buiging/lengtebuiging etc etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-01 21:37

Op verzoek van Zep een nieuw topic.

IK heb wel eens gehoord dat als een paard stelling heeft dat hij dan van zijn oren tot zijn staartwortel gebogen is.. Zo heb ik altijd gereden. Als ik alleen buiging in de hals vraag dan is dat toch geen goede stelling?
Wie kan dit mij goed uitleggen. Ben een beetje de weg kwijtgeraakt...
Steef


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 21:38

Hehe, ik vond hem zelf ook wel interessant en had al wat geplaatst, maar zal die weer even weghalen. Hier mijn antwoord op je vraag:

Ik heb altijd geleerd dat stelling alleen in de hals zit, dus van oren tot schoft, en buiging over het gehele lichaam, dus van oren tot staart.

In feite is het stuk van oren tot schoft veel buigzamer dan het stuk van schoft tot staart. Die stijve ribbenkast vouwt zich lang niet zo eenvoudig dubbel als de nek, probeer maar eens. Daar zit hem dus ook het "gevaar" als je hem te ver doorbuigt en je doet dat niet met beleid, drukt hij eenvoudig de schouder eruit en buigt ie nog niet in rug en lendenpartij, hij knikt alleen z'n nek wat in.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-01 21:50

ik begin het wat meer te snappen.
En dan heb je ook nog 'stelling' dat je zijn kop opzij trekt. Maar dat kun je beter geen stelling noemen. En dat bedoel jij met nek inknikken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 21:59

Nou ja, zonder beleid z'n kop opzij trekken leidt natuurlijk nergens toe. Ik buig hem in de training regelmatig ooverdreven ver in, juist voor de optimale stelling in die hals, maar dat heeft dus helemaal niets meer met buiging in de ribben- en lendenpartij te maken.
Wat daarbij heel belangrijk is is dat het paard de stelling accepteert en er volledig in nageeft, dus niet "terugklapt" als je zelf weer loslaat, én, veel belangrijker, dat hij goed in balans over 4 benen recht blijft lopen, en dus niet naar de ene of andere kant hangt, of tegen een been "aanplakt".

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 22:10

Steef, ik denk dat je duidelijk het verschil moet zien tussen stelling en buiging.
Stelling is zeg maar het gedeelte van het hoofd tot aan de schoft, buiging is hoofd tot aan de staart.

Dus als er stelling gevraagd wordt (bv bij het wijken voor de kuit), hebben we het alleen over het voorste gedeelte.

Bij buiging praat je over het hele lichaam.
Stelling heb je dus niet in het hele lichaam.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-07-14 23:11 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 22:45

Citaat:
Op 2001-07-14 22:59, schreef Zep:
Ik buig hem in de training regelmatig overdreven ver in, juist voor de optimale stelling in die hals, maar dat heeft dus helemaal niets meer met buiging in de ribben- en lendenpartij te maken.


Dit doe ik ook regelmatig in de training. Ik heb er zelfs een fotootje van en het leek me wel leuk om dit eventjes te illustreren. Verder heb ik niets toe te voegen, ik kan me prima vinden in jullie uitleg Pling

[img]../upload/97/j&lbuig1kl.jpg[/img] [img]../upload/97/j&lbuig2kl.jpg[/img]

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 22:52

Leuk Jippie, die foto's.
Dat doe ik dus ook regelmatig om zijn hals lekker los te maken ...

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 23:01

Hmm. Zep, ik heb jou dat woensdag dus zien doen, telkens (in draf) wisselen van stelling.
Marjolein en ik dus direct (met beleid) aan het experimenteren - hee, misschien kunnen we die buitenschouder er wel beter in houden als we af en toe eens wat met buitenstelling doen Knipoog
Maar ik vind het zó moeilijk, om buitenstelling te vragen maar dan de achterhand naar buiten te houden.....oftewel hier zit hetzelfde probleem als wat ik in travers heb. Ze is daar op één of andere manier niet los genoeg.

Tips?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 00:16

Rieja, ik heb gemerkt dat een heel lichte buitenstelling soms echt dé manier kan zijn om de schouder op een plek te krijgen waar je hem hebben wilt.

Ik begrijp dus dat op het moment dat je buitenstelling vraagt, de achterhand naar binnen komt? Waar brengt ze de schouderpartij (voorhand) naartoe dan? Wat ik me nu dus voorstel is een paard dat zich behoorlijk recht houdt in de hele rug en schouderpartij, en dat op het moment dat jij het hoofd wat naar buiten brengt gewoon de schouder ook wat naar buiten drukt en de achterhand dus in 1 lijn naar binnen plaatst. Maar dan lijkt ze me wel erg stijf eigenlijk.

Wat ik me ook nog kan bedenken is dat ze op het moment dat jij stelling naar buiten vraagt en dus de schouder wat naar binnen plaatst, ze een beetje tegen de hele binnenkant aanplakt, met contra-stelling dus. Ze helt dan ahw scheef over naar binnen. Je kunt dat het beste al wat voorkomen door in het begin minder stelling te vragen, een heel klein beetje is voor dat schouderwerk wat je gezien hebt al voldoende namelijk. Mattias zegt altijd dat je iets moet "denken" als je het een heel klein beetje wilt, denk buitenstelling, en dan bedoelt ie in feite maak m helemaal recht en plaats de schouder iets naar binnen door een héél lichte contrastelling te vragen.
Op het moment dat ze tegen de binnenkant aanplakt maak je haar weer recht door duidelijk te corrigeren met je binnenhand, maar in die contrastelling, want je wilt die schouder wel naar binnen maar zonder dat ze overhelt en tegen je binnenhand en -been aanplakt.


Kreeg nog een tip van "de chef" voor de contragalop trouwens, in navolging van het verhaal hierboven: heel veel paarden plakken in de contra een beetje tegen de buiten(= niet gebogen) zijde aan, ze hangen een pietsie over naar die kant ahw. Je merkt dit bijvoorbeeld heel goed (in die M2-proef van deze maand!!) als je bijv een gebroken lijn in contragalop rijdt. Ze "hobbelen" dan een beetje door de bocht. Door nu heel licht stelling de andere kant op te "denken" (contra-stelling in de contra zegmaar, dus rechtsom contra = linkergalop, dan dus rehterstelling) zet je de schouder er weer mooi recht voor en wordt je wending ineens een stuk eenvoudiger.

Je kunt dit met eindeloos veel variatie in je training toepassen, totdat je (in het ideale geval) de schouder en achterhandpositie volledig onder controle hebt.

Rieja, blij met dit nieuwe ietwat "filosofische" topic? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 00:22

Met stelling wordt ook wel gedoeld op het knikje wat het paard geeft als hij zijn hoofd naar binnen brengt. Het knikje in het nek-kaakgewricht dus. De hals blijft dan verder recht.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 08:53

Zep, ik snap het nu, wat er gebeurt.....ze plakt inderdaad gewoon tegen de binnenkant, tegen m'n binnenhand en -been.
Hmm. Zal er eens goed op gaan letten.

Over de contra(voor je het weet zijn we offtopic), die rijd ik al vaak met 'verkeerde'stelling, dan kan ik haar makkelijker laag houden. Bovendien een goede buigingsoefening, toch?
In de proef wertk ik haar dan ook 'stiekem' met m'n binnenhand naar beneden, en dat werkt.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 11:58

Even steef weer op de (goede?) weg helpen.
Stelling is alleen gebogen in de kaken, dus alleen het hoofd een beetje naar rechts of links.
(lengte)buiging is door het hele lichaam van het paard, het buigt zich dan om jouw (binnen)been en is overal in het lichaam hetzelfde gebogen, dus net zoveel buiging in het lijf als in de hals. Anders is hij verbogen.
Dit geldt voor de proeven. In de training kan je dus met de buiging 'rommelen', eens wat meer in de hals buigen etc. om hem beter door het lijf te krijgen.
_________________
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jasmijn op 2001-07-15 12:59 ]</font>
[edit Zep] bericht verplaatst op verzoek [edit/]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-07-15 13:59 ]</font>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-01 13:03

hey bedankt allemaal.
ik begin het weer te snappen.
Ik vraag dus buiging over het hele lichaam als er die buiging gevraagd word.
Steef.


LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 14:28

Tja, nu ik nog!! Ik snap helemaal hoe stelling eruit ziet, alleen.... Beetje domme vraag maar behalve je handen, maak je ook nog gebruik van beenhulpen, welke en wanneer.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 21:52

mensen, wat erg, ik weet dit niet eens.....even nadenken.
Als je stelling vraagt, is dat meestal omdat je een wending/volte/oefening in wilt zetten.

Bijvoorbeeld, je gaat een volte inzetten.
Dan vraag je iets stelling (met je binnenhand van de hals af - buitenhand er wel bijhouden), iets buiging met je binnenbeen, buitenbeen achter de singel om uitzwaaien te voorkomen.

Maar zou je gewoon stelling langs een lange zijde rijden, zonder af te wenden, doe je alleen je binnenhand naar binnen (blijven ondersteunen met de buitenhand) en evt. iets meezitten met je schouders.

Zep: heb veel gehad aan je stellingverhaal vandaag met rijden!
Ik moet nog heel goed concentreren om precies te voelen wat ze doet, de ene keer 'plakt' ze enorm, de andere keer probeert ze echt recht te blijven.
Heb er in stap, draf en galop mee geoefend, en ze wordt er los van! Op een gegeven moment werd ze veel ruimer en de beweging ging meer veren. Kicken! Party!!
In galop vind ik het wel moeilijk om haar recht, naar beneden, met de stelling die ik wil, en ook nog voldoende sprong te houden.

Mbt het aanspringen in galop hadden we woensdag gezien dat jij dat 'in fases' moest doen, en dat dat heel goed ging.
Dat werkt bij mij ook, super!

Al met al lekker gereden vandaag. Wel alleen laag en rond.

Gister stond op m'n protocol 'pony iets meer door de hals rijden' en die man heeft groot gelijk. Vooral in de proef met al die scherpe bochten heeft ze te veel de neiging er van boven uit te komen. Maargoed, dat lossen we wel op!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 22:23

Wel cool dat je er zoveel aan gehad hebt, door alleen maar te kijken! Bloos Haha! zal de compimenten overbrengen aan de chef.

Ik plaats mijn buitenbeen dus niet eigenlijk naar achter, TENZIJ hij uitzwaait. Dan corrigeer ik hem en leg mijn been weer op z'n plek. Vereist wel een redelijk soepel paard, en een goede spiercoördinatie, oef, vooral dat laatste schort er nog wel eens aan bij mij, m.n. als ik moe begin te worden en mijn trainer me uiterst vriendelijk aanspoort: "even more"! Haha!

Geldt een beetje een soortgelijk verhaal voor dat binnenbeen. Je paard moet rond worden om je binnenbeen, door te drijven zorg je dat hij holler wordt aan die kant, en dus boller aan de andere (=buiten)kant. Ik probeer dat ook weer met een duidelijke hulp te doen, maar daarna moet mijn paard wel van dat been "af" blijven.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 04:05

Zep, wil je wat meer vertellen over dat in fases aanspringen? Ik snap dat niet geloof ik.

Navragen is beter dan afvragen.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 08:04

Zal wel vast even beginnen laura.

Ze zet hem eerst rond en gewoon goed in draf. Dan legt ze haar benen in de 'galophulphouding'. Dan wacht ze op een goed moment en dan pas geeft ze de hulp. Voila, je hebt een superovergang.
Zep zelf kan het misschien nog wat genuanceerder uitleggen.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 13:33

Aha, het is dus eigenlijk een wachtoefening, of snap ik het nu nog verkeerd? Verward

Navragen is beter dan afvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 18:14

We gaan wel lekker off-topic nu
(Foei! *moddy tikt zichzelf op de vingers* ) maar dat had ik al een klein beetje voorzien. Ik weet niet zo goed hoe ik hier ee nieuw topic over op moet starten, dus dan valt dit nog maar even onder etc. (Vandaar dus de vraag aan Steef om een nieuw topic destijds Haha! )

Het is een beetje een stokpaardje van Mattias om alle problemen een beetje op te delen in deelprobleempjes. Als je die stuk voor stuk afwerkt kun je ook makkelijker door je oorspronkelijke probleem heenwerken.

Nescio had de laatste tijd een beetje de neiging om zich nogal "op te blazen" op mijn beenhulp, en dan dus totaal niet te reageren of zelfs terug te vallen in het tempo. De manier waarop we dat heben opgelost, is door allereerst te zorgen dat hij zo rond en los is dat hij eigenlijk de kans niet meer heeft om zich eruit te trekken of ergens te blokkeren. Dat vereist tegelijk ook een heel impulsief marcherend paard, anders lukt het je nooit hem zo diep te krijgen.
Vanuit dat hele ronde moest ik hem in een schoudervoor positie brengen, om de schouder dus te controleren (hij wil bij dat "blokkeren" in het moment van aanspringen ook nog wel eens heel snel de schouder naar buiten drukken en dan gewoon verkeerd aanspringen, zo ben je hem daar voor) die beenhulpen hebben wel wat weg van galophulpen, vandaar die opmerking van Rieja. Normaalgesproken laat ik ze gewoon op de plek maar dat was nu even niet mogelijk. Je wacht dan zelf als ruiter af tot je een paar heel goede passen hebt, dan geef je de hulp en spring je aan. De overgang is dan bijna altijd goed omdat de voorwaarden gewoon goed zijn. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat ik gewoon mijn buitenbeen naar achter breng en hij daarop onmiddellijk aangaloppeert.

Niet echt een wachtoefening op de manier zoals jij dat bedoelt Jasmijn, denk ik. Maar wel een probleem opdelen, en ieder deelprobleem oplossen/geen kans geven. Rieja heeft dat nog heel "overdreven" gezien, uiteindelijk moeten al die hulpen natuurlijk veel sneller en onzichtbaarder gegeven worden. Eigenlijk heb je nu alle verschillende fasen van het aangalopperen gewoon heel uitvergroot gezien. Want normaal volg je bijna hetzelfde patroon alleen dan heel snel en vrijwel onzichtbaar.

Ik blijf het echt ontzettend gaaf vinden dat die ene les waar mijn paard toch verre van ideaal liep, zoveel stof tot nadenken heeft opgeleverd! Jullie hebben echt enorm precies zitten kijken met z'n tweeën, echt hartstikke goed!! Erg leuk om er nu zo op door te kunnen gaan! Cool

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 22:36

Nu willen we allemaal eens komen kijken natuurlijk. *LOL*
En misschien moet je dit topic omdopen tot rijtechnische filosofie of zo iets Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 08:51

Fantastisch die logica die er uit spreekt, paardrijden is heel eenvoudig krijg ik vaak inmijn les te horen. Dat heeft alles te maken met het werken volgens een systeem, je lost je problemen systematisch op.

Mijn instructrice roept altijd dat je paard onvoorwaardelijk voorwaarts en nageeflijk moet zijn en dat is ook precies waar alles om draait [dat zag ik hier ook weer bij de oplossing van dit probleem]. En dat is ook steeds weer de basis waar je naar terug moet, daarom blijf ik steeds weer aan die basis werken tot in de allerkleinste details.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 09:28

mee eens! Paardrijden in IN FEITE heel logisch! Maar doordat de meeste dingen heel snel gaan en jouw reacties dus ook, wordt het toch ook voor een heel groot gedeelte gevoelswerk. Het probleem onstaat wanneer jje verkeerde gewoontes aangeleerd hebt, want die slijten heel moeilijk! Maar de eenvoudige logica waaruit paardrijden eigenlijk bestaat, is 1 van de mooiste dingen die er is!!!!!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 18:37

Misschien rakel ik nu een oud topic weer op, hoop dat jullie het niet erg vinden. - maar ja, vakantie hè -

Hee Zep, we gaan gewoon nog een keertje mee! Dit is inderdaad leuk zo.

Die galophulp in fases hadden wij zo opgevat omdat we dat zelf ook weleens zo aanpakken, en het werkt gewoon, inderdaad wachten tot je een paar goede passen hebt en dan pas de 'echte' hulp geven.

Meer een wachtoefening voor de ruiter als voor het paard, naar mijn idee.
Als je als ruiter perfect aanvoelt wanneer je kunt aanspirngen, denk ik dat je dit niet hoeft te doen......maar goed.

Hmm. Twijfels of het bovenstaande eigenlijk wel waar is. maargoed.
Laura, hoop dat je het nu volgt?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 21:15

Ja hoor, ik ben geloof ik weer helemaal bij. Lachen
Maar Zep wanneer ga je nou eens clinics geven? *LOL*
Anders moeten we toch allemaal eens mee naar les.

Navragen is beter dan afvragen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MvdBroek1 en 11 bezoekers