dikke quarterbillen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

dikke quarterbillen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-03 15:30

Hoe krijg ik bij mijn quarter zijn flinke gespierde achterhand?Tips welkom,voer?training?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:49

Een van de tips uit een boek is het achterwaarts kleine stukjes oefenen, waar de grond achter het paard iets hoger oploopt, beetje heuvel idee.
Met het rijden goede overgangen rijden en ook wegrijden vanuit achteren,
dit werkt ook goed bij andere paarden Haha!

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:50

een manier is om achteruit met je paard te lopen in je training
ik ben geen voorstander van extra hulp middelen in het voer
gewoon mooi hooi voeren bv 2x per dag een plak en
bij een qh van ongeveer 1.50 hoog, 3 x per dag 1 kilo biks met een laag eiwit gehalte
en voor dat ze de nacht in gaan voeren wij meestal nog was granen, wortels en een appeltje
en natuurlijk is het wel belangrijk dat je het paard met een regelmaat traint, bv 6 dagen per week een uurtje en 1 dag lekker los gooien. train je langer dan een uur per dag, dan mag je best wat meer biks geven
ik hoop dat je hier wat aan hebt bij mij 8 qh's werkt het.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:54

Welkom op bokt qhman Haha!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:02

Ik ben geen voorstander een paard veel achteruit te laten lopen. Ik zie het als een strafmaatregel en niet om spieren te kweken. Eén a pasjes om de achterkant er onder te krijgen OK, maar niet meer.
Als een paard veel achterwaarts gaat op de verkeerde manier kweek je alleen maar weerstand en rugpijn (en dus meer weerstand).
Verder wat Orri zegt.
orri schreef:
Met het rijden goede overgangen rijden en ook wegrijden vanuit achteren,dit werkt ook goed bij andere paarden Haha!

En een beetje genetische aanleg is ook meegenomen Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:14

Ik ga mee met de rest. Genetische aanleg is ook meegenomen inderdaad Haha! Verder helpt het door je paard altijd goed te trainen om de achterhand te gebruiken. Dat is mijns inziens de beste manier om goede kontspieren te gebruiken, en een goede basis voor het achterwaarts en andere oefeneningen.

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:15

ja ja sugarmiss, aan de ene kant vind ik dat je gelijk hebt, maar je kan je paard achteruit laten lopen, of achteruit zetten. ik denk dat daar het verschil in zit als je over straffen praat

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:15

Sugarmiss schreef:
Ik ben geen voorstander een paard veel achteruit te laten lopen. Ik zie het als een strafmaatregel en niet om spieren te kweken. Eén a pasjes om de achterkant er onder te krijgen OK, maar niet meer.
Als een paard veel achterwaarts gaat op de verkeerde manier kweek je alleen maar weerstand en rugpijn (en dus meer weerstand).


Hm... meestal zeg je zinnige dingen, maar dit??

Ik vind het juist belangrijk dat een paard comfortabel achterwaarts is, altijd handig met inparkeren bijvoorbeeld...(kijk bijvoorbeeld naar de trailclass). En het helpt (als je het op de correcte manier uitvoert) met het versterken van de rugspier, wat weer belangrijk is voor het stoppen en de verzameling.

Paarde die slecht achterwaarts zijn, zijn lastig in de gang (keren, terug bij een opstopping), in de groep (achterwaarts wegwezen voor rondvliegende voetjes) en onder het zadel (nogmaals, zie de trailclass, altijd handig als je een beetje kan sturen).

Hoe ga je achtewaarts dan, als je het als straf ziet???

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:24

Cer:
qhman schreef:
ja ja sugarmiss, aan de ene kant vind ik dat je gelijk hebt, maar je kan je paard achteruit laten lopen, of achteruit zetten. ik denk dat daar het verschil in zit als je over straffen praat

Achteruit zetten is dus straf, maar niet alle paarden laat men netjes achteruit lopen, vaak lijkt het 'normaal' achterwaarts gaan ook op 'zetten'. Met nog meer druk als het niet snel genoeg gaat. Dat bedoel ik dus als straf.

Netjes rustig achterwaarts gaan is geen straf, maar dat wordt het wel als je het te lang laat doen.
En wat is dan weer te lang Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:25

Sugarmiss schreef:
Ik ben geen voorstander een paard veel achteruit te laten lopen. Ik zie het als een strafmaatregel en niet om spieren te kweken.Haha!


Fuego deed het maar al te graag Haha! Hij kon, in een pittig tempo, zo een rondje hoefslag achterwaarts maken.
Maar dat was meer een strafmaatregel voor mij, geloof ik Schijnheilig Knipoog

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:31

Ben jij dan altijd meer achterwaarts aan het oefenen dan voorwaarts??
Na mijn idee rij je meer voorwaart dan achterwaarts..
Tuurlijk moet een paard goed achterwaarts zijn (lees reageren als je de hulp geeft), maar belangrijker is het om een paard zo ta laten lopen dat hij de rug loslaat en de achterhand er goed onderzet, dit is voor mij veel belangrijker dan continu achterwaarts te oefenen..
Maar misschien zeg ik nu ook wel iets heel raars, ik wil je verder niet aanvallen, maar vroeg me dit gewoon even af..

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:35

youngster schreef:
Ben jij dan altijd meer achterwaarts aan het oefenen dan voorwaarts??
Na mijn idee rij je meer voorwaart dan achterwaarts..
Tuurlijk moet een paard goed achterwaarts zijn (lees reageren als je de hulp geeft), maar belangrijker is het om een paard zo ta laten lopen dat hij de rug loslaat en de achterhand er goed onderzet, dit is voor mij veel belangrijker dan continu achterwaarts te oefenen..
Maar misschien zeg ik nu ook wel iets heel raars, ik wil je verder niet aanvallen, maar vroeg me dit gewoon even af..

Hahaha, nee, sorry, het was een grapje *LOL*
Fuego is het eigenwijste paard van de wereld Haha! (zie alle onderwerpen over hem hier op Bokt) Als hij geen trek had in een bepaalde oefening of iets niet wilde dan ging hij achteruit. Heel hard en een heel eind. Daarom is hij ook naar mensen gegaan die er lekker mee in het bos rijden, dat vindt hij nl. wel leuk Pling
Hij strafte mij dus door achterwaarts te gaan, dat bedoelde ik..... Extreme duivel

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:39

Oh ik reageerde ook niet op jou hoor..haha, even verkeerd..ik reageerde op Cer..
Leuk he als een paard uit zichzelf achterwaarts gaat..sunny had ook wel eens zo'n tik..maar dan was er iets heel erg eng!!

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:45

Sugarmiss"]
Cer:
[quote="qhman schreef:
ja ja sugarmiss, aan de ene kant vind ik dat je gelijk hebt, maar je kan je paard achteruit laten lopen, of achteruit zetten. ik denk dat daar het verschil in zit als je over straffen praat

Achteruit zetten is dus straf, maar niet alle paarden laat men netjes achteruit lopen, vaak lijkt het 'normaal' achterwaarts gaan ook op 'zetten'. Met nog meer druk als het niet snel genoeg gaat. Dat bedoel ik dus als straf.

Netjes rustig achterwaarts gaan is geen straf, maar dat wordt het wel als je het te lang laat doen.
En wat is dan weer te lang Haha!
[/quote]

ik denk als je er van uit gaat dat je een uur aan het trainen bent en daarvan ongeveer 5 min aandacht besteedt aan het achteruit lopen, dat het dan niet te lang is. teugels los, iets voor over zitten dat helpt

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:47

Romkabouter schreef:
Welkom op bokt qhman Haha!


dank je wel romkabouter

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:52

qhman"]
[quote="Romkabouter schreef:
Welkom op bokt qhman :D


dank je wel romkabouter
[/quote]


Geldt voor mij ook natuurlijk Haha!

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:56

Sugarmiss"]
[quote="qhman"][quote="Romkabouter schreef:
Welkom op bokt qhman :D


dank je wel romkabouter
[/quote]


Geldt voor mij ook natuurlijk Haha!
[/quote]

ja sorry ik moet nog even wennen dat ik mee doe

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 16:58

Je kan trainen wat je wil, maar het moet er toch echt genetisch in zitten!

Simply heeft aardig wat "bil" is 2,5 wordt af en toe alleen gelongeerd, verder niets. Het zal wel met training meer ontwikkeld kunnen worden, maar je traint het er niet aan.

Als achterwaarts de "truc" zou zijn, zou je het ook op een arabier kunnen trainen, maar zo werkt het gewoon niet...
Zo zijn er ook veel Reiners die het super doen in de sport, die echt wel getraind worden, ook achterwaarts Haha! , maar die gewoon een klein kontje hebben Knipoog , en houden...

Simply:
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:02

Mijn paard gepikt Lachen

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:04

nou nou zeg heeft paul je dat nooit vertelt dan?
nou er belangrijk achterwaarts!! vrij snel en dat je haar hoofd als het ware optilt en niet trekken!! (zo gaan ze als het ware op hun hakken lopen)
en de rollbacks!! wat harder door laten lopen dat ze wat korter worden.
dan nog heel goed is om bergjes op te lopen en ze dan laten lopen niet draven of galloperen zo moet het wel lukken dus veel suc6! is er iets wat je nog wil weten dan hoor ik het wel!(de achter hand word steviger)
qua voer zou je ongeplette haver met lijnzaadolie(of zonnebloemolie) kunnen gebruiken dit is voor een goeie spieropbouw. en gewoon vaak gaan rijden
Groetjes Naiomi

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:07

naiomi schreef:
dan nog heel goed is om bergjes op te lopen en ze dan laten lopen niet draven of galloperen

Mee eens, maar die heb je hier zo weinig (2 welgeteld) Haha!

qhman
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:17

jeddah schreef:
Je kan trainen wat je wil, maar het moet er toch echt genetisch in zitten!

Simply heeft aardig wat "bil" is 2,5 wordt af en toe alleen gelongeerd, verder niets. Het zal wel met training meer ontwikkeld kunnen worden, maar je traint het er niet aan.

Als achterwaarts de "truc" zou zijn, zou je het ook op een arabier kunnen trainen, maar zo werkt het gewoon niet...
Zo zijn er ook veel Reiners die het super doen in de sport, die echt wel getraind worden, ook achterwaarts Haha! , maar die gewoon een klein kontje hebben Knipoog , en houden...

Simply:
[img]
http://www.pixfun.com/dbimages/photos/S ... JPEG[/img]


sorry maar ik dacht dat we het over spieren hadden en niet over hoe je een dikke kont op een paard krijgt

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:23

jeddah schreef:
Je kan trainen wat je wil, maar het moet er toch echt genetisch in zitten!


hier ben ik het niet mee eens ik weet wat je bedoelt qua genetisch maar als je 2 paarden naast mekaar zet 1 traint wel en die andere niet dan zie je wel degelijk verschil! en de manier hoe getraint wordt ik zie dit zelf bij mijn paardje Cheyenne. Bij Quarters (Bulldogtype) is dit genetisch bepaalt dat klopt alleen trainen helpt toch een beetje! voor een stevig gespierde kont.
Groetjes Naiomi

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:36

Ik ben het eens met de "heuvel-theorie".
Lekker op je gemak naar boven en naar beneden wandelen doet wonderen voor de opbouw van spieren op de achterhand.
En natuurlijk ligt het aan de genetische aanleg van een paard hoe die spieren zich dan uiten. Een quarter zal misschien (sneller) meer spier tonen dan een arabier, terwijl de arabier met dezelfde training volgens mij toch ook net zo sterk moet kunnen zijn.
Je ziet vaak bij pas geboren quarter veulentjes al mooie billen! (kwijl!)

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 17:38

ja hehe eindelijk iemand die precies weet wat ik bedoel Haha!