Soja reepjes met stremsel ?!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheya
Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-01-05

Soja reepjes met stremsel ?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 20:40

Goh, ik keek net even op een pak met soja reepjes, die in het vegetarische rek staan.. Wat blijkt : er zit stremsel in...
Ik vind dit echt raar, of bestaan er verschillende soorten stremsel ?
Dat is toch altijd van de lebmaag van een koe gemaakt ? Dat noem ik nou niet echt vegetarisch..

fourth
Berichten: 1904
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:20

Eh wat raar?
Ander merk nemen dus...bij de toko halen ofzo, daar is het sowieso ook véel goedkoper.
Is het overigens puur of met saus/kruiden?

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:28

Ja op de site van AH staat bij ingredienten van tofu ook stremsel..

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:49

Tja,je bent vegetarier of je bent een beetje of je bent gewoon een vleeseter. Maar als je een echte vega bent dan eet je ook geen stremsel!
Dus keuze ligt bij je zelf!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Soja reepjes met stremsel ?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 22:52

Er bestaat ook plantaardig stremsel, maar ik weet niet precies waar dat van gemaakt is. Ik weet dat dat oa in de biologische kaas van de AH zit en ik neem aan ook in deze producten.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 23:26

Revanches schreef:
Tja,je bent vegetarier of je bent een beetje of je bent gewoon een vleeseter. Maar als je een echte vega bent dan eet je ook geen stremsel!
Dus keuze ligt bij je zelf!


Nee als je vega bent eet je alleen geen vlees.
En verder kun je daar zo ver in gaan als je zelf wilt.

Maar ik vraag me af hoe dat zit, dat is de reden dat ik nog nooit tofu geproefd heb

Antheya
Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 00:10

Tsja, ik ben niet echt een vegetarier maar ook weer een halve veganist... Ik eet geen vlees maar wel vis... En dan eet ik alleen eko eieren en geen koeienmelk maar geitenmelk.... Maar de hoeveelheid ei die ik eet is te verwaarlozen...

Maar daar gaat het eigenlijk niet om, maar zoals kayla zegt, kan het ook plantaardig zijn of zoiets ? Wat ik kan me toch niet voorstellen dat er stremsel in 'vegetarische' soja blokjes zitten.

Ik eet al geen vega hamburgers meer omdat daar melk en ei eiwitten in zitten, deze soja dingen waren nog mijn enige keus maar ze maken het me wel moeilijk zo zeg..

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:16

Stuur even een email naar Albert Heijn (als het van het huismerk is). Daar krijg je vast wel antwoord op je vraag en dan weet je het zeker

Antheya
Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 13:28

Ik heb een mail gestuurd naar de ah, ik zal het antwoord (als ik dat überhaupt krijg) laten weten.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:09

Ik blijf het dan even volgen, ben benieuwd naar het antwoord..

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:48

En al iets gehoord?

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 12:11

AH is gewoonlijk zeer goed met het behandelen van vragen en klachten, dus ik verwacht dat deze vraag netjes beantwoord gaat worden. Natuurlijk moet het even bij de fabrikant nagegaan worden wat voor stremsel hier bedoeld wordt, dat weet de dame of heer die de vragen beantwoord nml niet.

Antheya
Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-01-05

Re: Soja reepjes met stremsel ?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 13:33

Ik kreeg dit antwoord :
Citaat:
Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Voor het stremmen van de melk wordt het
enzym chymosine gebruikt. Dit is de werkende stof en er is een zeer kleine
hoeveelheid nodig (ongeveer 15 ml per 100 liter melk, dus 0,015%).
Traditioneel wordt chymosine uit de lebmaag van kalveren verkregen en dat
wordt dierlijk stremsel genoemd. Vegetarisch stremsel kan plantaardig (een
plantenextract) of microbieel (micro-organismen die chymosine produceren)
zijn. Dit wordt voor vegetarische en biologische kaas gebruikt.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn Klantenservice

Ariet Looyen


En het is dus niet vegetarisch, dat kan ik eruit begrijpen toch ?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Soja reepjes met stremsel ?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:39

Jawel, de gebruikte chymosine is kennelijk plantaardig of microbieel.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 13:58

Nee volgens mij dus niet, want er staat dat plantaardig stremsel voor vegetarische en biologische kaas wordt gebruikt.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Re: Soja reepjes met stremsel ?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:01

We mogen toch aannemen dat ze dat voor alle vegetarische producten gebruiken? Maar er staat idd niks specifieks genoemd over tofu. Misschien nog een mailtje die kant op voor de zekerheid?

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:05

Ja het is idd niet echt een duidelijk antwoord

*edit* ik denk dat ik ook maar even een mailtje stuur

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:09

Ik heb net een mailtje gestuurd, met de duidelijke vraag of ze dierlijk of plantaardig stremsel gebruiken, dus hoop dat er een antwoord uitkomt waar we iets aan hebben

Antheya
Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-01-05

Re: Soja reepjes met stremsel ?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:14

Nou , ik ben benieuwd. Zal wel een paar dagen duren.

Maar omdat ze zeggen "het wordt voor vegetarische en biologische kaas gebruikt" , denk ik , niet voor de andere dingen. Waarom halen ze anders opeens die kaas erbij ?

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:16

Ja daarom, zo redeneerde ik eigenlijk ook

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:18

Ze hebben het ook over melk. Dat is ook vreemd, want dat zit niet in tofu. Als er op de verpakking staat dat het produkt geschikt is voor vegetariers dan ga ik er vanuit dat het stremsel ook vegetarisch is. Ik ben zelf trouwens veganist, maar ik kom nooit bij de AH, dus ik ken hun tofu niet.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:21

Nee maar op zich wordt onder vegetarisch alleen verstaan, het niet eten van vis en vlees.
Het is niet geschikt voor veganisten, maar als het stremsel dierlijk is, kunnen ze er nog steeds opzetten dat het geschikt is voor vegetariërs.

xjudithx

Berichten: 2215
Geregistreerd: 16-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:26

Misschien doen ze dat inderdaad. Maar een dier moet ook dood voor het verkrijgen van stremsel. Ik vind dus dat dat niet vegetarisch is. Maar het zou kunnen dat ze daar bij Appie anders over denken. Sowieso altijd goed om bij het bedrijf zelf te informeren. Staat er trouwens geen logo op de verpakking van 'geschikt voor veganisten'? (domme vraag waarschijnlijk)

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:27

Misz_Do schreef:
Tsja, ik ben niet echt een vegetarier maar ook weer een halve veganist... Ik eet geen vlees maar wel vis... En dan eet ik alleen eko eieren en geen koeienmelk maar geitenmelk.... Maar de hoeveelheid ei die ik eet is te verwaarlozen...

Maar daar gaat het eigenlijk niet om, maar zoals kayla zegt, kan het ook plantaardig zijn of zoiets ? Wat ik kan me toch niet voorstellen dat er stremsel in 'vegetarische' soja blokjes zitten.

Ik eet al geen vega hamburgers meer omdat daar melk en ei eiwitten in zitten, deze soja dingen waren nog mijn enige keus maar ze maken het me wel moeilijk zo zeg..


Stremsel kan ook plantaardig zijn, ja. Vaak gaat het dan om een stremsel dat geproduceerd wordt door een genetisch aangepaste bacterie. Stremmen kan echter ook met allerlei plantaardige extracten, bijvoorbeeld kaasjeskruid, kardoenbloemen of geel walstro.

(Bron: http://www.vegatopia.com/survivalgids/v ... risch.html)

En verder, niet bedoelt om je af te zeiken... Ik eet veganistisch. Geen vlees, wel vis vind ik niet echt veggie. Ik ben sowieso van mening dat je melkproducten beter helemaal kunt laten staan (zie: http://www.wereldveganismedag.nl/wvd_n/ ... c_2005.htm)

http://www.veganisme.org/?over_veganisme

Jamezy
Berichten: 1382
Geregistreerd: 06-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 14:31

Spetterlover schreef:
Nee maar op zich wordt onder vegetarisch alleen verstaan, het niet eten van vis en vlees.
Het is niet geschikt voor veganisten, maar als het stremsel dierlijk is, kunnen ze er nog steeds opzetten dat het geschikt is voor vegetariërs.


Ja, maar van de andere kant... Knorr Tuinkruiden-bouillionblokjes, daar staat ook op dat het geschikt is voor veggies. En wat zit er in ... E631!

E631 - Inosinezuur en inosinaten
Vooral gewonnen uit vlees en sardines.

Lekker veggie