[LO] wie gebruikt er een kaptoom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
paula1
Berichten: 42
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: maassluis

[LO] wie gebruikt er een kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-06 21:56

ik wilde eens weten of een kaptoom goed werkt zo ja wat is het verschil.
en op welke manieren kun je hem gebruiken ik longeer nu met een hoofdstel maar dat vind ik eigenlijk een beetje zonden van mijn hoofdstel omdat ik de longeerlijn tussen zijn neusriem doet en dan door zijn bit .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-06 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel.

hoi ik ben paula grootste vriend van macho


paula1
Berichten: 42
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-06 22:51

niemand

hoi ik ben paula grootste vriend van macho

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: wie gebruikt er een kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:36

Hi
Momenteel ben ik bezig met het longeren van mijn 3jarige merrie en bij haar gebruik ik een kaptoom. Puur om haar mond nog te ontzien van een hoofdstel en bit. Mijn andere paarden longeer ik wel met een apart hoofdstel+bit wat ik speciaal voor het longeren apart hou.

Haha!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:45

Ik gebruik ook liever een kaptoom, vind ik fijner en makkelijker in gebruik. Bij van hand verwisselen hoef je dan niet steeds het hoofdstel te verbouwen, maar kan je gewoon het paard verdraaien.

Overigens verplaats ik je topic even naar UZ, denk dat je daar meer antwoorden gaat krijgen

Mexx93

Berichten: 1560
Geregistreerd: 15-08-05

Re: [LO] wie gebruikt er een kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:52

misschien een beetje domme vraag maar wat is nou precies een kaptoom?

uiteindelijk word je toch wie je zelf bent -loesje.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 15:17

Afbeelding

Dit is een kaptoom een soort van halster/hoofdstel met ringen op de neusriem voor het longeren.

Ik gebruik trouwens geen kaptoom.

Ik zet de paarden vaak bij aan het hoofdstel (bit) en doe daarover het halster waar ik de longeerlijn aan bevestig. Op deze manier is de longeerlijn dus niet aan het bit bevestigd.

Vooral met jonge paarden is dit fijn, die vliegen nog wel eens weg en dan zouden ze een ruk in de mond krijgen van de longeerlijn, zo dus niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:05

Ik zie dat op het plaatje van Manie er een bit aan het kaptoom is gehangen, dat hoeft dus niet, ik gebruik hem zonder bit


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:09

Een kaptoom is een van de fijnste dingen die er bestaan...... ik beleer het liefst een paard met een kaptoom

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:14

Ik heb er een die mijn pony's met wintervacht niet passen..... Hij is dus uitgeleent aan iemand met kleinere pony's. In de maat van mijn pony's heb ik hem nog niet kunnen vinden helaas(grote shet/kleine pony).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:23

Ik gebruik bij het longeren ook een kaptoom. Als je aan het bit longeert en hulpteugels gebruikt dan hou je toch altijd een zijdelingse inwerking op het bit omdat deze aan het touw aan jouw hand in het midden vast zit. En het lijkt mij dat als een paard na wil geven dat de zijdelingse inwerking dat belemmert. Met een kaptoom hou je uiteraard ook wel een zijdelingse inwerking op het hoofd, maar niet op de mond. Daarbij mocht hij toch een keer weg springen voor iets krijgt hij ook niet meteen een ruk in zijn mond.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:26

Misschien een domme vraag. Maar als je zo'n bitstukje gebruikt is het toch niet zo'n gedoe bij het van hand veranderen

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: [LO] wie gebruikt er een kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 09:13

Ik longeer gewoon met hoofdstel, want shetlandmaat kaptoom is er niet
Weet ook niet of ik er anders wel extra geld aan uit zou geven.
Ik longeer gewoon met hoofdstel en bit en dan haal ik de bevestiging vd longeerlijn door bitring én neusriem, zodat er geen druk op het bit komt (Lammert Haanstra manier ). In principe longeer je dan op de neusriem...hetzelfde effect denk ik als een kaptoom

@L_M; Zo'n bitstukje is eigenlijk niet goed om te gebruiken. Je trekt daarmee de buitenbitring tegen de onderkaak bij veel druk op de longe.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: [LO] wie gebruikt er een kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:01

Ik vind de kaptoom met name fijn bij mijn jonge merrie, die ga ik nog echt niet belasten met een bit in haar mond.

Haha!

paula1
Berichten: 42
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-06 17:53

bedankt voor jullie reacties en ik denk er nog even over wat ik zal doen

hoi ik ben paula grootste vriend van macho


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers