Bij me houden zonder opkroppen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:40

Ik ben nu zo'n 2 weken weer echt aan het trainen met Pablo en dat gaat best goed maar... hij is wel errug aktief. Na een half uurtje kan ik hem nog amper bij me houden. Ik ga hem dan meer verzamelen en dan voel ik zijn kont zakken en dan gaat hij lekker veren. Maar hij wil dan ook hard. Hij heeft zijn oren helemaal rechtop naar voren en hij hoeft maar ergens iets vreemds te horen en hij spurt weg. Na een halve lange zijde heb ik hem dan wel weer terug maar hoe van ik hem nou goed op?
Of hoe hou ik hem bij me? Hij wil namelijk lekker hard en als hij zo heet is krult hij zich helemaal op. Hij houdt zijn nek dan echt te kort en gaat ook richting achter de loodlijn. Zodra ik hem meer teugel geef gaat hij naar een uitgestrekte draf en als ik hem lang hou, gaat hij keihard. Als ik hem een vraag hals te strekken doet hij dat wel heel makkelijk maar zodra ik hem gewoon verzameld wil rijden, wordt hij weer helemaal wakker. Ik kan wel heel makkelijk oefeningen rijden trouwens, hij is wel heel soepel dus ook zijgangen zijn geen probleem en ook de overgangen terug gaan wel soepel. Ik probeer het steeds korte stukjes te doen en hem telkens weer uit te schuiven maar hij fokt zich toch telkens heel erg op. Hij loopt gewoon erg graag. Maar ik heb nu dus problemem met hem bij me te houden zonder hem te kort te pakken (hij trekt niet maar zodra ik hem langer laat scheuren we door de bak). Ik prbeer al bewust niet heter te maken dan hij al is, ik kijk dus erg uit met overgangen vanuit de stap naar draf enzo want daar wordt hij alleen maar nog loperiger van.
Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel en dat jullie tips hebben. Hij staat trouwens 5 uur per dag op wei dus hij komt genoeg buiten.

_________________
<font color="blue" size="2"><i>"Als je staart zoek is, heb je het volste recht om te Tobben"</i> -Eeyore </font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-07-17 10:43 ]</font>


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:57

Ik denk dat je hem goed moet bezighouden met allerlei wendingen en dan weer een stukje opzij enz. Dan heeft hij minder tijd om de benen te nemen en na een stukje uitgestrekte draf even op de volte zetten om af te remmen wil ook nog wel eens helpen als je hem niet op tijd terug hebt. Als ie opkrult moet je hem denk ik een 'tikkie' met je teugel geven. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar ik bedoel zegmaar even toestaan met je handen en weer aanpakken. Barbria van Tineke en Imke Bartels gaat ook nog wel eens te diep, die deden het ook zo.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 09:06

Wendingen enzo moet ik al constant rijden want anders gaat meneer zich vervelen en zelf wat verzinnen. Hoe moeilijker het wordt hoe leuker hij het vind. En vooral niet 2 keer dezelfde oefening doen want dan doet hij het "alvast".
Ik zal vanavond eens zo'n ophouding maken zoals Manon beschrijft. Ik snap wat je bedoelt want een oude instructrice van mij zei dat ook wel eens.

_________________
<font color="blue" size="2"><i>"Als je staart zoek is, heb je het volste recht om te Tobben"</i> -Eeyore </font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-07-16 10:40 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 14:40

Vanavond gaat de les niet door dus ga ik maar weer voor mezelf rijden. Heeft iemand nog andere tips of oefeningen waarmee ik hem aan het lopen hou maar dan met zijn nek er wat meer uit?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 15:17

Ik vind het ook altijd lastig als mijn les niet doorgaat en ik dus even niks weet om te oefenen. Ik weet niet echt precies wat je kunt oefenen, maar je kan ook een keertje lekker rustig aan doen en bijvoorbeeld een stukje gaan buitenrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 15:22

Oh, ik verveel me nooit hoor. Ik heb genoeg om te oefenen maar ik dacht dat misschien er nog meer oefeningen tips waren om Pieps wat beter te rijden. Ik moet altijd de tijd in de gaten houden want anders ben ik veel te lang aan het trainen en na het trainen ga ik vaak nog even het bos in of even een lekker galopje langs de beek. Als de springwei vrij is ga ik daar ook vaak een sprongetje tussen door maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 18:19

Heel consewuent opvangen als hij onder je vandaan loopt, maar dan vervolgens ook duidelijk "los"laten (alleen contactteugel) om z'n reactie te testen. Loopt hij weer onder je weg? Vang je weer duidelijk op. Als je de hele tijd blijft "sleuren" heb jij uiteindelijk lamme armen en loopt hij nog steeds 3 versnellingen te hoog. Geldt hetzelde voor naar voren rijden. Een korte beenhulp = naar voor, dan mag ie ook niet uit zichzelf wegzakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 20:27

Dank je wel voor de tips. Ik krijg er gelukki geen lamme armen van hoor, dat mag hij van mij echt niet. Hij is gewoon erg loperig maar niet hangerig. En voorwaarts op mijn benen, ik hoef soms alleen maar aan iets te denken en dan gaat hij al.
Vanavond ging het echt super, ik heb hem echt de hele tijd belachelijk hard bezig gehouden en dan gaat het goed dus.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 21:49

hoi,

Toen ik mijn pony net had was ze heel erg voorwaarts en nam ze de hele tijd een spurt. Ik heb toen heel veel wendingen en vooral voltes gereden volte sluiten, volte openen stukje wijken en weer hoefslag volte. Je kunt ook in elke hoek een volte maken daar werd mijn pony heel rustig van. Ook oefeningen als 10 passen draf 10 passen stap halthouden achterwaarts enzo. maakte haar rustiger. nou in elk geval veel suc6

-xxx- Daphne

(L)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers