[LO] Paard zoekt geen contact bij longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

[LO] Paard zoekt geen contact bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 13:13

Ik heb ab een tijdje niet meer gelongeerd en ben nu weer begonnen. Wat me de laatste keer opviel was dat hij bij de bijzetteugel geen contact zocht en achter de loodlijn bleef lopen. Wanneer je hem flink naar voren laat draven blijft dit probleem en steekt hij z'n neus zo ver mogelijk de lucht in of komt juist tegen de teugel in. Met touwtjes gaat ook niet echt lekker. Hij gaat er op hangen als hij de mogelijkheid krijgt en wanneer je hem goed vooruit laat draven komt hij er ook tegenin en steekt z'n hoofd de lucht in.
Daarbij komt nog eens dat hij heel erg naar buiten trekt met het longeren. Wij hebben geen afgezette circel, alleen de bak. Hij gooit zich echt met z'n hele gewicht naar buiten en steekt bij tegendruk alleen maar verder zijn hoofd de lucht in. Wanneer je hem op de hoefslag laat aan de longeerlijn, bv. de helft van de volte bij A of C gaat hij een stuk beter lopen (zakt met z'n neusje en neemt af en toe zelfs mooi contact met de touwtjes).
Hij weet ook precies wanneer hij zover avn je vandaan is dat je hem niet meer in 1 keer kunt raken met de zweep als hij niet goed doorloopt. Dan moet je hem als eerst een stuk naar je toe halen of zelf een paar passen zijn richting op doen en dat zorgt ook voor een stuk onrust.
Ik heb al eens de tip gekregen om alseerst in een afgezet stuk van de bak te longeren. Het probleem is dat we alleen hindernismateriaal hebben en daar denkt hij overheen te moeten springen. Het maakt niet uit hoe hoog ik ze maak, hij probeert ze gewoon te springen. Dat is dus ook geen suc6.
Ik wil nu weer meer gaan longeren omdat hij een wat stijve rug heeft de laatste paar weken. Heeft iemand tips voor de bovenstaande problemen? Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:27

als ik je verhaal zo lees , zit het dus niet snor wat

aanleuning betreft.

ook is er een 'kink' in de telefoonkabel tussen jullie.


ken je iemand die ervaren is in het longeren? laat die hem enkele malen longeren, kijk goed hoe die (je instructeur, iemand van je club eventueel,...) het doet en vraag hem/haar je hierin op weg te helpen en regelmatig te komen zien of je het goed doet.

ik denk dat je hulp van buitenaf zult nodig hebben

succes

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 02:03

Probeert hij ook te springen als je geen palen in lepels hangt, maar gewoon van dat (rood/witte) plastic afzetlint om de palen wikkelt?

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 11:51

kattebeest schreef:
als ik je verhaal zo lees , zit het dus niet snor wat

aanleuning betreft.

ook is er een 'kink' in de telefoonkabel tussen jullie.

ken je iemand die ervaren is in het longeren? laat die hem enkele malen longeren, kijk goed hoe die (je instructeur, iemand van je club eventueel,...) het doet en vraag hem/haar je hierin op weg te helpen en regelmatig te komen zien of je het goed doet.

ik denk dat je hulp van buitenaf zult nodig hebben

succes


IK rij niet bij een rijvereniging, maar ik heb wel gewoon les op de manege waar ab gestald staat. Volgens mij is mijn instructrice niet ook niet zo'n ster in longeren en de eigenaar vind het allemaal maar onzin. Maar ik zal eens informeren bij m'n instructrice.
Het rijden gaat qua aanleuning wel redelijk, nog niet super maar we gaan iedere keer vooruit. Ik heb het idee dat ik hem bij het longeren gewoon niet goed duidelijk kan maken wat ik van hem wil, wat onder het zadel dus een stuk makkelijker gaat.

Ik heb geen gekleurd lint verder. Ik heb het wel eens geprobeerd met een groene longeerlijn, maar daar stormde meneer dwars doorheen Scheve mond