Nog ff 2 stang-en-trens vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-01 13:06

Voor de ervaren stang-en-trens ruiters/amazones:

1. Welke teugelvoering hanteren jullie en waarom doe je het zo??

2. Kan het echt kwaad als je iedere dag met stang-en-trens rijdt?

Ik hoor hier nl. verschillende berichten over en ben erg benieuwd hoe jullie kijk op deze zaken is.


ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 17:41

ik rij niet met stang en trens maar het lijkt me niet echt heel verstandig om elke dag met stang en trens te rijden je moet een paard ook met een gewone trens kunnen rijden toch Verward Verward ik heb dat weleens gehoord dat het niet goed was.

en de teugelhandvoering zou ik echt niet weten dacht de teugels gekruist Verward Verward

Love the life that you live, live the life that you love

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:06

Ik ben geen ervaren S&T amazone maar ik heb wel een antwoord voor je:

1. trens tussen pink en ringvinger stang tussen ring- en middenvinger. Hierdoor komen je hulpen het eerst door via je trens, die hulpen zijn ook het makkelijkst te coordineren en je blijft het best contact houden met de mond van je paard.

2. de handen van de ruiter kunnen meer kwaad dan het ijzerwerk dat er in hangt. Controleer wel af en toe of je paard nog nageeflijk blijft lopen op een trens. Je stang hoef je niet constant te gebruiken.

Hoe gaat het nu met de training van Fitz, rij je al met S&T of ga je dit binnenkort oppakken. Succes er mee Party!!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-01 20:18

Hoi Jippie, ik rijd dus al met stang en trens en heb een afwijkende teugelvoering, nl. de trensteugel gewoon (dus tussen pink- en ringvinger) en de stangteugel onder mijn pink door. Dit geeft voor mij het beste gevoel, ik heb dan de beste coordinatie.

Het rijden met stang en trens gaat super, Fitz pakt het allemaal heel makkelijk op en ook de omschakeling van S&T naar gewone trens is geen enkel probleem. Ik vroeg me alleen even af of het kwaad kon als ik even een tijdje alleen met S&T zou rijden om even de routine erin te krijgen.

5 augustus ga ik voor het eerst Z1 starten en zoals het nu gaat, doe ik dat zeker meteen met S&T, ik kan dan toch net iets beter inwerken.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:45

Ik heb de stangteugel zoals Jippie het zegt, omdat je dan veel minder snel met de stang inwerkt. Daarom heb ik er ook zo'n hekel aan, want die teugel past daar niet Lachen Het is wel de paard vriendelijkste manier, want als je je hand iets beweegt, zal het verschil in de stangteugel nu groter zijn dan in de trensteugel.
En ik zou hem er zeker niet elke dag mee rijden, hoogstens 2x per week, omdat je anders toch het risico loopt dat hij teveel aan de stang gaat wennen, en minder goed op de trens reageert.

Navragen is beter dan afvragen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:53

Ik weet echt helemaal niks van S&T, maar ik heb wel gehoord dat de meeste Z ruiters die met S&T rijden, ook de stangteugel onder de pink doordoen. Ik geloof dat Anky dat ook doet.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-01 22:22

Hoi Jasmijn, ik vind juist dat je hem beter kunt regelen als je hem onder je pink door laat lopen. Zo kan ik heel bewust met de stangteugel omgaan: of hij hangt los of op momenten dat ik hem nodig heb neem ik hem iets meer op aanspanning.

Ik moest het trouwens zo ook doen van mijn instructeur en heb jouw methode nog niet geprobeerd. Misschien is dat ook wel fijn, maar in eerste instantie wilde ik het zo houden.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 04:08

Ik vind 'mijn' methode juist niet fijn, vind het veel moeilijker dan stang onder je pink door, maar ja, dat mag ik weer niet van mijn instructeur, en volgens mij rijden de meesten zo, maar ik ga er eens meer op letten. Lachen

Navragen is beter dan afvragen.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 06:43

Hee Fitz!

Ik moest van Vivian ook de trensteugel zoals Jippie het zegt.
Trouwens Fitz...hoe heb jij bij jouw hoofdstel het trensbakstuk bevestigd? Door de eerste of door de tweede lus in het kopstuk? Verward
Imatador loopt heel fijn op s&t, maar ik probeer het wel af te wisselen.
Marillion loopt er in mijn les heel fijn op, maar thuis heb ik 'm er gauw weer uitgehaald, dat ging voor geen meter. Gelukkig is het nog maar om te wennen bij hem.... Schijnheilig


Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-01 07:31

Je zult waarschijnlijk de stangteugel bedoelen, Suzanne .... Want over de trensteugel zijn geen verschillende meningen, die loopt gewoon tussen pink- en ringvinger door.

Ik weet trouwens uit mijn hoofd niet door welke lus het trensbakstuk en door welke lus het stangbakstuk zit, ik zal vanavond ff kijken.

Ik heb gisteren op de WDR het NK dressuur in Dld zitten kijken en daar waren ook verschillende teugelvoeringen. Ik denk dat het maar net is wat je zelf het prettigst vindt rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 07:48

Stang teugel tusen ring en pink, trens onder pink door...

Verder reed ik niet elke dag met stang en trens, hoogstens 3 x per week.

Ik train mijn paarden namelijk graag diep en rond (Dit verschild echter wel per paard, mijn vos heeft namelijk nog wel eens de neiging om te "duiken" die laat ik dus nog wel eens met zijn koppie in de lucht lopen om zo zijn balans te verbeteren.)en ik leer ze op stang en trens om hoger opgericht te lopen.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 08:52

vaak wordt de stangteugel tussen ringvinger en middelvinger genomen. Zo heb ik het zelf ook. Ik ken ook zat mensen die de stangteugel onder de pink hebben. Het is net waar je zelf het handigst bent. Je moet er voor zorgen dat je ophoudingen op je trensteugel doorkomen en alleen op je stangteugel als je dat wilt.(dus niet dat je een ophouding maakt op je trensteugel en dat je dan "per ongeluk" ook een ophouding maakt je stangteugel). Als je dat kan, kan je elke dag met stang en trens rijden. Je rijdt hem dan immers op je trens. Dat wil niet zeggen dat je dat ook moet doen. Als ik alleen basistraining doe, rij ik mijn paard op een trens. Als ik meer proefgericht ga rijden, dan doe ik stang en trens in. Maar dat is ook verder heel persoonlijk. Succes er verder mee... Pling

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 11:24

Ik ben de hoefslagen en paard en sports eens uit gaan pluizen, en kon alleen Gonnelien Rothenberger vinden die de stang teugel onder had, de rest had ze allemaal gekruisd. Er waren er wel veel die de trens teugel onder de pink door hadden en de stangteugel op de 'plaats' van de trensteugel, maar dat werkt bij mij niet, omdat ik het gevoel voor de trensteugel nou eenmaal ontwikkeld heb tussen pink en ringvinger.

Navragen is beter dan afvragen.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-01 11:58

Leuk om te lezen dat er zoveel verschillende opvattingen zijn.
In ieder geval blijf ik zo rijden zoals ik nu doe, tenzij een jury me hierop af zou straffen. Maar dat neem ik niet aan, al mijn instructeur zijn leerlingen rijden zo, dus als het niet zou mogen dan had hij dat vast wel gehoord.

janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 13:09

c
Laatst bijgewerkt door janna op 25-02-22 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

-

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 13:25

Oke dan Fitz...hahaha! Trens tussen pink en ringvinger. Stang tussen ring en middelvinger!! Party!! Party!! Party!! Party!!
Ja...duh...rijd er ook nog maar een week mee.

Bij mijn hoofdstel zaten beide bakstukken door de eerste lus. Maar trens kwam steeds tegen de stang, het werkte voor geen meter.
Bij de ruitersportzaak hebben ze het trensbakstuk nu door de achterste gehaald, bij de keelriem....nu loopt ie er super op! Imatador dus....Marillion loopt een beetje met die ringetjes aan de zijkant van de stang te kloten! Haha!

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 20:19

De teugelvoering bij Stang en trens is vrij. Je mag zelf weten hoe je de teugels vasthoudt. Ook voor de trensteugel is geen vaste plaats meer. Ik heb hierboven eigenlijk al alle mogelijkheden gehoord. Ik heb altijd de trens normaal tussen ring en pink en de stang gekruisd tussen ring en middelvinger. Maar het hoeft dus niet gekruisd!
Ik vind dat dagelijks rijden met Stang en trens geen kwaad kan. Als je paard maar wel normaal op trens na te rijden is. Sommige paarden reageren vrij heftig als je ineens na 3 dagen trens ineens de stangtrens weer in doet. Zulke paarden kan je beter altijd op stangtrens rijden. Andere paarden kan je gewoon afwisselen zonder dat ze wat merken, dan kan je gerust op trens rijden.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 15:09

Citaat:
Op 2001-07-16 14:25, schreef suzanne:
Oke dan Fitz...hahaha! Trens tussen pink en ringvinger. Stang tussen ring en middelvinger!! Party!! Party!! Party!! Party!!
Ja...duh...rijd er ook nog maar een week mee.

Bij mijn hoofdstel zaten beide bakstukken door de eerste lus. Maar trens kwam steeds tegen de stang, het werkte voor geen meter.
Bij de ruitersportzaak hebben ze het trensbakstuk nu door de achterste gehaald, bij de keelriem....nu loopt ie er super op! Imatador dus....Marillion loopt een beetje met die ringetjes aan de zijkant van de stang te kloten! Haha!

Als je paard met die ringetjes aan het kloten is, dan zou je een slobberriempje kunnen gebruiken. Die gaan door de 2 kleine gaatjes halverwege de scharen van je stang en door het extra ringetje van je kinketting. Als je die vastmaakt, worden de scharen van je stang iets naar achter toe gehaald, waardoor hij er niet meer bij kan. Mijn paard deed dat nl ook, althans hij pakte de hele schaar vast en nam die in zijn mond. Beetje banketstaaf gezicht, niet: een stang die halverwege in zijn mond zit... vandaar Lachen

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 20:09

Leuk om te lezen hoe jullie dat allemaal doen hoor !
Met mijn vorige paard heb ik ook met stang en trens gereden, en nu ben ik m'n "nieuwe" paard er aan het laten wennen.
Omdat 'ie nogal verbaasd reageerde dat er ineens 2 bitten in z'n mond hingen Verward , ben ik maar begonnen door het af en toe een minuut of 5 in te doen, en verder niks.
Hij bleef constant met z'n hoofd schudden, ook al hingen de teugels gewoon los.
Nu is ie er aan gewend, en heb een paar weken geleden voor het eerst ermee gereden.
Ik hou trouwens de trensteugel tussen pink en ringvinger, en de stangteugel onder de pink langs.
Nu hangt de stangteugel er nog maar wat losjes bij, maar straks ga ik proberen om deze een beetje aan te nemen.
Ben benieuwd hoe dat gaat, ik hou jullie op de hoogte !

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 20:51

Ha die Prakkie,

Mijn instructrice zei ook dat ik absoluut zo'n slobberriempje moest kopen. Heb ik dus ook gedaan, maar ik snap er geen drol van hoe het nou vast moet. Neem het hele spul dus donderdag maar mee naar les, kan zij het doen.
Jeeeee...de hele schaar in zijn mond!!! Haha! Ben je ook mooi klaar mee, daar bestaat natuurlijk geen riempje voor...
Weet jij trouwens of je met zo'n slobberriempje wedstrijden mag rijden? Verward
Groetjes Suzanne

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 21:29

Ja hoor, een slobberriempje mag met wedstrijden. Ik rijd er ook mee, omdat de stang dan wat stiller in de mond ligt, aangezien ik bang ben zijn hele kaak minstens op 3 plaatsen te breken *LOL* als hij er een keer vandoor spurt, of omdraaid, heb ik de stangteugel erg los, en dan geeft het slobberriempje meer evenwicht.
Weet je wel zeker dat je een slobberriempje hebt, mij probeerden ze eerst ook een riempje voor een pessaobit aan te smeren. Het vastdoen is niet zo moeilijk toch?

Navragen is beter dan afvragen.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 22:56

Het is een vaag, zwart riempje, met aan 1 kant een gespje en aan de andere kant een vaag lusje, wat je waarschijnlijk kunt verstellen. Op het stickertje staat 'slobberriempje' en het maffe ding kostte nog 12.50 ook, voor zo'n miezerig stukje leer.
Ik weet bij god niet waar ik het aan vast moet maken. Verward Verward Het kan zo te zien maar aan 1 ringetje vast???? Verward Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 06:39

Het kan maar op één manier vast,

nl. aan de kleine oogjes die halverwege de stang zitten,
en even goed opletten dat je kinketting goed gladgedraait zit zodat je het riempje door het kettingoogje kan halen.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 13:43

je hebt aan de ene kant een lusje die je los kan maken. Dat doe je door het ene ringetje heen. Aan de andere kant zit een gespje. Als je dat gespje losmaakt dan kan je die ook door het ander ringetje doen. Dan het riempje aan de ene kant door het gespje aan de andere kant heen halen en klaar ben je Verward Verward Verward snappie het nog....

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 13:45

oh ja, zoals anderen ook al schreven: ja , je mag met een slobberriempje ook op wedstrijden rijden. Succes ermee Lachen Pling

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers