voor jou zet, en dat hij dus door jou meer pijn lijdt dan dat hij zou hoeven lijden.
Vraag jezelf dus goed af of het rijden voor het paard net zo plezierig is als voor jou.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 09:20

dat bedoel ik dus jippie
vandaar dat ik heel kort zeg: niet
maar ik dacht dat een als er 1 x goed nagedacht werd dat er geen verdere uitleg bijhoefde.

Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 16:09

Hoi

wat naar dat die eigenaren gierig zijn!!
eigenlijk mag je een paard met hoefkatrol NIET rijden hoefkatrol in een groot beengebrek en in dooor de dierenarts te genezen.
DUS: Ga naar de dierenarts die kan je verder helpen

succes!!

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-01 21:28

Bedankt, het paard heeft niet zo'n erge hoefkatrol dus ik begin met lekker lang stappen en dan een beetje draven en als ze goed loopt een galopje want ze vind galop te gek. Maar het meeste stap ik, en ik rij ook meestal maar 2 keer in de week ofzo en dan een kwartier tot een half uur. Maar soms zetten ze er ook iemand anders op en dan is ze de volgende dag gelijk kreupel dus ik weet niet hoe diegene rijd. Maar als ze lekker loopt gaat ze het liefst zo hard mogelijk.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 22:45

Hoi, volgens mij doe je het juiste. Langdurig instappen en wanneer het paard lekker loopt wat meer vragen. Gaat het paard kreupelen dan moet je niet rijden. Soms wil het helpen om het paard onbelast te laten stappen en draven (los in de bak). En pas als ze warm zijn, er op te gaan.

Wat je kan proberen is het paard wat meer op de achterhand te zetten. Bijv. door veel overgangen te rijden of te werken met de dubbele longe. Dat laatste heeft mijn paard goed geholpen (fase 4 hoefkatrol).

Je kan het paard -wanneer het goed loopt- best langer belasten. Dan kan je ook wat gerichter trainen. Maar zorg dan dat je goed uitstapt, eventueel ook weer onbelast.

Het is erg jammer dat de eigenaren het paard niet op speciaal beslag willen zetten. Dat zou enorm kunnen helpen. Mijn paard liep de dag na het beslaan al niet meer kreupel en daarvoor continu!

Succes ermee.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 17:08

Het is helemaal opgelost, ik ga er nooit meer heen! Ik vond die eigenaresse al niet aardig en nu heeft er iemand over me zitten roddelen en ik haat haar! Maar nu vind ik het wel zielig, misschien zoeken ze een andere berijder en die houd er misschien geen rekening mee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GrapeshotBot en 7 bezoekers