.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 00:11

.
Laatst bijgewerkt door holly op 13-03-23 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 01:26

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:12

Probeer het eerst eens gewoon met het halster nog om,
als ook dat lastig gaat maak je het bit aan 1 kant los, dan hang je het hoofdstel om en als je keel en neusriem al vast hebt pak je aan de zijkant van haar mond haar tong. Die trek je eruit, dan moeten ze de mond wel opendoen en vervolgens pak je snel het bitje en die maak je snel vast aan het bakstuk.

Ik heb tot nog toe nog noooit problemen gehad, helaas ligt Tilburg ook echt wat te ver anders had ik nog wel even kunnen langsrijden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 10:27

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:16

Kan je het bit tijdelijk niet aan een halster vastmaken met klips ofzo. En als ze dan goed doet belonen met iets lekkers. Een paard van een kennis hield bij het afdoen van het hoefdstel het bit vast en raakte dan een soort in paniek. Het was altijd geklooi. Door hem een simpel peperemuntje voor zijn neus te houden kon ik voelen als hij het bit los liet en deed dan zijn hoofdstel af. Binnen de korste keren was het over. miischien wekt zo'n truckje anderom ook?

Rivendell

Berichten: 6817
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:20

Ga geen truukjes proberen. Paard kort vastzetten met een sterk halster, hoofd laag zodat je erbij kan. Uit je verhaal blijkt idd dat hij niet bang is, maar gewoon kliert. Gewoon aanpakken die hap. Gebruik je stem erbij en gewoon doorzetten.
Tilburg is helaas ook voor mij wat ver weg, dus ik kan ook niet ff langskomen. Succes.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:27

Het paardje heeft een halster aan, waarom bind je haar dan gewoon niet kort vast en vrij laag? Een paard die met het hoofd naar beneden staat ontspand zich normaal gezien. Gaat ze al draaien van als ze het hoofdstel ziet??? Waarom ga je dan niet eerst haar het gewoon maken dat het daar is? Gewoon tijdens het borstelen het bij haar leggen of hangen tot ze daar rustig onder blijft. Eens dat goed kan je het hoofdstel rond je arm hangen terwijl je haar gaat borstelen. Werk naar ontspanning toe, want als ze al gek is bij het zien van dat ding kan het gewoon niet goed gaan, ze voelt ook al aan dat jullie al min of meer voorzien dat het problemen zal geven en dat maakt het alleen maar erger.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:30

Melanie5 schreef:
Ga geen truukjes proberen. Paard kort vastzetten met een sterk halster, hoofd laag zodat je erbij kan. Uit je verhaal blijkt idd dat hij niet bang is, maar gewoon kliert. Gewoon aanpakken die hap. Gebruik je stem erbij en gewoon doorzetten.
Tilburg is helaas ook voor mij wat ver weg, dus ik kan ook niet ff langskomen. Succes.

Het gaat er dus juist om dat het paard zijn hoofd omhoog doet en dat ze er dan niet meer bijkunnen. Wat misschien ook te proberen is: het paard in zijn stal het hoofdstel om doen. Nu kan hij niet alle kanten oplopen en ben je iig van dat probleem af (wel uitkijken dat je vervolgens niet wordt platgedrukt). Verder is Tilburg ook te ver voor mij en aangezien ik zelfs nog 3 cm kleiner ben dan jij schieten we helemaal niet op Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:56

Ik weet niet hoe jij het hoofdstel omdoet maar ik heb hier nooit problemen mee ondanks dat ik ook net de 1,60m. haal.

Dus daar zou het probleem niet moeten zitten.
Ik heb bij mijn pony ook het probleem gehad dat hij zijn hoofd omhoog deed enz.
Ik loop altijd naar hem toe met het hoofdstel over mijn schouder (of evt iemand die het later aangeeft) en ga dan met mijn rechterarm onder zijn hoofd door en leg mijn rechterhand op zijn neus. Op deze manier kan hij zijn hoofd al niet meer omhoog doen want je hebt hem al vast.
Dan pak ik het hoofdstel en houd het in mijn rechterhand vast (welke dan ook nog steeds de neus vasthoudt) met mijn linkerhand doe ik het bit in en dan de rest van het hoofdstel.

Aangezien je nog geen bit gebruikt is dat al geen probleem.
Dus zet het paard gewoon vast pak zelf eerst het hoofd goed vast en laat dan iemand anders pas het hoofdstel aangeven.
Op die manier moet het lukken.
Zelfs als je maar 1,60m. bent!!

Tenminste ik neem niet aan dat het paard 2m. is??

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 13:19

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:41

Ik weet hoe lastig het kan zijn.
Mijn pony was wel bang in het begin.
Ik kon echt niet zomaar het hoofdstel omdoen, en dan gebruikte ik ook geen bit.

Het heeft heel lang geduurd voor hij het minder eng vond.
Daarna heeft hij ook nog een periode gehad dat hij gewoon aan het klieren was. Oplossing daarvoor is geweest om altijd op dezelfde plek het hoofdstel om te doen (op stal) en consequent telkens de handeling herhalen.
Pas als het goed ging gingen we weer verder.

Paarden zijn wat lastiger als je klein bent maar als het om kracht gaat dan wint een pony ook van je.
Ik weet niet hoe het paard verder opgevoed is maar als hij je de lucht intilt dan is dat al een misdraging opzich.
Dat heeft dan verder weinig te maken met hoe groot de persoon is die het hoofdstel omdoet.
Ik heb eens een reus van bijna 1,90 opgezadeld en het beestje was braaf en goedgemanierd: geen enkel probleem dus (oke het zadel moest ik echt gooien maar goed) daarnaast heb ik ook weleens een rotzak van nog geen 1,30 gehad waarbij ik een kwartier heb staan vechten. Dus grootte is niet van belang zowel bij jou als het paard niet (ok het is handiger als je wat groter bent maar het zou toch moeten lukken.)

In ieder geval veel succes ermee en laat nog eens horen of het gelukt is.

Machie

Berichten: 15996
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:45

Nou, hier is maar 1 oplossing voor. Paard heel laag en kort vastbinden. Aan een boom ofzo. Zodat het hoofd niet te hoog meer kan komen. DAn geoon teugels erover, en bit in de mond. Mijn paard heeft ook een hekel aan het hoofstel, maar nu ik gewoon het halster eronder laat, en hem kort vastzet. Gaat het al veeel makkelijker.

Ik heb zelf gelukkig de mazzel dat ik 1.83 ben, en mijn paard pas 1.61!!!
Dus als hij zn hoofd omhoog gooit, kom ik er wel bij (tenzij hij gaat stijgeren....

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 13:49

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:50

waarom krijgt je vriendin wel het halster om en niet het hoofdstel?
als het paard weet dat hoofdstel werken(rijden/longeren)betekend, ga dan eens longeren aan het halster, dat ze dus ook zonder het hoofdstel aan het werk wordt gezet, en verder, stap er vol lef op af, op mn werk zijn er veel jonge paarden waaronder 2 paarden van 3,5 en die zijn al ruim 1.75-1.78 en ja die moeten ook hun hoofdstel om, en eentje gaat dan ook steeds ronddraaien&hoofd in de lucht, maar we oefenen nu door iedere dag 2x het hoofdstel om te doen, en haar gewoon ff met hoofdstel om op stal te laten staan, verder niet, maar als je vriendin al zonder overtuiging de stal in gaat, ja dan gaat het dus echt niet lukken!

wat je eventueel kan proberen is met 2 man de stal in te gaan, 1tje doet een halstertouw om de neus heen en houd het paard vast, dan doet iemand anders het hoofdstel om, zodra het kopstuk goed zit achter de oren doe je het touw van de neus af en maak je het hoofdstel vast, halster laat je gewoon om zitten, beloon het paard en doe het hoofdstel weer af


werkt het niet met touw om de neus, probeer dan een keer een praam op de neus te zetten

op mn werk zijn er meerdere paarden van ruim 1.75 en ik heb t geluk dat ik 1.79 ben maar ja als ze hun hoofd omhoog steken kan ik er ook niet bij!maar gwoon duidelijk&consequent zijn, want het is idd gewoon geklier!

tilburg is voor mij niet ver weg, maar heb nog geen rijbewijs en met de brommer is het wel net te ver anders kwam ik wel helpen!

ik weet zeker dat wanneer je met 2 mensen bent, je ook bij dit paard(ook zonder touw om neus of praam)het hoofdstel om hebt hoor!ze weten het snel genoeg als iemand streng tegen ze is!

probeer het dus gewoon in de stal en niet op de poetsplaats, gewoon bij halster vastpakken, en als ze weer dr hoofd omhoog steekt gewoon een keer kwaad worden, want het is echt geklier!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 14:02

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 19:42

Het paard was toch nog niet helemaal ingereden (of nog helemaal niet)? Dan zou ik eigenlijk maar een oplossing weten als ik zelf met dat probleem zat: mijn paardje door iemand anders (beter) tuig- en zadelmak maken die veel meer overwicht heeft en veel meer ervaring.
Ik val je vriendin (en jou) niet aan omdat jullie het zelf willen proberen, ik ga mijn paardje ook zelf inrijden m.b.v. mijn lesgeverd. Maar als ik zo'n probleem had wat ik niet zelf kon oplossen dan had ik mijn paardje dus uitbesteed aan een iemand met veel en veel meer ervaring, aan iemand voor wie het dagelijkse kost is.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:17

bit en teugels aan het halster klikken. heb ik ook in het begin gedaan. en dan gewoon aan het werk gaan alsof halster hoofdstel is en gaan longeren of wandelen. je moet nu echt of hem aanpakken maar dat lukt niet.. of het circeltje van het geklooi met hoofdstel even doorbreken door hoofdstel maar eff te laten en andere dingen met het paard gaan doen., maar wel paard aan het werk zetten met andere dingen, zodat ie daar niet onderuit kan

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 20:17

wat doet hij als je het touw over de neus heen doet?dus gewoon onderaan t halster vastmaken zoals normaal, dan tpuw over de neus heen en onder door t halster heenhalen, als ze dan het hoofd omhoog doet, trek je aan het touw, komt er druk op het neusbeen en komt het hoofd echt we naar beneden(als ik op mn werk 2 jonge paarden buiten zet en die willen er vandoor gaan doe ik ook het touw om de neus en kan ik ze in mn eentje alle2 rustig laten lopen...dus dat geeft wel aan hoe sterk je daarmee bent!)

wat je ook kan doen, dat heeft hetzelfde effect als de praam, zeker als je beetje scherpe nagels hebt Knipoog is met je duim wijvinger en middelvinger heel hard in de bovenlip knijpen, zoals je hem normaal vastpakt als je de praam om wil doen, hou ff zo vast, tot ze echt rudtig worden, duurt ff voor ze die stof aanmaken, en laat dan iemand anders het hoofdstel omdoen, terwijl jij haar bovenlip vasthoudt en eventueel dat samen met het touw om de neus, ziet er niet zo zielig uit, maar werkt hetzelfde als een praam(denk dat je vriendin een praam zielig vind, of heeft ze een andere reden waarom ze geen praam wil gebruiken?)

als ik een auto had was ik wel ff komen kijken of het mij lukte, want vanuit hoogeloon ben je zo in Reusel op de weg naar Tilburg!

mocht het verder niet lukken, kan je het paard ook bv een maandje op een africhtingsstal zetten, waar hij dan meteen ingereden wordt(weet niet hoe oud het paard is en of hij al ingereden is hoor!)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 18:06

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 20:21

ook met 1m 60 moet dat luken. Ik heb er zo ook een aantal het hoofdstel aangekregen en ben 1.58

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:38

tsja, vandaag op mn werk weer die 2 vervelende paarden t hoofdstel omgedaan, en ik moet zeggen, streng zijn en oefenen doet wonderen, 1 vd 2 doet nu uitzichzelf t hoofd al omlaag Lachen

maar ja ik heb geen vervoer he, anders was ik wel een paar keer langsgekomen!eens zien hoe snel ook dit paard weet dat ie moet luisteren!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 138 bezoekers